Bromsvärden

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
k-h
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 jul 2005, 17:30
Ort: Stockholm

Bromsvärden

Inlägg av k-h »

Satt och kollade på besiktningsprotokollen för min 740 86:a gl. Såg att bromsvärdena fram för 3 år sen låg på 2.1 båda sidor, för 2 år sen 1.8 båda sidor och för ett år sen 1.6 båda sidor. De har alltså minskat ganska mycket trots att bilen bara gått ca. 100 mil mellan varje besiktning.



Betyder detta att bromsarna måste bytas innan nästa besiktning? Iofs kanske inte så konstigt då bilen snart är 20 år och de aldrig är bytta. De känns dock inte dåliga. Någon som vet vilket som är det lägsta värdet som är tillåtet? :?:



Tacksam för svar!



Mvh Håkan

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Dom värderna beror på hur hårt dom bromsar!



Dom kollar om det är jämn bromsverkan bara.



Så låga värden är inget att bry sig om...
Bild

k-h
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 jul 2005, 17:30
Ort: Stockholm

Inlägg av k-h »

Tack för svaret!



Det är alltså så det är. Då behöver jag inte va orolig för det. :D

Vore ju inget kul att få en anmärkning i protokollet..



Mvh Håkan

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

k-h skrev:Tack för svaret!



Det är alltså så det är. Då behöver jag inte va orolig för det. :D

Vore ju inget kul att få en anmärkning i protokollet..



Mvh Håkan


Nä , så du kan sova lugnt! =)





När jag besiktade min 245 turbo-76 så bromsade han 2,5 både fram och bak. Han var MYCKET nogran när han kollade bilen.
Bild

Wespen
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 jan 2006, 17:32

Inlägg av Wespen »

Ett litet tips: om bilen bara går ca 100 mil mellan varje besiktning så kan det vara så att beläggen kärvar lite mer varje år, så kolla att beläggen går lätt ta loss från oken om bromsvärdena blir för låga. Normalt ska dom ligga på ca 1.8-2.1 fram.
Riktiga bilar driver på bakhjulen

k-h
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 jul 2005, 17:30
Ort: Stockholm

Inlägg av k-h »

Wespen skrev:Ett litet tips: om bilen bara går ca 100 mil mellan varje besiktning så kan det vara så att beläggen kärvar lite mer varje år, så kolla att beläggen går lätt ta loss från oken om bromsvärdena blir för låga. Normalt ska dom ligga på ca 1.8-2.1 fram.


Tack för tipset!



Ska se om jag kan lyckas kolla över bromsarna när jag tar ut bilen från vinterförvaringen. Kanske är bra då jag kommer använda bilen lite mer i år.



Mvh Håkan

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Vad har du för speciell bil eftersom den bara går 100 mil / år??
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

k-h
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 jul 2005, 17:30
Ort: Stockholm

Inlägg av k-h »

MattisH skrev:Vad har du för speciell bil eftersom den bara går 100 mil / år??


Den är inte så speciell. Vanlig gl med 4000 mil på mätaren. En gubbe som ägt den innan mig och mest kört till affären nån gång ibland :roll: och vårdat den pedantiskt. Därav det låga miltalet. Den ser ut som ny. Jag kör den mest på sommaren nån gång ibland men ska försöka börja använda den så mycket jag kan så det inte blir massa problem bara för att den står stilla.



Mvh Håkan

Flygarn
Övningskörning
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 feb 2004, 19:25

Inlägg av Flygarn »

k-h skrev:
MattisH skrev:Vad har du för speciell bil eftersom den bara går 100 mil / år??


Den är inte så speciell. Vanlig gl med 4000 mil på mätaren. En gubbe som ägt den innan mig och mest kört till affären nån gång ibland :roll: och vårdat den pedantiskt. Därav det låga miltalet. Den ser ut som ny. Jag kör den mest på sommaren nån gång ibland men ska försöka börja använda den så mycket jag kan så det inte blir massa problem bara för att den står stilla.



Mvh Håkan


Isåfall tycker jag nog att den är väldigt speciell, lär inte finnas nåt direkt överflöd av 86:or som gått 4000 mil. Vårda den omsorgsfullt.
Mina fordon:

VOLVO S90 3,0 aut -97

VOLVO BM 2200

Crescent Compact, aut - 67



Tidigare bilar:

VOLVO 940 -96

VOLVO 242 aut -76

VOLVO 240 -87

(VOLVO 142 -73) tre veckor:)


Skriv svar