Justera CO LH2.2

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Justera CO LH2.2

Inlägg av nisseinorr »

Har just besiktad bilen och fått nedslag på CO-halten på tomgång..

har b230ft med LH2.2 sprut, någon som vet var jag kan justera detta?

den verkar gå ganska fett för de luktar nästan bensin när man står på tomgången, CO-halten var 5.5 (max 3.5) så en hel del för hög är den :)..

Volvotoken
Uppkörning
Inlägg: 649
Blev medlem: 06 jul 2003, 17:10
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Justera CO LH2.2

Inlägg av Volvotoken »

nisseinorr skrev:Har just besiktad bilen och fått nedslag på CO-halten på tomgång..

har b230ft med LH2.2 sprut, någon som vet var jag kan justera detta?

den verkar gå ganska fett för de luktar nästan bensin när man står på tomgången, CO-halten var 5.5 (max 3.5) så en hel del för hög är den :)..
Det går inte att justera Co på LH sprut börja felsök istället! fungerar Lamdan? rätt bränsletryck mm?

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Re: Justera CO LH2.2

Inlägg av Fastmoving? »

Volvotoken skrev:
nisseinorr skrev:Har just besiktad bilen och fått nedslag på CO-halten på tomgång..

har b230ft med LH2.2 sprut, någon som vet var jag kan justera detta?

den verkar gå ganska fett för de luktar nästan bensin när man står på tomgången, CO-halten var 5.5 (max 3.5) så en hel del för hög är den :)..
Det går inte att justera Co på LH sprut börja felsök istället! fungerar Lamdan? rätt bränsletryck mm?
Går visst att justera, finns en bricka strax intill kontakten på LMM:en, borra två fördjupningar i den så går den ta lös med en tång för låsbrickor. Där bakom finns en mångvarvig potentiometer, bara att skruva på.



Men jag tror inte det är enda problemet, har du kollat tex tempgivaren, vad spänningen från lambdasonden är. Trasigt membran i btr:en, kollas genom att ta lös vakuumslangen till den medans motorn går.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Re: Justera CO LH2.2

Inlägg av nisseinorr »

Fastmoving? skrev:
Volvotoken skrev:
nisseinorr skrev:Har just besiktad bilen och fått nedslag på CO-halten på tomgång..

har b230ft med LH2.2 sprut, någon som vet var jag kan justera detta?

den verkar gå ganska fett för de luktar nästan bensin när man står på tomgången, CO-halten var 5.5 (max 3.5) så en hel del för hög är den :)..
Det går inte att justera Co på LH sprut börja felsök istället! fungerar Lamdan? rätt bränsletryck mm?
Går visst att justera, finns en bricka strax intill kontakten på LMM:en, borra två fördjupningar i den så går den ta lös med en tång för låsbrickor. Där bakom finns en mångvarvig potentiometer, bara att skruva på.



Men jag tror inte det är enda problemet, har du kollat tex tempgivaren, vad spänningen från lambdasonden är. Trasigt membran i btr:en, kollas genom att ta lös vakuumslangen till den medans motorn går.


Okej, så den potentiometern är bara för tomgången eller? de finns ingen risk att ändra något annat om jag skruvar i den där? Tempgivaren är det då inga problem med för den är helt ny, innan jag körde in bilen i garaget förra hösten så gick ej bilen igång när den var varm, bytte då tempgivaren till en ny och nu är det problemet borta.. vet ej vad värden och så där från lambdasonden ska vara men jag frågade en på Bil och Traktor och han sa att jag skulle sätta bilen i en CO-mätare och sedan medans bilen är igång koppla ur lambdasonden då skulle CO-värdet sjunka till lite drygt 1. isåfall är det lambdasonden som är trasig..

Om jag tar lös vakuumslangen från BTR´en medans motorn går, hur ska den då reagera för att jag ska veta om membranet är helt/trasigt?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

är membranet trasigt pissar de soppa genom anslutningen för vakumslangen

:) *vet* :D



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

ThaSaint skrev:är membranet trasigt pissar de soppa genom anslutningen för vakumslangen

:) *vet* :D



//Erik


Okej, men då ska jag ta mig en titt på det :)..

tror inte de bara hjälper å skruva på potentiometern på LMM när jag hade så skyhög CO-halt.. de e nog något som är lite galet så jag ska felsöka så fort orken kommer, den går ju iaf å jag har inte kört den sen jag köpte den å då var det en orginal gubb-bil..nu är de lite roligare och halkigare och de pyser så fint :)..så jag jobbat inte direkt stenhårt på de småfelen som finns hehe..

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Re: Justera CO LH2.2

Inlägg av Fastmoving? »

nisseinorr skrev:Okej, så den potentiometern är bara för tomgången eller? de finns ingen risk att ändra något annat om jag skruvar i den där? Tempgivaren är det då inga problem med för den är helt ny, innan jag körde in bilen i garaget förra hösten så gick ej bilen igång när den var varm, bytte då tempgivaren till en ny och nu är det problemet borta.. vet ej vad värden och så där från lambdasonden ska vara men jag frågade en på Bil och Traktor och han sa att jag skulle sätta bilen i en CO-mätare och sedan medans bilen är igång koppla ur lambdasonden då skulle CO-värdet sjunka till lite drygt 1. isåfall är det lambdasonden som är trasig..

Om jag tar lös vakuumslangen från BTR´en medans motorn går, hur ska den då reagera för att jag ska veta om membranet är helt/trasigt?
Tja, det kan ändra mer än bara på tomgången, men det går ju att återställa så fort bilen gåttt genom bes.



Ang lambdasonden så var det ett bra tips du fick av volvokillen, annars så om du tar en multimeter och mäter mellan den svarta kabeln som kommer från sonden och topplocket så ska värdet pendla mella 0,2-0,8volt när motorn är varm.



Oops, bra att Erik fyllde i infon om membranet, glömde visst det.. :oops:
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Re: Justera CO LH2.2

Inlägg av nisseinorr »

Fastmoving? skrev:
nisseinorr skrev:Okej, så den potentiometern är bara för tomgången eller? de finns ingen risk att ändra något annat om jag skruvar i den där? Tempgivaren är det då inga problem med för den är helt ny, innan jag körde in bilen i garaget förra hösten så gick ej bilen igång när den var varm, bytte då tempgivaren till en ny och nu är det problemet borta.. vet ej vad värden och så där från lambdasonden ska vara men jag frågade en på Bil och Traktor och han sa att jag skulle sätta bilen i en CO-mätare och sedan medans bilen är igång koppla ur lambdasonden då skulle CO-värdet sjunka till lite drygt 1. isåfall är det lambdasonden som är trasig..

Om jag tar lös vakuumslangen från BTR´en medans motorn går, hur ska den då reagera för att jag ska veta om membranet är helt/trasigt?
Tja, det kan ändra mer än bara på tomgången, men det går ju att återställa så fort bilen gåttt genom bes.



Ang lambdasonden så var det ett bra tips du fick av volvokillen, annars så om du tar en multimeter och mäter mellan den svarta kabeln som kommer från sonden och topplocket så ska värdet pendla mella 0,2-0,8volt när motorn är varm.



Oops, bra att Erik fyllde i infon om membranet, glömde visst det.. :oops:


Okej, jaa en får tacka för tipsen.. jag ska meddela om hur det går.

imorron har jag lugn skoldag så då ska jag hemåt å börja felsöka lite om jag hinner..

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Nu har jag då varmkört motorn ordentligt och sedan ryckt vacuumslangen till btr´en.. de resulterade i att motorvarvet ökade något men den pissade absolut inge soppa, så då återstår väl lambdan.. ska fixa fram en multimeter och prova mäta lambdan om den alls arbetar något..

vi får se :)

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

jag har ingen labmda till mitt lh 2.2.. (tog bort skiten)



det är fasta värden på tomgång & fullgas. Så co vid tomgång kan ej ändras om man har lambda eller inte.



för att få 5.5 i co krävs mer än en pajj tempgivare.. jag hade kollat över tänddelarna (stift, kablar, rotor+lock), kollat soppatrycket.. När byttes oljan senast?



å du... Hur ser ditt luftfilter ut?
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

rickard_765 skrev:jag har ingen labmda till mitt lh 2.2.. (tog bort skiten)



det är fasta värden på tomgång & fullgas. Så co vid tomgång kan ej ändras om man har lambda eller inte.



för att få 5.5 i co krävs mer än en pajj tempgivare.. jag hade kollat över tänddelarna (stift, kablar, rotor+lock), kollat soppatrycket.. När byttes oljan senast?



å du... Hur ser ditt luftfilter ut?


jaa de e ju de som är så skumt..har ju haft ur motorn i vinter och donat å fixat.. har bytt tempgivaren.. stift,kablar,fördelare är bytt till nya grejjer..

oljan har väl gått sådär 20 mil nu, alltså helt ny...så jag vet ej vad de kan vara då =/

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Kan meddela att jag hittat ett fel som kan bidragit med en del för hög CO i alla fall.. på tomgång hade jag ju 5.5 i CO-halt och de luktade rent soppa när man stod på tomgången.. men nu är det lite bättre iaf vad jag kan märka.. jag kikade lite närmare på dumpen och såg att den var lite öppen när den stod på tomgång..vacuumet som finns på tomgång räckte för att lyfta dumpkolven lite lite granna.. provade rycka ut vacuumslangen och såg då att kolven sjönk ner i botten, pluggade även igen vacuumslangen till insuget och märkte då att motorn gick lite jämnare också.. satte lite brickor i dumpen nu för att få lite hårdare tryck i den.. nu dumpar den inte lika ofta (dumpade lite smått innan redan vid 0.1 bar:)) men nu går den jämnare och finare, och när jag har dumpat och släpper den till tomgång går den jämt och fint trots öppen dump och LMM som ryktas kan gå lite tjärvt ibland :)..

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Jao men du har LH2.2, inte 2.4.. de är en hel del skillnad där ;)

Öppen dump är roten till allt ont.

;)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Kan absolut ingentinmg om turbomaskinerna, men en tanke i det hela - kan det inte vara katten som gett upp sitt liv ?



mvh



Robban
Bild

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Robban67 skrev:Hej



Kan absolut ingentinmg om turbomaskinerna, men en tanke i det hela - kan det inte vara katten som gett upp sitt liv ?



mvh



Robban


Njaa katten ska väl inte höja CO-halten så där mycket?..

att katten är dålig de vet jag för jag har rensat den på allt innehåll så de e bara en tom burk :wink:

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Ja, den katten gör ju ingenting :D så då får man försöka använda cellerna innanför skalet ( risk att det tar tid :lol: ), nä men vad påverkar luftblandningen annars ?



Har du en läcka på avgassystemet mellan grenröret och katten då - tänkte på att det gör att lambdan ger fel signal tillbaka till styrboxen ?



mvh



Robban
Bild

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Njaa vet inte riktigt, men som jag skrev lite längre upp i denna tråd så har jag fått ner CO lite granna i alla fall tror jag det..

visade sig att dumpventilen låg lite öppen på tomgång och där lär ju lite luft ha smitit ut och gjort att blandningen blivit lite för fett då uppmätt luft bara åker ut från dumpen..nu har jag satt hårdare fjäder så den inte öppnar på tomgång och jag tycker de luktar mindre bensin runt bilen och den går lite jämnare också..så jag kan no ha fått ner COn lite granna nu iaf :).. ska låna mätutrustning och kika nån dag vad jag har för CO-halt nu..

Skriv svar