1.25 L milen, Onormalt ?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
bamyl
Övningskörning
Inlägg: 176
Blev medlem: 02 apr 2006, 16:27

Inlägg av bamyl »

Tror att min bil är väldans snål.



Då jag vissa tankningar endast kör mellan dagis-tåget-hem ca 1-mils sträckor, med blyfot, så drar den 0,97.



Satt och rullade upp till norrland, 70-90 hela vägen då får jag ner den till 0,78



Det är inte det snålaste jag sett, men väldigt bra är det i alla fall.



/Bamyl
Volvo 945 -93

B230FT 29.000 mil

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

vilka bekymmer ni har då... min caprice vill ha 1.2 blandat, vilket är bra för en 2 ton tung bil med V8 på 5 liter och automat.

ren stadskörning drar den dock 2L

min pickup med V8diesel drar 1,3 blandat och 1,5 stad..

och en 265:a turbodiesel jag hade innan ville ha 1L milen hur fan jag än körde, det tyckte jag var snorbilligt! jag kunde åka omkring å sladda, börna trampa fullt så det bolmade svarta moln, men nädå.. när jag tankade fick jag ändå i nästan lika många liter som trippmätaren visade mil...

ToBb@
Forumsfreak
Inlägg: 3271
Blev medlem: 27 aug 2004, 17:46
Ort: Karlskoga Medlemsnummerr: 276 Volvo 740 GL-88

Inlägg av ToBb@ »

_chevrolet_ skrev:vilka bekymmer ni har då... min caprice vill ha 1.2 blandat, vilket är bra för en 2 ton tung bil med V8 på 5 liter och automat.

ren stadskörning drar den dock 2L

min pickup med V8diesel drar 1,3 blandat och 1,5 stad..

och en 265:a turbodiesel jag hade innan ville ha 1L milen hur fan jag än körde, det tyckte jag var snorbilligt! jag kunde åka omkring å sladda, börna trampa fullt så det bolmade svarta moln, men nädå.. när jag tankade fick jag ändå i nästan lika många liter som trippmätaren visade mil...


Problemet här är ju att vi kör vanliga perssonbilar med små sugismotorer som enligt mig bör dra lite mindre.
Volvo 740 GL 88B

Blaxxor
Forumsfreak
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 okt 2004, 16:26
Kör: 744 T5, 745 GLT 16V
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Blaxxor »

ToBb@ skrev:
_chevrolet_ skrev:vilka bekymmer ni har då... min caprice vill ha 1.2 blandat, vilket är bra för en 2 ton tung bil med V8 på 5 liter och automat.

ren stadskörning drar den dock 2L

min pickup med V8diesel drar 1,3 blandat och 1,5 stad..

och en 265:a turbodiesel jag hade innan ville ha 1L milen hur fan jag än körde, det tyckte jag var snorbilligt! jag kunde åka omkring å sladda, börna trampa fullt så det bolmade svarta moln, men nädå.. när jag tankade fick jag ändå i nästan lika många liter som trippmätaren visade mil...


Problemet här är ju att vi kör vanliga perssonbilar med små sugismotorer som enligt mig bör dra lite mindre.


Tycker iofs inte att 2,3 liter är små som du så fint säger. Ne, när vi är nere på 1,2 osv, det är små sugmotorer :D

Användarvisningsbild
wild berries
Färsk användare
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 jul 2004, 15:23
Ort: Norge, Stavanger området

Inlägg av wild berries »

Etter en kort tur i og omkring Tyskland så ble jeg meget overasket over forbruket på min Volvo 940 GL 1991 Modell, med en B230FB motor, og en ZF4HP22 Automatkasse.



Bilen var meget tungt lastet før turen og ble ikke så meget bedre etter en tur på CITTI`en i Flensburg.



Vi kjørte blandet kjøring, hvor høyeste hastighet var 180 KM/T (en kort tid) men ellers lå vi i jevn fart på 160 KM/T.



Høyeste forbruk var 1.05 liter per mil og laveste 1.02 Liter per mil.



Totalt gjennomsnitt på hele turen var 1.00008 liter per mil.



Synes ikke det var så gale med tanke på bilen`s alder og "høye" kilometerstand.



Dette er også med tanke på at takluken alltid stod oppe, og flere av vinduene var oppe under Autobahn kjøring.



Det ble også noe bykjøring.



Synes ikke det at det er mye med tanke på bilens vekt, 2 Voksne og 2 barn og stappfullt bagasjerom. (Og enda verre på veien hjem til Norge)



Sikkerhet koster drivstoff, helt enkelt :lol:



Med Vennlig Hilsen



W_B
Volvo 960 2.5L, 1995 & Volvo 940 SE, 1994
Avstanden til månen er ca. 380.000 km, eller 38 000 mil.
Volvo 940 Gl, 1991, KM 367874 (Solgt Juli 2009)

ToBb@
Forumsfreak
Inlägg: 3271
Blev medlem: 27 aug 2004, 17:46
Ort: Karlskoga Medlemsnummerr: 276 Volvo 740 GL-88

Inlägg av ToBb@ »

Blaxxor skrev:
ToBb@ skrev:
_chevrolet_ skrev:vilka bekymmer ni har då... min caprice vill ha 1.2 blandat, vilket är bra för en 2 ton tung bil med V8 på 5 liter och automat.

ren stadskörning drar den dock 2L

min pickup med V8diesel drar 1,3 blandat och 1,5 stad..

och en 265:a turbodiesel jag hade innan ville ha 1L milen hur fan jag än körde, det tyckte jag var snorbilligt! jag kunde åka omkring å sladda, börna trampa fullt så det bolmade svarta moln, men nädå.. när jag tankade fick jag ändå i nästan lika många liter som trippmätaren visade mil...


Problemet här är ju att vi kör vanliga perssonbilar med små sugismotorer som enligt mig bör dra lite mindre.


Tycker iofs inte att 2,3 liter är små som du så fint säger. Ne, när vi är nere på 1,2 osv, det är små sugmotorer :D


Klart det är en liten motor om man jämför med hans tex. V8a
Volvo 740 GL 88B

Skriv svar