Ojämn gång på pärlan, b230a

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
k-h
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 jul 2005, 17:30
Ort: Stockholm

Ojämn gång på pärlan, b230a

Inlägg av k-h »

Har ett problem med min 740 från 86, motor b230a.

Motorn går ojämnt på tomgång och liksom "tuffar".



Det började med att co-halten låg på 5,4 (ska vara 3,5 högst) vid besiktningen, så verkstaden vred ner tomgångsblandningen. Mindre bränsle alltså. Den hade dragit lite för mycket bränsle ca. 1.2 l/milen. Så när detta gjordes sjönk CO till 1,8 och bilprovningen blev nöjd, och bilen godkänd men partikelvärdena eller HC (?) steg från 246 till 649. Bilen går nu lite dåligt på tomgång och "tuffar".



Oljan är ganska nybytt, likaså bränsle- och oljefilter och tändstiften ser bra ut. Går annars hur fint som helst men vågar nu inte köra med risk för att det ska bli värre och vill inte i första hand lämna in bilen då dom plockar sönder och byter så mycket. Något som inte borde behövas på denna bil som är otroligt välvårdad.



Någon som vet varför den går ojämnt på tomgång?



M.v.h. Håkan

terg
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2005, 21:10

Inlägg av terg »

EV kolla EGR-ventilen så att den funkar som den skall,kolla röret från egr-ventilen som går rakt upp så att det inte är igensatt av sot.

ev öka bensintillförslen lite finns troligen en justerskruv undersidan på förgasaren

tomgången bör ligga på 900 varv



troligen hade det inte varit fel att byta munstycke och nålventil i förgasaren

hur många mil har bilen gått ?



mvh

t

k-h
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 jul 2005, 17:30
Ort: Stockholm

Inlägg av k-h »

Tack för tipsen!



EGR ska jag kolla, visste inte vad det var först, men har läst lite om det nu och det låter bra.



Bensintillförseln och förgasaren har jag funderat lite på, kan nog va nåt fel där, kanske den får för lite bränsle som du säger, fast tycker det med partikelvärdena är lite konstigt då att de påverkas så?



Läste att också membranen i pierburgförgasaren ofta behöver bytas? Fast tveksamt om jag klarar det själv. Men ska kolla.



Bilen har bara gått 4400 mil.



M.v.h. Håkan

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Kolla tändingen oxå, den bör stå på ca 12-15grader, tror det står 7 grader i handboken men lite högre tändning mår motorn bra av.

Sen så krävs oftas tidigare tändninge när bränsleblandningen blir magrare
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Gramse
Övningskörning
Inlägg: 161
Blev medlem: 10 okt 2004, 16:01
Kör: Audi :(
Ort: Hindås

Inlägg av Gramse »

Kolla förgasar membranet om det är slitet eller det blitt en liten spricka i det beter sig bilen skumt och med en ökad soppa förbrukning som följd.
Har ägt: 242 -81, 244 -83(38Kmil), 740 -87(39,3Kmil), 740 -88(39Kmil)

Kör: **** ** ****



Min förgasar guide, konvertera B230K till B230A förgasare

http://www.gramse.nu/gamla-telia/forgasar_byte/230k.pdf

terg
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2005, 21:10

Inlägg av terg »

som Gramse skriver kolla förgasarmembranet,membranet bör man nog byta vartannat år så slipper man det problemet med att det går sönder vid ett olämpligt tillfälle,kostar bara några tior och är lätt att byta

här finns skiss http://www.misab.se/175cdsspares.gif (membran 38



här är ett gammalt inlägg i ämnet som ev kan vara till hjälp från någonstans vet ej var



SV: 740-86(B230A) Bekymmer 3/8/2004 - 23:27



--------------------------------------------------------------------------------

Du har ju om jag fattar det rätt bytt det viktigaste på den förgasaren som har med bränsleförbrukning att göra



Kolla alla vakumslangar till förgasare, insugsgrenrör och tändfördelare



Kolla också att varmstartsventilen funkar, den ska vara öppen med tändningen av och stängd med tändning till, blås också genom dess ventilationsslang som mynnar ut under motorn för att kolla så den inte blivit tilltäppt



Ev. läckage på insugssidan är lättast att hitta med hjäp av startgas o motorn på tomgång



Kammremm och tändinställning måste givetvis också stämma



Om motorn trycker ut olja så gör i första hand ren flamfällan ett trevägskors med tillhörande slangar, den sitter på oljefällans topp med en tunn slang till insugsgrenröret och en grövre till insugskanalen före förgasaren , rensa också nippeln på insugsgrenröret som den lilla slangen är ansluten till

I andra hand ta bort hela oljefällan inkl. flamfällan för rengöring det är lite mer jobb men sen är du säker på att där inte finns något stopp

Om du tänker ta bort oljefällan:

Ta inte upp röret under oljefällan eftersom det är näst intill omöjligt att få tillbaka utan att demontera sumpen

Skaffa en ny O-ring som sitter mellan oljefällan o motorblock den kan vara stenhård och spricka det har jag själv varit med om



Den ”lilla cylinderformade saken med två kablar, som sitter mellan förgasare och "topplocket" är en solenoidventil (magnetventil) som ska vara öppen med tändning till (12V på kablarna med dålig isolering, minus får den via sin gänga), lyssna på den när du vrider av/på tändningen, när tändningen slås av ska den stänga för att hjälpa till att förhindra eftergång

Att isoleringen på kabeln/kablarna till denna har torkat o fallit av har jag själv sett på –86 och det beror väl på sämre kvalitet det året , båda kablarna går väl till samma flatstiftshona? i så fall kan du ju linda ex.-vis vulktejp runt båda samtidigt



En annan sak som påverkar när SBP mäter Co är:

Pulsairventilerna, dom två ”trattarna” som sitter i höjd med ventilkåpan det är envägsventiler och ska bara släppa igenom från luftrenaren till avgasgrenröret testa genom att blåsa/suga

När man justerar Co som på din motor ska vara 2,0 (inställningsvärde) eller 1,5 till 3,0 (kontrollvärde) så ska pusairventilerna sättas ur spel genom att klämma ihop slangen mella ventilerna o luftrenare, sedan när slangen inte är klämd (som SBP mäter) går Co ner ytterligare



EGR-ventilen under insuget är också en komponent som fordrar tillsyn o underhåll, kolla genom att studera stången i ventilen så att den inte med kall motor (under ca 55°C) rör på sig oavsett gasläge om den rör sig trots kall motor är termostatventilen i motorblocket kass, när motorn är varm ska stången förflytta sig vid delgas

Annat fel med EGR-ventilen är att den behöver sotas och det ska ske var 4000 mil tror jag det var



mvh

t

k-h
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 jul 2005, 17:30
Ort: Stockholm

Inlägg av k-h »

STORT tack alla! Det är mycket bra tips som är till stor hjälp!



Ska se vad jag kan göra, är ju ingen mekaniker direkt. Men ska försöka kolla allt. Är nog verkligen tid att byta förgasarmembranet, ska nog försöka med det först. Men det borde väl räcka med att plocka bort den övre delen för att komma åt membranet?



M.v.h. Håkan

Gramse
Övningskörning
Inlägg: 161
Blev medlem: 10 okt 2004, 16:01
Kör: Audi :(
Ort: Hindås

Inlägg av Gramse »

ja fyra skruvar sen lyfter du upp locket och kan ta ut trottelfjädern

och membran med hållare.



När du skruvar dit det nya membranet så se till att märkena i membranet passar med förgasarfoten samt med "hållarringen".



Du kommer att förstå vad jag menar när du tar isär det hela.



EDIT

du tar bort de 3 skruvarna som håller del 44.

men som sagt passa in klackarna i membranet i del 1 och 37

i tergs svar.

//EDIT
Har ägt: 242 -81, 244 -83(38Kmil), 740 -87(39,3Kmil), 740 -88(39Kmil)

Kör: **** ** ****



Min förgasar guide, konvertera B230K till B230A förgasare

http://www.gramse.nu/gamla-telia/forgasar_byte/230k.pdf

k-h
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 jul 2005, 17:30
Ort: Stockholm

Inlägg av k-h »

Det låter bra, tack!



M.v.h. Håkan

Skriv svar