svårstartad men ändå inte :)
svårstartad men ändå inte :)
Tjena! jag har ett litet retligt "fel" som gör att min motor tar några (2-4) extra varv på sig at tstarta. Hela historien:
Jag komihåg den tiden pappa hade sin 740 och hur fruktansvärt lättstartad den va max ett-två vev, men sen tänkte jag att nu är de ju äldre å har gått mer så de kanske har blivit lite tröttare. Men igår såg jag nog världens skabbigaste 740 någonsin, men den var precis lika sjukt lättstartad som pappas var en gång i tiden. Men min motor är ju inte slut iövrigt (va jag vet) förutom lite ventiltick
Vad är det som man ska kolla om man vill ha en riktigt lättstartad bil?
Jag såg nåt om "startspridare" i haynesboken, ska man byta en sådan?
alla tips välkomna!
Daniel
Jag komihåg den tiden pappa hade sin 740 och hur fruktansvärt lättstartad den va max ett-två vev, men sen tänkte jag att nu är de ju äldre å har gått mer så de kanske har blivit lite tröttare. Men igår såg jag nog världens skabbigaste 740 någonsin, men den var precis lika sjukt lättstartad som pappas var en gång i tiden. Men min motor är ju inte slut iövrigt (va jag vet) förutom lite ventiltick
Vad är det som man ska kolla om man vill ha en riktigt lättstartad bil?
Jag såg nåt om "startspridare" i haynesboken, ska man byta en sådan?
alla tips välkomna!
Daniel
Re: svårstartad men ändå inte :)
har samma problem med min de är en 88a 24000mil vettefan vad de är för fel
Kolla så bilen inte tar tjyvluft nånstans, spricka i en slang eller dyl. Kolla även upp fördelarlock, rotor, tändstift och tändkablar.
Har samma "bekymmer" med min nämligen och har hittils bytt tändstift och lagat t-kopplingen från luftburksslangen till vevhusventilationen, och tätat diverse andra slithål på slangen. Nästa byte blir rotor och fördelare för att se om det hjälper
Har samma "bekymmer" med min nämligen och har hittils bytt tändstift och lagat t-kopplingen från luftburksslangen till vevhusventilationen, och tätat diverse andra slithål på slangen. Nästa byte blir rotor och fördelare för att se om det hjälper
Smider nya planer
Hm har också tänkt på det här lite, pärlan startar ju alltid och tar inte många sekunder, men vissa gamla bilar kan ju som sagt gå i gång som en splitter ny bil -
i samma ögonblick som nyckeln nuddar startläget
Har bytt rotor, tändkablar och stift som service under senaste året, borde kanske byta fördelarlock också bara för skojs skull å se?
Synd bara att det inte är så där sjukt billigt som till en gammal 240 med blockmonterad fördelare...
i samma ögonblick som nyckeln nuddar startläget
Har bytt rotor, tändkablar och stift som service under senaste året, borde kanske byta fördelarlock också bara för skojs skull å se?
Synd bara att det inte är så där sjukt billigt som till en gammal 240 med blockmonterad fördelare...
//Johan
Volvo a product of Superb Swedish Engineering
Volvo a product of Superb Swedish Engineering
-
- Övningskörning
- Inlägg: 254
- Blev medlem: 28 nov 2004, 21:15
- Kör: Volvo 940 S 2,3
- Ort: Storfors
En motor med elektronisk insprutning som tex B230 F måste gå ett varv innan den hoppar igång så att motorns styrenhet vet hur kolvarna står. Därför kan det höras som om motorn tänder fyra gånger (på en 4-cylindrig) innan den startar.
En äldre motor med förgasare (som B230 A), smäller igång omedelbart när den är varm och det inte behövs någon chok.
Min 940 med B230 FD vill också dra någon sekund på starten, för att kolla hur kolvarna står, detta är helt normalt.
Mvh Ronnie
En äldre motor med förgasare (som B230 A), smäller igång omedelbart när den är varm och det inte behövs någon chok.
Min 940 med B230 FD vill också dra någon sekund på starten, för att kolla hur kolvarna står, detta är helt normalt.
Mvh Ronnie
Volvo V70 Classic 2,4 140 hk med automat -2000
Volvo 945 S 2,3 1995 med sportpaketet.
B230 FD & M47. Marinblå pärlemo 417, grått halvskinn, 6670.
Volvo 945 S 2,3 1995 med sportpaketet.
B230 FD & M47. Marinblå pärlemo 417, grått halvskinn, 6670.
Jag hade den nya lättare startmotorn på min förut, då startade den på första vevet jämt, varm eller kall! Tyvär så pajade den startmotorn så jag hängde dit en gammal tjockis, "gess what" nu tar det alltid 2 vev innan den startar, antar att den nya lättare och tunnare startmotorn är starkare än en gammal orginal!
// Kristian
// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
ALF__ skrev:tjena! idag bytte jag fördelarlock och rotor, och bilen hoppade igång på första vevet!! men inte när den är varm, då är den som förut. bytte även stift å kablar ikväll, men samma fenomen, vad kan ställa till de när den blir varm?
bytt bränslefilter?
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
krillebus skrev:ALF__ skrev:tjena! idag bytte jag fördelarlock och rotor, och bilen hoppade igång på första vevet!! men inte när den är varm, då är den som förut. bytte även stift å kablar ikväll, men samma fenomen, vad kan ställa till de när den blir varm?
bytt bränslefilter?
kan de vara orsaken till att den vevar nåra gånger extra när den e varm?
:S
nu kanske du inte har nån sån på din bil men jag vet med säkerhet att om man har púlsairsystem på motorn , och backventilerna till det systemet börjar ge sig så blir bilen svårt startad varm ( man får nöta rätt skapligt på startmotorn innan motorn hostar igång) samt mer svårstartad kall dock inte lika mycket som varm..
trist är det i vilketfall som helst ,,låter så illa när man får plåga startmotorn..
trist är det i vilketfall som helst ,,låter så illa när man får plåga startmotorn..
-
- Färsk användare
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 18 dec 2002, 19:21
- Ort: Stockholm (Hässelby)
- Kontakt:
har samma problem med min, ibland startar den rätt ok,
men ibland, varm som kall, kan den stå och nöta 3-4 sekunder,
för att ibland " bluddra " igång, nästan dö, och sedan går bra.
har bytt fördelare, rotor, stift, kablar, luftfilter.
är det ngn idé att prova byta soppapumpsrelä, samt soppapump?
vill att den alltid ska gå igång med max 2 vev, men sen vet jag ju
inte om det är sant det som sas med att motorn behöver snurra
4 varv för att känna av hur ventilerna står??
polarens tjejs 740:a 88- gick igång direkt, behövde bara röra på
nyckeln. så vill man ha
men ibland, varm som kall, kan den stå och nöta 3-4 sekunder,
för att ibland " bluddra " igång, nästan dö, och sedan går bra.
har bytt fördelare, rotor, stift, kablar, luftfilter.
är det ngn idé att prova byta soppapumpsrelä, samt soppapump?
vill att den alltid ska gå igång med max 2 vev, men sen vet jag ju
inte om det är sant det som sas med att motorn behöver snurra
4 varv för att känna av hur ventilerna står??
polarens tjejs 740:a 88- gick igång direkt, behövde bara röra på
nyckeln. så vill man ha
744 GL -90 B230F
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm
djk skrev:Är det ngn som har lyckats lösa det här problemet, för jag upplever exakt detsamma med min 940 med B230FB? Skulle vara kul om man kunde få den att starta på studs även varm.
En polare hade problem med sin gamla sura Citro(ë)n att den krävde ett par varv på sig att starta. Det visade sig bero på att en av injektorerna läckte så att trycket i bränslesystemet behövde byggas upp vid varje start. Efter att ha monterat en ny injektor räckte det med att tänka tanken "vrida om nyckeln" för att motorn skulle starta!
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...
TISA skrev:nu kanske du inte har nån sån på din bil men jag vet med säkerhet att om man har púlsairsystem på motorn , och backventilerna till det systemet börjar ge sig så blir bilen svårt startad varm ( man får nöta rätt skapligt på startmotorn innan motorn hostar igång) samt mer svårstartad kall dock inte lika mycket som varm..
trist är det i vilketfall som helst ,,låter så illa när man får plåga startmotorn..
Jag har puls air på min, och den är relativt svårstartad varm, eller ja, man får nöta ett par sek...
Sen lyser ju även lamdalampan..
Läge att byta puls-air ventiler?
Stockholm
Och vad är då injektorer för något och hur kollar man dom läcker?16valve4ever skrev:djk skrev:Är det ngn som har lyckats lösa det här problemet, för jag upplever exakt detsamma med min 940 med B230FB? Skulle vara kul om man kunde få den att starta på studs även varm.
En polare hade problem med sin gamla sura Citro(ë)n att den krävde ett par varv på sig att starta. Det visade sig bero på att en av injektorerna läckte så att trycket i bränslesystemet behövde byggas upp vid varje start. Efter att ha monterat en ny injektor räckte det med att tänka tanken "vrida om nyckeln" för att motorn skulle starta!
Hej på er!
Jag hade det problemet att min 740 GLE (B230E) blev svårstartad när den var varm.
Bytte allt; fördelare, tändstift, tändmodul, tändkablar och tändstift. Men ingen hjälpte.
Fick höra av någon att det kunde vara kallstartsventilen som kronglade.
Jag kopplade bara bort el anslutningskabeln till kallstartsventilen så startade bilen lika bra varm som kall.
Om ni inte ser bilden så tryck här http://hacked.free-bsd.org/upload/image.php?bild=5486
Jag hade det problemet att min 740 GLE (B230E) blev svårstartad när den var varm.
Bytte allt; fördelare, tändstift, tändmodul, tändkablar och tändstift. Men ingen hjälpte.
Fick höra av någon att det kunde vara kallstartsventilen som kronglade.
Jag kopplade bara bort el anslutningskabeln till kallstartsventilen så startade bilen lika bra varm som kall.
Om ni inte ser bilden så tryck här http://hacked.free-bsd.org/upload/image.php?bild=5486
Volvo 740 GLE -87 skrotad
Volvo 740 GLE -87 såld
Volvo 740 GL -90 bruksbil
Volvo 740 TURBO -90 sommarbil
Volvo 740 GLE -87 såld
Volvo 740 GL -90 bruksbil
Volvo 740 TURBO -90 sommarbil
ThaSaint skrev:inte nån tempgivare som är kass då, så de är därför kallstartsspridaren går lite felaktigt?
//Erik
Det kan det ha varit, tuvär så är bilen krockad och ska skrotas (kolla mitt inlägg på foto / film).
/Viktor
Volvo 740 GLE -87 skrotad
Volvo 740 GLE -87 såld
Volvo 740 GL -90 bruksbil
Volvo 740 TURBO -90 sommarbil
Volvo 740 GLE -87 såld
Volvo 740 GL -90 bruksbil
Volvo 740 TURBO -90 sommarbil
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm
djk skrev:Och vad är då injektorer för något och hur kollar man dom läcker?16valve4ever skrev:djk skrev:Är det ngn som har lyckats lösa det här problemet, för jag upplever exakt detsamma med min 940 med B230FB? Skulle vara kul om man kunde få den att starta på studs även varm.
En polare hade problem med sin gamla sura Citro(ë)n att den krävde ett par varv på sig att starta. Det visade sig bero på att en av injektorerna läckte så att trycket i bränslesystemet behövde byggas upp vid varje start. Efter att ha monterat en ny injektor räckte det med att tänka tanken "vrida om nyckeln" för att motorn skulle starta!
Injektor är samma sak som insprutare. Ordförbrisntign
Polarn upptäckte att den läckte genom att plocka bort fördelningsröret (fuel railen) med insprutarna. Då såg han att det hängde en droppe bensin från en av dem medan de övriga var torra.
Visst kan det vara kallstartsinsprutaren också. Den sitter ju på samma system så om den läcker sjunker trycket för alla insprutarna.
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: 06 dec 2004, 18:41
- Kör: Fort
- Ort: Skövdeeee Meckar: 745 Turbo
Önskar att min vore lika lättstartad som alla som skrivit här , min kan de ta flera minuter att få ingång när den är kall , dock så är den lättstartad när den är varm
http://www.garaget.org/goofy" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98