SPORTLUFTFILTER

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Snatto
Uppkörning
Inlägg: 866
Blev medlem: 15 jun 2003, 18:26
Ort: Blekinge...

SPORTLUFTFILTER

Inlägg av Snatto »

Tänker köpa ett sådant till min 740 med B230E-motor.

Det blir ett konfilter och inget ersättningsfilter i \"burken\".

Ska alltså slänga hela \"burken\", montera avskärmning och fixa en sorts adapter mellan filter och luftmassamätare.



Är det något speciellt man bör tänka på?



Såg en snubbe i Bilsport som hade bytt luftmassamätaren i sin 760 tic till en från bmw 635csi... :!: Något att rekomendera?
h OND a

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SPORTLUFTFILTER

Inlägg av micael »

skrev:
Såg en snubbe i Bilsport som hade bytt luftmassamätaren i sin 760 tic till en från bmw 635csi... :!: Något att rekomendera?


Sådant gör man inte!

Han gjorde det för att mätaren inte skall bottna lika fort.

Du kommer inte ha detta problem.



Om man laddar 1 bar så dubblas luftmängden.

Du laddar 0 bar alltså med fullt öppet spjäll.





Skulle du ändå få för dig att byta så måste du mappa om sprutet=10000 spänn åt helvete..
Bild

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Eftersom du kör B230E så har du K-jet och den insprutningen har ingen luftmassamätare av den sort som elektronisk insprutning har.

Du kan ju dock ev. modofiera spjällhuset en del såsom jag har gjort på min 740:





http://www.pbase.com/image/19346976



1: den kant som var där förut togs bort så övergångne från luftbälgen blir jämnare.

2: Spjällaxeln tunnades, ta inte så mycket på undersidan, för det är bra att ha gängvarv kvar för skruvarna...

3: Spjället eggades \"något\" ca en mm sparades orörd i tjockleken för att det inte skall bli någe trassel med tomgången.

4: Brickan som håller fjädern rundades något, var försiktig så inte du tar bort för mycket lödtenn så brickan o fjädern lossnar!!

5:övergången mellan koningen och den minsta radien gjordes \"finare\"

6: Överströmningsventilen rundades också något.





OBS! modifiera på egen risk!! Om det här är rätt moddat eller ej vet jag inte...



Spjällskruvarna vågade jag inte korta, för jag är rädd att få in dem i motorn. Det skall dock gå att korta skruvarna och limma med Loctite utan hhärdare, och vänta till s det är riktigt torrt innan man sätter ihop

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

Köper du ett sportluftfilter med en 70mm anslutningsfläns (invändig diameter) så går det att montera direkt på anslutningen på luftmängdmätarens hus (där svarta plastslangen från orginalluftburken sitter) men det är nog inget att rekomendera då motorn skulle suga i sig mycket varm luft. Mitt tips blir nog silikonslang och en hemmabyggt avskärmning där filterburken satt.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

Snatto
Uppkörning
Inlägg: 866
Blev medlem: 15 jun 2003, 18:26
Ort: Blekinge...

jasså

Inlägg av Snatto »

Blir det mycket häftigare ljud?



Har hört att man bör köpa för litet(längd) filter, då dessa trycks ihop och \"täpper\" bara till...



:twisted:
h OND a

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Om filtret är av bra kvalitet så är tumregeln generellt att: Desto större filter, desto bättre!

Snatto
Uppkörning
Inlägg: 866
Blev medlem: 15 jun 2003, 18:26
Ort: Blekinge...

!

Inlägg av Snatto »

Innerdiameter: 70mm



Längd: så lång som möjligt!



Tipsa gärna om hemsidor eller tillverkare...
h OND a

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

http://www.itgairfilters.com/



:) Jag har köpt ett ITG-filter jag skall ha till min 140!



DE använder ITG i bl.a. Rallycross och annan tävling, så det är väl förhoppningsvis ingen skit...





Jag tror www.a-techmotor.com säljer dem bl.a.

Skriv svar