hjälp! min älskling dör! + lite andra problem

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

hjälp! min älskling dör! + lite andra problem

Inlägg av kaviar »

hejsan alla..



jag har stött på ett problem med min 740 GLE 85:a

det är så att min bil helt enkelt dör efter ett tag. innan den dör riktigt så börajr den hacka och ha sej.. som att man typ ska ha slut på bensin.

så klart så ahr jag jue itne det utan det e bra med soppa i tanken.

jag har fått rådet att byta pumpen i tanken för att alla har trott att det e den som krånglar.. sagt och gjort.. jag bytte pumpen i tanken.

den gick bra ett tag.. typ 5 kilometer sen började det igen!!



då hörde jag att det var den andra punpen under bilen som det var fel på.. så jag fick tag på en fungerande pump.. bytte den och fortfarande samma sak.. bytte sedan bensinfiltret under huven. samma fel :(:(



så jag kontaktade min kompis som kom och kollade lite under huven..

han provade att hälla bensin i röret från luftburken och då gick den som den skulle.. men... asså.. ja då tog han lös spridare nr 1 och vred på nyckeln och det kom ingen stråle så han trodde att det var insprutningsmodulen elelr vad han menade.. men bilen hoppar igång ett tag när man drar igång den men itne på nyckeln.. jag har btw en b230E tror jag den hette.. mekanisk insprut.. vakum styrd tror jag han sa..

ajg har också kolalt med två st olika reläer till bensinpumpen.. kan det va nå fler reläer?

någon som kan tro sej veta vad svaret är så att min älskniong lever igen???

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

ingen som har någon idé??

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

pröva å sök lite här på forumet tror du kommer hitta massa bra tips.



det jag kan tipsa om direkt är, se över fördelare, rotor, stift, mm



startar den med startgas är det bränsleproblem, om den inte gör det är det tändproblem



MVH Micke

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

ok.. som sagt den går jue om man häller soppa i röret från luftburken..

men ibland går den finfint sen börjar den igen :? :?

knacket
Övningskörning
Inlägg: 136
Blev medlem: 30 apr 2006, 21:57

Inlägg av knacket »

ventil eller tryckare som krånglar kanske? :?
//Knacket

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

kan hända.. min kompis trodde att det var en ventil nånstans.. han sa att man skulle se en svart skruv nånstans och i närheten av den skulle det sitta en ventil.. han sa att jag skulle kolla om den fick ström.. nån som har en bild att skicka upp så jag ser vilken ventil han menar?? och jag fick rådet att kolla på nån insprutningsrelä?? vart sitter det då?

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

har nu köpt ett nytt relä till pumpen och bytt det.. + att jag sprayade nästan alla kontakter som har med tändningen att göra under huven.. bilen gick då bra ett tag men sen kom problemet igen.. asså vad kan det vara? har nu full tank så det e inte pga soppan :P men det värkar ibland som att den får för mycket? förjar rycka osv?!?!?!?!
its 24 beers in a case.

its 24 hours in a day.

coincidense? i dont think so :P

andersoring
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 maj 2006, 20:12

Inlägg av andersoring »

hej kaviar



Jag är inte så hemma på olika modeller och sånt. Kanske du inte har Lambdasond? Kanske intressant ändå?



Låter som mitt problem - ett problem som inte är löst och som ändrar karaktär hela tiden. Började i slutet av april, en regnig dag.

Tills nyligen hacka o prutta motorn - bara vid regn. På sistone även vid fuktigt väder och ibland även fina dagar. Pga den fina sommaren har jag inte kunnat testa och felsöka så mycket.

När problemen uppstår kan jag vrida av tändningen och slå på den igen. Då går den fint c:a 20 sekunder, sen börjar den hacka igen. Så kan man köra kortare sträckor, men man blir lätt irriterad i längden.



Följande har åtgärdats utan att problemet lösts:

massor med K-sprit i tanken - ifall det var vatten i bensinen

byte relä till bensinpump

byte tändkablar

byte fördelardosa

byte vevaxellägesgivare (kolla den - sitter gul etikett på den bör du byta den) - den sitter hopplöst osynlig på motorblockets baksida, under fördelardosan.



Allt detta behövde göras ändå - det var rätt slitet, men inget har avhjälpt problemet mer än tillfälligt.



Nu i helgen kollade jag en del kopplingar som har med tänd- och bränslesystemet att göra i motorrummet. Efter det fungerade bilen bra trots fukt och regn, men varningslampan för Lambdasonden har börjat lysa.



Vet inte vad som har hänt och vad som gäller, men har en teori om att Lambdasonden är boven från första stund. Den kan ha varit på gång att risa ihop och skickat fel signaler utan att varningslampan reagerat. Nu har den troligen lagt av helt och skickar inga signaler - dvs inga felaktiga heller och då går motorn bra fast kanske inte med rätta värden på avgaserna.



Alltså: kolla lambdasonden - hur man nu gör det.

Ska själv lämna in bilen på verkstan, nu när jag har något att ta på. Hittills har tre verkstäder gått bet på uppgiften. Så vi får se. Får jag fart på't hör jag av mig igen.
anders 740 GLT-91

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

om det är nåt bränslerelaterat problem, får du börja leta i de ändarna.



till och börja med, du har ingen lambda.



ta loss styrtrycksventilen och bränslefördelaren. kolla så den fungerar som den ska.



bränslefördelaren ger bränsle till spridarna, kolla så det kommer ur bränsle där. i styrtrycksventilen sitter det som en liten "pinne" kolla så den åker fritt o inte kärvar/rostig/utsliten.



häll i en injektioncleaner eller lite etanol i tanken för att försäkra att spridarna inte är igensatta. ta loss dem alla o kolla så det kommer bensin där.



finns även en till jag glömt bort namnet på som du kan kolla (nån annan kan säkert namnet på den). sakerna i den brukar rosta sönder. i den sitter pinen, konan och hanen. de brukar rosta sönder.



sist men inte minst kan ackulmulatorn vara boven i dramat. den sitter brevid huvudpumpen och uppgiften är att etablera ett konstant tryck på 5 bar. börjar den ge upp kan du få symptom att den inte orkar o hackar.



lycka till och välkommen till b230e:s underbara värld ;)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

tackar andreas :D:D ja visst är det en helt underbar värld :D:D



kan inte något fixa bilder på det andreas menar? e lite av en så kallad noob i dessa sammanhang :P



men jag fick ett nytt problem idag med volvon.. var upp till biltema :P och köpte bromsar..

och när jag sitter där i framändan och håller på så ser jag att kolvarna "2 st" på höger fram har kärvat ihop..

men jag fick lös dom efter lite jobbande och svärande.. sätter dit nya klossarna.. går över till vänstra sidan och samma sak.. sagt och gjort.. nu skriker jag på min morbror att hjälpa mej att lufta alla 4 slangarna till frambromsarna.. och han pumpar, pumpar, pumpar och pumpar.. men han får inget tryck i över huvudtaget?!?! så jag släpper lite på nipplarna och det kommer liiiiite olja bara.. inte det där trycket som det brukar vara,,, det händer inget alls när man pumpar.. det brukar jue komma tryck efter ett tag men det e inget alls! vad gör jag för fel???



sen har det blivit så som det verkar vara med en del volvos här inen att hon varvar itne mer än 4500 varv.. ibland hoppar det till sej och det funkar som det ska.. det e itne kul vid omkörning... som sagt någon som har en ide?



tacksam för svar
its 24 beers in a case.

its 24 hours in a day.

coincidense? i dont think so :P

Skriv svar