Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758 Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås
Inlägg
av Rikard_n » 18 apr 2006, 09:46
söker tips på sänkingsats som man kan kapa mer än ett varv fram, plus utan att behöva sätt fast fjädrarna i talriken, eller måste man byta till kortare dämpare? har läst att lesjöfors inte går att kapa så mycket. [/list]
Danne_Silver
Övningskörning
Inlägg: 130 Blev medlem: 17 jan 2003, 18:03
Ort: Kalix
Inlägg
av Danne_Silver » 18 apr 2006, 09:51
Spelar nog ingen roll vad det är för märke. Alla fjädrar blir ju lika korta när man kapar dom, om du förstår hur jag menar.
Lär ju behövas kortare dämpare i sånafall.
/Danne
Volvo 855 Turbo '95
Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758 Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås
Inlägg
av Rikard_n » 18 apr 2006, 12:10
okej, men finns det inte olika sänkfjädrar mellan olika stora mellan rum mellan ringarna
Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758 Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås
Inlägg
av Rikard_n » 18 apr 2006, 20:19
nån som kan tipsa om sänksats med kortare dämpare?
745TIC-89
Uppkörning
Inlägg: 472 Blev medlem: 30 aug 2005, 01:53
Ort: Norge
Inlägg
av 745TIC-89 » 18 apr 2006, 21:35
Rikard_n skrev: okej, men finns det inte olika sänkfjädrar mellan olika stora mellan rum mellan ringarna
Du behøver ikke kappe hele varv, men kan kappe 1/2 varv, 1/3, 1/4, 1/8, 1/5, 1/13,4 og 1/3874 varv osv osv om du vil det....
Volvo is the name, Turbo is the game;)
Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408 Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken
Inlägg
av Gilbert » 18 apr 2006, 22:10
orginal fjäder = 1varv
sänk fjäder = 1,5 - 2
men man kan ju kapa orginal 2,5 varv om du vill och sätta fast dom
med avgaskläma
så sitter dom fast, de godkänner dom på besikningen
Volvo 945
Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758 Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås
Inlägg
av Rikard_n » 19 apr 2006, 09:36
Gilbert skrev: orginal fjäder = 1varv
sänk fjäder = 1,5 - 2
men man kan ju kapa orginal 2,5 varv om du vill och sätta fast dom
med avgaskläma
så sitter dom fast, de godkänner dom på besikningen
okej, men gillar inte att man måste sätta fast fjädrarna...
Bot
Övningskörning
Inlägg: 290 Blev medlem: 12 apr 2006, 16:29
Inlägg
av Bot » 19 apr 2006, 18:49
Gilbert skrev: orginal fjäder = 1varv
sänk fjäder = 1,5 - 2
kan man kapa så mkt utan att fjädern blir lös?
Zelle
Van forumsanvändare
Inlägg: 1010 Blev medlem: 14 nov 2004, 22:23
Ort: Kungsbacka Kör: Volvo 944 2.3S
Inlägg
av Zelle » 19 apr 2006, 18:55
Varför inte sätta fast med slangklammor fram och avgasklammor bak. Så e man på den säkra sidan
Bot
Övningskörning
Inlägg: 290 Blev medlem: 12 apr 2006, 16:29
Inlägg
av Bot » 19 apr 2006, 18:56
Zelle skrev: Varför inte sätta fast med slangklammor fram och avgasklammor bak. Så e man på den säkra sidan
är det helt säkert att det går igenom besiktningen då?
Zelle
Van forumsanvändare
Inlägg: 1010 Blev medlem: 14 nov 2004, 22:23
Ort: Kungsbacka Kör: Volvo 944 2.3S
Inlägg
av Zelle » 19 apr 2006, 19:03
Bot skrev: Zelle skrev: Varför inte sätta fast med slangklammor fram och avgasklammor bak. Så e man på den säkra sidan
är det helt säkert att det går igenom besiktningen då?
Ja de hoppas jag, för så har jag gjort på min bil
Nästan helt 100 på att den gör de. För dom kan juh inte hoppa ur.
VOLVOMANNEN
Van forumsanvändare
Inlägg: 1703 Blev medlem: 05 dec 2002, 17:58
Ort: Tjörn
Kontakt:
Inlägg
av VOLVOMANNEN » 19 apr 2006, 19:09
Första gången ja besiktiga me sänkfjädrar sa snubben att jag jag skulle byta fjädrar, att det inte gick att bes med kapade fjädrar som var "lösa" på nåt vis. Andra gången sa en annan att det bara var att sätta avgasklämmer eller lägga några svetsloppor.
----------
Volvo 240 ------------------BMW 523 ------------ 9 4 0 K am eleont Till Salu
Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758 Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås
Inlägg
av Rikard_n » 19 apr 2006, 19:28
Zelle skrev: Varför inte sätta fast med slangklammor fram och avgasklammor bak. Så e man på den säkra sidan
jo men det ser ju inte så bra ut, i mina ögon
Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061 Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda
Inlägg
av Jonne88 » 19 apr 2006, 19:35
Rikard_n skrev: Zelle skrev: Varför inte sätta fast med slangklammor fram och avgasklammor bak. Så e man på den säkra sidan
jo men det ser ju inte så bra ut, i mina ögon
Men vem kollar under skärmarna?
Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758 Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås
Inlägg
av Rikard_n » 19 apr 2006, 20:27
nån som vet var man kan köpa kortare dämpare? så man kan kapa fjädrarna mer
Aronsson
Färsk användare
Inlägg: 79 Blev medlem: 17 okt 2004, 15:11
Ort: Herrljunga
Inlägg
av Aronsson » 19 apr 2006, 21:31
Rikard_n skrev: nån som vet var man kan köpa kortare dämpare? så man kan kapa fjädrarna mer
240-dämpare ska vara kortare än 740 om jag inte missminner mig helt
MVH Mikael
Volvo 740 GLT 16v -89