dålig spoling, till vindrutan

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

dålig spoling, till vindrutan

Inlägg av Rikard_n »

jag har ett problem på min bil, spolningen är dålig, har gjort rent med en nål i munstyckerna ett antal gånger, och då funkar det fint, men efter nåra dagar blir det dåligt igen, kan det vara slangarna? har bytt munstyckerna för inte så länge sedan (orignal),så ja tycker ju inte det vara dom som är felet.
Bild

volvo_740gl
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 nov 2005, 13:32
Ort: Västerås

Inlägg av volvo_740gl »

min ena funckar bra men inte min andra riner bara ut lite spolarvätska runt omkring den!
Den som ingen turbo har

Den får åka utan bar!



Kör:Volvo 740

CAPCOM
Uppkörning
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 nov 2003, 22:45
Ort: Umeå

Inlägg av CAPCOM »

Plocka bort alla slangar och rengör dom genom att blåsa genom alla slangar med tryckluft, sätt ett litet filter av nån sort efter pumpen så du inte får smuts in i systemet, byt även backventilen.



Är det så att den ändå pumpar svagt så har du nog samma problem som jag hade, pumpen hade rostat sönder så den pumpade dåligt, så jag skaffade en "ny" på skroten så nu sprutar det som det ska igen.
Bild

Yak
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2005, 22:54
Ort: nollåtta

Inlägg av Yak »

Plocka bort allt och se hur det ser ut när det sprutar direkt från pumpen, det ska komma en rejäl stråle.

Jag hade samma problem på min 745a. Bytte backventilen uppe vid munstyckena, blåste igenom slangarna, rengjorde munstyckena, fortfarande dåligt. Bytte pumpen, fortfarande dåligt.



Så tittade jag på det första T-korset efter pumpen. I det sitter det backventiler på två av utgångarna. Ena utgången ska till vindruta/strålkastarspolare och den andra går till någon avluftningsledning.

Det visade sej att någon vänt på det så det satt fel i min bil. :roll:

Det är märkt med ett "P" där slangen från pumpen ska sitta.

Efter att ha satt det rätt så är det tryck i spolarna igen ! 8)

klang
Färsk användare
Inlägg: 90
Blev medlem: 20 sep 2005, 20:50
Ort: Stockholm

Inlägg av klang »

är även vanligt att slangarna ruttnar inifrån..

Har haft det problemet på ett par bilar..

Och när man inte orkar blåsa rent hela tiden, så bytte jag helt enkelt bara slangarna..



Och vips, så funkade det bra :)
Stockholm

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

har även bytt slangarna nu, och testat med andra spolapumpar men det blir ingen skilnad, har även testat att satt kablar från pumpen till batteriet, men händer inget iaf. nån som kan ha nån anning? är störnade när spolingen inte funkar.
Bild

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

byt munstyckena. montera därefter ett vanligt billigt soppafilter på slangen innan munstyckena
kör 945T aut och 945T man, 1998

Äpplet
Van forumsanvändare
Inlägg: 1083
Blev medlem: 13 dec 2005, 00:19
Kör: 960 -96. 2.5L/M90
Ort: Göteborg

Inlägg av Äpplet »

Jag byggde om "spol-sprutet" på min bil..

Samma pump, sen drog jag om slangarna så att dom säkert inte klämdes någonstans. (innan klämdes dom på 3 ställen). Sedan bytte jag munstyckena till V70-munstycken. Dom från den sista modellen på "gamla generationen". Dom passar rakt i utan modifieringar. Nu spolar det jättebra, innan var det heldött.



Så se över slang-dragningen och lossa slangarna och blås i dom så att det inte är tätt någonstans. (Jag blåste ur samtliga).



Dessutom tenderar "T-korset" att pajja. Då blir det stopp där med.

Jag bytte alla anslutningar när jag ändå höll på.



Funkar det fortfarande inte så koppla loss slangen från pumpen och spruta LITE, så du får reda på att pumpen säkert funkar som den ska.



Anledningen till att jag bytte munstyckena var främst för att dom jag har nu ger en "dusch" över rutan, istället för 2 dubbelstrålar.

Det är MYCKET effektivare..





MVH

//Robban
Bild

Användarvisningsbild
Streetkilled
Uppkörning
Inlägg: 738
Blev medlem: 21 okt 2005, 21:28
Ort: Dals-Ed / Kör: Volvo 945 Turbo+ -93, Volvo 242 Turbo -75, BMW 523iA M-pkt -00, BMW 325 cab -90
Kontakt:

Re: dålig spoling, till vindrutan

Inlägg av Streetkilled »

Rikard_n skrev:jag har ett problem på min bil, spolningen är dålig, har gjort rent med en nål i munstyckerna ett antal gånger, och då funkar det fint, men efter nåra dagar blir det dåligt igen, kan det vara slangarna? har bytt munstyckerna för inte så länge sedan (orignal),så ja tycker ju inte det vara dom som är felet.


Kolla backventilen i motorrummet! Den sitter i mitten längst ner på huven i bakkant! Är den kass så blir trycket dåligt, tar lång tid innan det kommer spolarvätska på rutan + att du får en motortvätt varje gång du spolar! :lol:

Skriv svar