Ev kommer de höja bensinen till 13:- / liter

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Gangztra
Uppkörning
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 jul 2005, 15:21
Ort: Böhmen

Inlägg av Gangztra »

Min bil drar 7:-/milen i skatt... jippie!

Användarvisningsbild
Thörnis
Van forumsanvändare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 09 jan 2006, 19:14
Kör: För fort...
Ort: Vimmerby

Inlägg av Thörnis »

Gutt o bo utanför Vimmerby. Priskrig. Här kostar soppan 9.90 på Hydro och jag betalar för tillfället 9.75 på Volvo. (Nyss införskaffat Volvokort)

Så jag försöker tanka i Vimmerby så mycket som möjligt när jag är tvungen att tanka.



Mvh Thörnis
Volvo V60 -19
Mitsubishi Outlander -10
Ford Taunus -53
Pontiac Bonneville -65

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Thörnis skrev:Gutt o bo utanför Vimmerby. Priskrig. Här kostar soppan 9.90 på Hydro och jag betalar för tillfället 9.75 på Volvo. (Nyss införskaffat Volvokort)

Så jag försöker tanka i Vimmerby så mycket som möjligt när jag är tvungen att tanka.



Mvh Thörnis


Hahah, ändå är det billigare att köra på etanol... Visserligen tankar jag för 7,25 minus ca 10 öre i rabatt så 7,15 blir ca 9,40kr per mil!
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

Användarvisningsbild
Thörnis
Van forumsanvändare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 09 jan 2006, 19:14
Kör: För fort...
Ort: Vimmerby

Inlägg av Thörnis »

Ja givetvis är Etanolen billigare när det fungerar :D

Men jag är nöjd så länge soppan inte kostar över 10kr/L



Mvh Thörnis
Volvo V60 -19
Mitsubishi Outlander -10
Ford Taunus -53
Pontiac Bonneville -65

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Inlägg av kmx »

Här kostar soppan (bf95) 12,20 :cry:
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Cowgirl
Övningskörning
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 apr 2005, 10:21
Ort: Hjo

Inlägg av Cowgirl »

Här är bensinen nere i 9.85 :D
Bild

¤En cowgirl gör aldrig fel bara varianter¤Never mind the bull, ride the Cowboy¤Save a horse, ride the Cowboy¤

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

tycker inte det är så fasligt dyrt att köra bil ändå.



sen typ 3 år tillbaka har ju priset ökat med runt 20-25 %, men även allt annat har blitt dyrare ochman har fått löneökning..



så egentligen har inte priset ökat med 20-25% utan kanske 10-15%...



E85-skattan ska ju dessutom sänkas i sommar och det kommer bli ännu billigare att köra miljövänligare.



e85 = billigare

bensin = ännu dyrare



= BRA!!

det är dax att tänka på miljön, att gnälla att man har dåligt med pengar för att ta sig till jobbet är löjligt tycker jag, gör något åt det istället. (t.ex e85-kovertera, byta till bränslesnålare bil/buss/tåg)
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Alriksson
Övningskörning
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 dec 2002, 21:10
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av Alriksson »

hoppas de fixar ett alternativ till diesel snart med, det är ju också asdyrt nu för tiden. :(
Bild

Crooken
Uppkörning
Inlägg: 617
Blev medlem: 01 dec 2004, 23:49
Ort: Framsidan

Inlägg av Crooken »

rickard_765 skrev:tycker inte det är så fasligt dyrt att köra bil ändå.



sen typ 3 år tillbaka har ju priset ökat med runt 20-25 %, men även allt annat har blitt dyrare ochman har fått löneökning..



så egentligen har inte priset ökat med 20-25% utan kanske 10-15%...



E85-skattan ska ju dessutom sänkas i sommar och det kommer bli ännu billigare att köra miljövänligare.



e85 = billigare

bensin = ännu dyrare



= BRA!!

det är dax att tänka på miljön, att gnälla att man har dåligt med pengar för att ta sig till jobbet är löjligt tycker jag, gör något åt det istället. (t.ex e85-kovertera, byta till bränslesnålare bil/buss/tåg)


Det är ju faktiskt så att idag kostar bensinen 11-12 kronor och för 30-40 år sedan så kostade den 2-3 kronor... Vilket blir 10-15 kronor i dagens penningvärde... Dyrt eller billigt?
Kör: Kia Cee'd -08, Skoda PickUp och Kawasaki Ultra 150

Bild

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Alriksson skrev:hoppas de fixar ett alternativ till diesel snart med, det är ju också asdyrt nu för tiden. :(


Eller så kollar du vad som finns, RME (rapsolja) kanske kan vara ett alternativ? Det är iaf förnyelsebart och ej fossilt..




Crooken skrev:
Det är ju faktiskt så att idag kostar bensinen 11-12 kronor och för 30-40 år sedan så kostade den 2-3 kronor... Vilket blir 10-15 kronor i dagens penningvärde... Dyrt eller billigt?


Kolla med dina päron vad dom tjänade på 60-70-talet.. ? tror du de hade samma lön som idag? :P det var dessutom helt andra tider...



Jag vet att man fick fler liter bensin för varje arbetad timme i jämfört med idag, men det är inte så stor skillnad som att jämföra 2 kr med 12 kr.



Jag tycker att det är prisvärt att åka bil idag, och jag väljer att köra bil själv, dessutom ganska törstiga bilar. 765an gick på E85 sist den rullade och drog ca 2 L /mil med tung dojja + min kingcab drar 1,5 L /mil Bf95..



dyrt? Nej. skulle jag tycka det så finns det bilar som drar hälften av det och som dessutom är billigare att försäkra.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Alriksson
Övningskörning
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 dec 2002, 21:10
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av Alriksson »

rickard_765 skrev:
Alriksson skrev:hoppas de fixar ett alternativ till diesel snart med, det är ju också asdyrt nu för tiden. :(


Eller så kollar du vad som finns, RME (rapsolja) kanske kan vara ett alternativ? Det är iaf förnyelsebart och ej fossilt..




kan man tanka sin diesel med det? grymt :) vad kostar det, är det billigare/mil med sådant? Jag visste inte att det fanns - har aldrig sett en mack det det. är det Citydiesel kanske?
Bild

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Alriksson skrev:
rickard_765 skrev:
Alriksson skrev:hoppas de fixar ett alternativ till diesel snart med, det är ju också asdyrt nu för tiden. :(


Eller så kollar du vad som finns, RME (rapsolja) kanske kan vara ett alternativ? Det är iaf förnyelsebart och ej fossilt..




kan man tanka sin diesel med det? grymt :) vad kostar det, är det billigare/mil med sådant? Jag visste inte att det fanns - har aldrig sett en mack det det. är det Citydiesel kanske?


RME går bara att tanka i vissa bilar. bla vissa VAG motorer. Citydiesel är vanlig diesel. med RME tappar man lite effekt och lite sånt..
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Biaaas
Färsk användare
Inlägg: 52
Blev medlem: 05 mar 2006, 11:05
Ort: Hörby

Inlägg av Biaaas »

låt Moderaterna sitta i regeringen! Sossarna bara förstör för medelklassen!



10 spänn/litern, har ju inte ens råd att klippa gräset?.:D



Ska man nu sätta en annan top och lite sånt på bilen, så kommer ju dricka hur mkt som helst:)
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

Zibbe skrev:Det är helt otroligt, men med vår regering är ju allt möjligt.

Bort med sossar, vänsterpack o miljöasen.....!



Får fan köpa en cykel....


Där satt den! Kräv tillbaks pengarna som sosseregeringen har förskingrat! Högervridet skall hädanefter bli min melodi. Det kan ju inte bli sämre iaf.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

Crooken
Uppkörning
Inlägg: 617
Blev medlem: 01 dec 2004, 23:49
Ort: Framsidan

Inlägg av Crooken »

rickard_765 skrev:
Crooken skrev:
Det är ju faktiskt så att idag kostar bensinen 11-12 kronor och för 30-40 år sedan så kostade den 2-3 kronor... Vilket blir 10-15 kronor i dagens penningvärde... Dyrt eller billigt?


Kolla med dina päron vad dom tjänade på 60-70-talet.. ? tror du de hade samma lön som idag? :P det var dessutom helt andra tider...



Jag vet att man fick fler liter bensin för varje arbetad timme i jämfört med idag, men det är inte så stor skillnad som att jämföra 2 kr med 12 kr.


Jag skrev precis samma sak som du... eller jag menade iallafall samma sak.

Visst var bensinen billigare förr men du fikc ju som sagt mindre betalt också. Det är i princip lika dyrt att köra bil idag som det var då.
Kör: Kia Cee'd -08, Skoda PickUp och Kawasaki Ultra 150

Bild

T.Q.M
Forumsnarkoman
Inlägg: 4020
Blev medlem: 07 sep 2004, 19:56
Kör: SAAB

Inlägg av T.Q.M »

Crooken skrev:
rickard_765 skrev:
Crooken skrev:
Det är ju faktiskt så att idag kostar bensinen 11-12 kronor och för 30-40 år sedan så kostade den 2-3 kronor... Vilket blir 10-15 kronor i dagens penningvärde... Dyrt eller billigt?


Kolla med dina päron vad dom tjänade på 60-70-talet.. ? tror du de hade samma lön som idag? :P det var dessutom helt andra tider...



Jag vet att man fick fler liter bensin för varje arbetad timme i jämfört med idag, men det är inte så stor skillnad som att jämföra 2 kr med 12 kr.


Jag skrev precis samma sak som du... eller jag menade iallafall samma sak.

Visst var bensinen billigare förr men du fikc ju som sagt mindre betalt också. Det är i princip lika dyrt att köra bil idag som det var då.


Dessutom drar ju en vällskött 700/900 mindre än en Pv eller amazon :wink:
Över and ut!

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

fan va sur man blir över detta!! :evil: jävla regering vi har!! ut med sossarna!

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Gode_Herrn skrev:fan va sur man blir över detta!! :evil: jävla regering vi har!! ut med sossarna!


Eh jaha?



Jag trodde det var så att efterfrågan och tillgång till vara styr priset.



Hade skatt på bensin ej existerat, hade oljebolagen kunnat ta bättre betalt = folk hade ändå tankat.



oljen kommer att ta slut, det är bara en tidsfråga.



Byt bränsle, sen kan vi byta regering..





10:45 / Litern kostar RME på ok/q8... RME är ju rapsolja.. = vi kan/gör det i sverige vilket också är bra... Hur långt mna kommer på en liter RME vet jag inte, men det borde bli billigare per mil att köra med RME än mot diesel.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

rickard_765 skrev:
Gode_Herrn skrev:fan va sur man blir över detta!! :evil: jävla regering vi har!! ut med sossarna!


Eh jaha?



Jag trodde det var så att efterfrågan och tillgång till vara styr priset.



Hade skatt på bensin ej existerat, hade oljebolagen kunnat ta bättre betalt = folk hade ändå tankat.



oljen kommer att ta slut, det är bara en tidsfråga.



Byt bränsle, sen kan vi byta regering..





10:45 / Litern kostar RME på ok/q8... RME är ju rapsolja.. = vi kan/gör det i sverige vilket också är bra... Hur långt mna kommer på en liter RME vet jag inte, men det borde bli billigare per mil att köra med RME än mot diesel.


har för mig att ca 65% per liter är skatt... aldrig att ja kommer byta bränsle/ Bensin e det enda rätta :twisted: // Kenny

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Gode_Herrn skrev:aldrig att ja kommer byta bränsle/ Bensin e det enda rätta :twisted: // Kenny


Kommer du att säga samma sak även när bensinpriset är på väg upp mot 15-20:-??



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

rickard_765 skrev:Byt bränsle, sen kan vi byta regering..








ja, alla vill ju åka en 7-8mil enbart för att tanka ett annat bränsle :wink:
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Användarvisningsbild
Rejsputte
Uppkörning
Inlägg: 591
Blev medlem: 31 okt 2004, 23:07
Ort: Sthlm, Haninge

Inlägg av Rejsputte »

Sviniga priser, pga iran tjafset så misstänker några Norska snillen att det kan landa på 18kr/l innan årets slut. :evil: Fejn blir ju ca:4000 bara för att åka till jobbet, bara att ha bilen rullande blir ju dyrare än att bo. :evil:



:evil: :evil: f-n f-n f-n :evil: :evil: blir så förbannad att man ska straffas för att man vill ta sig smidigt till jobbet å dra in pengar till :evil: regeringens porr resor. Betalar ju över 7000 i skatt på lönen också.

Tack för mej skönt å skriva av sig lite.
Bild



VIKING ECO MAX å LADDAR 0,9

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Rejsputte skrev:Sviniga priser, pga iran tjafset så misstänker några Norska snillen att det kan landa på 18kr/l innan årets slut. :evil:


Är det något annat att vänta när det enbart är ett fåtal länder som producerar olja och dessutom gått ihop om hur många fat de ska ta upp per dag........Kartellbildning så det stänker om det.......



Näe...hög tid att minska vårat beroende av olja!! Kan ju bara som parentes nämna att senaste prisjusteringen på E85 var 2005-11-01 med ofantliga +5öre/liter, att jämföra med bensinen som idag höjdes (igen) med 10öre/liter. (Källa: www.okq8.se)



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Crooken skrev:
rickard_765 skrev:
Crooken skrev:
Det är ju faktiskt så att idag kostar bensinen 11-12 kronor och för 30-40 år sedan så kostade den 2-3 kronor... Vilket blir 10-15 kronor i dagens penningvärde... Dyrt eller billigt?


Kolla med dina päron vad dom tjänade på 60-70-talet.. ? tror du de hade samma lön som idag? :P det var dessutom helt andra tider...



Jag vet att man fick fler liter bensin för varje arbetad timme i jämfört med idag, men det är inte så stor skillnad som att jämföra 2 kr med 12 kr.


Jag skrev precis samma sak som du... eller jag menade iallafall samma sak.

Visst var bensinen billigare förr men du fikc ju som sagt mindre betalt också. Det är i princip lika dyrt att köra bil idag som det var då.


Nej att det är lika dyrt att köra bil idag som då är ju inte sant!

Men titta för tio år sedan då. Då kostade bensinen 7-8 kr och pengarna var inte värda så mkt mindre.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Crooken
Uppkörning
Inlägg: 617
Blev medlem: 01 dec 2004, 23:49
Ort: Framsidan

Inlägg av Crooken »

Gode_Herrn skrev:aldrig att ja kommer byta bränsle/ Bensin e det enda rätta :twisted: // Kenny


Tror ni verkligen att Oljebolagen är så snälla att om vi tog bort skatt på bensinen så skulle priset sjunka ändå?

Hej och välkomna till verkligeheten grabbar!





Och med den infaltion vi har idag så har den ökat med cirka 10% dom senaste 10-15 åren, vilket betyder att era pengar är värda i snitt 10% mindre. Det är lika dyrt att tanka nu som förr, det bara låter billigare...
Kör: Kia Cee'd -08, Skoda PickUp och Kawasaki Ultra 150

Bild

Skriv svar