Bränsleslukare? 1.8l/mil

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
marios
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 aug 2003, 09:14

Bränsleslukare? 1.8l/mil

Inlägg av marios »

Har en automatväxlad 745 -87 med en B230E motor (CI insprutning) som krånglar.



För det första så drar den vansinniga mängder soppa typ 1.8l / mil. Jag vet att CI insprutning drar lite mer soppa men 1.8? Avgaserna luktar till och med som om den får mycket soppa och är lite \"rökiga\" ibland.



För det andra så har jag problem med tomgången, som är bättre när mototrn är kall är när den är varm. Jag har pillat lite på tomgångsskruven utan resultat (lite skilnad). Den är lite jobbig att köra på grund av detta eftersom den är automatväxlad. Sätter man den på \"drive\" och man står still vill den nästan lägga av, vilket det ibland gör. Efter det är den lite svårstartad.



Någon som har en ide på vad det kan vara?



/Marios

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Kanske är lambdasonden som är trasig och då vill styrboxen ge mer bränsle till motorn, sonden sitter på grenröret eller under bilen vid kattalysatorn, ta lös kontakt stycket som sitter i motorrummet och mät medans mogorn är igång.

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

1,8 va väl lite att ta i, jag har delat ut dn och svenska och sånt kraffs med min (kör ju runt på ettan mellan lådorna i princip), gasa bromsa gasa.. blabla, och är hyffsat hård på gasen med min 745 -87 med b230e, då drar den 1,2 i snitt.. då är det ju lite privat och fram o tebax dit också då.. men iaf.



tomgången hade jag problem med min förut också, och sedan vipps så small det till och bilen började smattra, hittade sedan en mojäng (ser ut som en tuta typ), med en luftslang till nån annan mojäng där, går nån till luftfiltret också.. som hängde löst, satte tillbaks den ordentligt (på ett rör med 90-sväng, ca 20 cm från tomgånsskruven kanske, längre bak och lite lägre. Surrade fast den med ståltråd.. så gick bilen tyst och fint igen, och tomgången blev mycket stabilare, oavsett om motorn är varm eller kall, förut kunde den ligga på 1700 kall, och typ 700 varm.. nu har jag den 800 kall och 700 varm.. går jättefint :) Men det löser nog tyvärr inte att den drar fördjävla mycket..



Kör du bara korta sträckor så motorn knappt hinner bli varm och dessutom är lite hård på gasen så drar den mycket.. med automat dessutom så.. det blir hög förbrukning, stor skillnad på min iallafall.



sen kan det ju vara knasig inställning på däcken? kolla om de är sneslitna eller nåt, polarns lilla mazda började dra 1 dl/milen mindre när han skruvade på reservhjulet efter en punktering.. lär ju inte varit så bra innan och heller inte inställningarna (även nu).



Lycka till med felsökningarna!

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Kan ju vara så att styrtrycksventilen packat å dragit...



Den skall ju hålla ett visst tryck. å blir det högre tryck lär den suga mer soppa...



Kolla luftmängdmätaren så den är rätt justerad.(centrerad å 3 mm ovan mitten(har jag för mig))



Har du försökt ställa CO?

är ett hål mellan bränslefördelaren och gummibälgen där man ställer den med en liten insexa.



Har du bytt alla tänddelarna, olja, luftfilter osv ?

När byttes soppafiltret senast tex...
Bild

Användarvisningsbild
oskar_ax
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 09 jun 2003, 10:18
Ort: Malmö

Inlägg av oskar_ax »

Har en polare som råkade ut för samma problem, visade sig vara automat choken som spökade så den trodde fortfarande att motorn va kall så den Öste in soppa!!



Ungefär 2-2.5liter milen!!!:lol:

//Oskar

marios
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 aug 2003, 09:14

Inlägg av marios »

Lambasonden tror jag inte på eftersom den inte har någon katalysator. Ska dock kolla styrtrycksventilen och automat choken så fort jag får någon tid över.



Finns det något enkelt sätt att kontrollera styrtrycksventilen och automat choken?



Jag har försökt pilla CO, men hur ställer man in den?



/Marios

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

man skall mäta soppatrycket på något sätt.



Styrtrycksventilen har nog ett hål under som man kan rensa.

Automatchoke har du inte direkt.

Utan det är styrtrycksventilen som sköter det tillsammans med tillsatsluftsliden(sitter på ventilkåpan).



När man vrider igång kärran så får tillsatsluftsliden och styrtrycksventilen spänning varpå dom börjar värmas upp. Och chokefunktionen sakta men säkert ebbar ut..



Testa mäta att du har spänning till styrtrycksventilen när motorn går...





Co`n ställer man med en insexnyckel. Du måste ju ha en CO mätare med..

Skulle kunna gått med en lambdasond med fast det har du ju inte..
Bild

Skriv svar