allmänt öka effekt på b230f

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

allmänt öka effekt på b230f

Inlägg av Mockan »

i vinterbilen sitter de en b230f, den har ju inte världens roligaste motorkaraktär, så de ska vi se över :D



första frågan lyder, hur tar jag rätt på vilket sprut jag har?

lh 2.2 eller lh 2.4? hur vet jag vilket som sitter i?



andra frågan är följande:

i en broshyr som låg i bilen där de fanns lite extrautrustning att välja så fanns de bla ett "trimkit" skulle ge upp till 40 hästar extra tror jag det var,

vad bestod det av?



Sen så undrar jag, vilken topp ska jag satsa på? sitter väl en 530 i den nu,

värt att byta till 531?

på vilka motorer sitter dessa toppar? och i vilka bilar?



vilken kam? om jag hittar en 531 top, sitter de nån vettig kam i den då?



i vilka motorer sitter de vilka kammar? vad äre för speciellt med just alla dessa kammar? hur förändras karraktären?



väldigt tacksam för svar!

JoCkMoCk
Uppkörning
Inlägg: 584
Blev medlem: 12 maj 2005, 18:44
Ort: Hässelby

Inlägg av JoCkMoCk »

här had du lite mera fakta om kammarna:



http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=28630



sen har vi en eminent sökfunktion:



http://forum.7900klubben.se/search.php



MvH



:)
Bild

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Inlägg av silverräven »

:) Ja det där trimkittet är säkert 531 toppen=konvertering till FB motor.

Var en VX3 kam i den satsen orginal. Gav inga 40 hästar mer endast 20-25 kusar extra. Skulle kombineras med en annan bakväxelutväxling enligt orginalkittet. 531 topp är väl bra-dock inget måste. Satsa på en K eller H-kam först.

Kanske du nöjer dig med det. 8)

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Inte lite korkat att sätta en H-kam i en helt i övrigt original motor? Den är ju aningen vass för de och tomgången kommer ju vara hur studsig som hellst. Dessutom dyr och svår att få tag i. Lika så K-kam, dyr och svåråtkomlig. Kan rekommendera V-kammen som sitter i B230E motorn, visserligen ingen värstingkam men helt okej och dessutom billig.



MvH Thomas

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

Tackar så mycket för alla svar!



Den där V-kammen, vad ger den för karraktär?

kommer jag märka skillnad från min a-kam (visst sitter de en sådan i?)



sitter de V kammar i ALLA b230E?

kan eventuellt få tag på en för rätt kurs på en demontering.



tillbaka till insprutet osv då? visst ska jag ha en lh 2.4?

den justerar efter kambytet så allt blir bra?

ska tändningen ändras något?





kan jag på något sätt se vad de är för kam innan jag tar isär toppen?

står de någon stanns på utsidan av motorn va de sitter för kam i den?

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Har du ens provat den eminenta sökfunktionen?
Smider nya planer

JoCkMoCk
Uppkörning
Inlägg: 584
Blev medlem: 12 maj 2005, 18:44
Ort: Hässelby

Inlägg av JoCkMoCk »

Vad är det för årsmodell på bilen?? alla billar från (augusti) 1988 har LH 2,4

som är mera anpassningsbart för ev trimm.



http://forum.7900klubben.se/search.php
Bild

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

ja jag har sökt, men klarar fa inte av att hitta något. kommer typ upp 1000 svar som inte ens är i närheten av det man sökt efter.



tackar för de där me insprutningen.

någon som har lite svar på frågorna i förra inlägget?

Mihkel Laks
Uppkörning
Inlägg: 405
Blev medlem: 23 maj 2004, 01:22
Ort: Hisingen, Göteborg Medlemsnummer: 18

Re: allmänt om b230f

Inlägg av Mihkel Laks »

Mockan skrev:andra frågan är följande:

i en broshyr som låg i bilen där de fanns lite extrautrustning att välja så fanns de bla ett "trimkit" skulle ge upp till 40 hästar extra tror jag det var,

vad bestod det av?


Trimmsatsen i fråga består utav en 531-topp, VX-kam och ett 63mm avgasystem (halvsats, alltså efter kat). Den är specad till att ge 100kW och är tänkt för bilar med LH-2.4 (88B) med manuell låda. Varför det skall vara manuell vet jag inte, men det är väll kanske för att automaten inte pallar med det (?????).
Bild

Söker: Rött halvskinn (5849) + andra roliga orginalgrejer till en 80-talare, i svart eller rött

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Mockan skrev:Tackar så mycket för alla svar!



Den där V-kammen, vad ger den för karraktär?

kommer jag märka skillnad från min a-kam (visst sitter de en sådan i?)



sitter de V kammar i ALLA b230E?

kan eventuellt få tag på en för rätt kurs på en demontering.



tillbaka till insprutet osv då? visst ska jag ha en lh 2.4?

den justerar efter kambytet så allt blir bra?

ska tändningen ändras något?





kan jag på något sätt se vad de är för kam innan jag tar isär toppen?

står de någon stanns på utsidan av motorn va de sitter för kam i den?
Du har en M-kam om inte föregående ägare har bytt, och den kammen funkar lika bra som blompinne. Byte till V-kammen ger kanske lite mindre drag på låga varv, men klart piggare på höga varv blir motorn.



Tror det är orginal med v-kam i B230E, men törs inte svära på det.



Lättast att se vad det är för kam är att du lossar fördelaren i bakant på toppen, tar en spegel och en ficklampa och kikar in på bakkanten av kammen, där står det instansat vilken typ det är.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

Okey, tackar så mycket!

byta ventiler i 530? de är bara ut med dom gamla in med dom nya eller?

westlife
Van forumsanvändare
Inlägg: 1465
Blev medlem: 26 sep 2003, 20:40
Ort: Wärmland - Kil
Kontakt:

Inlägg av westlife »

Mockan skrev:Okey, tackar så mycket!

byta ventiler i 530? de är bara ut med dom gamla in med dom nya eller?


om du byter till org ventiler så..



ska du i med större så behövs nya säten. när jag fick 38mm avgasventiler istoppat i min 531 kostade sätena 150kr st + en hel del för montering och fräsning.
Passat TDi -00

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

46 in 38 ut kan man ha i orginalsäten.. men givetvis måste dessa fräsas upp. annars försvinner lixom nyttan av det..
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Inlägg av silverräven »

Thomas_7i skrev:Inte lite korkat att sätta en H-kam i en helt i övrigt original motor? Den är ju aningen vass för de och tomgången kommer ju vara hur studsig som hellst. Dessutom dyr och svår att få tag i. Lika så K-kam, dyr och svåråtkomlig. Kan rekommendera V-kammen som sitter i B230E motorn, visserligen ingen värstingkam men helt okej och dessutom billig.



MvH Thomas


Om man vill "trimma" sin bil varför då stoppa i standardsaker??? Dessutom lär en H-kam vara betydligt billigare att lägga på även om du köper den NY jämfört med ett schysst 531 lock + ev. planing + packningar + bultar + kylvätska +all annan skit...

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

h-kammen fungerar inge vidare med i övrigt orginalmotor tycker jag..



då var v kammen bättre..



v kammen gav ett bättre register vilket gjorde att den blev snabbare även om h kammen känndes snabb
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

steel
Uppkörning
Inlägg: 349
Blev medlem: 07 maj 2006, 01:17
Kör: volvo 700/900
Ort: Åsbro(ÖreBro län)

Inlägg av steel »

man får ta lite tid på sig när man söker får inte ha allt för brottom :D

v-kam sitter ju ogrinal i b230e iaf till största del rätt mig om ja har fel..



//Jansson
Bild



140(caben) 740GL 90(busbil) 745Gl(E) -90 945Turbo -92 855 t-5r

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Enligt de uppgifter jag har sitter V-kam INTE i 240 med B230E, dvs ta kammen från en 740 GLE 85-88



Pappa har precis skaffat en sån där B230F-försedd vinterbil, och jag tycker den är riktigt stark den motorn! Det är ju såklart ingen räser, men för stadskörning känns den trevligare än min GLE med B230E

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

JE Jr skrev:Enligt de uppgifter jag har sitter V-kam INTE i 240 med B230E, dvs ta kammen från en 740 GLE 85-88



Pappa har precis skaffat en sån där B230F-försedd vinterbil, och jag tycker den är riktigt stark den motorn! Det är ju såklart ingen räser, men för stadskörning känns den trevligare än min GLE med B230E


exakt. kammen sitter bara i de toppar som har toppmonterad fördelare. (740 med E motor)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

silverräven skrev::) Ja det där trimkittet är säkert 531 toppen=konvertering till FB motor.

Var en VX3 kam i den satsen orginal. Gav inga 40 hästar mer endast 20-25 kusar extra. Skulle kombineras med en annan bakväxelutväxling enligt orginalkittet.




Trimkitet med bakaxelutväxlingne du menar var till en B230K-motor, och bara genom att byta till en V-kam i dem skulle man får en hel del hästar! utväxlingsbytet var antagligen bara för att man inte skulle tappa så mycket på lågvarv.



Kika här för de trimkit Volvo erbjöd under en tid:

Bild



OT:

Det är antagligen därför det sitter 3,73:1 + M46 i bilar med vassare motorkaraktär och 3,54:1 + M47 i bilar med bätre bottendrag.

Totala utväxlingen på femman/OD blir lika med dessa olika kombinationer, men det blir numeriskt högre utväxling på de andra växlarna för M46-kombinationen[/img]

skäggo
Färsk användare
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 jun 2006, 01:36

Inlägg av skäggo »

hur blir det för mig då som råkar ha en K-kam och ska sätta i den,

vad har den för karaktär och är det inte lika bra att byta till 531

med lite planing, vx-kam och lättare insug och större utblås

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

Såja, nu har jag skaffat en V-kam



men hur mkt skillad märker jag nu när jag slänger i den i en annars orörd motor, eller ja den har ett öppet filter.

kommer tomgången att hoppa och skutta eller?

byta avgasventiler vore nice, men tänker inte lägga ut så mycket pengar på bilen, fick kammen gratis.

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Mockan skrev:Såja, nu har jag skaffat en V-kam



men hur mkt skillad märker jag nu när jag slänger i den i en annars orörd motor, eller ja den har ett öppet filter.

kommer tomgången att hoppa och skutta eller?

byta avgasventiler vore nice, men tänker inte lägga ut så mycket pengar på bilen, fick kammen gratis.




nej tomgången kommer inte att hoppa och skutta. varför byta ventiler? ska du porta? gjorde detta lilla projekt på polarns bil för nån vecka sen. tycker den blev lite piggare, vred lite bättre över hela registret. så några häst e det nog.
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

jag avancerade min v kam 3 grader efter jag monterat denna. det gav vad jag tycker ett hyffsat register..



efter 600mil hårdkörning åkte motorn ur och jag kikade i förrbränningsrummen..



de är alldels för trånga runt avgasventilen. det har spolat dåligt där..
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

*L.R* skrev:jag avancerade min v kam 3 grader efter jag monterat denna. det gav vad jag tycker ett hyffsat register..



efter 600mil hårdkörning åkte motorn ur och jag kikade i förrbränningsrummen..



de är alldels för trånga runt avgasventilen. det har spolat dåligt där..


okey, så om jag inte vrider kammen 3 grader så märker jag ingen skillnad från min M-kam?

hur stor skilnad blire utan att vida den 3 grader, från M till V?



äre ställbart kamdrev som gäller eller gåre göra på annat sätt?

andreas_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1080
Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29

Inlägg av andreas_940 »

vilken kam rekomenderas då om man vill ha bättre drag på lägre varv??



(b230fd)



(inte för jag ska byta men endå)
Bild

Skriv svar