Problem med ojämn gång/blödder. Förhoppningsvis löst.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Zibbe
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4495
Blev medlem: 23 dec 2003, 13:37
Kör: ej, pallbockracing!

Problem med ojämn gång/blödder. Förhoppningsvis löst.

Inlägg av Zibbe »

Har ju som en del här på forumet kanske redan lite problem med bilen till och från.



Nu är det dock rätt sällan, men senast igår hände det igen :(

Bilen går fint och rent, för att nån sekund senare till exempel vid ett rödljus börja missa och rycka, får då gasa på lite, då den går bättre på högre varv än tomgångsvarven.



När man gasar på när den går illa så smäller det lite i avgasröret, så jag funderar över om det är oförbränd bensin som kommer ut.

DVS, den får för möe bensin just då.

Låter kanske konstigt men med tanke på att den vid förrförra tankningen drog 1.7L/mil respektive 1.4L/mil vid den senaste tankningen, då ska tilläggas att den inte gått så illa på ett tag.



Har testat med annan LMM, databox, tändförstärkare eller vad det heter (sitter på vänster innerskärm), bränslefilter, tändkablar, Rotor & fördelare är fräscha, samt oljan nyligen bytt.



Dock likadant, felet kommer o går....



Fick en liten idé igår om att det kanske är något litet "systemfel" som gör att den fetar på bränsle just lite då och då som gör att den börjar "blöddra".....

Finns det någon liten givare eller något som känner av motortempen?

Som gör att det sprutas in mer bränsle vid kallstart....

Har för mej att det är något liknande som sitter under insuget i blocket?



Ska kolla Vadis när ja kommer hem.



Kan tillägga att jag inte har några felkoder. :(



Det handlar om en B230FS med LH 2.4
Bild
| För stort antal fordon... |

Johnnie_B
Övningskörning
Inlägg: 179
Blev medlem: 04 okt 2004, 23:23
Ort: Hagsätra

Inlägg av Johnnie_B »

Det kan ju var motorns tempgivare som spökar ibland. Så att den får fel signal och brassar i för mkt bränsle då och då. Den sitter under insuget ja.
Är man aldrig bakfull så kan man aldrig må riktigt bra.

Volvo 740 GLT -89 R.I.P

Volvo 960 -91

Zibbe
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4495
Blev medlem: 23 dec 2003, 13:37
Kör: ej, pallbockracing!

Inlägg av Zibbe »

Johnnie_B skrev:Det kan ju var motorns tempgivare som spökar ibland. Så att den får fel signal och brassar i för mkt bränsle då och då. Den sitter under insuget ja.


Ja, det var ju just den jag funderade på.

Får ta en kik på det där, är ju inte så upphetsande att tanka när man är student :P
Bild
| För stort antal fordon... |

Zibbe
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4495
Blev medlem: 23 dec 2003, 13:37
Kör: ej, pallbockracing!

Inlägg av Zibbe »

Bild



Vilken av dessa givare tror ni att det är? Står ju bara Temperaturgivare på nr 24 samt givare på nr 22.

Dock ser det ut som om givare nr22 sitter "utanför" blocket....

Självklart så vet väl säkert bilia detta men....

Kan det kanske även finnas på mekonomen?
Bild
| För stort antal fordon... |

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

nr 22 är knacksensorn..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Zibbe
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4495
Blev medlem: 23 dec 2003, 13:37
Kör: ej, pallbockracing!

Inlägg av Zibbe »

okay, så då är det alltså inget jag behöver bry mej om då.¨



Kan det passa med en sådan givare från tex en b230E eller b230F från 87?
Bild
| För stort antal fordon... |

Zibbe
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4495
Blev medlem: 23 dec 2003, 13:37
Kör: ej, pallbockracing!

Inlägg av Zibbe »

Startade bilen utan motortemp givaren i, dock var den kall men motorn gick illa. Fick följande felkoder:

Uttag 2: 2-2-1 Lambdareglering, mager dellast



Uttag 6: 2-2-4 Temperaturmätare felaktig



Antar att jag fick felkoderna pga att jag ryckte ur sladden te tempkontakten.



Har aldrig haft någon av dessa förut, men tycker att jag borde haft 2-2-4 tidigare då bilen gått illa ett tag? Eller om jag ska testa o köpa en liten givare på bilia eller mekonomen imorgon o hoppas att det löser något?

Kan ju alltid göra rent den o lämna tebaks annars :D



Den kostar ju trots allt 360 kr på mekonomen, säkerligen inte mindre på bilia med volvokort....



Ska jag annars rycka ur sladden imorgon när bilen är varm o testa o köra en sväng utan den??? Innan jag testar med en annan....
Bild
| För stort antal fordon... |

Zibbe
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4495
Blev medlem: 23 dec 2003, 13:37
Kör: ej, pallbockracing!

Inlägg av Zibbe »

Har nu kollat lite på det här.

Ryckte ju ur sladden och misstänker att den enbart är till tempvisarn i instrumenthuset.



Köpte en givare på mekonomen, dock så var det ju inte den som jag trodde det var, utan denna ska tydligen sitta under insuget, i block eller topp vet jag inte men däremot lite längre in mot torpedväggen.

Någon som känner till detta?



Enligt min bild från vadis finns det ingen givare där vad jag sett, men ska ta en koll när jag kommer hem.
Bild
| För stort antal fordon... |

edtlepl
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 jan 2006, 20:05

Inlägg av edtlepl »

Halloj.

om du har B230F med LH jetronic 2.4 så sitter det två tempmätare i motorn. Den främre är till instrumentet, den bakre (under insuget) till databoxarna. Ett vanligt fel på dessa bilar är ett litet förargligt relä som sitter vid expansionskärlet. Det relät driver +12V till spridarna.

Kallas för Radio Suppression Relay. Ta loss det,pilla isär och kolla lödningarna. Kan oxå vara värt att kolla det andra relät som kan spöka- bränslepumps relät- sitter vid säkringarna. Har hittat en site som har lite smått och gott om volvo 740/940:

http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/



/745 GL -88B

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Givaren vid 3:ans cylinder är det du ska testa/byta.
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

Greger Svärd
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
Ort: Växjö

Problem med ojämn gång/blödder. Får för möe bränsle?

Inlägg av Greger Svärd »

Har själv haft liknande problems med min 744 och inte blivit klok på vad det kunde vara så i ren desperation lämnade jag in henne till volvo för felsökning. De hittade ett kabelbrott i en kabelsko på spridare ett och efter byte av kabelsko så går bilen nu helt normalt.



kan ju vara ett litet tips



hälsning

gereger

Zibbe
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4495
Blev medlem: 23 dec 2003, 13:37
Kör: ej, pallbockracing!

Inlägg av Zibbe »

RoTe skrev:Givaren vid 3:ans cylinder är det du ska testa/byta.


Jopp, har köpt den lille saten idag, ska nog ta en kik på det imorrn.

Kan man komma åt den utan o ta loss insuget? Ser TRÅNGT ut. :(
Bild
| För stort antal fordon... |

Zibbe
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4495
Blev medlem: 23 dec 2003, 13:37
Kör: ej, pallbockracing!

Inlägg av Zibbe »

Har nu efter lite tips sprutat in lite 556 i tomgångsmotorn, men får nog riva skiten imorrn igen o på något vis lyckas pilla isär den o ta en koll då bilen gick som förut på tomgång, dvs ILLA.....

Torkade även ur spjällhuset lite, inte för att det var klenigt eller nått men, lika bra tänkte jag.



Ryckte även ur sladden till det där relät på expansionskärlet, o då gick den inte alls....

Satte tillbaks allt, och startade... brum brum host brum....
Bild
| För stort antal fordon... |

Trogdor
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 nov 2005, 08:18
Ort: Malmö
Kontakt:

Hur har det gått?

Inlägg av Trogdor »

Hej Zibbe!



Jag har samma bekymmer som du och har förut gjort det du också gjort, testat och rengjort. Jag har både mätt upp och bytt ut en hel del komponenter, har bla nu en hög reläer från skroten som jag har testat mellan men ingen större skillnad på tomgången och den ryckiga gången.

Jag tycker även att jag hör ett illa varslande knackande från motorn, men om man skall tro mätarställningen på 22 000 mil på en B230FB från 91 så verkar det lite märkligt. Även jag har LH 2.4.



Efter att ha kollat alla jordpunkter och kontakter, testat LMM, tändkablar, bytt rotor och fördelarlock, tändstift, mm. Har jag nu Hallgivare, styrbox och den omdiskuterade tempgivaren kvar. Jag får anta att det är den vid 3je cylindern som en av debattörerna påpekade.



Jag är tacksam att få fler ledtrådar och tips.



Med vänlig hälsning

Henke
Volvo 945GL, 1991, B230FB

Volvo Amazon 121, 1970, B20

Monark-Jawa, MC-356, 1963, 350cc

Zibbe
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4495
Blev medlem: 23 dec 2003, 13:37
Kör: ej, pallbockracing!

Inlägg av Zibbe »

Jahapp, då har man bytt den där lilla fula tempgivarn under insuget.

Rev loss insuget för att komma åt, o visst det gick väl bra.

Gav mej ut på en åktur, bilen gick fint.

Kom hem, stängde av, o skulle senare flytta på bilen.

Då gick den illa igen o missade o höll på, åkte en sväng o den smäller o lever, får fortf för möe bensin :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:



Vad ska man göra nu då?
Bild
| För stort antal fordon... |

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

Testa kör bilen på E85... Låter ju nästan som att det borde funka utan modifikation? =)



Min drar ca 1,2-1,7 när jag kör den på E85 nämligen.





Har du mätt din lambdasond? Spänningen mellan signal och jord ska studsa mellan 0,2-0,8v.
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta

Zibbe
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4495
Blev medlem: 23 dec 2003, 13:37
Kör: ej, pallbockracing!

Inlägg av Zibbe »

Med hjälp av Banne4 och VolvoDanne så går nu bilen bra.

Efter att ha vart på o rivit överallt me jordpunkter o sånt så kom VolvoDanne på att vi skulle testa utan lambda sonden, o se på faen, nu gick den jätte jämt på tomgång :D

Ska köpa en resdels bil imorrn som ja bla kan ta lambda sonden ifrån. :D:D:D:D:D



Får la se om bilen kommer gå nu.... hoppas det...



Har aldrig mekat så här sent, började vid halv 12 tror ja det var o slutade nyss kl 02.00.
Bild
| För stort antal fordon... |

Skriv svar