Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
den stora svarta burken, sitter med 2st småbult, med 13mm skalle om jag inte minns fel.
//Erik
12mm skalle tog bort min igår, men men de är ju skit samma man märker ju vad de är för storlek..
har en fråga, kan man ta isär den där för att göra rent den, isåfall hur?
Man behöver inte ta isär den, doppa den i diesel eller nåt bra, åsså ba blåsa rent sen
Förövrigt så är det där oljefällan på bild, flamfällan sitter ju uppe vid insuget. Det är oftast där det koksar igen. Att göra rent slangarna & flamfällan brukar räcka.
DET HETER STEREO!!!
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
När jag köpte ny oljefälla till den 780 jag hade (B204FT) så kostade oljefällan drygt 300 kr. Det var inte värt att brottas med pluggad kanal ner i tråget, som det var på den gamla...
Mvh/ Adde
Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det
Skulle vilja lägga in en liten kommentar här, vet du med säkerhet att flammfällan fortfarande behövs I somras när jag var in på volvo med min "pudasholk" ett otal ggr pga min motorlampa tändes ideligen trots byte av lambdasond, rengöring av spjällhus och slutligen luftmassemätare och tempgivare (därefter har den förblivit släckt). I samma "veva" bad jag dem även göra ren vevhusventilationen samt byta flammfälla om det behövs, när de ändå plockade isär spjällhuset för rengöring. Fick till svar att flammfällan behövs inte längre enligt nya direktiv så de plockade bort den och sa att det skulle vara så, iaf på min motor Ok jag får väl lita på vad volvoverkstaden säjer de borde ju ha tillgång till senaste faktan antar jag..
Flamfällan togs bort på senare Volvo, i alla fall på B230FT.
Jag har ingen på min t.ex.
Sitter bara en tom förgrening i plast på min där flamfällan suttit på tidigare modeller.
För upplysnings skull:
Tidigare satt flamfällan i en förgrening i plast som stack upp mellan 3'ans och 4'ans insugskanal på insugsgrenröret och gick ner med en slang i oljefällan(m.a.o. den svarta lådan).
hejhej, om man nu oturligtvis inte har nån diesel hemma...kan man då köra i lite avfettning och skaka runt lite=) ?
Elr skulle nått kunnde hända då kanske när man sätter tillbaka grejerna att de inte tål elr nått liknande...låter iofs lite konstigt men jag vill ju inte pajja nått=)
Goyen skrev:Flamfällan togs bort på senare Volvo, i alla fall på B230FT.
Jag har ingen på min t.ex.
Sitter bara en tom förgrening i plast på min där flamfällan suttit på tidigare modeller.
För upplysnings skull:
Tidigare satt flamfällan i en förgrening i plast som stack upp mellan 3'ans och 4'ans insugskanal på insugsgrenröret och gick ner med en slang i oljefällan(m.a.o. den svarta lådan).
Okej. Tackar, då vet jag. Jag har föresten en förgrening med slang vidare till oljefällan. Men ingen flammfälla. Men min läcker olja därifrån iaf? Håller på att rengöra nu så får se om det slutar sen.
Lidström skrev:hejhej, om man nu oturligtvis inte har nån diesel hemma...kan man då köra i lite avfettning och skaka runt lite=) ?
Elr skulle nått kunnde hända då kanske när man sätter tillbaka grejerna att de inte tål elr nått liknande...låter iofs lite konstigt men jag vill ju inte pajja nått=)
Du kan ta vad som helst som inte tar så hårt på plasten... tex lacknafta, eller så. men ej aceton eller thinner...
okok, jag har nu rengjort burken osv men de var inte så skitigt...däremot de vänstra röret som går ner under burken sitter de ett gummirör i som jag inte får upp...tänkte om de kanske har koksat igen där i....menmen, jag gojsade upp lite med en mejsel sen satte ja tillbaka allt igen hehe...