frågor ang sänkning 740

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Tomten
Van forumsanvändare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 24 feb 2005, 20:24
Ort: Sundsvall
Kontakt:

frågor ang sänkning 740

Inlägg av Tomten »

hej



ska sänka bilen så jag har några frågor.

Bilen en 740 GL



Har nya lesjöfors sänkfjädra hemma men om ja fattar det rätt så måste man kapa dom fram för att få det snygg. men då ligger dom väll löst? eller duger ett halv halft varv? eller hur mycket ska man ta?

Fjädrarna ska vara på orginal dämpare.

Vill inte sänka den och sen när man besiktar bilen så går den inte igenom. så roligt är det inte att ta lös allt.



sen fråga nr 2

finns det något man bör byta när man ändå sänker den typ som nå gummi saker eller liknade!



fråga nr 3

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82497

är det dom man behöver för att dra ihop fjädrana när man ska byta fram?





Har ni några tips som ni kan ge? allt är intressant.
Bild

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Re: frågor ang sänkning 740

Inlägg av Gilbert »

Tomten skrev:hej



ska sänka bilen så jag har några frågor.

Bilen en 740 GL



Har nya lesjöfors sänkfjädra hemma men om ja fattar det rätt så måste man kapa dom fram för att få det snygg. men då ligger dom väll löst? eller duger ett halv halft varv? eller hur mycket ska man ta?

Fjädrarna ska vara på orginal dämpare.

Vill inte sänka den och sen när man besiktar bilen så går den inte igenom. så roligt är det inte att ta lös allt.



sen fråga nr 2

finns det något man bör byta när man ändå sänker den typ som nå gummi saker eller liknade!



fråga nr 3

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82497

är det dom man behöver för att dra ihop fjädrana när man ska byta fram?





Har ni några tips som ni kan ge? allt är intressant.


om du vill ha den låg så kapar du, 1varv fram & halvvarv bak.

eller så tar du bara ett halvvarv fram, annars så kan den se ut som den "hänger"

i baken. blir dom att ligga löst så tar du små avgasklämmor tex. för att få fast dom. men om du kapar ett halvft varv så är de lungt. tror man kan kapa

1,5 varv för att dom inte ska ligga löst på riktig sänk sats.

när du byter kan du kolla styrledarna och gummi packningarna

som jag inte kommer ihåg namnet på som sitter i styrledarna. lagrerna

i fjäderbenet osv, kolla så mycke som möjligt. kom ihåg och smörja lagrerna :D



fram så behöver du fjäderspännarna du hade på bild, för att hålla i fjädern

så den inte flyger iväg när du skruvar loss den. och de är inge litet tryck de är i dom heller.

men sån kan du försöka låna istället för att köpa :D

glöm inte att göra en framvagnsinställning efter sänkning.



nån får rätta mig om jag har missat nåt eller är ute o cyklar :D



lycka till med sänkningen och ta bilder efteråt :D

MVH Jocke
Volvo 945

Tomten
Van forumsanvändare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 24 feb 2005, 20:24
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Tomten »

tack för tipsen.



så 1 varv fram kan man ta med säkrthet.



mera tips
Bild

T.Q.M
Forumsnarkoman
Inlägg: 4020
Blev medlem: 07 sep 2004, 19:56
Kör: SAAB

Inlägg av T.Q.M »

Efter sänkning behöver du göra en hjulinställning, annars lär dina däck bli konstigt å snabbt utslitna. Har hört att en hjulinställning kostar ca: 600:-
Över and ut!

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

stämmer bra med priset.. fast kör du regumerat kanske det spelar mindre roll.
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

Tomten
Van forumsanvändare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 24 feb 2005, 20:24
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Tomten »

T.Q.M skrev:Efter sänkning behöver du göra en hjulinställning, annars lär dina däck bli konstigt å snabbt utslitna. Har hört att en hjulinställning kostar ca: 600:-


554 här =)

jo det har ja redan räknat med =)
Bild

Wirre740
Van forumsanvändare
Inlägg: 1292
Blev medlem: 30 jan 2003, 23:23
Kör: 960 3,0 24V -97
Ort: Hagfors
Kontakt:

Inlägg av Wirre740 »

Tomten skrev:
T.Q.M skrev:Efter sänkning behöver du göra en hjulinställning, annars lär dina däck bli konstigt å snabbt utslitna. Har hört att en hjulinställning kostar ca: 600:-


554 här =)

jo det har ja redan räknat med =)


500 här. :lol:
240 Turbo -81, 960 3,0 -97, 245 DL -75, 245 DL -76, 245 GL -91, 940 Polar -95.

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

Gratis i skolan här 8)
Volvo 945

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Lesjöfors gick att kapa 3/4 varv fram sedan gick det att röra fjädern i skålen fram.



Framvagnsinställning kostade i Uppsala 400kr förra året.
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

740tobbe
Färsk användare
Inlägg: 92
Blev medlem: 01 okt 2005, 11:44
Ort: Märsta

Inlägg av 740tobbe »

vad är adressen till lessjöfors hemsida då`?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

740tobbe skrev:vad är adressen till lessjöfors hemsida då`?


om du har tänkt beställa deras sänkfjädrar så är både t.ex www.mekonomen.se och www.kgtrimning.com återförsäljare.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar