söker tips på sänkningssats som går att kapa

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

söker tips på sänkningssats som går att kapa

Inlägg av Rikard_n »

söker tips på sänkingsats som man kan kapa mer än ett varv fram, plus utan att behöva sätt fast fjädrarna i talriken, eller måste man byta till kortare dämpare? har läst att lesjöfors inte går att kapa så mycket. [/list]
Bild

Danne_Silver
Övningskörning
Inlägg: 130
Blev medlem: 17 jan 2003, 18:03
Ort: Kalix

Inlägg av Danne_Silver »

Spelar nog ingen roll vad det är för märke. Alla fjädrar blir ju lika korta när man kapar dom, om du förstår hur jag menar.



Lär ju behövas kortare dämpare i sånafall.



/Danne
Volvo 855 Turbo '95

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

okej, men finns det inte olika sänkfjädrar mellan olika stora mellan rum mellan ringarna :?:
Bild

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

nån som kan tipsa om sänksats med kortare dämpare?
Bild

745TIC-89
Uppkörning
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 aug 2005, 01:53
Ort: Norge

Inlägg av 745TIC-89 »

Rikard_n skrev:okej, men finns det inte olika sänkfjädrar mellan olika stora mellan rum mellan ringarna :?:


Du behøver ikke kappe hele varv, men kan kappe 1/2 varv, 1/3, 1/4, 1/8, 1/5, 1/13,4 og 1/3874 varv osv osv om du vil det....
Bild

Volvo is the name, Turbo is the game;)

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

orginal fjäder = 1varv

sänk fjäder = 1,5 - 2



men man kan ju kapa orginal 2,5 varv om du vill och sätta fast dom

med avgaskläma

så sitter dom fast, de godkänner dom på besikningen
Volvo 945

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

Gilbert skrev:orginal fjäder = 1varv

sänk fjäder = 1,5 - 2



men man kan ju kapa orginal 2,5 varv om du vill och sätta fast dom

med avgaskläma

så sitter dom fast, de godkänner dom på besikningen


okej, men gillar inte att man måste sätta fast fjädrarna...
Bild

Bot
Övningskörning
Inlägg: 290
Blev medlem: 12 apr 2006, 16:29

Inlägg av Bot »

Gilbert skrev:orginal fjäder = 1varv

sänk fjäder = 1,5 - 2
kan man kapa så mkt utan att fjädern blir lös?

Zelle
Van forumsanvändare
Inlägg: 1010
Blev medlem: 14 nov 2004, 22:23
Ort: Kungsbacka Kör:   Volvo 944 2.3S

Inlägg av Zelle »

Varför inte sätta fast med slangklammor fram och avgasklammor bak. Så e man på den säkra sidan ;)

Bot
Övningskörning
Inlägg: 290
Blev medlem: 12 apr 2006, 16:29

Inlägg av Bot »

Zelle skrev:Varför inte sätta fast med slangklammor fram och avgasklammor bak. Så e man på den säkra sidan ;)
är det helt säkert att det går igenom besiktningen då?

Zelle
Van forumsanvändare
Inlägg: 1010
Blev medlem: 14 nov 2004, 22:23
Ort: Kungsbacka Kör:   Volvo 944 2.3S

Inlägg av Zelle »

Bot skrev:
Zelle skrev:Varför inte sätta fast med slangklammor fram och avgasklammor bak. Så e man på den säkra sidan ;)
är det helt säkert att det går igenom besiktningen då?


Ja de hoppas jag, för så har jag gjort på min bil :mrgreen:



Nästan helt 100 på att den gör de. För dom kan juh inte hoppa ur.

Användarvisningsbild
VOLVOMANNEN
Van forumsanvändare
Inlägg: 1703
Blev medlem: 05 dec 2002, 17:58
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av VOLVOMANNEN »

Första gången ja besiktiga me sänkfjädrar sa snubben att jag jag skulle byta fjädrar, att det inte gick att bes med kapade fjädrar som var "lösa" på nåt vis. Andra gången sa en annan att det bara var att sätta avgasklämmer eller lägga några svetsloppor.
Bild
----------Volvo 240------------------BMW 523------------ 940 Kameleont Till Salu

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

Zelle skrev:Varför inte sätta fast med slangklammor fram och avgasklammor bak. Så e man på den säkra sidan ;)


jo men det ser ju inte så bra ut, i mina ögon
Bild

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

Rikard_n skrev:
Zelle skrev:Varför inte sätta fast med slangklammor fram och avgasklammor bak. Så e man på den säkra sidan ;)


jo men det ser ju inte så bra ut, i mina ögon


Men vem kollar under skärmarna?

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

nån som vet var man kan köpa kortare dämpare? så man kan kapa fjädrarna mer :)
Bild

Användarvisningsbild
Aronsson
Färsk användare
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 okt 2004, 15:11
Ort: Herrljunga

Inlägg av Aronsson »

Rikard_n skrev:nån som vet var man kan köpa kortare dämpare? så man kan kapa fjädrarna mer :)


240-dämpare ska vara kortare än 740 om jag inte missminner mig helt



MVH Mikael
Volvo 740 GLT 16v -89

Skriv svar