Ev kommer de höja bensinen till 13:- / liter

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Jonas_960
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 16 okt 2005, 01:59
Ort: stockholm

Inlägg av Jonas_960 »

Tycker det är skönt att alla tar en stark politisk ställning här på volvoforumet... :roll: Visst detta är väl till hälften en politisk fråga..



BTW (dax å va lite pållitisssk) Nybbe: Borde det inte vara så att ju billigare, desto bättre. Tror inte att höjningar av bensinen direkt leder till framkallning av alternativa medel.. Ju billigare desto bättre, på alla fronter. (Även den alternativa fronten).
960 3.0 -91 B6304F 330000 km

740 GL -88 B230F 265000 km

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Jonas_960 skrev:Tycker det är skönt att alla tar en stark politisk ställning här på volvoforumet... :roll: Visst detta är väl till hälften en politisk fråga..



BTW (dax å va lite pållitisssk) Nybbe: Borde det inte vara så att ju billigare, desto bättre. Tror inte att höjningar av bensinen direkt leder till framkallning av alternativa medel.. Ju billigare desto bättre, på alla fronter. (Även den alternativa fronten).


Tar ingen alls politisk ställning i denna frågan...bara krass verklighet!! Tror dock inte att framtagandet av alternativa drivmedel skulle vara attraktivt om bensinen kostade 6:-/liter. Pga att bensinen då skulle vara billigare än de alternativa bränslena......



Dessutom väcks ju experimentlusta när bensinpriset är så högt!! Är en av de anledningar till att jag kör min 960 på E85!



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Användarvisningsbild
Micke 940 Turbo
Forumsfreak
Inlägg: 3538
Blev medlem: 18 jan 2005, 19:24
Ort: [_Värnamo_] Kör: S60 2,4T - 01 Tidigare : 940LTT -97 Rallybilen 240 GLE - 90
Kontakt:

Inlägg av Micke 940 Turbo »

attahundrafemti skrev:


återigen då... varför är ni så sura på det? 2000 spänn per månad för bensin... ni har råd och om man verkligen gillar att åka bil så är det inte alltför dyrt?

jag har en volvo som dricker cirka litern milen och pendlar till skolan och jobbet..

drar väl säkert runt 100-150 mil på en månad..

fortfarande inga större summor... jag betalar gott det också...

jag skulle fortfarande göra det även om bensinpriset gick upp till 14 spänn litern.

14*65= 1000 spänn i månaden om man låter bli att glida med polarna..

fortfarande inte skadande summor..



EDIT : och här kommer ursäkten :P... jag förstår er som tycker det är dyrt då man gärna lägger pengarna på något annat, problemet blir ju att det inte blir billigare att köra barnen till skolan / handla / hälsa på svärfadern eller vad det nu var någon skrev innan.


Grejen med priset e ju inte att det är ok att det stiger.

Visst jag hade oxå åkt lika mycket till & från jobbet om det kostat 20kr/liter.

Måste ju, går inga bussar som passar.

Men grejen e ju att man ska ha lite pengar över.

Det ska löna sig att arbeta.

Kostar det mer att ta sig till ett jobb än vad man får i lön.

Är det lönt att arbeta då ?

Varför ska man då arbeta ?? För att få lön & ha råd att tanka bilen så man kan ta sig till jobbet

för att få pengar så man kan tanka bilen igen..........



.. fan man ska ju inte behöva gå runt på kronan för att man har ett jobb som inte ligger inom 5km.



Det är där jag tycker de i Stockholm inte tänker på oss som behöver bilen.

De som bor där o åker bil. Kan ju, om det krisar ta buss eller tåg eller T-banan.

Det kan inte vi som har 4mil till jobbet o inte har fasta tider.



Punkt.



// Micke
Bild
───────────────── http://www.mickesvolvo.se ─────────────────

Användarvisningsbild
Micke 940 Turbo
Forumsfreak
Inlägg: 3538
Blev medlem: 18 jan 2005, 19:24
Ort: [_Värnamo_] Kör: S60 2,4T - 01 Tidigare : 940LTT -97 Rallybilen 240 GLE - 90
Kontakt:

Inlägg av Micke 940 Turbo »

+ en sak.

Visst dumt att köra en bil som dricker 1liter / mil

när bensinen kostar som den gör.

Men köra en nissan micra på dessa vägar,

för att tjäna pengar. Då är livet värt de pengarna.

Men pengarna är inte värt att lägga på att bara ta sig till o från jobbet.

....



// Micke
Bild
───────────────── http://www.mickesvolvo.se ─────────────────

T.Q.M
Forumsnarkoman
Inlägg: 4020
Blev medlem: 07 sep 2004, 19:56
Kör: SAAB

Inlägg av T.Q.M »

Micke 940 Turbo skrev:
attahundrafemti skrev:


återigen då... varför är ni så sura på det? 2000 spänn per månad för bensin... ni har råd och om man verkligen gillar att åka bil så är det inte alltför dyrt?

jag har en volvo som dricker cirka litern milen och pendlar till skolan och jobbet..

drar väl säkert runt 100-150 mil på en månad..

fortfarande inga större summor... jag betalar gott det också...

jag skulle fortfarande göra det även om bensinpriset gick upp till 14 spänn litern.

14*65= 1000 spänn i månaden om man låter bli att glida med polarna..

fortfarande inte skadande summor..



EDIT : och här kommer ursäkten :P... jag förstår er som tycker det är dyrt då man gärna lägger pengarna på något annat, problemet blir ju att det inte blir billigare att köra barnen till skolan / handla / hälsa på svärfadern eller vad det nu var någon skrev innan.


Grejen med priset e ju inte att det är ok att det stiger.

Visst jag hade oxå åkt lika mycket till & från jobbet om det kostat 20kr/liter.

Måste ju, går inga bussar som passar.

Men grejen e ju att man ska ha lite pengar över.

Det ska löna sig att arbeta.

Kostar det mer att ta sig till ett jobb än vad man får i lön.

Är det lönt att arbeta då ?

Varför ska man då arbeta ?? För att få lön & ha råd att tanka bilen så man kan ta sig till jobbet

för att få pengar så man kan tanka bilen igen..........



.. fan man ska ju inte behöva gå runt på kronan för att man har ett jobb som inte ligger inom 5km.



Det är där jag tycker de i Stockholm inte tänker på oss som behöver bilen.

De som bor där o åker bil. Kan ju, om det krisar ta buss eller tåg eller T-banan.

Det kan inte vi som har 4mil till jobbet o inte har fasta tider.



Punkt.



// Micke


jag håller fullständigt med dig Micke, sitter i samma sits, har 3mil till jobbet och jobbar på sådana tider att åka kollektivt är ingent alternativ. Det går heltenkelt inte. Har heller inte råd att byta ut min "törstiga" bil. Så det är bara å bita i det sura äpplet å tanka :(, för man har ju inget annat val





Nybbe960 Men vad händer när flera övergår till aternativa drivmedel då?, Jag tror att man kommer höja skatten på det drivmedlet som är flest använder. Så billigare att åka bil kommer det nog alldrig att bli i detta land. Inte om "politikerna" håller fast vid samma linje som nu. :!: :!:
Över and ut!

Seeker
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 12 dec 2005, 00:09
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Seeker »

suck :cry: gud så tråkigt, jag som precis börjar få min älskling (740) klar :( sjukt.. sossar och vänsterblocket som som vanligt vill styra oss o vad vi ska göra och leva.. :roll: är iofs bra att man kanske skapar en stimulans att utveckla nya drivmedel osv osv, men ändå :cry: *suck*

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Säger bara en sak.. E85 ;)
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

jaja tur att man kör 100% på E85 då. 7.83kr/litern.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

MattisH skrev:Säger bara en sak.. E85 ;)


Fan dags för det.. även om bilen drar lite mer så drar den inte SÅ mycke mer.. E85 kostar ju typ bara 65% av vad bensinen kostar i nuläget..



MVH Micke

T.Q.M
Forumsnarkoman
Inlägg: 4020
Blev medlem: 07 sep 2004, 19:56
Kör: SAAB

Inlägg av T.Q.M »

wumpscut skrev:
MattisH skrev:Säger bara en sak.. E85 ;)


Fan dags för det.. även om bilen drar lite mer så drar den inte SÅ mycke mer.. E85 kostar ju typ bara 65% av vad bensinen kostar i nuläget..



MVH Micke


Ja det är nog dax, men vad händer när allt för många kör på E85, då lär garanterat skatten å priset på detta drivmedel att gå upp, tror jag iallafall :!:
Över and ut!

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

T.Q.M skrev:
wumpscut skrev:
MattisH skrev:Säger bara en sak.. E85 ;)


Fan dags för det.. även om bilen drar lite mer så drar den inte SÅ mycke mer.. E85 kostar ju typ bara 65% av vad bensinen kostar i nuläget..



MVH Micke


Ja det är nog dax, men vad händer när allt för många kör på E85, då lär garanterat skatten å priset på detta drivmedel att gå upp, tror jag iallafall :!:


E85 är skattefritt till 2008 sen får man väl se vad som händer
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

ToBb@
Forumsfreak
Inlägg: 3271
Blev medlem: 27 aug 2004, 17:46
Ort: Karlskoga Medlemsnummerr: 276 Volvo 740 GL-88

Inlägg av ToBb@ »

Vet att många har några mil till jobbet och dom som har familjer blir det värre att flytta men om man nu inte har familj utan bor själv är det då inte bättre att flytta intill jobbet och sen någon gång i veckan åka hem istället ? Borde ju bli bra mycket billigare och sen slipper man ju åka till jobbet mycket tidigare...
Volvo 740 GL 88B

attahundrafemti
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 feb 2006, 15:07

Inlägg av attahundrafemti »

MattisH skrev:Säger bara en sak.. E85 ;)


Dels är det ju skattesubventionerat och sen dricker ju bilen 1.30 istället för 1 liter?

så efter lite räkning tjänar du en krona per mil ungefär..

är det ett så jädra bra alternativ?

sen är det ju så att vi bor ju i ett sosse land där vi har skatt på moms och lite tillägg på det för att statens kassa ska gå runt..



EDIT : glömde detta också.. på en 60 liters tank tar du dig ungefär 55-60 mil om det är en massa pendlanden till jobb så klarar du dig kanske på 62 mil eller något liknande.

med etanol så kommer du runt 40 mil på en 60 liters tank?
hm.

barnrumpa!

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

attahundrafemti skrev:
MattisH skrev:Säger bara en sak.. E85 ;)


Dels är det ju skattesubventionerat och sen dricker ju bilen 1.30 istället för 1 liter?

så efter lite räkning tjänar du en krona per mil ungefär..

är det ett så jädra bra alternativ?

sen är det ju så att vi bor ju i ett sosse land där vi har skatt på moms och lite tillägg på det för att statens kassa ska gå runt..



EDIT : glömde detta också.. på en 60 liters tank tar du dig ungefär 55-60 mil om det är en massa pendlanden till jobb så klarar du dig kanske på 62 mil eller något liknande.

med etanol så kommer du runt 40 mil på en 60 liters tank?


Min dricker 1.0-1.1 med B230A, AW-71 och 100% E85.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

attahundrafemti skrev:
MattisH skrev:Säger bara en sak.. E85 ;)


Dels är det ju skattesubventionerat och sen dricker ju bilen 1.30 istället för 1 liter?

så efter lite räkning tjänar du en krona per mil ungefär..

är det ett så jädra bra alternativ?

sen är det ju så att vi bor ju i ett sosse land där vi har skatt på moms och lite tillägg på det för att statens kassa ska gå runt..


Visst är det för närvarande skattesubvetionerat, men den subventionen är förlängd till 2013. Och jag vågar sätta mitt liv på att bensinen då är dyrare än vad den är idag! Jag för min del sparar ca 2:-/mil (jmfr bensinpris på 11:-/l) genom att köra på E85. Visst det är inte mycket per mil men jag kör 2500-3000 mil per år så i slutändan blir det pengar över till annat!! Jag tror inte att skatten på E85 kommer att öka bara för att fler kör på det! Försäljningen av E85 har ökat 300% om man jämför 2004 med 2005 och den fortsätter starkt framåt, mycket tack vare att SAAB lanserade 9-5 BioPower, men även att fler konverterar sina äldre bilar.



Så för egen del är jag övertygad om att det ett bra tag framöver kommer vara billigare att köra på E85!!



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Hade jag haft lite närmare till en E85 pump hade jag nog konverterat också.

Att köra 5 mil tor bara för att tanka tilltalar mig inte :|
Smider nya planer

940Grön
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 okt 2005, 21:36

Inlägg av 940Grön »

Micke 940 Turbo skrev:Tyckte taket ligger på 10:- / liter.

Det är högt. Men man kan ta det.

FÅR FAN VARA NOG NU.



Kan regeringen inte sätta ett fast pris ut till kunder på 10:-

Sen om priset går upp får de reglera med att dra ned på skatten

Sen om bensinen går ned... bara att gratta staten. Då tjänar de ju pengar.

Men de gör de ändå eftersom 60 - 70% av priset på bensin är skatt :?



Tycker vi ska höja Taxi, Tåg, Tunnelbana & bussavgifter med 1000%

Se vad de som bor i Stockholm säger om det...

..då kan ja lova att det blir kravaller !



// Micke


nu är de ju så att även stockholmare åker bil till jobbet,

så smutskasta inte oss,de är inte vi som valt detta...

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

940Grön skrev:
Micke 940 Turbo skrev:Tyckte taket ligger på 10:- / liter.

Det är högt. Men man kan ta det.

FÅR FAN VARA NOG NU.



Kan regeringen inte sätta ett fast pris ut till kunder på 10:-

Sen om priset går upp får de reglera med att dra ned på skatten

Sen om bensinen går ned... bara att gratta staten. Då tjänar de ju pengar.

Men de gör de ändå eftersom 60 - 70% av priset på bensin är skatt :?



Tycker vi ska höja Taxi, Tåg, Tunnelbana & bussavgifter med 1000%

Se vad de som bor i Stockholm säger om det...

..då kan ja lova att det blir kravaller !



// Micke


nu är de ju så att även stockholmare åker bil till jobbet,

så smutskasta inte oss,de är inte vi som valt detta...


Ni har ju bussar, tåg, tunnelbana precis som micke säger. Har man inte tillgång till så är ju man ju inte en sån stockholmare som resten av sverige tänker på OCH även som politikerna verkar tro vara medelsvensson :evil:
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Crooken
Uppkörning
Inlägg: 617
Blev medlem: 01 dec 2004, 23:49
Ort: Framsidan

Inlägg av Crooken »

Nybbe960 skrev:Bara bra att de höjer bensinpriset!! Energin är för billig i dagsläget!!!



Observera att jag inte på något sätt är sarkastisk eller ironisk!! Utan jag tycker det är bra att bensinpriset går för det frammanar alternativa drivmedel. Inom 5-10 år så har världens oljeproduktion nått sin topp (peak oil) och därefter kommer efterfrågan att vara större än tillgången och då kan vi börja snacka bensinpriser...........så det är nog lika bra att börja vänja sig.........



//David


Bensinen kommer aldrig upp i sitt rätta värde?



Om ni som "gnäller" tänker på vad bensinen hade kunnat kosta om bolagen valde att maximera sina vinster efter principen tillgång och efterfrågan så borde ni inse att det är jävligt billigt fortfarande...
Kör: Kia Cee'd -08, Skoda PickUp och Kawasaki Ultra 150

Bild

Gomez
Övningskörning
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2005, 15:49

Inlägg av Gomez »

Ja detta är ju ohållbart. I andra länder så ligger ju priset ibland konstant även när dom säger "höjningen beror på höjda världsmarknadspriser" beror väll på att dom drar ner skatten då iofs...och när det gäller alternativa bränslen så köper ju dom stora oljebolagen upp forskningen och lägger ner det. Vet ej om det stämmer, är vad jag läst och hört.

Men det är ju helt klart att såhär funkar det inte med bensinpriset
Volvo 740tic 86

Volvo 855R 96

Tobbe940
Övningskörning
Inlägg: 166
Blev medlem: 18 aug 2004, 00:12
Ort: Västerås

Inlägg av Tobbe940 »

Ni hetsar upp er lite för mycket. Den här höjningen är ju bara en normal semesterhöjning. Såna har det ju varit i alla tider. Efter bilåkartiderna så minskar efterfrågan och då går priserna ner igen.



Så det kommer inte att röra sig om många kronor som man förlorar. Bara att tanka där det är billigast ju.



Sen anser jag ju att miljöpariet skulle förbjudas då lilla sveriges totala avfall och utsläpp per år osv inte ens motsvarar en månad i new york ungefär.



Men åter igen,, höjningen går ju ner,, utom några ören som är den planerade höjningen som alltid kommer.

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Tobbe940 skrev:Ni hetsar upp er lite för mycket. Den här höjningen är ju bara en normal semesterhöjning. Såna har det ju varit i alla tider. Efter bilåkartiderna så minskar efterfrågan och då går priserna ner igen.



Så det kommer inte att röra sig om många kronor som man förlorar. Bara att tanka där det är billigast ju.



Sen anser jag ju att miljöpariet skulle förbjudas då lilla sveriges totala avfall och utsläpp per år osv inte ens motsvarar en månad i new york ungefär.



Men åter igen,, höjningen går ju ner,, utom några ören som är den planerade höjningen som alltid kommer.


Det är sant, bara det att dom höjer säg 70 öre nu till sommaren men sedan sänker dom (kanske) tillbaka 50 öre :wink:



Du fattar hur jag tänker iallafall.



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

MattisH skrev:Säger bara en sak.. E85 ;)


Japp, förstår inte vad folk bråkar om när det finns alternativ!?



ALLAS bilar här inne går att köra på etanol, förutom de som kör på diesel... ;)
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

Användarvisningsbild
forbo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1388
Blev medlem: 25 mar 2004, 14:27
Ort: Malung (Dalarna)

Inlägg av forbo »

Att dom bara orkar! FY FAN!

Elvis
Övningskörning
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
Kontakt:

Inlägg av Elvis »

E85 är helt klart ett alternativ, både våra bruksbilar (Audi A4 1.8T och 740 GLT -89:a) är etanolkonverterade.



Visst, det drar lite mer bränsle per mil än med bensin.

Visst, man får således en sämre auktionsradie (man får tanka oftare).

Visst, den är lite grinigare att starta när det är kallt.



Men det spar pengar. Och framförallt, såssarna får inte in någon skatt på det :twisted:



Ju dyrare bensinen är ju mer mer pengar sparar vi.

Etanolen ligger ju stabilt på 7.83 kronor per liter, medan bensinpriset har en uppåtgående tendens.



Att det kommer komma skatt på E85 är jag övertygad om, vi bor trots allt i ett såssestyrt samhälle där man skapar kontroll och beroende genom att ta ut så mycket skatt att folk blir beroende av bidrag, dvs såssarna.

Blir det så att folk betalar mindre i skatt måste såssarna givetvis sätta stopp för det, genom att höja befintliga skatter och införa några nya, kanske då kallade "avgift" för att det skall låta bättre.



Men, fram till 2008 kan jag köra skattefritt och spara pengar i alla fall :D

Sen får vi se.
Bild

V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis

Vice Ordförande, Turbo Performance Club

Skriv svar