Som sagt äger en signalröd Volvo 945 Turbo av årsmodel 1997 en 5vxl manuel som har rullat ca 16000 mil. ett äldre CarGuard larm(inaktiverat) Nytt avgassystem, olja,filter o stift var et tag sedan, dock anser jag mig varaövertygad om att dom har inget med mitt problem att göra.
Problem beskrivning
I Tisdags (7/3) så fungerade bilen perfekt,startade utan problem, DOCK gick den lite "segt" startmotorn alltså. eftersom bilen anv kosrta sträckor hinner troligen inte gen ladda ordentligt. på onsdag morgon nämner min sambo som nyttjar bilen att den gick just "segt" o starta, dock gjorde den det men med en långsam startmotor...(bara poängtera att bilen har alltid startat tidigare)
Jag bestämmer mig för att hålla mig hemma tills hon testat(då är det över 13 minusgrader) och givetvis var den död. Allt med el i bilen fungerar,lampor,varningslampor,symbollampor o fläktar...det "klickar" i ett relä i mittpanelen då man just skal slå till tändningsnyckeln för att startmotorn skall snurra, men DÖTT, inte en tillstymelse till ljud i motorrummet...
Bestämmer at jag tar min firma bil o testar med kablar,samma problem, helt dött.
Köper samma dag laddare, tar ur bateriet, kontrolerar nivån på vätskan i batteriet och inga problem, laddar i 24 timmar.
Går ner och monterar, gör rent poleran o ansluter. Fortfarade dött
{funderar om det kan ha kommit fukt i startmotorn och fryst(långsökt kanske) beslutar att avbryta och vänta på "töväder"
I dag Söndagen den 12/3 visar tempen på ca 3+ och solen gassar, bilen är nästintill ren från snö och is, testar igen dock är bilen DÖD, inget händer alls...
Jag lägger mitt kort på startmotorn att den har gett upp, vad tror ni som garanterat har större erfarenhet
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kan man åtgärda detta, utan större ingrepp tro, finns det nån lösning som gör att jag kan på något sätt ta mig till Verkstaden? utan at lägga massa pengar på bärgare? elelr är den döds dömd ?
/Mvh:Thomas Pettersson