Fråga angående byte av O-ringar på insprutarna

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Fråga angående byte av O-ringar på insprutarna

Inlägg av Mantronix »

Tjena!



Jag ska byta o-ringarna på insprutarna på min B230E motor. Eftersom jag har tummen mitt i handen så undrar jag om något kan gå snett vid denna operation. Är det bara att lossa bulten som håller respektive insprutare, dra upp den, kränga av de gamla o-ringarna och på med de nya?
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

Yepp, precis så enkelt är det. När du trycker dit dom, se till att trycka rakt, och var beredd på smärre brutalt våld, tills dom ploppar i sin plats ordentligt.



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

Addekarlsson skrev:Yepp, precis så enkelt är det. När du trycker dit dom, se till att trycka rakt, och var beredd på smärre brutalt våld, tills dom ploppar i sin plats ordentligt.



Mvh/ Adde


Ok, tack! Det är ingen risk att de lossnar och far ner om man gör fel eller?
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

Lossnar o-ringarna från spridarna bara så där så skulle iaf jag bli brydd över om jag fått rätt grejjer. :D

Dom sitter bra nog så fint på spridarna dom. Så du behöver nog inte vara så speciellt orolig nej. Speciellt inte som o-ringarna är större än spridarhålet är en bit ner.



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

Användarvisningsbild
jonas_740
Uppkörning
Inlägg: 725
Blev medlem: 22 dec 2005, 19:20
Ort: Huskvarna

Inlägg av jonas_740 »

Mantronix skrev:
Addekarlsson skrev:Yepp, precis så enkelt är det. När du trycker dit dom, se till att trycka rakt, och var beredd på smärre brutalt våld, tills dom ploppar i sin plats ordentligt.



Mvh/ Adde


Ok, tack! Det är ingen risk att de lossnar och far ner om man gör fel eller?


Jag tror inte att de kommer åka ner i motorn om du råkar tappar de.

Det är inte svårt att byta o-ringarna det är nog lättare än vad du tror.



/Jonas
Kör:
Finbilen: 940/S90 Turbo. B230FT, 19T,531, H-profil stakar osv...
Brukis: V70 T5 -98

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

Tack för alla tips. Jag ska ge mig ut i garaget nu, och återkommer med rapport senare :D
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

Ok, ännu en idiotisk fråga: jag tog upp spridarna, men var ska o-ringarna sitta? Det syntes inga rester efter några heller. Ska de sitta vid den svarta plastgrejen? Känner mig rätt dum nu...men frågar man inte så :lol:
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej

Det ska väl finnas små urfrästa spår på spridarna som o-ringarna ska sitta i , har bara sett spridare upptagna komplett på bild där jag kunde tyckas se små spår, men är ej helt säker.



mvh



Robban
Bild

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

Robban67 skrev:Hej

Det ska väl finnas små urfrästa spår på spridarna som o-ringarna ska sitta i , har bara sett spridare upptagna komplett på bild där jag kunde tyckas se små spår, men är ej helt säker.



mvh



Robban


Jag tyckte inte att jag såg några urfräsningar, men jag ska kolla igen. Hur som helst så kan det inte ha suttit några o-ringar där i alla fall.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

NU har jag kollat igen, och det finns inga spår som o-ringarna kan sitta i. Dessutom är o-ringarna jag köpte på Volvo betydligt större än insprutarna. Fasen vad skumt. Är det inte samma typ av insprutare på alla B230E-motorer?
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Mantronix skrev:NU har jag kollat igen, och det finns inga spår som o-ringarna kan sitta i. Dessutom är o-ringarna jag köpte på Volvo betydligt större än insprutarna. Fasen vad skumt. Är det inte samma typ av insprutare på alla B230E-motorer?


jo det är det. ska se om jag inte kan skaka fram nån bild...
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

Anders1984 skrev:
Mantronix skrev:NU har jag kollat igen, och det finns inga spår som o-ringarna kan sitta i. Dessutom är o-ringarna jag köpte på Volvo betydligt större än insprutarna. Fasen vad skumt. Är det inte samma typ av insprutare på alla B230E-motorer?


jo det är det. ska se om jag inte kan skaka fram nån bild...


Det vore verkligen bussigt.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

Ingen annan som har erfarenheter av detta fenomen?
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

det finns två oringar.



en mindra tjock och en störe smal..



den smala tjocka ska sitta över spridaren..





lite fett över nya oringarna så glider de i lättare.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

Jag lägger ner skiten nu...hör och häpna, men det finns inga urfräsningar för o-ringar, och det har ej heller suttit några o-ringar tidigare på insprutarna på min B230E! Tycker detta är skitskumt. :?
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Ta gärna lite bilder om du har en kamera så kan vi se. Kan det inte vara så att oringarna blivit stenhårda och du inte förstår att de är gamla oringar som sitter där?
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

RoTe skrev:Ta gärna lite bilder om du har en kamera så kan vi se. Kan det inte vara så att oringarna blivit stenhårda och du inte förstår att de är gamla oringar som sitter där?


Jag ska försöka fixa några bilder under dagen.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

RoTe skrev:Ta gärna lite bilder om du har en kamera så kan vi se. Kan det inte vara så att oringarna blivit stenhårda och du inte förstår att de är gamla oringar som sitter där?


Hehe, ja...det var precis detta som var felet. De var så j***a hårda att de bara sprack! Förmodligen aldrig bytta. Hursomhelst så blev det en helt annan bil efter bytet. Stabil tomgång och något jämnare acceleration.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Härligt att du hittade de till slut, jag hade samma på min 87as b230..

man kunde knappt tro att o-ringarna var o-ringar.. men nu är de bytta..

har du bara nytt de "nedre" ringarna eller bytte du båda på varje spridare?

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

nisseinorr skrev:Härligt att du hittade de till slut, jag hade samma på min 87as b230..

man kunde knappt tro att o-ringarna var o-ringar.. men nu är de bytta..

har du bara nytt de "nedre" ringarna eller bytte du båda på varje spridare?


Jag bytte båda, tyckte det var lika bra. En skum sak är att jag tycker den blivit aningen mer svårstardad nu trots att den går fasen så mycket bättre.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

Skriv svar