är detta bromsoket bara att kasta åt h**vete?? *BRÅTTOM*

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
740tobbe
Färsk användare
Inlägg: 92
Blev medlem: 01 okt 2005, 11:44
Ort: Märsta

är detta bromsoket bara att kasta åt h**vete?? *BRÅTTOM*

Inlägg av 740tobbe »

kolvarna sitter som gjutna... det går bara inte att rubba. har lyckats trycka in den ana ca 5mm men sen vare stopp.. sen så är den andra kolven fast rostad så det bara skriker om det, man ser inte ens skarven mellan ok och kolv! funderar på att köpa ett nytt, vad säger ni.. och det är 38 mm i diameter på kolvarna, vad gör det för skillnad om man då har ett ok med 40 mm i diameter på kolvarna?



mvh tobbe. tacksam för ärliga och snabba svar!

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Du ska inte kasta det, det är ca. 200kr i pant på bromsok! Köper du ett med annan diameter måste det vara samma på båda sidorna, tänk på att man inte kan mäta diametern längst ut på kolven utan det är den delen som glider mot oket man mäter.

740tobbe
Färsk användare
Inlägg: 92
Blev medlem: 01 okt 2005, 11:44
Ort: Märsta

Inlägg av 740tobbe »

Andreas skrev:Du ska inte kasta det, det är ca. 200kr i pant på bromsok! Köper du ett med annan diameter måste det vara samma på båda sidorna, tänk på att man inte kan mäta diametern längst ut på kolven utan det är den delen som glider mot oket man mäter.


det är det jag gjort!

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

740tobbe skrev:
det är det jag gjort!
Ok, ville bara vara säker på att du gjort rätt. Det är väl ingen märkbar skillnad mellan 38 och 40mm.

740tobbe
Färsk användare
Inlägg: 92
Blev medlem: 01 okt 2005, 11:44
Ort: Märsta

Inlägg av 740tobbe »

Andreas skrev:
740tobbe skrev:
det är det jag gjort!
Ok, ville bara vara säker på att du gjort rätt. Det är väl ingen märkbar skillnad mellan 38 och 40mm.
tydligen.. men jag fick upp två likadana trådan... en med bilder och en utan... kolla i den andra!

Användarvisningsbild
Nisse the man
Övningskörning
Inlägg: 290
Blev medlem: 09 mar 2006, 07:17
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Nisse the man »

oket skall sitta på sin plats när du bromsar gör det inte det så flyger kolvarna vidare till mars.

Oket på sin plats, bromskiva på plats och plattorna till beläggen i och tryuck bromsen, de brukar poppa loss efter tillräckligt tryck, ha gärna en polare som kollar och eventuellt knackar lite på oket med en hammare samtidigt som nån trycker på pedalen.
JJ´s Släpservice KB

Auktoriserad serviceverkstad för THULE Trailers, BOJ Trailers.

Kör Volvo 945 91:a
Volvo 745 88B, B230f med VX3 kam

Bygger en 165:a

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

Blev visst två inlägg



så låser denna

och hänvisar till denna:

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=33861



mvh Jocke-Moderator
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Låst