hög tomgång, tipps?
hög tomgång, tipps?
Hej. har min 740 GL 88B med B230F LH2.4
tomgången är hög. ligger när man startar på ca 900 gasar man och sen släpper gasen stannar varvet på 1000 till 1100. kollat felkoder men inga. sen kollat alla vakumslangar och vevhusvent. inget läck eller igensatt. min gissning är att tomgångsventilen kanske fastnat i öppet läge? för när man stryper luften till den så går den ner på 600 och när man släpper så går den upp till 1000 igen. nån som har någon annan ide?
MVH Mathias
tomgången är hög. ligger när man startar på ca 900 gasar man och sen släpper gasen stannar varvet på 1000 till 1100. kollat felkoder men inga. sen kollat alla vakumslangar och vevhusvent. inget läck eller igensatt. min gissning är att tomgångsventilen kanske fastnat i öppet läge? för när man stryper luften till den så går den ner på 600 och när man släpper så går den upp till 1000 igen. nån som har någon annan ide?
MVH Mathias
Da Bear skrev:Skulle gissa på att tomgångsmotorn kärvar. Min beter sig likadant när det är kallt ute.
okej. kanske därför den e lite dum när den ska startas efter att ha stått typ en natt.. då vill den gärna dö om man inte gasar.. kallstart ska den ju gå fett.. men har den fastnat i öppet läge så får den för mycket luft..
Det låter som att det är dags att ge hela tomgångsystemet lite kärlek på din bil.
Kan mycket väl vara motorn som kärvar, det är inte fel att rengöra den. Och när du ändå är igång så rengör spjällhuset också, så att spjället stänger ordentligt och inte "fastnar" i halvöppet pga smuts och gegga.
När tomgångsmotor och spjäll är skinande rena är det dags att ställa in det.
När spjället stänger skall det höras ett "klick" ifrån spjälllägeskontakten som aktiverar tomgångsystemet.
Klicket ska försvinna om man lägger en 0,5 mm bladmått mellan stoppskruven och spjället.
Knip åt slangen till tomgångsmotorn med motorn igång, då skall motorn gå ner på 3-400 rpm och börja gå lite ojämnt, den ska helst inte stanna helt.
Det går att ställa "grundtomgången" med stoppskruven på spjället.
Då ska om allt fungerar, motorvarvet gå upp och lägga sej stabilt på 750 rpm när man släpper igenom luften från tomgångsmotorn. Lycka till![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kan mycket väl vara motorn som kärvar, det är inte fel att rengöra den. Och när du ändå är igång så rengör spjällhuset också, så att spjället stänger ordentligt och inte "fastnar" i halvöppet pga smuts och gegga.
När tomgångsmotor och spjäll är skinande rena är det dags att ställa in det.
När spjället stänger skall det höras ett "klick" ifrån spjälllägeskontakten som aktiverar tomgångsystemet.
Klicket ska försvinna om man lägger en 0,5 mm bladmått mellan stoppskruven och spjället.
Knip åt slangen till tomgångsmotorn med motorn igång, då skall motorn gå ner på 3-400 rpm och börja gå lite ojämnt, den ska helst inte stanna helt.
Det går att ställa "grundtomgången" med stoppskruven på spjället.
Då ska om allt fungerar, motorvarvet gå upp och lägga sej stabilt på 750 rpm när man släpper igenom luften från tomgångsmotorn. Lycka till
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Volvo 940 Turbo -94 33k mil
Volvo 745 GL/T -90 42k mil
Volvo 745 GL/T -90 42k mil
CAPCOM skrev:Börja med att rengöra tomgångsmotorn, om inte det gör nån skillnad så kan du prova att rengöra gasspjället.
plocka ner tomgångsmotorn förut i dag.. och östen in lite 5.56 och pilla lite.. sen starta ingen skillnad alls.. inget kärvt där iaf. det klickar ju när spjället är i "tomgångsläge" så det ska ju fungera. sen så prova jag med lite mer stargas förut då jag märkte att tomgångne låg och svajade.. men ingne skillnad..vettefan va det är.. är helt ide lös nu.. men ska ta ner och rengöra spjället..
Heller skrev:CAPCOM skrev:Börja med att rengöra tomgångsmotorn, om inte det gör nån skillnad så kan du prova att rengöra gasspjället.
plocka ner tomgångsmotorn förut i dag.. och östen in lite 5.56 och pilla lite.. sen starta ingen skillnad alls.. inget kärvt där iaf. det klickar ju när spjället är i "tomgångsläge" så det ska ju fungera. sen så prova jag med lite mer stargas förut då jag märkte att tomgångne låg och svajade.. men ingne skillnad..vettefan va det är.. är helt ide lös nu.. men ska ta ner och rengöra spjället..
Snälla spruta inte bara in 5-56 det hjälper nog inte specielt, ta och öppna den och regör istället är ju en spole där inne, och andra ytor som ska vara fina, jag gjorde rent med fint sandpapper och lufttryck...
Har haft samma problem som dig då gjorde jag ren tomgångs motorn och bytte insugspackningen då bilen tog tjuvluft där... töm en flaska startgas på kända ställen som runt spridarna & insuget.....
//Christian
![Bild](http://www.740klubben.se/upload/3785462496048.jpg)
Loka skrev:Heller skrev:CAPCOM skrev:Börja med att rengöra tomgångsmotorn, om inte det gör nån skillnad så kan du prova att rengöra gasspjället.
plocka ner tomgångsmotorn förut i dag.. och östen in lite 5.56 och pilla lite.. sen starta ingen skillnad alls.. inget kärvt där iaf. det klickar ju när spjället är i "tomgångsläge" så det ska ju fungera. sen så prova jag med lite mer stargas förut då jag märkte att tomgångne låg och svajade.. men ingne skillnad..vettefan va det är.. är helt ide lös nu.. men ska ta ner och rengöra spjället..
Snälla spruta inte bara in 5-56 det hjälper nog inte specielt, ta och öppna den och regör istället är ju en spole där inne, och andra ytor som ska vara fina, jag gjorde rent med fint sandpapper och lufttryck...
Har haft samma problem som dig då gjorde jag ren tomgångs motorn och bytte insugspackningen då bilen tog tjuvluft där... töm en flaska startgas på kända ställen som runt spridarna & insuget.....
//Christian
plocka i sär? är den inte helgjuten? hur gör man det i såfall då?
tips på hur man får bort tomgångsmotorn på en b230et?!
jag har vart ute o pillat som satan, men kommer inte åt nånting,
en genomgående bult på sidled med mutter, men på bulthuvud's sidan sitter de en fet kabelstam som inte går att ruckla på,
tänkte skruva loss själva fästet från plattan, men den va ju självklart genomgående till en mutter som va omöjlig o få loss den också...!
Nästa problem e ju klammrorna som håller slangarna...
ska man va tvungen o lossa hela insuget för att få bort tomgångsmotorn?!
jag har vart ute o pillat som satan, men kommer inte åt nånting,
en genomgående bult på sidled med mutter, men på bulthuvud's sidan sitter de en fet kabelstam som inte går att ruckla på,
tänkte skruva loss själva fästet från plattan, men den va ju självklart genomgående till en mutter som va omöjlig o få loss den också...!
Nästa problem e ju klammrorna som håller slangarna...
ska man va tvungen o lossa hela insuget för att få bort tomgångsmotorn?!
Sommarbilen: 850GLT
Vinterbilen: 740Tic -85
Vinterbilen: 740Tic -85