hög tomgång, tipps?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
heller
Uppkörning
Inlägg: 577
Blev medlem: 10 maj 2004, 20:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

hög tomgång, tipps?

Inlägg av heller »

Hej. har min 740 GL 88B med B230F LH2.4



tomgången är hög. ligger när man startar på ca 900 gasar man och sen släpper gasen stannar varvet på 1000 till 1100. kollat felkoder men inga. sen kollat alla vakumslangar och vevhusvent. inget läck eller igensatt. min gissning är att tomgångsventilen kanske fastnat i öppet läge? för när man stryper luften till den så går den ner på 600 och när man släpper så går den upp till 1000 igen. nån som har någon annan ide?



MVH Mathias

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Skulle gissa på att tomgångsmotorn kärvar. Min beter sig likadant när det är kallt ute.
Smider nya planer

heller
Uppkörning
Inlägg: 577
Blev medlem: 10 maj 2004, 20:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av heller »

Da Bear skrev:Skulle gissa på att tomgångsmotorn kärvar. Min beter sig likadant när det är kallt ute.


okej. kanske därför den e lite dum när den ska startas efter att ha stått typ en natt.. då vill den gärna dö om man inte gasar.. kallstart ska den ju gå fett.. men har den fastnat i öppet läge så får den för mycket luft..

heller
Uppkörning
Inlägg: 577
Blev medlem: 10 maj 2004, 20:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av heller »

ingen annan som har nått förslag?

heller
Uppkörning
Inlägg: 577
Blev medlem: 10 maj 2004, 20:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av heller »

ingne annna som har nått tips på vad det kan vara?

CAPCOM
Uppkörning
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 nov 2003, 22:45
Ort: Umeå

Inlägg av CAPCOM »

Börja med att rengöra tomgångsmotorn, om inte det gör nån skillnad så kan du prova att rengöra gasspjället.
Bild

Yak
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2005, 22:54
Ort: nollåtta

Inlägg av Yak »

Det låter som att det är dags att ge hela tomgångsystemet lite kärlek på din bil.

Kan mycket väl vara motorn som kärvar, det är inte fel att rengöra den. Och när du ändå är igång så rengör spjällhuset också, så att spjället stänger ordentligt och inte "fastnar" i halvöppet pga smuts och gegga.

När tomgångsmotor och spjäll är skinande rena är det dags att ställa in det.

När spjället stänger skall det höras ett "klick" ifrån spjälllägeskontakten som aktiverar tomgångsystemet.

Klicket ska försvinna om man lägger en 0,5 mm bladmått mellan stoppskruven och spjället.

Knip åt slangen till tomgångsmotorn med motorn igång, då skall motorn gå ner på 3-400 rpm och börja gå lite ojämnt, den ska helst inte stanna helt.

Det går att ställa "grundtomgången" med stoppskruven på spjället.

Då ska om allt fungerar, motorvarvet gå upp och lägga sej stabilt på 750 rpm när man släpper igenom luften från tomgångsmotorn. Lycka till :)
Volvo 940 Turbo -94 33k mil

Volvo 745 GL/T -90 42k mil

heller
Uppkörning
Inlägg: 577
Blev medlem: 10 maj 2004, 20:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av heller »

CAPCOM skrev:Börja med att rengöra tomgångsmotorn, om inte det gör nån skillnad så kan du prova att rengöra gasspjället.


plocka ner tomgångsmotorn förut i dag.. och östen in lite 5.56 och pilla lite.. sen starta ingen skillnad alls.. inget kärvt där iaf. det klickar ju när spjället är i "tomgångsläge" så det ska ju fungera. sen så prova jag med lite mer stargas förut då jag märkte att tomgångne låg och svajade.. men ingne skillnad..vettefan va det är.. är helt ide lös nu.. men ska ta ner och rengöra spjället..

Loka
Övningskörning
Inlägg: 162
Blev medlem: 07 feb 2005, 15:57
Kontakt:

Inlägg av Loka »

Heller skrev:
CAPCOM skrev:Börja med att rengöra tomgångsmotorn, om inte det gör nån skillnad så kan du prova att rengöra gasspjället.


plocka ner tomgångsmotorn förut i dag.. och östen in lite 5.56 och pilla lite.. sen starta ingen skillnad alls.. inget kärvt där iaf. det klickar ju när spjället är i "tomgångsläge" så det ska ju fungera. sen så prova jag med lite mer stargas förut då jag märkte att tomgångne låg och svajade.. men ingne skillnad..vettefan va det är.. är helt ide lös nu.. men ska ta ner och rengöra spjället..


Snälla spruta inte bara in 5-56 det hjälper nog inte specielt, ta och öppna den och regör istället är ju en spole där inne, och andra ytor som ska vara fina, jag gjorde rent med fint sandpapper och lufttryck...



Har haft samma problem som dig då gjorde jag ren tomgångs motorn och bytte insugspackningen då bilen tog tjuvluft där... töm en flaska startgas på kända ställen som runt spridarna & insuget.....



//Christian
Bild

heller
Uppkörning
Inlägg: 577
Blev medlem: 10 maj 2004, 20:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av heller »

Loka skrev:
Heller skrev:
CAPCOM skrev:Börja med att rengöra tomgångsmotorn, om inte det gör nån skillnad så kan du prova att rengöra gasspjället.


plocka ner tomgångsmotorn förut i dag.. och östen in lite 5.56 och pilla lite.. sen starta ingen skillnad alls.. inget kärvt där iaf. det klickar ju när spjället är i "tomgångsläge" så det ska ju fungera. sen så prova jag med lite mer stargas förut då jag märkte att tomgångne låg och svajade.. men ingne skillnad..vettefan va det är.. är helt ide lös nu.. men ska ta ner och rengöra spjället..


Snälla spruta inte bara in 5-56 det hjälper nog inte specielt, ta och öppna den och regör istället är ju en spole där inne, och andra ytor som ska vara fina, jag gjorde rent med fint sandpapper och lufttryck...



Har haft samma problem som dig då gjorde jag ren tomgångs motorn och bytte insugspackningen då bilen tog tjuvluft där... töm en flaska startgas på kända ställen som runt spridarna & insuget.....



//Christian


plocka i sär? är den inte helgjuten? hur gör man det i såfall då?

goldog
Färsk användare
Inlägg: 34
Blev medlem: 06 jan 2006, 13:19
Ort: Jönköping

Inlägg av goldog »

tips på hur man får bort tomgångsmotorn på en b230et?!

jag har vart ute o pillat som satan, men kommer inte åt nånting,



en genomgående bult på sidled med mutter, men på bulthuvud's sidan sitter de en fet kabelstam som inte går att ruckla på,

tänkte skruva loss själva fästet från plattan, men den va ju självklart genomgående till en mutter som va omöjlig o få loss den också...!



Nästa problem e ju klammrorna som håller slangarna...

ska man va tvungen o lossa hela insuget för att få bort tomgångsmotorn?!
Sommarbilen: 850GLT

Vinterbilen: 740Tic -85

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

Skjut in choken :wink: :lol:

Skriv svar