Tips vid toning av rutor

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
xelion
Färsk användare
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 okt 2005, 18:23
Ort: Åtvidaberg

Tips vid toning av rutor

Inlägg av xelion »

Skulle vilja ha lite tips och trix nu när jag ska tona rutorna på min 740.

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

Var noggran och ha gott om tid. Gör rent noga. Diskmedel blandat med vatten i spray och klabba sånt överallt, på limmet, på rutan och skrapa sedan bort vattnet med en skrapa..



Lyckas gör man aldrig.. Men rent teoretiskt är det såhär man ska göra!



/Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

xelion
Färsk användare
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 okt 2005, 18:23
Ort: Åtvidaberg

Inlägg av xelion »

Okej, tack så mycket för det tipset. Någon som vet något mer?

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

lägg toningen först på utsidan av rutan o skär ut..lägg till ca 1-2cm runt om så du har lite att jobba med....mkt vatten och då menar jag mkt vatten..börja i mitten och jobba dej ut åt sidorna...låt det torka nån dag sen skär du ut det som blev över bara på kanterna.

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

Är man nybörjare så kör med Volvos färdigskurna.. Gjorde jag.. Ganska enkelt faktiskt.. Fast jag sabbade en ruta iaf.. :oops:



/Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

xelion
Färsk användare
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 okt 2005, 18:23
Ort: Åtvidaberg

Inlägg av xelion »

När du säger mycket vatten menar du typ att jag ska dränka toningen och sen kasta på den på rutan?



Det är färdigskuren toning jag har att använda mig av.

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

bara dränk toningen....sen på med den på rutan..

CAPCOM
Uppkörning
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 nov 2003, 22:45
Ort: Umeå

Inlägg av CAPCOM »

xelion skrev:När du säger mycket vatten menar du typ att jag ska dränka toningen och sen kasta på den på rutan?

Det är färdigskuren toning jag har att använda mig av.


Plocka ut sirorutorna bak, dom man vevar upp och ner, då är det mycket lättare att tona dom.



Du beöver ju inte doppa filmen i vattnet, men spruta på flödigt med vatten allt eftersom du drar bort skyddsfilmen, då är inte risken så stor att filmen klibbar ihop, viker den sig när den är blöt på klistersidan så är de bara att dra isär den igen.



Ett tips jag kan ge dig är att skaffa en gummispackel från tex Clas Ohlson kostar bara 18:-. och den är riktigt bra att använda föra att skrapa bort vattnet med.

Bild



Ett annat tips som jag lärt mig av att ha sett när ett proffs montera film är att använda en liten fin fil och skrapa bort den överblivna filmen, håll filen med en ganska flack vinkel mot rutan och skrapa från rutan och utåt så att säga, då får man bort den överblivna filmen och man få en kant som inte känns eller fastnar i nått när man ska veva upp rutan.
Bild

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

Glöm inte att ha i ett par droppar diskmedel i vattnet.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

Köp en "proffsskrapa" i silicon för att trycka ut vattnet! I vissa paket får man med skrapor, men dessa brukar vara rena skiten som bara repar filmen och är urusla på att pressa ur vattnet.

Sen gäller det att vara bestämd när filmen ska dit - skrapa med kraftiga och bestämda drag - inget mesigt pillande. Det är du som ska bestämma vart filmen ska sitta, inte filmen som ska sätta sig där den känner för det.

Många får luftbubblor för att de inte vågar ta i med skrapan - som sagt; köp en riktig så behöver du inte vara rädd att repa filmen.
Bild

Skriv svar