760 eller 960

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Originalet
Van forumsanvändare
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 mar 2004, 23:35
Ort: Axvall

760 eller 960

Inlägg av Originalet »

Är bra sugen på att köpa en Volvo med sexa, men är väldigt fundersam på vad man ska välja. Helst vill jag ju ha en 960 men 760 är ju bra mycket billigare. Det är isåfall en 764 87-90 eller 964 91-94 det gäller.



760 har vad jag förstått det som ingen vidare motor. Klen, törstig och krånglande. Stämmer detta?

960 har jag däremot inte hört nåt negativt om.



Men är en 760/960 mycket dyrare än en 940 att äga egentligen?



Det är bara modeller med sexa jag är intresserad av, inga turbo. Vill ha en ren glidarbil, som inte är allt för dyr att köra.

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Re: 760 eller 960

Inlägg av Gode_Herrn »

Originalet skrev:Är bra sugen på att köpa en Volvo med sexa, men är väldigt fundersam på vad man ska välja. Helst vill jag ju ha en 960 men 760 är ju bra mycket billigare. Det är isåfall en 764 87-90 eller 964 91-94 det gäller.



760 har vad jag förstått det som ingen vidare motor. Klen, törstig och krånglande. Stämmer detta?

960 har jag däremot inte hört nåt negativt om.



Men är en 760/960 mycket dyrare än en 940 att äga egentligen?



Det är bara modeller med sexa jag är intresserad av, inga turbo. Vill ha en ren glidarbil, som inte är allt för dyr att köra.


Jag skulle rekomendera 960 då det sitter volvos egna sexa i den mkt trevligare motor än föregångaren // Kenny

Aruzo
Uppkörning
Inlägg: 366
Blev medlem: 01 feb 2006, 18:16
Ort: Dals-Ed där det alltid är öde...
Kontakt:

Inlägg av Aruzo »

En silvrig 760 från 89 är aldrig fel! 8)
Köpes



Ftt grill och 960 dekorplast



Allt är inte guld som glimmar! Men min 940 sätter iaf guldkant på tillvaron

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

960 är fina :)

lite bättre driftsäkerhet i B6304 än i B280..

lite modernare :) går att chippa om man vill åxå ;)

och ja, dom bara glider på. störtsköna helt enkelt.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Aruzo skrev:En silvrig 760 från 89 är aldrig fel! 8)


Inte en guldfärgad 765 från 88 är inte heller helt fel :wink:



B280F ska ju hålla rätt länge om man sköter om dom och inte kör som en skogstomte! Regelbundna oljebyten är viktigt, då oljekanalerna är trånga och lätt koksar igen, topplockspackningarna brukar ochså vara kända för att paja!

Kolla vid köp att den inte tickar oroväckande i ventilerna, gör den det så välj en annan bil!



// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Aruzo
Uppkörning
Inlägg: 366
Blev medlem: 01 feb 2006, 18:16
Ort: Dals-Ed där det alltid är öde...
Kontakt:

Inlägg av Aruzo »

krillebus skrev:
Aruzo skrev:En silvrig 760 från 89 är aldrig fel! 8)


Inte en guldfärgad 765 från 88 är inte heller helt fel :wink:


E ju stel axel på den jue... :lol: Nä men sköter man oljebytena å ger han lite vatten så går B280F motorn åxå livet ut! (Nästan) Chefens har gått 36400 mil å det är en 765-89 som han haft sen -91
Köpes



Ftt grill och 960 dekorplast



Allt är inte guld som glimmar! Men min 940 sätter iaf guldkant på tillvaron

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Aruzo skrev:
krillebus skrev:
Aruzo skrev:En silvrig 760 från 89 är aldrig fel! 8)


Inte en guldfärgad 765 från 88 är inte heller helt fel :wink:


E ju stel axel på den jue... :lol: Nä men sköter man oljebytena å ger han lite vatten så går B280F motorn åxå livet ut! (Nästan) Chefens har gått 36400 mil å det är en 765-89 som han haft sen -91


Ja, ja, det är mkt som är stelt på kvällarna :wink:
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Danne_Silver
Övningskörning
Inlägg: 130
Blev medlem: 17 jan 2003, 18:03
Ort: Kalix

Inlägg av Danne_Silver »

Skulle valt en 960, känns nyare :)



/Danne
Volvo 855 Turbo '95

andreas_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1080
Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29

Inlägg av andreas_940 »

skulle nog valt en 960
Bild

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

En 960, helt klart.





Men jag är nog lite partisk i den frågan.... :D
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

din_mentor
Uppkörning
Inlägg: 609
Blev medlem: 03 dec 2005, 21:07
Ort: Halmstad

Inlägg av din_mentor »

krillebus skrev:
B280F ska ju hålla rätt länge om man sköter om dom och inte kör som en skogstomte!

// Kristian


Lite Offtopic men det gav mig ett gott skratt :D
Bild

Bild

Bild

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Jag skulle nog föredra en 960 3.0.. har inte kört nån, men dom tror jag på.



Är väl nästan vettigare att köpa en välutrustad 740 GLE med B230E än en 760 GLE med B280F/E.. rent ekonomiskt och prestandamässigt.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

ToBb@
Forumsfreak
Inlägg: 3271
Blev medlem: 27 aug 2004, 17:46
Ort: Karlskoga Medlemsnummerr: 276 Volvo 740 GL-88

Inlägg av ToBb@ »

Jahaja det är daxs för Volvo igen, Välkommen tillbacka :D



Allt beror väll på just hur mycket pengar du tänkte spendera men iaf så är det ju gammla bilar och man får säkerligen lägga lite pengar på raparationer så det är ju ochså bra att ha i åtanke.
Volvo 740 GL 88B

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

960 helt klart, för dom låter möe goare :D å är nyare å har bättre motor :wink:
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

Användarvisningsbild
Angry_Buddha
Uppkörning
Inlägg: 676
Blev medlem: 25 maj 2004, 23:42
Ort: Vara
Kontakt:

Inlägg av Angry_Buddha »

krillebus skrev:
Aruzo skrev:


E ju stel axel på den jue... :lol: Nä men sköter man oljebytena å ger han lite vatten så går B280F motorn åxå livet ut! (Nästan) Chefens har gått 36400 mil å det är en 765-89 som han haft sen -91


Ja, ja, det är mkt som är stelt på kvällarna :wink:


hehe, du menar väl tidigt på morgonen 8)
Bild

Klicka på bilden för att komma till projektet

Originalet
Van forumsanvändare
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 mar 2004, 23:35
Ort: Axvall

Inlägg av Originalet »

Verkar som att det får bli en 960, även om 760 är så lockande med tanke på vilka skämtpriser de har nu. Kostar ju så gott som inget, och är snyggare bak än 960.



Men man får väl se när det blir ny bil, hur 960 ligger då.

Originalet
Van forumsanvändare
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 mar 2004, 23:35
Ort: Axvall

Inlägg av Originalet »

ToBb@ skrev:Jahaja det är daxs för Volvo igen, Välkommen tillbacka :D



Allt beror väll på just hur mycket pengar du tänkte spendera men iaf så är det ju gammla bilar och man får säkerligen lägga lite pengar på raparationer så det är ju ochså bra att ha i åtanke.


Snart kanske det blir dags, men det beror på hur länge jag behåller Sierran. Vill gärna inte sälja den eftersom den går så bra.

Ingenting går sönder på den, drar nästan ingenting och är riktigt kul att köra. Enda anledningen jag vill byta är för att få automat och för att slippa ha en klarröd bil som blir matt hela tiden :( Annars så har den ju precis som mina andra Fordar funkar bättre och rostat mindre än de Volvo jag haft så... Jag är fortfarande lite osäker.



Jag har tänkt köpa en riktigt billig. Köper hellre en riktigt billig och lagar lite själv än lägger ut mer pengar och köper en finare.

kallabaz
Övningskörning
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 apr 2006, 16:21
Ort: Lindome
Kontakt:

Inlägg av kallabaz »

Jag skulle rekommendera dig att köpa en 960, mycket bättre komfort.



Har hört att det är väldigt mycket krångel med 760..

Originalet
Van forumsanvändare
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 mar 2004, 23:35
Ort: Axvall

Inlägg av Originalet »

Som det är nu så känns det som att det är smartast att behålla sierran ett år till och köpa sig en lite finare 960 då istället.

Sierran går ju så mycket billigare än en stor volvo så man kan spara ihop till en finare bil istället.

Men man vet ju aldrig hur det blir, allt kan ju hända. Men bilval är alltid bra att planera :D

Användarvisningsbild
Quisten
Uppkörning
Inlägg: 912
Blev medlem: 26 feb 2005, 23:51
Ort: Trollhättan /960 3.0E-95/

Inlägg av Quisten »

Jag är precis som Ewozz partisk men denna bilen jag har nu är (GULD) :D En underbar direktörs glidare med massor av utrustning med tomatlåda naturligtvis :wink:

Originalet
Van forumsanvändare
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 mar 2004, 23:35
Ort: Axvall

Inlägg av Originalet »

Nu blev det en ny bil redan, men ingen Volvo. Topplockspackningen gick på Sierran så jag stack och köpte en gammal Granada -82 med automat, 16000mil orörd med originalstereo utan bandare fortfarande i :D



Blev för dyrt att köpa en 960 nu, speciellt med tanke på att jag kanske inte får så mycket för sierran nu.

Skriv svar