Volvo 945 Turbo (5vxl-97á) DÖD

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Thomas P
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 mar 2006, 13:32
Ort: Märsta
Kontakt:

Volvo 945 Turbo (5vxl-97á) DÖD

Inlägg av Thomas P »

Skall så gott jag kan förklara vad som är mitt problem,för att få så bra hjälp som möjligt.



Som sagt äger en signalröd Volvo 945 Turbo av årsmodel 1997 en 5vxl manuel som har rullat ca 16000 mil. ett äldre CarGuard larm(inaktiverat) Nytt avgassystem, olja,filter o stift var et tag sedan, dock anser jag mig varaövertygad om att dom har inget med mitt problem att göra.



Problem beskrivning



I Tisdags (7/3) så fungerade bilen perfekt,startade utan problem, DOCK gick den lite "segt" startmotorn alltså. eftersom bilen anv kosrta sträckor hinner troligen inte gen ladda ordentligt. på onsdag morgon nämner min sambo som nyttjar bilen att den gick just "segt" o starta, dock gjorde den det men med en långsam startmotor...(bara poängtera att bilen har alltid startat tidigare)



Jag bestämmer mig för att hålla mig hemma tills hon testat(då är det över 13 minusgrader) och givetvis var den död. Allt med el i bilen fungerar,lampor,varningslampor,symbollampor o fläktar...det "klickar" i ett relä i mittpanelen då man just skal slå till tändningsnyckeln för att startmotorn skall snurra, men DÖTT, inte en tillstymelse till ljud i motorrummet...



Bestämmer at jag tar min firma bil o testar med kablar,samma problem, helt dött.



Köper samma dag laddare, tar ur bateriet, kontrolerar nivån på vätskan i batteriet och inga problem, laddar i 24 timmar.



Går ner och monterar, gör rent poleran o ansluter. Fortfarade dött



{funderar om det kan ha kommit fukt i startmotorn och fryst(långsökt kanske) beslutar att avbryta och vänta på "töväder"



I dag Söndagen den 12/3 visar tempen på ca 3+ och solen gassar, bilen är nästintill ren från snö och is, testar igen dock är bilen DÖD, inget händer alls...



Jag lägger mitt kort på startmotorn att den har gett upp, vad tror ni som garanterat har större erfarenhet :)



Kan man åtgärda detta, utan större ingrepp tro, finns det nån lösning som gör att jag kan på något sätt ta mig till Verkstaden? utan at lägga massa pengar på bärgare? elelr är den döds dömd ?



/Mvh:Thomas Pettersson
>>945 Turbo - 97á<<

terg
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2005, 21:10

Inlägg av terg »

blev batteriet fulladdat?kolla med syramätare



kan även testa att knacka med en hammare eller liknande på startmotorn



är startmotorn död så prova dra eller putta igång den skall gå även om startmotorn är död



mvh

t

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Det är förmodligen solenoiden på startmotorn som packat ihop, ganska vanligt fel.



Men som sagt prova att slå till lite försiktigt med en hammare eller liknande på startmotorn samtidigt som person 2 vrider på nyckeln. Går även att prova å rulla igång....då ska den starta.
VOLVO 940 TURBO -96

Thomas P
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 mar 2006, 13:32
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av Thomas P »

Ohh, tackar så hjärtligt för era tips, Det med at knacka på Solenoiden o startmotorn har jag testat(dock utan person nr 2 :() skall ta med mig sambon ut.



Batteriet är nästintil nytt, och nån syramätare har jag dessvärre ej :(



Skall ta och ringa min far beträffande at putta igpng den(e 100 på att den startar så, då har jag ialafall uteslutit att "spisen är död")



Somsagt, tach för hjälpen, återkommer i veckan om det är detta som va felet :)
>>945 Turbo - 97á<<

Danne_Silver
Övningskörning
Inlägg: 130
Blev medlem: 17 jan 2003, 18:03
Ort: Kalix

Inlägg av Danne_Silver »

Har samma problem i min 940 turbo -91. Dock endast när det ä riktigt kallt ute.



Det finns ström, så inget problem med batteri. men det klickar bara när jag vrider på nyckeln.



/Danne
Volvo 855 Turbo '95

Rallysson
Färsk användare
Inlägg: 43
Blev medlem: 12 mar 2006, 11:29
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av Rallysson »

Jag hade samma problem i fredags, all el fungerade med det klickade bara om startmotorn.

Bytte batteri = Inget resultat

Knackade på startmotorn = Inget resultat

Kortslöt polerna på startmotorn så att den högg till = efter det startade den!



Vet inte hur hälsosamt det är att kortsluta polerna men det hjälpte iallafall mig att lösa problemet, nu är startmotorn bytt.

mbc
Övningskörning
Inlägg: 146
Blev medlem: 28 okt 2004, 01:30

Inlägg av mbc »

Kolla först jordkabeln.

Den grova jorden som sitter i motorn är jättevanligt att den korroderar av,då funkar allt utom just startmotorn eftersom den kräver så mycket ström att den lilla jordkabeln inte orkar med.

Det allra enklaste du kan göra för att kolla detta är att ta en startkabel mellan minus på batteriet och jorda den nånstans på motorn,t.ex. lyftörat vid termostathuset.
945-94
945-96

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Har du testat att starta med mejsel vid startmotorn som pundarna gör?
Bild

Thomas P
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 mar 2006, 13:32
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av Thomas P »

micael skrev:Har du testat att starta med mejsel vid startmotorn som pundarna gör?


:oops: nej,men jag är osäker på hur man gör, en illustrerad bild på vart jag skall "sluta kontakt" vore en jätte stor hjälp.



Jag skall testa även med att jorda om den



jätte tack för den hjälp jag får.



(hur krångligt är det att byta startmotorn alt solenoiden? Kan meddela att tummen har jag inte mitt i handen, dock var det en 12-14 år sen jag renoverade min dåvarande 56á pickis)
>>945 Turbo - 97á<<

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Inlägg av silverräven »

micael skrev:Har du testat att starta med mejsel vid startmotorn som pundarna gör?
:twisted:



:twisted: Jag gör ofta så-JAG PUNDAR INTE :twisted:

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Thomas P skrev:
micael skrev:Har du testat att starta med mejsel vid startmotorn som pundarna gör?


:oops: nej,men jag är osäker på hur man gör, en illustrerad bild på vart jag skall "sluta kontakt" vore en jätte stor hjälp.



Jag skall testa även med att jorda om den



jätte tack för den hjälp jag får.



(hur krångligt är det att byta startmotorn alt solenoiden? Kan meddela att tummen har jag inte mitt i handen, dock var det en 12-14 år sen jag renoverade min dåvarande 56á pickis)


Startmotorn är inte särskillt svår att byta...lite trångt. Sitter med två bultar på baksidan. Storlek 19 på blocknyckeln.
VOLVO 940 TURBO -96

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Både min 945 och morsans 945 har oxå problem med sjukt sega startmotorer. De orkar knappt dra runt motorn. Har inte hunnit testa batteriernas skick än men i morsans sitter det ett batteri som ser nytt ut.
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

Thomas P
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 mar 2006, 13:32
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av Thomas P »

Volvoracing skrev:
Thomas P skrev:
micael skrev:Har du testat att starta med mejsel vid startmotorn som pundarna gör?


:oops: nej,men jag är osäker på hur man gör, en illustrerad bild på vart jag skall "sluta kontakt" vore en jätte stor hjälp.



Jag skall testa även med att jorda om den



jätte tack för den hjälp jag får.



(hur krångligt är det att byta startmotorn alt solenoiden? Kan meddela att tummen har jag inte mitt i handen, dock var det en 12-14 år sen jag renoverade min dåvarande 56á pickis)


Startmotorn är inte särskillt svår att byta...lite trångt. Sitter med två bultar på baksidan. Storlek 19 på blocknyckeln.


Kanoners, dock undrar jag om nån elelr tillome du kan skicka upp en bild på HUR o vart ja bryggar me en mejsel typ för att se om startmotorn e död eller ej :)
>>945 Turbo - 97á<<

nesheim
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 mar 2006, 17:21
Ort: Arvika just nu

Inlägg av nesheim »

Hej!



Säkraste sättet är att ta en enkelkabel (min 1,5cm2) och koppla mellan där den tunna kabeln sitter (styr strömmen från nyckeln) på solenoiden vidare till den grova kabeln från batteriet som också sitter på solenoiden. När du kopplar ihop dessa poler skall solenoiden skjuta ut startmotor drevet och starta startmotorn.



Här finns en bild av en solenoid dock inte en sådan som sitter på din bil. Koppla mellan de utsatta punkterna!

http://www.odla.nu/album/showalbum.php? ... id=nesheim

Skriv svar