Förslag på BRA och ÄRLIGA verkstäder i Malmö. [AKUT]

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Förslag på BRA och ÄRLIGA verkstäder i Malmö. [AKUT]

Inlägg av Turbo-Mupp »

Hej!



Skulle besiktiga bilen idag, den nitiske jäveln knackade sönder halva bilen. Det visar sig att den verkstad som jag lämnat in bilen till tidigare har inte rostskyddat efter att de rostlagat så allt som de hade rostlagat hade rostat sönder igen. Nu vill jag veta en billig och ärlig och bra verkstad i Malmö. Det är som jag vill ha gjort är följande:



* Rostlagning Prioritet 1

* Kontrollmätning av strålkastare på bilen då det lyser svagare på en sida

* Byte av värmekran (som givetvis pajat) Prioritet 2

* Byte av kamaxel från A-kam till T-kam samt ventiljustering (behövs för lägre bränsleförbrukning)

* Eventuellt byta stötdämpare och fjädrar runt om (kan lika gärna få den sänkt om jag ändå ska lämna in den)

* Kontrollera och fixa frambromsarna (det skiljde sig 29% mellan frambromsarna, fick vara max 30% så jag hade "tur", tro fan att den drar snett då, jag som undrar varför den drar så mycket, samt all soppa som går åt i onödan) lika bra så får man ner förbrukningen lite.



Rabbla upp alla verkstäder i Malmö ni kan komma på. Det är hyffsat akut.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

andreas_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1080
Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29

Inlägg av andreas_940 »

du kan ju lämna in den till volvo vid jägersro

kanske inte de billigaste alternativet, men de är ärliga och bra!





OT:

min pappa har köpt mer eller mindre alla sina bilar där

och han servar sin där osså
Bild

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

andreas_940 skrev:du kan ju lämna in den till volvo vid jägersro

kanske inte de billigaste alternativet, men de är ärliga och bra!





OT:

min pappa har köpt mer eller mindre alla sina bilar där

och han servar sin där osså


Jo men det ska vara billigare, de tar ju hutlösa priser för skitsaker, jag har inte råd med de summorna.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

Det kanske är dags för din bil at ta en vila på närmaste bilkyrkogård för är det för mkt rost under brukar det aldrig bli bra när man svetsat... :cry: och så vitt jag kan förstå är din bil en -85 -86? dom brukar vara väldigt kexiga under tyvärr.. så mitt tips är att avliva bilen plocka de delar som är bra och sikta in dig på en galvad 740/940 88B- //Kenny

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

Gode_Herrn skrev:Det kanske är dags för din bil at ta en vila på närmaste bilkyrkogård för är det för mkt rost under brukar det aldrig bli bra när man svetsat... :cry: och så vitt jag kan förstå är din bil en -85 -86? dom brukar vara väldigt kexiga under tyvärr.. så mitt tips är att avliva bilen plocka de delar som är bra och sikta in dig på en galvad 740/940 88B- //Kenny


även 86, 87, 88A är galvade..inte 85an däremot..men all rost går å fxa..svetsar min egen 81a nu..tar tid och är lite jävligt ibland men bra blir det tillslut..
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

Gode_Herrn skrev:Det kanske är dags för din bil at ta en vila på närmaste bilkyrkogård för är det för mkt rost under brukar det aldrig bli bra när man svetsat... :cry: och så vitt jag kan förstå är din bil en -85 -86? dom brukar vara väldigt kexiga under tyvärr.. så mitt tips är att avliva bilen plocka de delar som är bra och sikta in dig på en galvad 740/940 88B- //Kenny


Glöm det. Kommer inte på tal. Rosten är bara lite i trösklar och i baljan höger sidan bak och ett litet hål i golvet vid pedalerna. inget mer, ingen "allvarlig" rost på så sätt. Inget bärande eller nåt. Bara smågrejor. Rent slarv från verkstäder. Min bil hamnar aldrig på nån skrot och den ska ej strippas på grejor heller.



Jag ville inte ha tips på att skrota bilen utan en lämplig verkstad.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

Turbo-Mupp skrev:
Gode_Herrn skrev:Det kanske är dags för din bil at ta en vila på närmaste bilkyrkogård för är det för mkt rost under brukar det aldrig bli bra när man svetsat... :cry: och så vitt jag kan förstå är din bil en -85 -86? dom brukar vara väldigt kexiga under tyvärr.. så mitt tips är att avliva bilen plocka de delar som är bra och sikta in dig på en galvad 740/940 88B- //Kenny


Glöm det. Kommer inte på tal. Rosten är bara lite i trösklar och i baljan höger sidan bak och ett litet hål i golvet vid pedalerna. inget mer, ingen "allvarlig" rost på så sätt. Inget bärande eller nåt. Bara smågrejor. Rent slarv från verkstäder. Min bil hamnar aldrig på nån skrot och den ska ej strippas på grejor heller.



Jag ville inte ha tips på att skrota bilen utan en lämplig verkstad.




okey verkade som att det var mer i och med att du skrev att han "slog sönder halva bilen" Kenny

andreas_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1080
Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29

Inlägg av andreas_940 »

kolla annars på eniro sedan ring runt till de olika firmorna och kolla vad de tar

blir nog enklast så!
Bild

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

Gode_Herrn skrev:
Turbo-Mupp skrev:
Gode_Herrn skrev:Det kanske är dags för din bil at ta en vila på närmaste bilkyrkogård för är det för mkt rost under brukar det aldrig bli bra när man svetsat... :cry: och så vitt jag kan förstå är din bil en -85 -86? dom brukar vara väldigt kexiga under tyvärr.. så mitt tips är att avliva bilen plocka de delar som är bra och sikta in dig på en galvad 740/940 88B- //Kenny


Glöm det. Kommer inte på tal. Rosten är bara lite i trösklar och i baljan höger sidan bak och ett litet hål i golvet vid pedalerna. inget mer, ingen "allvarlig" rost på så sätt. Inget bärande eller nåt. Bara smågrejor. Rent slarv från verkstäder. Min bil hamnar aldrig på nån skrot och den ska ej strippas på grejor heller.



Jag ville inte ha tips på att skrota bilen utan en lämplig verkstad.




okey verkade som att det var mer i och med att du skrev att han "slog sönder halva bilen" Kenny


Ja men han var ju en sån där som gnällde på allt och skulle hamra sönder allt, han gnällde på blinkerserna bak att de hade "fel färg" trots att de blinkade orange. Han ville veta vilka poliser som hade stoppat mig på rutin 4 gånger på en månad för han skulle upplysa dom om min dåliga framskylt och att jag skulle ha böter i efterskott för det. Och så gnällde han på mina gamla kablar till ett par numera bortplockade extraljus som inte sitter kvar att de hade "dålig" upphängning, i vart fall så är det inte något som påverkar säkerheten på bilen kan jag lungt säga.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

Turbo-Mupp skrev:
Gode_Herrn skrev:
Turbo-Mupp skrev:


Glöm det. Kommer inte på tal. Rosten är bara lite i trösklar och i baljan höger sidan bak och ett litet hål i golvet vid pedalerna. inget mer, ingen "allvarlig" rost på så sätt. Inget bärande eller nåt. Bara smågrejor. Rent slarv från verkstäder. Min bil hamnar aldrig på nån skrot och den ska ej strippas på grejor heller.



Jag ville inte ha tips på att skrota bilen utan en lämplig verkstad.




okey verkade som att det var mer i och med att du skrev att han "slog sönder halva bilen" Kenny


Ja men han var ju en sån där som gnällde på allt och skulle hamra sönder allt, han gnällde på blinkerserna bak att de hade "fel färg" trots att de blinkade orange. Han ville veta vilka poliser som hade stoppat mig på rutin 4 gånger på en månad för han skulle upplysa dom om min dåliga framskylt och att jag skulle ha böter i efterskott för det. Och så gnällde han på mina gamla kablar till ett par numera bortplockade extraljus som inte sitter kvar att de hade "dålig" upphängning, i vart fall så är det inte något som påverkar säkerheten på bilen kan jag lungt säga.


låter som en rolig besikningsgubbe :wink:

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Turbo-Mupp skrev:
Gode_Herrn skrev:
Turbo-Mupp skrev:


Glöm det. Kommer inte på tal. Rosten är bara lite i trösklar och i baljan höger sidan bak och ett litet hål i golvet vid pedalerna. inget mer, ingen "allvarlig" rost på så sätt. Inget bärande eller nåt. Bara smågrejor. Rent slarv från verkstäder. Min bil hamnar aldrig på nån skrot och den ska ej strippas på grejor heller.



Jag ville inte ha tips på att skrota bilen utan en lämplig verkstad.




okey verkade som att det var mer i och med att du skrev att han "slog sönder halva bilen" Kenny


Ja men han var ju en sån där som gnällde på allt och skulle hamra sönder allt, han gnällde på blinkerserna bak att de hade "fel färg" trots att de blinkade orange. Han ville veta vilka poliser som hade stoppat mig på rutin 4 gånger på en månad för han skulle upplysa dom om min dåliga framskylt och att jag skulle ha böter i efterskott för det. Och så gnällde han på mina gamla kablar till ett par numera bortplockade extraljus som inte sitter kvar att de hade "dålig" upphängning, i vart fall så är det inte något som påverkar säkerheten på bilen kan jag lungt säga.


Gör dina bes. här i Eslöv istället. De är trevliga och gör vad de ska. Dvs besiktigar bilen utan att gnälla. Enligt mina erfarenheter då :)
Smider nya planer

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

Da Bear skrev:
Turbo-Mupp skrev:
Gode_Herrn skrev:




okey verkade som att det var mer i och med att du skrev att han "slog sönder halva bilen" Kenny


Ja men han var ju en sån där som gnällde på allt och skulle hamra sönder allt, han gnällde på blinkerserna bak att de hade "fel färg" trots att de blinkade orange. Han ville veta vilka poliser som hade stoppat mig på rutin 4 gånger på en månad för han skulle upplysa dom om min dåliga framskylt och att jag skulle ha böter i efterskott för det. Och så gnällde han på mina gamla kablar till ett par numera bortplockade extraljus som inte sitter kvar att de hade "dålig" upphängning, i vart fall så är det inte något som påverkar säkerheten på bilen kan jag lungt säga.


Gör dina bes. här i Eslöv istället. De är trevliga och gör vad de ska. Dvs besiktigar bilen utan att gnälla. Enligt mina erfarenheter då :)


eeh nä, när jag skulle bes min van så kom jag 4 mnin för sent för att deras vägbeskrivning sög. Och på grund av det ville han inte bes min van. Alltså ärligt? Vad hinner han göra på 4 min? Han hinner ju precis köra in en bil bara, och så ska man lägga till skillnaden mellan hans och min klocka då de ej är synkade. Det kanske skiljde 2 min, då min går efter fröken ur.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Hehe, men nu hittar du ju ;)



De brukar inte vara gnälliga på tiden heller. Oftast tar de en annan bil istället under tiden och sedan den som skulle varit där.
Smider nya planer

karup
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 15 feb 2006, 22:09
Ort: Storstan

Inlägg av karup »

Hohögs bilservice (Videdal)...nära IKEA o sånt är bra.

Billiga dessutom.



Prisjämförelse. Bromsbelägg byte fram Volvo S70 inkl material = c.a 1800:-. Köpte beläggens jälv för typ 350:- på volvo och dem bytte beläggen för 400:- där = 750:- för allting med material.



Länkarmsinfärstning bak + en damask fram = volvo c.a 4500:- med material. Dem skulle ha 2800:- med material. Dem handlar dessutom mkt delar på volvo så det är inget skit dem sätter in. Bra killar som jobbar där.

karup
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 15 feb 2006, 22:09
Ort: Storstan

Inlägg av karup »

Sen ang Rostlagning så vet jag ej hur mkt dem gör. Det där med rosten e jobbigt. För det man ser kan se jävligt ut..men sen när man plockat bort mattor o allt annat så är det alltid mer än vad man tänkt. Om man vill ha det seriöst ordnat. Dessutom är det ganska dyrt att laga rost. Det är INTE svårt om man kan svetsa men saken är att det tar tid så det är där mkt av kostnaden är. Reparationsplåt är förhållandevis rätt billigt.



Det är alltid billigare att köpa en bil med kass motor för den är enkel att byta än att köpa en bil med bra motor och taskig kaross.

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Får man fråga om det är rostlagning för att grejja en besiktning eller en rostlagning i helhet för att få bilen fin?



MvH Thomas

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

Thomas_7i skrev:Får man fråga om det är rostlagning för att grejja en besiktning eller en rostlagning i helhet för att få bilen fin?



MvH Thomas
det är både och. saken är den att det fanns bara ytrost innan och jag skickade in den på verkstad då för att få det fixat. betalade nån tusen för det. Men de har slarvat och ej rostskyddat och jag är aldrig under bilen själv så jag har ju inte sett det. Så det är för att få den fin och för att klara bes. Felen om jag ej minns fel är dessa:



1 eller 2 små rosthål i vänster tröskel, en bit ifrån varandra, 1 eller 2 rosthål i höger tröskel. Ett litet hål i golvet höger bak, höger "balja" (det utrymmet bredvidreservhjulsbaljan där man kan ha en dunk eller så) var "golvet" helt upprostat på. Och ett litet hål i golvet vid peladerna, värmekranen läcker. Inga allvarliga saker.



Vad gissar ni att det skulle gå på ett ungefär att rostlaga dessa få punkter? rostskydda kan jag göra själv.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Lär nog gå på nåra tusenlappar, brukar inte va så billigt att laga rost. Frågan är om det är värt att plöja ner de pengarna på en så pass gammal bil, antar att du är medveten om att det finns lite rost och plåt att sjyssta till i karossen också, och inte bara under. Det bästa är nog ändå att leta efter annat projekt, har svårt o förstå annat. Men din bil, ditt beslut.



MvH Thomas

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

Thomas_7i skrev:Lär nog gå på nåra tusenlappar, brukar inte va så billigt att laga rost. Frågan är om det är värt att plöja ner de pengarna på en så pass gammal bil, antar att du är medveten om att det finns lite rost och plåt att sjyssta till i karossen också, och inte bara under. Det bästa är nog ändå att leta efter annat projekt, har svårt o förstå annat. Men din bil, ditt beslut.



MvH Thomas


Den bilen betyder mycket för mig. Har sagt det tusen gånger förr. jag bryr mig inte om det kostar 5000kr att laga de små jävla hålen. Så länge jag har min fina bil så.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3023
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Jens.L »

Nu hänger jag inte med här. Först vill du ha billig verkstad. Men sen helt plöstligt får en rostlagning kosta typ 5000:-.
Volvo 940 Turbo 1997

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

Jens.L skrev:Nu hänger jag inte med här. Först vill du ha billig verkstad. Men sen helt plöstligt får en rostlagning kosta typ 5000:-.


jag menar att jag vill ha tag i en billig verkstad men också att bilen betyder så pass mycket att finns det inget annat sätt än att lägga ut 5000kr så gör jag det då. Men jag vill ju helst komma billigare undan. Samt så vill jag slippa inlägg där det står att man ska skaffa ny bil eller skrota denna för det kommer aldrig att ske och jag vill inte höra/läsa sådant om min bil.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Inlägg av Spanarn »

Kanske dags att köpa en hainezbok och lära sig skruva lite själv?



Kanske gå en svetskurs och lära dig att svetsa för då kan du göra det på gds-hallar som är utrustade med svets.



Bara en tanke för att göra ditt bilägande billigare. :wink:

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

Spanarn skrev:Kanske dags att köpa en hainezbok och lära sig skruva lite själv?



Kanske gå en svetskurs och lära dig att svetsa för då kan du göra det på gds-hallar som är utrustade med svets.



Bara en tanke för att göra ditt bilägande billigare. :wink:


jag har en haynesbok men ingenstans att stå samt att varken kan svetsa eller har en svets. Och stå i GDS-hall klarar inte mitt psyke, för jag blir stressad då på grund av det kostar och då blir det fel.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

andreas_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1080
Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29

Inlägg av andreas_940 »

Turbo-Mupp skrev:
Spanarn skrev:Kanske dags att köpa en hainezbok och lära sig skruva lite själv?



Kanske gå en svetskurs och lära dig att svetsa för då kan du göra det på gds-hallar som är utrustade med svets.



Bara en tanke för att göra ditt bilägande billigare. :wink:


jag har en haynesbok men ingenstans att stå samt att varken kan svetsa eller har en svets. Och stå i GDS-hall klarar inte mitt psyke, för jag blir stressad då på grund av det kostar och då blir det fel.


kan du inte stå där du har dina parkeringar??

eller kanske hemma hos någon förälder eller kompis???
Bild

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Här i Stockholm finns det mycket polacker som lagar rost billigt..

Och vissa är riktigt skickliga
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Skriv svar