OBDII på 940?!
OBDII på 940?!
Är det någon som har lyckats köra OBD2 på någon 940?
Alltså med en felkodsutläsare modell pirat köpt på internet...
å någon lämplig mjukvara...
Alltså med en felkodsutläsare modell pirat köpt på internet...
å någon lämplig mjukvara...
V760 skrev:Det vore ju bra om man kunde göra det! Det funkar på min volvo
iaf! :D Dessutom är det nog på tiden att du får tillbaka sladden.
Ja sladden skulle sitta fint ;)
Men din volvo har ju inte OBDII ;)
Jag tror att det inte finns OBDII på 940..
Det är ju bara i USA som det var obligatoriskt.
På 96- så sitter det ju en OBD2 kontakt....
Men det är ingen "riktig" kontakt.
Om inte annat så får någon gärna beskriva hur man läser felkoder när det sitter en fejk OBD2.
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Utvecklat diagnossystem
Har av Volvo utvecklats att bli ett övergripande diagnossystem som används för projektering, produktion och service. Det är ett gemensamt sätt att kommunicera med alla elektroniska komponenter i alla bilmodeller. Förutom tidigare komponenter såsom bränsle- och tändsystem, ABS, kombiinstrument etc, kan nu även framstolar, krockkuddar, immobilizer och klimatkontroll diagnosticeras. All utläsning av felkod sker med Volvo System Tester, försedd med minneskassett för klartextläsning. Den ansluts till diagnosuttagen vars placering i 940 och 960 visas i bilderna. Diagnosuttag i motorrum med blinkdon har utgått
OBD II
Detta är ett diagnossystem som införts i USA för att möta lagkrav. Det är lika för alla bilar som säljs i USA, ska ge samma information. För OBD II (On Board Diagnostics II) används ett för alla bilmärken gemensamt felsökningsinstrument för att läsa ut felkoder och mätvärden, men det ansluts till samma diagnosuttag som Volvos diagnossystem.
Uttagen sitter på 960 till höger om handbromsen bakom en liten lucka och på 940 under en lucka i facket mellan framstolarna.
------------------------------------------------------------
Inkoppling av Volvo System Tester
(Borde vara snarlikt med en eftermarknads OBD-II-läsare)
-Tändning av.
-Sätt dit minneskassetten.
-Ta bort täcklocket från diagnosuttaget.
-Anslut Volvo System Tester med adapterbox och kablage till diagnosuttaget. För 940 i botten av mittkonsol fack. För 960 i mittkonsol vid handbroms.
-Sätt tändning i läge II.
-Koppla på strömmen till Volvo System Tester med strömbrytaren på adapterboxen.
-Välj språk, bil, funktionsgrupp.
-Välj system (för SRS välj AIRBAG 6.2 96–).
-Följ sedan de instruktioner som visas i teckenfönstret.
//Erik
Har av Volvo utvecklats att bli ett övergripande diagnossystem som används för projektering, produktion och service. Det är ett gemensamt sätt att kommunicera med alla elektroniska komponenter i alla bilmodeller. Förutom tidigare komponenter såsom bränsle- och tändsystem, ABS, kombiinstrument etc, kan nu även framstolar, krockkuddar, immobilizer och klimatkontroll diagnosticeras. All utläsning av felkod sker med Volvo System Tester, försedd med minneskassett för klartextläsning. Den ansluts till diagnosuttagen vars placering i 940 och 960 visas i bilderna. Diagnosuttag i motorrum med blinkdon har utgått
OBD II
Detta är ett diagnossystem som införts i USA för att möta lagkrav. Det är lika för alla bilar som säljs i USA, ska ge samma information. För OBD II (On Board Diagnostics II) används ett för alla bilmärken gemensamt felsökningsinstrument för att läsa ut felkoder och mätvärden, men det ansluts till samma diagnosuttag som Volvos diagnossystem.
Uttagen sitter på 960 till höger om handbromsen bakom en liten lucka och på 940 under en lucka i facket mellan framstolarna.
------------------------------------------------------------
Inkoppling av Volvo System Tester
(Borde vara snarlikt med en eftermarknads OBD-II-läsare)
-Tändning av.
-Sätt dit minneskassetten.
-Ta bort täcklocket från diagnosuttaget.
-Anslut Volvo System Tester med adapterbox och kablage till diagnosuttaget. För 940 i botten av mittkonsol fack. För 960 i mittkonsol vid handbroms.
-Sätt tändning i läge II.
-Koppla på strömmen till Volvo System Tester med strömbrytaren på adapterboxen.
-Välj språk, bil, funktionsgrupp.
-Välj system (för SRS välj AIRBAG 6.2 96–).
-Följ sedan de instruktioner som visas i teckenfönstret.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
diagnos
Har en 945 Turbo -97 med en B200FT motor. Har kikat många gånger under huven och försökt hitta diagnosboxen utan resultat. (Till vä. vid fjäderbenet.) Undrar om inte 97:an har något annat system för feldiagnostik? Kanske OBD 2? Vet någon hur det ligger till med det? Skulle nämligen behöva en diagnos, för den är lite tjurig på morgnarna, och snart är vintern här, och jag befarar att han kan bli ännu tjurigare..... Annars en super trevlig bil som jag kommer att ha ett långt, långt förhållande med.
945 Turbo 2,0 POLAR -97.
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: diagnos
väg222 skrev:Har en 945 Turbo -97 med en B200FT motor. Har kikat många gånger under huven och försökt hitta diagnosboxen utan resultat. (Till vä. vid fjäderbenet.) Undrar om inte 97:an har något annat system för feldiagnostik? Kanske OBD 2? Vet någon hur det ligger till med det? Skulle nämligen behöva en diagnos, för den är lite tjurig på morgnarna, och snart är vintern här, och jag befarar att han kan bli ännu tjurigare..... Annars en super trevlig bil som jag kommer att ha ett långt, långt förhållande med.
läs mitt inlägg ovanför tidd
öppna locket på facket mellan framstolarna, töm det, se om det sitter någon liten plastlucka i botten som du kan pilla upp på nått sätt
där sitter din OBD-II -kontakt.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Nä Erik!
Det står inget om att det är OBDII.
Bara i USA.
Det står bara att dom läser felkoder med deras tester med adaptersladd.
Å då är det ju samma läsare som dom använde till dom med diagnostikuttag.
Jag har provkört en läsare i brorsans 945-96 med "obd2" uttag.
Utan resultat.
Det kan ju vara som så att mitt instrumet pajat innan jag han testa den.
Fast sådan elektronik brukar vara idiotsäker.
Det står inget om att det är OBDII.
Bara i USA.
Det står bara att dom läser felkoder med deras tester med adaptersladd.
Å då är det ju samma läsare som dom använde till dom med diagnostikuttag.
Jag har provkört en läsare i brorsans 945-96 med "obd2" uttag.
Utan resultat.
Det kan ju vara som så att mitt instrumet pajat innan jag han testa den.
Fast sådan elektronik brukar vara idiotsäker.
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
okej ja det står usa
men vore ju logiskt det är samma i europa, samma uttag står de iaf (?)
Hm skumt i vilket fall som helst. Man måste ju kunna modulera nån OBD.II-grej eller liknande så man får en volvo system tester, eller nått...
vad kan man läsa ut med en system tester, bara felkoder och köra kompnentkontroll precis som diagostikboxarna under huven, å vad kan man läsa ut med OBD-II? HAr hört nått om varvtal, hastighet å massa sånt (förutom felkoder å sånt) ..
//Erik
men vore ju logiskt det är samma i europa, samma uttag står de iaf (?)
Hm skumt i vilket fall som helst. Man måste ju kunna modulera nån OBD.II-grej eller liknande så man får en volvo system tester, eller nått...
vad kan man läsa ut med en system tester, bara felkoder och köra kompnentkontroll precis som diagostikboxarna under huven, å vad kan man läsa ut med OBD-II? HAr hört nått om varvtal, hastighet å massa sånt (förutom felkoder å sånt) ..
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Byggde mig en enkel felkodsläsara av en bit sladd och en 12 volts diod med förmonterat motstånd, fick då ut felkoderna för ABS (skall även gå för farthållare) i vanlig lh2.4 form, dvs blink-blink-blink. bilen är en 940T -98.
Tyvärr så verkar ju denna metod bara fungera för just ABS och farthållare och inte för insprutningen och tändningen osv, har iaf inte hittat något om det på internet, bara om hur man läser av ovanstådende komponent grupp.
Är rätt övertygad om att det inte är någon äkta OBDII på 940 utan något eget skräp Volvo byggde ihop då dom visste att LH2.4 ändå skulle utgå så orkade dom inte lägga resurser på ett kompatibelt system. << egen teori
felkoderna jag läste ut var ju som sagt i blin-blink-blink format, och som jag har förståt det så har äkta OBDII en felkod i stil med "p01234" så det talar ju då med emot att det är äkta OBDII på 940.
Men jag tycker (önskar) att det ändå borde gå att få ut felkoder från sprutet och tändningen på något sätt med hjälp av en diod. en teori som jag själv har är att ABS ligger först i systemet och går lätt och läsa av, sedan måste man med Volvo System Tester switcha över till tex sprutet eller tändninge och det är där problemet ligger, är också bara en egen teori jag har.
men helt klart är ju att en standard OBDII läsare inte fungerar, möjligen om man har en till datorn och rätt programvara.
Tyvärr så verkar ju denna metod bara fungera för just ABS och farthållare och inte för insprutningen och tändningen osv, har iaf inte hittat något om det på internet, bara om hur man läser av ovanstådende komponent grupp.
Är rätt övertygad om att det inte är någon äkta OBDII på 940 utan något eget skräp Volvo byggde ihop då dom visste att LH2.4 ändå skulle utgå så orkade dom inte lägga resurser på ett kompatibelt system. << egen teori
felkoderna jag läste ut var ju som sagt i blin-blink-blink format, och som jag har förståt det så har äkta OBDII en felkod i stil med "p01234" så det talar ju då med emot att det är äkta OBDII på 940.
Men jag tycker (önskar) att det ändå borde gå att få ut felkoder från sprutet och tändningen på något sätt med hjälp av en diod. en teori som jag själv har är att ABS ligger först i systemet och går lätt och läsa av, sedan måste man med Volvo System Tester switcha över till tex sprutet eller tändninge och det är där problemet ligger, är också bara en egen teori jag har.
men helt klart är ju att en standard OBDII läsare inte fungerar, möjligen om man har en till datorn och rätt programvara.
- wild berries
- Färsk användare
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 26 jul 2004, 15:23
- Ort: Norge, Stavanger området
Hei
Vet ikke helt om dette kan hjelpe Dere med (litt) eldre Volvo`er.
Men her er en link :
http://www.myscantool.com/
Og her vises "støttede" biler :
http://www.myscantool.com/vehicles.html
Og her vises Volvo`ene :
http://www.myscantool.com/vehicles.html#volvo
Håper at dette kan avhjelpe Dere noe.
V_H
W_B
Vet ikke helt om dette kan hjelpe Dere med (litt) eldre Volvo`er.
Men her er en link :
http://www.myscantool.com/
Og her vises "støttede" biler :
http://www.myscantool.com/vehicles.html
Og her vises Volvo`ene :
http://www.myscantool.com/vehicles.html#volvo
Håper at dette kan avhjelpe Dere noe.
V_H
W_B
Volvo 960 2.5L, 1995 & Volvo 940 SE, 1994
Avstanden til månen er ca. 380.000 km, eller 38 000 mil.
Volvo 940 Gl, 1991, KM 367874 (Solgt Juli 2009)
Avstanden til månen er ca. 380.000 km, eller 38 000 mil.
Volvo 940 Gl, 1991, KM 367874 (Solgt Juli 2009)
hej,
jag var hos volvo idag för att kolla felkoder på min volvo 945 96 års modell då min lambda lampa har börjat lysa. först drog han fram datorn men kom på sig själv att det inte funkade på min model och hämtade en felkodsläsare model större. jag frågade då om det inte gick att koppla datorn direkt på volvo bilar från 96 års model. och fick då till svar att man inte kan koppla 940 direkt till datorn utan felkodsläsaren. däremot så fungerar det på 855, s/v40 och v70.
jag vet inte om det kan bero på att mjukvaran som volvo använder sig av kan ställa till problem. kan ju vara så att kabeln fungerar för att läsa felkoder med programmet VAG-Com men inte med vadis som volvo använder sig av.
Andreas?
vad har din pappa för volvo? års model? ska bli spännande att höra hur det går. är bra sugen på att köpa mig en kabel men som sagt inte kul att kasta bort 1800kr på något som inte fungerar till min bil. har ställt frågan till ODB2.se men inte fått svar.
jag var hos volvo idag för att kolla felkoder på min volvo 945 96 års modell då min lambda lampa har börjat lysa. först drog han fram datorn men kom på sig själv att det inte funkade på min model och hämtade en felkodsläsare model större. jag frågade då om det inte gick att koppla datorn direkt på volvo bilar från 96 års model. och fick då till svar att man inte kan koppla 940 direkt till datorn utan felkodsläsaren. däremot så fungerar det på 855, s/v40 och v70.
jag vet inte om det kan bero på att mjukvaran som volvo använder sig av kan ställa till problem. kan ju vara så att kabeln fungerar för att läsa felkoder med programmet VAG-Com men inte med vadis som volvo använder sig av.
Andreas?
vad har din pappa för volvo? års model? ska bli spännande att höra hur det går. är bra sugen på att köpa mig en kabel men som sagt inte kul att kasta bort 1800kr på något som inte fungerar till min bil. har ställt frågan till ODB2.se men inte fått svar.
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
ja vi vill ha en OBD-II-faq
http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/OBD-II.jpg
(Volvo system tester)
http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/OBD-II/OBD-II.jpg
där sitter uttaget på 960 t.ex.
OBD-II koder
http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/OBD ... etable.jpg
//Erik
http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/OBD-II.jpg
(Volvo system tester)
http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/OBD-II/OBD-II.jpg
där sitter uttaget på 960 t.ex.
OBD-II koder
http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/OBD ... etable.jpg
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
940 Classic, alltså en 98:a.holo skrev:Andreas?
vad har din pappa för volvo? års model? ska bli spännande att höra hur det går. är bra sugen på att köpa mig en kabel men som sagt inte kul att kasta bort 1800kr på något som inte fungerar till min bil. har ställt frågan till ODB2.se men inte fått svar.