Vevhusventilation rengöring

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
SCHADAR
Färsk användare
Inlägg: 71
Blev medlem: 19 aug 2006, 18:14

Vevhusventilation rengöring

Inlägg av SCHADAR »

Hej

Jag undrar om det finns någon som har bilder på var vevhusventilationen sitter och hur den rengörs på en 940 med b230fk eller ft för den delen.

Jag har letat och letat och hittat många roliga resonemang men inte en gnutta bilder eller tillvägagångssätt.



Hoppas :)



//Thomas

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Här sitter den



(lånar en eminent bild från jonas_740's projekttråd)

Bild



den stora svarta burken, sitter med 2st småbult, med 13mm skalle om jag inte minns fel.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

ThaSaint skrev:Här sitter den



(lånar en eminent bild från jonas_740's projekttråd)

http://upload.hacked.free-bsd.org/Jonas_/Bild%20047.JPG



den stora svarta burken, sitter med 2st småbult, med 13mm skalle om jag inte minns fel.



//Erik


12mm skalle :P tog bort min igår, men men de är ju skit samma man märker ju vad de är för storlek..

har en fråga, kan man ta isär den där för att göra rent den, isåfall hur?
Volvo 945

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Gilbert skrev:
ThaSaint skrev:Här sitter den



(lånar en eminent bild från jonas_740's projekttråd)

http://upload.hacked.free-bsd.org/Jonas_/Bild%20047.JPG



den stora svarta burken, sitter med 2st småbult, med 13mm skalle om jag inte minns fel.



//Erik


12mm skalle :P tog bort min igår, men men de är ju skit samma man märker ju vad de är för storlek..

har en fråga, kan man ta isär den där för att göra rent den, isåfall hur?


Man behöver inte ta isär den, doppa den i diesel eller nåt bra, åsså ba blåsa rent sen :)



Förövrigt så är det där oljefällan på bild, flamfällan sitter ju uppe vid insuget. Det är oftast där det koksar igen. Att göra rent slangarna & flamfällan brukar räcka.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

jå under oljefällan är de 2 hål, det vänstra sticker iväg i ett rör ner i tråget, kolla det åxå så det löper fritt i det, å inte koksat igen.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

SCHADAR
Färsk användare
Inlägg: 71
Blev medlem: 19 aug 2006, 18:14

Inlägg av SCHADAR »

Fantastiskt :D

Kan man få bort det där utan att plocka ur motorn :roll:



Kan man inte bara köpa en ny oljepryl?



//Thomas

Goyen
Färsk användare
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2006, 15:30
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Inlägg av Goyen »

Jo givetvis kan man köpa en ny oljefälla, men den är ju säkerligen väldigt dyr.

Rengör den med diesel och blås rent den ordentligt så blir den nästan som ny.
Bild

Volvo 945 Turbo -98

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Ser vevhusventilationen ut på nåt liknande sätt i exempelvis B230E?
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

När jag köpte ny oljefälla till den 780 jag hade (B204FT) så kostade oljefällan drygt 300 kr. Det var inte värt att brottas med pluggad kanal ner i tråget, som det var på den gamla... :D



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

Goyen
Färsk användare
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2006, 15:30
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Inlägg av Goyen »

Så vitt jag vet är det väl samma oljefälla på alla B230, MEN jag kan ha fel :wink:
Bild

Volvo 945 Turbo -98

Användarvisningsbild
J0NTIZ
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 12 maj 2006, 22:37
Ort: Orust

Inlägg av J0NTIZ »

Knaman få loss den på en B230 F Utan att plocka loss insuget?
Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
Volvo 240 Kirunacab..http://www.garaget.org/?car=99153

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

jag hade lös oljefällan på min för ett par veckor sen utan att plocka loss insuget.



Dock en B230FK, men då sitter de en EGR-ventil ivägen med dessutom.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Goyen
Färsk användare
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2006, 15:30
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Inlägg av Goyen »

Precis som ThaSaint säger så går det plocka bort den utan att riva insug.



Men montera bort alla luftslangar och dyl så får du mycket mer plats.

Tror jag även monterade bort tomgångsregulatorn,

sen gick de hur bra som helst att komma åt :wink:
Bild

Volvo 945 Turbo -98

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Inlägg av Datorskrotarn' »

Skulle vilja lägga in en liten kommentar här, vet du med säkerhet att flammfällan fortfarande behövs :?: I somras när jag var in på volvo med min "pudasholk" ett otal ggr pga min motorlampa tändes ideligen trots byte av lambdasond, rengöring av spjällhus och slutligen luftmassemätare och tempgivare (därefter har den förblivit släckt). I samma "veva" bad jag dem även göra ren vevhusventilationen samt byta flammfälla om det behövs, när de ändå plockade isär spjällhuset för rengöring. Fick till svar att flammfällan behövs inte längre enligt nya direktiv så de plockade bort den och sa att det skulle vara så, iaf på min motor :? Ok jag får väl lita på vad volvoverkstaden säjer de borde ju ha tillgång till senaste faktan antar jag..
V70 AWD -00 Ludvika

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Denesfay »

Vadå, sitter flammfällan i det där förgreningsröret eller? Flammfällan är inte själva boxen/lådan utan nått annat innan boxen/lådan?
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

Goyen
Färsk användare
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2006, 15:30
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Inlägg av Goyen »

Flamfällan togs bort på senare Volvo, i alla fall på B230FT.

Jag har ingen på min t.ex.

Sitter bara en tom förgrening i plast på min där flamfällan suttit på tidigare modeller.



För upplysnings skull:

Tidigare satt flamfällan i en förgrening i plast som stack upp mellan 3'ans och 4'ans insugskanal på insugsgrenröret och gick ner med en slang i oljefällan(m.a.o. den svarta lådan).
Bild

Volvo 945 Turbo -98

Lidström
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 jun 2006, 23:21

Inlägg av Lidström »

hejhej, om man nu oturligtvis inte har nån diesel hemma...kan man då köra i lite avfettning och skaka runt lite=) ?



Elr skulle nått kunnde hända då kanske när man sätter tillbaka grejerna att de inte tål elr nått liknande...låter iofs lite konstigt men jag vill ju inte pajja nått=)

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Denesfay »

Goyen skrev:Flamfällan togs bort på senare Volvo, i alla fall på B230FT.

Jag har ingen på min t.ex.

Sitter bara en tom förgrening i plast på min där flamfällan suttit på tidigare modeller.



För upplysnings skull:

Tidigare satt flamfällan i en förgrening i plast som stack upp mellan 3'ans och 4'ans insugskanal på insugsgrenröret och gick ner med en slang i oljefällan(m.a.o. den svarta lådan).


Okej. Tackar, då vet jag. Jag har föresten en förgrening med slang vidare till oljefällan. Men ingen flammfälla. Men min läcker olja därifrån iaf? Håller på att rengöra nu så får se om det slutar sen.
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

bamyl
Övningskörning
Inlägg: 176
Blev medlem: 02 apr 2006, 16:27

Inlägg av bamyl »

Lidström skrev:hejhej, om man nu oturligtvis inte har nån diesel hemma...kan man då köra i lite avfettning och skaka runt lite=) ?



Elr skulle nått kunnde hända då kanske när man sätter tillbaka grejerna att de inte tål elr nått liknande...låter iofs lite konstigt men jag vill ju inte pajja nått=)


Du kan ta vad som helst som inte tar så hårt på plasten... tex lacknafta, eller så. men ej aceton eller thinner...



/Bamyl
Volvo 945 -93

B230FT 29.000 mil

Lidström
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 jun 2006, 23:21

Inlägg av Lidström »

okok, jag har nu rengjort burken osv men de var inte så skitigt...däremot de vänstra röret som går ner under burken sitter de ett gummirör i som jag inte får upp...tänkte om de kanske har koksat igen där i....menmen, jag gojsade upp lite med en mejsel sen satte ja tillbaka allt igen hehe...:P

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

svetstråd eller nått annat långt, halvhårt kan man köra ner å rensa med, men bäst är ju att få ut röret annars.

Oljebyte kan vara bra sen, så du slipper köra in all skit i oljepumpen.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar