16 ventilers turbon

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
seven-40
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 dec 2002, 20:34
Ort: Örebro Län

16 ventilers turbon

Inlägg av seven-40 »

läste i senaste bilsport, att den där vita 740n hade 16 ventilers turbo motorn som bara gick på export. är det nån som har den i sin 740?? =nyfiken= :mrgreen:
Friskt vågat - hälften vunnet

Fredrik.A
Uppkörning
Inlägg: 446
Blev medlem: 30 nov 2002, 13:08
Ort: Lerum/GBG
Kontakt:

Inlägg av Fredrik.A »

16V Turbo gick på export till bla Italien, motorn är på 2.0L tror att den heter B204FT med katt och B204GT utan katt, 200hk orginal.

Jag tror att TaxiRobban har en en sån motor.
Bild

960 -96 3.0E

Fosgate
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av Fosgate »

16V Turbo gick på export till bla Italien, motorn är på 2.0L tror att den heter B204FT med katt och B204GT utan katt, 200hk orginal.

Jag tror att TaxiRobban har en en sån motor.


Japp, stämmer, dom gick även till andra land, tror robbans kom från belgien.. Stilig dekal på rutorna fick han med oxå.. \"nicht Geschtaal\" :lol:



Ja, GT`n har ju 200 eller 205hp orginal, och ft har \"bara\" 190 eller 195...

Fina spisar det där! :P
Bild

850 GLT 2.5 -96

Mr_fatise
Övningskörning
Inlägg: 142
Blev medlem: 30 nov 2002, 16:46
Ort: Söder om Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Mr_fatise »

ojjj, där ser man! Hade ingen aning!, ganska bra att få ut 200hk på två liter! iaf för o va Volvo!
Bild



Äger nu en bil av TYSKT fabrikat!

PETER
Uppkörning
Inlägg: 734
Blev medlem: 30 nov 2002, 19:28
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av PETER »

FINNS DET NÅN MARKNAD SOM HAR 2,3 L 16V
Skyline Racer

070-5579940

www.streetcars.se

Fanatic
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 30 nov 2002, 05:24
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Fanatic »

2,3 Liter finn väl inte med Turbo väl?



2,0 16V T motorn fanns bland annat i frankrike, italien och england om jag inte minns fel..



heter de inte B204ET utan kat?

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

Den heter faktiskt GT utan kat.

Undantaget som bekräftar regeln typ...
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Fanatic
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 30 nov 2002, 05:24
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Fanatic »

ofan :-) Trodde att FT var kat och ET var utan kat.. (enkelt förklarat) men okej där ser man :-) man löär sig något nytt varje dag.. ;-)

740matte
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 dec 2002, 20:08
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re:

Inlägg av 740matte »

FINNS DET NÅN MARKNAD SOM HAR 2,3 L 16V




jag såg en som sålde ett grerör till b234f på zatzy för ett tag sen som man kunde sätta turbo på å den va orignal men de kanske samma på b204 som på b234f





//matte
Sponsoransvarig - Svenska740klubben

Bild[img]

740Glt 16v -89 me 940front. Extreme Vingen i bak ,..760-90 bakljus (rödtonade) 940bräda svart ((allt e svart i bilen nu)

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av TaxiRobban »

Jag tror att TaxiRobban har en en sån motor.


Stämmer bra det men jag har en 960. Inte för att det spelar någon större roll eftersom det är exakt samma motor som sitter i 740:n. Tror dock att 740:n går lite bättre eftersom den väger lite mindre. Min motor är en FT dvs 190 hästaren. 960:n rör på sig rätt bra men man får köra lite aggresivt eftersom turboreglersystemet reglerar ner laddtrycket ifall man inte har tillräckligt många graders spjällöppning.

Till sommaren blir det nog ett chip (om jag lyckas hitta någon som tillverkar sånna till den här motorn) och så pass mycket trim som ekonomin tillåter, tror att den här motorn svarar jäkligt bra på trimning.

Eftersom motorn orginal laddar max 0,8 bar så får man väl se till att den börjar ladda mellan 1,0 och 1,2 :D :D :D



Robban

Mr T-Röd
Övningskörning
Inlägg: 178
Blev medlem: 03 dec 2002, 18:40
Kör: Volvo 940T
Ort: Moheda
Kontakt:

Inlägg av Mr T-Röd »

men varför såldes inte 16V Turbo i sverige då?
Bild

Volvo 940 T -98

PETER
Uppkörning
Inlägg: 734
Blev medlem: 30 nov 2002, 19:28
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av PETER »

HAR FÖR MIG DOM GJORDE 2 L TURBOMODELLERNA FÖR MAKNADER SOM DU BETALAR BILSKATT EFTER CYLINDERVOLYM
Skyline Racer

070-5579940

www.streetcars.se

Stoffe
Färsk användare
Inlägg: 78
Blev medlem: 29 nov 2002, 16:00
Ort: Näsum
Kontakt:

Re:

Inlägg av Stoffe »

HAR FÖR MIG DOM GJORDE 2 L TURBOMODELLERNA FÖR MAKNADER SOM DU BETALAR BILSKATT EFTER CYLINDERVOLYM


alldeles rätt.... :D
Mvh Stoffe



Founder Svenska Volvo 940 Klubben

Tiggger
Uppkörning
Inlägg: 867
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:58
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tiggger »

Men såldes inte 960 Tic i sverige?

för isåfall såldes ju motorn oxå i sverige.



Har inte 780 Tic samma snurra oxå?
Bild_____Bild

960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"

----------------------------

Bounce To Hell, Bitch

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av TaxiRobban »

Stilig dekal på rutorna fick han med oxå.. \"nicht Geschtaal\" :lol:


\"Anti-Diefstahl\" står det :) :) :)

960:n hade rätt härligt reg.nr i belgien: 60 T 16



Robban

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av TaxiRobban »

Men såldes inte 960 Tic i sverige?

för isåfall såldes ju motorn oxå i sverige.



Har inte 780 Tic samma snurra oxå?


Tror att 960 TIC:arna som såldes i Sverige hade 230FT motorn.



780 fanns med iaf B204GT motorn.



Robban

snoris
Uppkörning
Inlägg: 442
Blev medlem: 23 dec 2002, 10:14

Inlägg av snoris »

alla 960t som jag sett har haft 16v iallafall va jag sett

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Re:

Inlägg av Micke W »

Men såldes inte 960 Tic i sverige?

för isåfall såldes ju motorn oxå i sverige.



Har inte 780 Tic samma snurra oxå?


Tror att 960 TIC:arna som såldes i Sverige hade 230FT motorn.



780 fanns med iaf B204GT motorn.



Robban


uhum... håller med... har oxå för mej att 960 snurrorna heter 230FT men däremot har jag för mej att dom som gick till italien heter b234ft eller et... har för mej att nån förstå-sej-påare påstod det att i sverige har man det ena och i italien skulle det andra finnas... men jag skulle kunna luska lite i det där... :|
Bild

Fosgate
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av Fosgate »

Men såldes inte 960 Tic i sverige?

för isåfall såldes ju motorn oxå i sverige.



Har inte 780 Tic samma snurra oxå?


Tror att 960 TIC:arna som såldes i Sverige hade 230FT motorn.



780 fanns med iaf B204GT motorn.



Robban


uhum... håller med... har oxå för mej att 960 snurrorna heter 230FT men däremot har jag för mej att dom som gick till italien heter b234ft eller et... har för mej att nån förstå-sej-påare påstod det att i sverige har man det ena och i italien skulle det andra finnas... men jag skulle kunna luska lite i det där... :|


Dom heter 204 inte 234.. det är nämligen 2-liters motorer och inte 2.3...
Bild

850 GLT 2.5 -96

snoris
Uppkörning
Inlägg: 442
Blev medlem: 23 dec 2002, 10:14

Inlägg av snoris »

mmm varför man har 2l där är för att man betalar skatt på cylindervolymen llr nått sånt där... vet ej varför man aldrig sålde 16v t i sverige...

Magician
Uppkörning
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 dec 2002, 21:08
Ort: Timrå
Kontakt:

Re:

Inlägg av Magician »

HAR FÖR MIG DOM GJORDE 2 L TURBOMODELLERNA FÖR MAKNADER SOM DU BETALAR BILSKATT EFTER CYLINDERVOLYM


Precis. Har för mig att volvo gjorde en version av 240 med en 1,9 liters motor enbart för finland, där det skulle blivit mycket dyrare med steget upp till 2.0...
Volvo 744 TIC B230FT ABS AC -89

Slurbo
Uppkörning
Inlägg: 882
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:39
Kontakt:

Inlägg av Slurbo »

Är det någon somvet hur pass bra dessa block är att trimma?
Bara för att det luktar bajs behöver det inte betyda att det är skit



Bara för att du skiter i badkaret behöver det inte betyda att det löser sig

Fanatic
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 30 nov 2002, 05:24
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Fanatic »

alla B200 motorer ligger på 1986 kubik..

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

Enligt vad jag hört så håller min underdel (B204FT) iaf för 300 kusar.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

Slurbo
Uppkörning
Inlägg: 882
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:39
Kontakt:

Inlägg av Slurbo »

Vad är det som är svagast länken i dem?
Bara för att det luktar bajs behöver det inte betyda att det är skit



Bara för att du skiter i badkaret behöver det inte betyda att det löser sig

Skriv svar