Roadkill!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Henrik Wingmyr
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 dec 2004, 21:59
Kör: 965 3.0 -95
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Henrik Wingmyr »

Här är min "lista"



2 grävlingar

1 råddjur (Har snuddat runt 5st)

2 måsar

1 uggla

4 harar



Sen har jag varit ruggit nära älgar en så där 6 gånger.

Men det är väl så när man bor ute på landet ;)

bamyl
Övningskörning
Inlägg: 176
Blev medlem: 02 apr 2006, 16:27

Inlägg av bamyl »

Med Endurohojjen körde jag på en Grävling i skogen.

Jag ramlade och grävlingen blev fly förbannad och anföll mitt framdäck...

Bet och slet och skakade lite på huvudet, sen sprang han iväg igen...



Då belv jag livrädd, men så här i efterhand kan man ju skratta åt det..



Med förra bilen har jag krockat med en fallande grantopp (gudrun)

Och ett flygande rådjur.... (en mötande lastbil körde på rådjuret och kastade över det på oss)



Peppar peppar....använd extraljus och kör lagom för fort.



/Bamme
Volvo 945 -93

B230FT 29.000 mil

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

Första djuret jag minns att jag kört på var en kamikaze-fiskmås som landade framför mig på E6:an. Den landade på de ~20 cm som finns mellan mitträcket och ytterlinjen - jag kom i 130 i ytterfilen. Jag förstod redan innan fågeln satte fötterna i backen att "aj aj, honom är det snart go'natt för". Han plockade upp någon liten matbit precis vid mitträcket, tittade upp och började lyfta. Hann precis upp i grillhöjd på 740n innan ridån gick ner. Det "roliga" var att den flög så jääääkla högt upp efter krocken (hade gett vad som helst för att kunna åka tillbaks i tiden och ha takluckan öppen vid det tillfället). Måsen flög nämligen iväg över bilen och jag kollade efter den i backspegeln. Kollade några sekunder och tänkte "vart fan tog den vägen?". Kollade fram på vägen någon sekund, och sedan tillbaks i bakspegeln och tänkte återigen "vart faaaan tog den vägen?!?" sen helt plötsligt small den rätt ner i backen med ordentlig fart och blev överkörd av en vit 940. Med tanke på hur lång tid den var uppe i luften måste den ha varit riiiiktigt högt uppe och vänt!



Största djuret jag kört på är lyckligtvis inget större än en grävling. De måste vara grymt kompakta, för jäklar vad det tog emot i bilen, som att köra på en stor sten! Hade precis slutat jobbet, klockan var omkring 00.00. Precis utanför jobbet höll de på att bygga om, så vägbelysningen funkade inte - kolsvart ute. Körde i ungefär 50-60 nerför en backe när jag plötsligt ser något röra sig på vägen till vänster om bilen. Hinner bara fatta att jag kommer köra på vad det nu är för något, så jag pallnitar på den regnvåta asfalten. Den svarta klumpen försvinner in vid vänster framhjul och sedan smäller det till ordentligt och bilen hoppar till. Sen hoppar bilen till igen när höger bakhjul kör över "klumpen".

Jag stannar bilen och hoppar ut, en förbipasserande kommer fram och frågar hur det gick med mig, varpå jag svarar att det gick fin-fint, men troligen lite värre för klumpen jag kört över. Han hade tydligen sett grävlingen när den sprang över vägen precis innan jag kom i bilen. Jag var övertygad om att den var stendöd (som sagt kändes det som att köra över en sten och dessutom tog jag den med bakhjulet också) så jag tog fram min ficklampa och böjde mig ner under bilen - ingenting. Började kolla runtomkring bilen, men ingenting där heller. Stället där jag körde på grävlingen är som en viadukt med utsprängda bergväggar runt om. Jag körde på grävlingen precis i mitten så man måste följa vägen ungefär 20 meter åt något håll för att komma till öppen terräng. Jag gick några vändor med ficklampan, men hittade ingeting alls!! Den måste blivit ordentligt sårad av smällen, det är jag helt säker på, men ändå klarade den sig såpass bra att den alltså kunde springa en bra bit därifrån. Grävlingar är alltså stadiga saker! Tyvärr kom den väl inte så långt, utan la sig antagligen för att dö någonstans. :(

Dagen efter när det var ljust ute tänkte jag se över bilen undertill (heter "se under" då?) för att kolla att det inte blivit några skador. Det enda jag hittade var en framvagnsbalk inklädd i päls!
Bild

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Ja, har nog varit rätt fförskonad från djurpåkörningar, men dessa har hänt:

Med 740:in:

Några småfåglar, vet ej exakt antal.



Med V90:in:

En älg.

*edit* två småfåglar idag, (14/7), och höll på att klippa några till. :?
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Porris_tigern
Övningskörning
Inlägg: 124
Blev medlem: 19 okt 2005, 13:35
Ort: Sundsvall

Inlägg av Porris_tigern »

En kompis till mig ställde sig och börnade på en skata så den flög minst tre meter bakåt, gjorde en volt och landade med ett magplask.

(Kanske ska tillägga att skatan eller vad det nu var för fågel redan va stendöd.)
Janina, Tiger, Näslund

http://www.janinasportfolio.com

Ägare till DOH 423

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Porris_tigern skrev:En kompis till mig ställde sig och börnade på en skata så den flög minst tre meter bakåt, gjorde en volt och landade med ett magplask.

(Kanske ska tillägga att skatan eller vad det nu var för fågel redan va stendöd.)


Moget..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Turbo_Erik skrev:
Porris_tigern skrev:En kompis till mig ställde sig och börnade på en skata så den flög minst tre meter bakåt, gjorde en volt och landade med ett magplask.

(Kanske ska tillägga att skatan eller vad det nu var för fågel redan va stendöd.)


Moget..


Mycket.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

evozz skrev:
Turbo_Erik skrev:
Porris_tigern skrev:En kompis till mig ställde sig och börnade på en skata så den flög minst tre meter bakåt, gjorde en volt och landade med ett magplask.

(Kanske ska tillägga att skatan eller vad det nu var för fågel redan va stendöd.)


Moget..


Mycket.


Fruktansvärt.
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Porris_tigern
Övningskörning
Inlägg: 124
Blev medlem: 19 okt 2005, 13:35
Ort: Sundsvall

Inlägg av Porris_tigern »

Inte ett dugg faktist. Mest korkat, men det såg fruktansvärt konstigt ut
Janina, Tiger, Näslund

http://www.janinasportfolio.com

Ägare till DOH 423

JoCkMoCk
Uppkörning
Inlägg: 584
Blev medlem: 12 maj 2005, 18:44
Ort: Hässelby

Inlägg av JoCkMoCk »

jaha



1 Rådjur

1 Katt



är vad jag har presterat hittils har varit nära på många gånger.
Bild

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Själv har jag klarat mig bra hitils..

Pepparpeppar..



Kör siksack mellan sniglar och grodor på kvällarna :D
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Porris_tigern
Övningskörning
Inlägg: 124
Blev medlem: 19 okt 2005, 13:35
Ort: Sundsvall

Inlägg av Porris_tigern »

Synd dom alla katt ägare :( Inte kul att förlora sin katt sådär.
Janina, Tiger, Näslund

http://www.janinasportfolio.com

Ägare till DOH 423

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Porris_tigern skrev:Synd dom alla katt ägare :( Inte kul att förlora sin katt sådär.


Tänk på bilarna istället :roll:

Katter tycker jag inte om..
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Gustafsson
Forumsfreak
Inlägg: 3865
Blev medlem: 13 jan 2005, 23:57
Ort: Fränsta

Inlägg av Gustafsson »

2 fåglar

1 sork

En jävla massa grodor



Ett under att jag inte plockat en katt än alltså. Har strukit en älg med backspegeln en gång också.. Då satt hjärtat i halsgropen kan jag lova!

din_mentor
Uppkörning
Inlägg: 609
Blev medlem: 03 dec 2005, 21:07
Ort: Halmstad

Inlägg av din_mentor »

själv har jag inte kört på så många djur, men min pappa plockade en fiskmås i grillen på sin lastbil och så körde han på ett rådjur med en gammal 240 vi hade förr...



det bara yrde fjädrar runt hela hytten efter fiskmåsen sa han :roll:
Bild

Bild

Bild

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Har bara "nästan" krockat med en självmords benägen örn eller nåt som inte hade koll på läget:



En gång körde på en enslig väg på typ 5 kilometer med en dal gång med en å i och va på väg "upp" ur dalen och förbi ån och tittar uppåt och ser en satans stor fågel typ örn eller vråk eller nåt sånt bara, tittar faen va den kommer närma .. ännu närmare.. å ånnu närmare när den va så jag kunde se hur stor den va (typ halv meter från rutan) så sa jag till polaren som satt i passagerare sätet "du .. titta e den självmordsbenägen eller nåt ?!" han bara "åå fy helvete va e det för nåt ?!? fan va rädd jag blev" sen bara typ va den jaaaaa kanske några centimeter över oss å jag tuta sen så såg vi inte den mer .. och den kan inte bara försvinna i luften där :S helt öppet runt om och vi va i dalgång.. men jaja vi stanna direkt å kolla den va inte i luften iallfall och den rörde inte bilen (iallfall va vi hörde..) e typ ganska högt gräs där så vi hade aldrig hittat den där .. den har nog blivit överraskad som fan ;)
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

ReD-
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 24 mar 2004, 23:21
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av ReD- »

inte riktigt kört på något...

men vart närma en älg å ett rådjur med forden..



sen när jag hade 145traktorn så kom det en igelkott utspringande typ 20-30cm framför.. blev ett hastigt stopp å ut å kolla om den klarade sig

den låg precis framför framvagnsbalken (tur det för den hade aldrig gått under den inte) kanske hade putta den lite men den sprang därifrån efter ett tag iaf låg ju å såg ut som en boll jättelänge hehe...



många grodor å småkryp som inte märks har det säkert blitt också.
Teori är när man vet allting men inget fungerar.

Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför.

På denna plats är teori och praktik förenade.

Ingeting fungerar och ingen vet varför.

Aruzo
Uppkörning
Inlägg: 366
Blev medlem: 01 feb 2006, 18:16
Ort: Dals-Ed där det alltid är öde...
Kontakt:

Inlägg av Aruzo »

Jag kan numer lägga till en liten bäbishare numer.... :? Dock inte med 760:in utan med en Chrysler 300-65... Och polaren kvaddade en älg inatt...
Köpes



Ftt grill och 960 dekorplast



Allt är inte guld som glimmar! Men min 940 sätter iaf guldkant på tillvaron

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

var ute å provade ljuset på en f.d. 265:a turbodiesel som jag nyss hade monterat USA-front på med 4 nya strålkastarinsatser, då springer det ut ett rådjur å jag har väl 70-80km, tvärnitar, men smäller fronten ändå.

går ur bilen å får se att rådjuret är fruktansvärt söndertrasat, inga bakben å så.. så jag vågade knappt kolla hur fronten såg ut.. men när jag väl vågade titta så var det bara grillen och nummerplåten som var spruckna, alla lyktorna hade klarat sig!!

värre gick det för rådjuret som fick lida tills jag gick till ett intilliggande hus och hämtade en spade att slå ihjä det med. jag ville inte ringa polisen för bilen var inte skattad.

T.Q.M
Forumsnarkoman
Inlägg: 4020
Blev medlem: 07 sep 2004, 19:56
Kör: SAAB

Inlägg av T.Q.M »

Med 740n jag har nu, har jag inte kört på nått(ännu) :roll:

Annars jag har jag kört på en igelkott de är allt

8)
Över and ut!

__OUTLAW__
Färsk användare
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 maj 2006, 19:01
Kör: 740 snart
Ort: Ljungby

Inlägg av __OUTLAW__ »

Jag har klipp en hare en blåmes en fladdermus en annan större fågel en Ford sierra syntes inte på min men forden fick byta framdörr :D
142 och 740 :)
http://www.garaget.org/_87_OUTLAW_87_" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Iiisko
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 16 jul 2006, 20:03
Kör: 940T -91
Ort: Södern(Malmö)

Inlägg av Iiisko »

Aruzo skrev:1Gråsparv? som fastnade på stjärnan....... :lol:


Aruzo är det den bilden där det är lite snöigt med åker bakom bilen, plus lite blod på huven ? :D
Varför finns inte volvofolk i Malmö?

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Idag mosade jag en fågel med morsans atos.. Skakade i hela bilen :O
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Denesfay »

3 rådjur. Stackars GL :cry: Men det var bara snuddar alla gångerna som tur var. En gång när jag kom i 170 blås på en raka. Upptäckte dagen efter att skärmblinkersen hade pajjat. :lol:
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

Chrillee
Uppkörning
Inlägg: 630
Blev medlem: 10 nov 2005, 21:51
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Chrillee »

En liten sparv eller nåt liknande, vad är oddsen att man kör över en sån liten krabat, men men :(

Skriv svar