7/900 Bilar med NOS (lustgas)?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
din_mentor
Uppkörning
Inlägg: 609
Blev medlem: 03 dec 2005, 21:07
Ort: Halmstad

7/900 Bilar med NOS (lustgas)?

Inlägg av din_mentor »

Började bara tänka lite :P



Finns det någon som någonsin sett en 7/900 med NOS (lustgas) installerat?? Inte jag iaf :)



Bilder??



MVH // Mattias
Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

kostar så mycket hos bosse batong med det har jag hört så de planerna lades ner.



dessutom tänk dig att skiten tar eld. Vad händer då med en NOS flaska i bilen :roll:



kan offra många liv på en sådan leksak
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

din_mentor
Uppkörning
Inlägg: 609
Blev medlem: 03 dec 2005, 21:07
Ort: Halmstad

Inlägg av din_mentor »

jo det är ju helt klart, men tycker det i övrigt är rätt vanligt med lustgas. Sen så har jag aldrig sett det i nån volvo så därför så undrade jag
Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

din_mentor skrev:jo det är ju helt klart, men tycker det i övrigt är rätt vanligt med lustgas. Sen så har jag aldrig sett det i nån volvo så därför så undrade jag


En Svart S60 i hässleholm har lustgas.. 2,5T med bara lustgas( tror det var 100hk) går som fan..



http://www.blackrace.nu/resultat/result ... raceID=163
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

din_mentor
Uppkörning
Inlägg: 609
Blev medlem: 03 dec 2005, 21:07
Ort: Halmstad

Inlägg av din_mentor »

MattisH skrev:
din_mentor skrev:jo det är ju helt klart, men tycker det i övrigt är rätt vanligt med lustgas. Sen så har jag aldrig sett det i nån volvo så därför så undrade jag


En Svart S60 i hässleholm har lustgas.. 2,5T med bara lustgas( tror det var 100hk) går som fan..



http://www.blackrace.nu/resultat/result ... raceID=163


första s60in på listan eller ? 2a plats låter rätt extremt :)
Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

din_mentor skrev:
MattisH skrev:
din_mentor skrev:jo det är ju helt klart, men tycker det i övrigt är rätt vanligt med lustgas. Sen så har jag aldrig sett det i nån volvo så därför så undrade jag


En Svart S60 i hässleholm har lustgas.. 2,5T med bara lustgas( tror det var 100hk) går som fan..



http://www.blackrace.nu/resultat/result ... raceID=163


första s60in på listan eller ? 2a plats låter rätt extremt :)


Ja det är den..

Men nu är den ännu mera trimmad :twisted:
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Användarvisningsbild
FilleMang
Övningskörning
Inlägg: 116
Blev medlem: 13 maj 2006, 14:18

Inlägg av FilleMang »

Domino skrev:kostar så mycket hos bosse batong med det har jag hört så de planerna lades ner.



dessutom tänk dig att skiten tar eld. Vad händer då med en NOS flaska i bilen :roll:



kan offra många liv på en sådan leksak


Well är ventilen avstängd tror jag den klarar en stund i eld iaf :) Kommer nog inte blir en allt för stor smäll heller om den är fastbultad i chassit utan mest pysa ut en stor eldstråle tills den tömmt innehållet.

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

FilleMang skrev:
Domino skrev:kostar så mycket hos bosse batong med det har jag hört så de planerna lades ner.



dessutom tänk dig att skiten tar eld. Vad händer då med en NOS flaska i bilen :roll:



kan offra många liv på en sådan leksak


Well är ventilen avstängd tror jag den klarar en stund i eld iaf :) Kommer nog inte blir en allt för stor smäll heller om den är fastbultad i chassit utan mest pysa ut en stor eldstråle tills den tömmt innehållet.
Det blir ju som i Fast and The furious
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Användarvisningsbild
FilleMang
Övningskörning
Inlägg: 116
Blev medlem: 13 maj 2006, 14:18

Inlägg av FilleMang »

MattisH; Well blir det så är det nog ganska lungt :) Gäller bara att inte vara i bilen när det smäller.



Sen kan man inte gå omkring och tänka på vad som KAN hända... Jävla liv man skulle ha då...

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Inlägg av cruisingphill »

Lustagas är väll i sig inte explosivt utan det är väll när det är trycksatt i tanken som det kan smälla? Man kan ju t.o.m. få en brandsläckare att agera truppmina :roll:
740 Turbo Intercooler -88,

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Det finns sprängbleck på de flesta gasflaskor/behållare, de ska släppa trycket då det blir över en viss nivå och därmed minska risken för explosion.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Prototypen
Uppkörning
Inlägg: 412
Blev medlem: 26 aug 2004, 10:35

Inlägg av Prototypen »

FilleMang skrev:
Domino skrev:kostar så mycket hos bosse batong med det har jag hört så de planerna lades ner.



dessutom tänk dig att skiten tar eld. Vad händer då med en NOS flaska i bilen :roll:



kan offra många liv på en sådan leksak


Well är ventilen avstängd tror jag den klarar en stund i eld iaf :) Kommer nog inte blir en allt för stor smäll heller om den är fastbultad i chassit utan mest pysa ut en stor eldstråle tills den tömmt innehållet.


Undrar om den här killen håller med att det inte blir mycket!!



http://www.photo-host.org/v/mp3/784836e ... ic3nos.jpg
Varför inte prova en SAAB istället?

Crooken
Uppkörning
Inlägg: 617
Blev medlem: 01 dec 2004, 23:49
Ort: Framsidan

Inlägg av Crooken »

cruisingphill skrev:Lustagas är väll i sig inte explosivt utan det är väll när det är trycksatt i tanken som det kan smälla? Man kan ju t.o.m. få en brandsläckare att agera truppmina :roll:


Öppna ventilen på en Natriumdioxid-flaska och håll en tändare framför får du se...



För övrigt så stog det ett par 7-900 på TPC- West Coast Meet ifjol med Lustgas-tuber i bagaget... kopplade eller ej vet jag inte
Kör: Kia Cee'd -08, Skoda PickUp och Kawasaki Ultra 150

Bild

Användarvisningsbild
FilleMang
Övningskörning
Inlägg: 116
Blev medlem: 13 maj 2006, 14:18

Inlägg av FilleMang »

Prototypen skrev:
FilleMang skrev:
Domino skrev:kostar så mycket hos bosse batong med det har jag hört så de planerna lades ner.



dessutom tänk dig att skiten tar eld. Vad händer då med en NOS flaska i bilen :roll:



kan offra många liv på en sådan leksak


Well är ventilen avstängd tror jag den klarar en stund i eld iaf :) Kommer nog inte blir en allt för stor smäll heller om den är fastbultad i chassit utan mest pysa ut en stor eldstråle tills den tömmt innehållet.


Undrar om den här killen håller med att det inte blir mycket!!



http://www.photo-host.org/v/mp3/784836e ... ic3nos.jpg


Yeah! Det där blev en explosion ja. Okey. Har en ide. Man sätter tuben i en låda som är explosions säker :) Borde hålla smällen inne. Sen får man mer tyngd bak att trycka ner bakdäcken i backen också :)

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

MattisH skrev:
FilleMang skrev:
Domino skrev:kostar så mycket hos bosse batong med det har jag hört så de planerna lades ner.



dessutom tänk dig att skiten tar eld. Vad händer då med en NOS flaska i bilen :roll:



kan offra många liv på en sådan leksak


Well är ventilen avstängd tror jag den klarar en stund i eld iaf :) Kommer nog inte blir en allt för stor smäll heller om den är fastbultad i chassit utan mest pysa ut en stor eldstråle tills den tömmt innehållet.
Det blir ju som i Fast and The furious




filmens makt... *suck*

finns MASSOR som kan sprängas i bilar. men inte så fort som i filmer... eller kanske det sprängs om man skjuter på bakluckan med :lol: :lol:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Inlägg av cruisingphill »

Crooken skrev:


Öppna ventilen på en Natriumdioxid-flaska och håll en tändare framför får du se...






natriumdioxid? Lustgas "n2o" är så vitt ja vet dikväveoxid? :roll:
740 Turbo Intercooler -88,

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Inlägg av cruisingphill »

Saxat från susning.nu:



NOS är ett företag som säljer N2O (dikväveoxid? eller lustgas) som tillsats för bilmotorer. Grundprincipen för motorer är att man blandar bränsle och syre och tänder på, dvs. förbränner? och kolvarna går upp. Lustgasen innehåller mer syre än vanlig luft, och gör då att man kan tillsätta mer bränsle vilket ger högre effekt. Lustgasen har även en kylande förmåga, vilket ger ännu mer effektökning. Dock ska man inte använda lustgasen för länge, vilket kan skada motorn, som med all trimning. En repa på 402 meter är ett max av vad motorn klarar av.



Det finns två system från NOS. Det ena använder sprayplatta som används på bilar med förgasare, oftast jänkare. Där sitter en platta mellan insuget och förgasaren. När man sätter på lustgasen så öppnar plattan och bränsle och lustgas kommer in i förgasaren till cylindrarna.



Det finns även ett direktportssystem som används på modernare motorer och har specialinjektorer, s.k. "nozzlar", som ger ett bättre flöde och fördelar blandningen bränsle/lustgas lika till alla cylindrar, till skillnad från "sprayplattan", som i förgasaren redan blandats ihop. Det direktporatade systemet delas också in i två olika klasser, våt- och torrsystem. Blöta system ger både lustgas och bränsle i samma blandning, medan ett torrt system bara ger lustgas. För att kunna få någon effekt så krävs det att man modifierar bränsleinsprutningen? så spridarna håller sig öppna längre när systemet aktiveras, så det går att ge mer bränsle. Man kan även programmera in att man vill ha mer bränsle när systemet aktiveras.



Många tror att det är lustgasen som ger den större effekten, vilket är helt felaktigt, utan det är bränslet. Ett annat vanligt missförstånd är att motorn kommer att sprängas, vilket inte är helt korrekt. Syre gör att de brinner mer, men gör man på rätt sätt så kommer inget att ske.



Det finns även ett annat system på marknaden som heter NX, dock inte lika känt som NOS, vilket fick en ökad framgång efter filmen The Fast and the Furious.
740 Turbo Intercooler -88,

bamyl
Övningskörning
Inlägg: 176
Blev medlem: 02 apr 2006, 16:27

Inlägg av bamyl »

*lol*



Som sagt, det är för många som tror att film e verklighet...



Lustgasen transporterar mer syre än vanlig luft, därav effektförbättringen.

Den som vill elda Kväveoxid, i detta fall "di" får nog elda på utav bara h-vete.



Kväve hörs nästan på ordet att det kväver eld. 8)



luft består utav 78% kväve.

Att man mekat på syreatomer på kvävet hjälper dessvärre inte till när man skall förbränna kvävet.





Så sitter det sprängbleck i tanken, som det alltid gör, så blir det nog inte mer dramatiskt än en redig bakfyllefis där bak.



Mvh

Bamyl

Crooken
Uppkörning
Inlägg: 617
Blev medlem: 01 dec 2004, 23:49
Ort: Framsidan

Inlägg av Crooken »

cruisingphill skrev:
Crooken skrev:
Öppna ventilen på en Natriumdioxid-flaska och håll en tändare framför får du se...


natriumdioxid? Lustgas "n2o" är så vitt ja vet dikväveoxid? :roll:


Jaja... :oops:



Du visste ju vad jag mena... men som gammal naturare så kan jag försäkra att det brinner bra... Exploderar har jag aldrig sagt, men brinner gör det...
Kör: Kia Cee'd -08, Skoda PickUp och Kawasaki Ultra 150

Bild

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Inlägg av cruisingphill »

Crooken skrev:
cruisingphill skrev:
Crooken skrev:
Öppna ventilen på en Natriumdioxid-flaska och håll en tändare framför får du se...


natriumdioxid? Lustgas "n2o" är så vitt ja vet dikväveoxid? :roll:


Jaja... :oops:



Du visste ju vad jag mena... men som gammal naturare så kan jag försäkra att det brinner bra... Exploderar har jag aldrig sagt, men brinner gör det...


ja har aldrig fått de å brinna... har micklat rätt mkt med lustgas.. fast iofs mest sugit in de i halsen å mått bra :lol: :lol: Det var iofs inte bilgas vi hade..finns visst olika kvaliteer på det.. vi sög på sånt dem ger till födande mödrar å andra som inte tål andra kemiska bedövningsmedel..
740 Turbo Intercooler -88,

Dextra
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 okt 2004, 09:33
Ort: Vara

Inlägg av Dextra »

bamyl skrev:*lol*



Lustgasen transporterar mer syre än vanlig luft, därav effektförbättringen.

Den som vill elda Kväveoxid, i detta fall "di" får nog elda på utav bara h-vete.



Kväve hörs nästan på ordet att det kväver eld. 8)



luft består utav 78% kväve.

Att man mekat på syreatomer på kvävet hjälper dessvärre inte till när man skall förbränna kvävet.



Mvh

Bamyl


Det är STOR skillnad på kväve (N2), kväveoxid (NO) och dikväveoxid (N2O). Man ska ha klart för sig att dom där extra atomerna gör enormt mycket för molekylens egenskaper.



Det stämmer att kvävet fått sitt svenska namn pga att den i sin vanligaste form (kvävgas, N2) kväver eld (jag tycker ifs att nitrogen är ett bättre namn).



Lustgasen är däremot något HELT annat! Visserligen är den inte direkt brandfarlig. Faktum är att lustgasen är en ICKE BRÄNNBAR GAS. Den förbränns alltså inte alls. Det enda den gör är att transportera in mer syre i förbränningsrummet. Lustgasen innehåller ca 33% syre, jämfört med ren luft som har 21%. Detta innebär en ökning med 57%, därav effektökningen.



Fast jag är ändå rätt osäker på vad som egentligen händer om man skjuter hål i en lustgastub. Eftersom syrekoncentrationen är högre där är det mycket möjligt att det brinner när syret förbränns och kvävet övergår till kvävgas igen. Men isf är det syret som brinner och inte kvävet. Kanske skulle experimentera lite...

:twisted:

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Dextra skrev:
bamyl skrev:*lol*



Lustgasen transporterar mer syre än vanlig luft, därav effektförbättringen.

Den som vill elda Kväveoxid, i detta fall "di" får nog elda på utav bara h-vete.



Kväve hörs nästan på ordet att det kväver eld. 8)



luft består utav 78% kväve.

Att man mekat på syreatomer på kvävet hjälper dessvärre inte till när man skall förbränna kvävet.



Mvh

Bamyl


Det är STOR skillnad på kväve (N2), kväveoxid (NO) och dikväveoxid (N2O). Man ska ha klart för sig att dom där extra atomerna gör enormt mycket för molekylens egenskaper.



Det stämmer att kvävet fått sitt svenska namn pga att den i sin vanligaste form (kvävgas, N2) kväver eld (jag tycker ifs att nitrogen är ett bättre namn).



Lustgasen är däremot något HELT annat! Visserligen är den inte direkt brandfarlig. Faktum är att lustgasen är en ICKE BRÄNNBAR GAS. Den förbränns alltså inte alls. Det enda den gör är att transportera in mer syre i förbränningsrummet. Lustgasen innehåller ca 33% syre, jämfört med ren luft som har 21%. Detta innebär en ökning med 57%, därav effektökningen.



Fast jag är ändå rätt osäker på vad som egentligen händer om man skjuter hål i en lustgastub. Eftersom syrekoncentrationen är högre där är det mycket möjligt att det brinner när syret förbränns och kvävet övergår till kvävgas igen. Men isf är det syret som brinner och inte kvävet. Kanske skulle experimentera lite...

:twisted:


att skjuta hål på en sådan behållare ger troligtvis ingen större effekt än att skjuta på en bensintank. dvs. att den kanske antänds och brinner lite sakteliga.



Det är däremot om den skulle utsättas för en större mängd värme under en tid som till slut värmer flaskan till den grad som gör att syret i gasen antänds.

Resten kan ni nog räkna ut själva...

Massa syre, lite plats, massa hetta...
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

M Nordin
Övningskörning
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 sep 2003, 13:16

Inlägg av M Nordin »

Syre brinner inte.



MVH



MN

Dextra
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 okt 2004, 09:33
Ort: Vara

Inlägg av Dextra »

M Nordin skrev:Syre brinner inte.



MVH



MN


Jo.



02 (syre) + CX (nåt med kol i) ---> CO2 + lite andra föreningar

Användarvisningsbild
Micke 940 Turbo
Forumsfreak
Inlägg: 3538
Blev medlem: 18 jan 2005, 19:24
Ort: [_Värnamo_] Kör: S60 2,4T - 01 Tidigare : 940LTT -97 Rallybilen 240 GLE - 90
Kontakt:

Inlägg av Micke 940 Turbo »

M Nordin skrev:Syre brinner inte.



MVH



MN


Mja... flytande är väl rätt farligt.



NOS är inte det typ jättekallt. -40c någe... :?:

Bättre att bygga in de öppna filtret i en 12v:s kylbox :lol:



// Micke
Bild
───────────────── http://www.mickesvolvo.se ─────────────────

Skriv svar