Tempmätare - Nu löser vi det här en gång för alla

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Racerankan
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 07 mar 2003, 09:30
Ort: Göteborg
Kontakt:

Tempmätare - Nu löser vi det här en gång för alla

Inlägg av Racerankan »

Hej.



Tänkte att nu löser vi det här en gång för alla. Flera här på forumet har problem med krånglande tempmätare och bensinmätare. Felet yttrar sig genom att både temp och bensinmätaren lägger av samtidigt. De kan fungera stundtals men oftast är de ur funktion.



Den IC-krets som är gemensam för både tank och bensinmätaren sitter bakom bensinmätaren. Den heter TCA700Y och är tillverkad av ITT, TO220 kapsling. Några andra gemensamma komponenter finns inte för dessa mätare. Därför tror jag att felet ligger i IC-kretsen.



Jag har inte hittat denna i varken Elfas eller Farnells sortiment. Troligtvis tillverkas den inte längre och är således svår att få tag på. Jag har hittat en återförsäljare i Hong Kong (!) som har 80 stycken på lager.

I skrivande stund ska jag skicka ett mail till Elfa och ett till Farnell och fråga om de kan få tag på kretsen och isåfall vad den kostar.



Har någon på forumet fått tag på denna krets på närmare håll? Skriv gärna var isåfall.
/Anders

metric
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 aug 2004, 13:01

tca700y

Inlägg av metric »

Enligt denna sida är tca700y en spänningsregulator på 10volt och den finns på elfa! Den har art nr 73-000-57. Den kan kanske fungera.



http://www.jmb-electronique.com/R%E9gul ... ension.htm



Mvh Johan



PS hur gör man för att lägga till en bild på sin tex bil i profilen?

Racerankan
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 07 mar 2003, 09:30
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Racerankan »

hmm,



78xx-serien har jag alltid kopplat med kondensatorer för att få en stabiliserad utspänning. Det kanske inte behövs i det här läget, men men. Får fundera lite, TCA700Y är nämligen bara kopplad med ett motstånd till jord, men det kanske inte är nödvändigt med en extremt stabiliserad utspänning.



För att få en bild laddar du upp den på en server och sen går du in på profil och skriver ['img']http://adresstillserverochbild[/img] i signaturfältet. Fast utan '.

Klart.
/Anders

metric
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 aug 2004, 13:01

Inlägg av metric »

Ska det va riktigt rätt ska det va två kondingar!

Man kan ju prova jag tror inte instrumenten är så känsliga.

Racerankan
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 07 mar 2003, 09:30
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Racerankan »

Då vart problemet löst.



Utan att ha mätt upp spänningarna var jag inne på att spänningsregulatorn var felaktig. Jag var ändå lite tveksam till att själva kretsen var trasig eftersom det fungerade till och från.

Idag knallade jag ut och mätte upp kretsen. Det är mycket riktigt en +10v spänningsregulator. När mätarna fungerade i början mätte jag upp och fick 10 volt. När mätarna slutade fungera vilket de gör efter ett tag mätte jag upp spänningen igen. Mycket riktigt, nu var det 0,xx volt. Det som förvånade mig lite var att inspänningen, som ska vara +12 v till regulatorn var 0v. Jag följde ledaren från inspänningspinnen på TCA700Y och fann att den drivs av samma spänning som kontrollamporna. Jag hittade också en brytning i en ledningsbana.

Studera bilden nedan:

Bild

I den röda cirkeln finns brottet. Detta är alltså baksidan på instrumentpanelen och socklarna vi ser är kontrollamporna för bl.a oljetryck, choke, ljus av/på o.s.v.

Jag lödde på en ledare enligt nedanstående bild och nu fungerar mätarna prima igen.

Bild



Hoppas det hjälper någon med mätarna :)
/Anders

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Hade liknande fel på min 760TiC.. dock var det spänningen till helljusindikeringslampan som inte nådde fram.

Lagade det på liknande sätt, tog dock inte ström sådär, eftersom lödningarna kan komma ivägen för lampor man skruvar i i instrumentet.



Överlåt dock lödningen till någon kunnig, nu är det 10 år sen ja gick elteleteknisk gymasium, men det gick bra ändå..

så man inte smälter igenom plastfilmen...



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Thasaint är tebax. Välkommen
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

lite OT men japp. Saknat mig? 8)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Jo lite, det är ju inte så många norrbottningar här :lol:
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

jag, peppz och niel försöker ju iaf hålla nivån på topp :)
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

feffe
Uppkörning
Inlägg: 412
Blev medlem: 12 aug 2004, 03:04
Ort: Kalmar

Inlägg av feffe »

Racerankan skrev:Då vart problemet löst.



Utan att ha mätt upp spänningarna var jag inne på att spänningsregulatorn var felaktig. Jag var ändå lite tveksam till att själva kretsen var trasig eftersom det fungerade till och från.

Idag knallade jag ut och mätte upp kretsen. Det är mycket riktigt en +10v spänningsregulator. När mätarna fungerade i början mätte jag upp och fick 10 volt. När mätarna slutade fungera vilket de gör efter ett tag mätte jag upp spänningen igen. Mycket riktigt, nu var det 0,xx volt. Det som förvånade mig lite var att inspänningen, som ska vara +12 v till regulatorn var 0v. Jag följde ledaren från inspänningspinnen på TCA700Y och fann att den drivs av samma spänning som kontrollamporna. Jag hittade också en brytning i en ledningsbana.

Studera bilden nedan:



I den röda cirkeln finns brottet. Detta är alltså baksidan på instrumentpanelen och socklarna vi ser är kontrollamporna för bl.a oljetryck, choke, ljus av/på o.s.v.

Jag lödde på en ledare enligt nedanstående bild och nu fungerar mätarna prima igen.



Hoppas det hjälper någon med mätarna :)


Vad har vi förnytta av dina bilder när du inte har kvar dom på servern? :(
Bild

Användarvisningsbild
Spjutet
Övningskörning
Inlägg: 159
Blev medlem: 16 aug 2005, 20:19
Kör: 960 II
Ort: Sthlm

Inlägg av Spjutet »

Exakt, jag har precis det där fenomenet och behöver fixa det (temp+tank funkar nästan alltiid men ibland inte, dunka lite lätt på panelen så funkar det igen) - upp med bilderna igen!

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Ett litet tips till alla Elekrtonikpulare..



www.jec.se



Dom har en hel del kretsar som inte elfa och farnell har.



Snabba leveranser med.. iaf som företagskund iofs..



MVH Micke

Racerankan
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 07 mar 2003, 09:30
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Racerankan »

Sorry grabbar.



Nu är bilderna uppe. Var iofs en slump att jag såg detta eftersom jag mycket sällan läser på forumet :)
/Anders

Skriv svar