Fråga angående byte av O-ringar på insprutarna
Fråga angående byte av O-ringar på insprutarna
Tjena!
Jag ska byta o-ringarna på insprutarna på min B230E motor. Eftersom jag har tummen mitt i handen så undrar jag om något kan gå snett vid denna operation. Är det bara att lossa bulten som håller respektive insprutare, dra upp den, kränga av de gamla o-ringarna och på med de nya?
Jag ska byta o-ringarna på insprutarna på min B230E motor. Eftersom jag har tummen mitt i handen så undrar jag om något kan gå snett vid denna operation. Är det bara att lossa bulten som håller respektive insprutare, dra upp den, kränga av de gamla o-ringarna och på med de nya?
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
- Ort: Världsmetropolet Hoting
- Kontakt:
Addekarlsson skrev:Yepp, precis så enkelt är det. När du trycker dit dom, se till att trycka rakt, och var beredd på smärre brutalt våld, tills dom ploppar i sin plats ordentligt.
Mvh/ Adde
Ok, tack! Det är ingen risk att de lossnar och far ner om man gör fel eller?
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
- Ort: Världsmetropolet Hoting
- Kontakt:
Lossnar o-ringarna från spridarna bara så där så skulle iaf jag bli brydd över om jag fått rätt grejjer.
Dom sitter bra nog så fint på spridarna dom. Så du behöver nog inte vara så speciellt orolig nej. Speciellt inte som o-ringarna är större än spridarhålet är en bit ner.
Mvh/ Adde
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Dom sitter bra nog så fint på spridarna dom. Så du behöver nog inte vara så speciellt orolig nej. Speciellt inte som o-ringarna är större än spridarhålet är en bit ner.
Mvh/ Adde
![Bild](http://www.adde.dk/forum/signatur_960_special.jpg)
Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Mantronix skrev:Addekarlsson skrev:Yepp, precis så enkelt är det. När du trycker dit dom, se till att trycka rakt, och var beredd på smärre brutalt våld, tills dom ploppar i sin plats ordentligt.
Mvh/ Adde
Ok, tack! Det är ingen risk att de lossnar och far ner om man gör fel eller?
Jag tror inte att de kommer åka ner i motorn om du råkar tappar de.
Det är inte svårt att byta o-ringarna det är nog lättare än vad du tror.
/Jonas
Ok, ännu en idiotisk fråga: jag tog upp spridarna, men var ska o-ringarna sitta? Det syntes inga rester efter några heller. Ska de sitta vid den svarta plastgrejen? Känner mig rätt dum nu...men frågar man inte så ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
Robban67 skrev:Hej
Det ska väl finnas små urfrästa spår på spridarna som o-ringarna ska sitta i , har bara sett spridare upptagna komplett på bild där jag kunde tyckas se små spår, men är ej helt säker.
mvh
Robban
Jag tyckte inte att jag såg några urfräsningar, men jag ska kolla igen. Hur som helst så kan det inte ha suttit några o-ringar där i alla fall.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
NU har jag kollat igen, och det finns inga spår som o-ringarna kan sitta i. Dessutom är o-ringarna jag köpte på Volvo betydligt större än insprutarna. Fasen vad skumt. Är det inte samma typ av insprutare på alla B230E-motorer?
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
Mantronix skrev:NU har jag kollat igen, och det finns inga spår som o-ringarna kan sitta i. Dessutom är o-ringarna jag köpte på Volvo betydligt större än insprutarna. Fasen vad skumt. Är det inte samma typ av insprutare på alla B230E-motorer?
jo det är det. ska se om jag inte kan skaka fram nån bild...
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Anders1984 skrev:Mantronix skrev:NU har jag kollat igen, och det finns inga spår som o-ringarna kan sitta i. Dessutom är o-ringarna jag köpte på Volvo betydligt större än insprutarna. Fasen vad skumt. Är det inte samma typ av insprutare på alla B230E-motorer?
jo det är det. ska se om jag inte kan skaka fram nån bild...
Det vore verkligen bussigt.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
Jag lägger ner skiten nu...hör och häpna, men det finns inga urfräsningar för o-ringar, och det har ej heller suttit några o-ringar tidigare på insprutarna på min B230E! Tycker detta är skitskumt. ![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
RoTe skrev:Ta gärna lite bilder om du har en kamera så kan vi se. Kan det inte vara så att oringarna blivit stenhårda och du inte förstår att de är gamla oringar som sitter där?
Jag ska försöka fixa några bilder under dagen.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
RoTe skrev:Ta gärna lite bilder om du har en kamera så kan vi se. Kan det inte vara så att oringarna blivit stenhårda och du inte förstår att de är gamla oringar som sitter där?
Hehe, ja...det var precis detta som var felet. De var så j***a hårda att de bara sprack! Förmodligen aldrig bytta. Hursomhelst så blev det en helt annan bil efter bytet. Stabil tomgång och något jämnare acceleration.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
-
- Uppkörning
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
- Ort: Jokkmokk
- Kontakt:
nisseinorr skrev:Härligt att du hittade de till slut, jag hade samma på min 87as b230..
man kunde knappt tro att o-ringarna var o-ringar.. men nu är de bytta..
har du bara nytt de "nedre" ringarna eller bytte du båda på varje spridare?
Jag bytte båda, tyckte det var lika bra. En skum sak är att jag tycker den blivit aningen mer svårstardad nu trots att den går fasen så mycket bättre.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!