Problem med höga avgasvärden på B234F... PROBLEMET LÖST
Problem med höga avgasvärden på B234F... PROBLEMET LÖST
Som sagt, besiktade bilen för ett tag sen o fick CO 0,5 (0,5), CO 2500 0,6 (0,3), HC 148 (100) och LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)
Lambdasonden är bytt till en ny pga att den drog mycket bränsle och vid mätning av sonden så visade sig att den var död. Kan katlalysatorn ha tagi skada av att man kört med en trasig lambdasond? Eller vad är felet? Vad ska ja göra? Tanka E 85?
Lambdasonden är bytt till en ny pga att den drog mycket bränsle och vid mätning av sonden så visade sig att den var död. Kan katlalysatorn ha tagi skada av att man kört med en trasig lambdasond? Eller vad är felet? Vad ska ja göra? Tanka E 85?
_______________
740 GLT 16 V -89
740 GLT 16 V -89
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3217
- Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Då värderna ligger så nära gränsvärdret så kanske det räcker med att byta olja och filter.
Har dyslexi där av mina få och eventuellt konstiga inlägg!!
Kör numera en Passat R-Line TDI 2010 with a twist.
http://www.garaget.org/Danne_V6" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör numera en Passat R-Line TDI 2010 with a twist.
http://www.garaget.org/Danne_V6" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm
Ja, E85 gör att motorn går magrare och därför kan du KANSKE komma under gränsen.
Med tanke på att du har ny lambdasond är det inte omöjligt att även katten måste bytas pga av att den har fått jobba för hårt. En polare köpte en ny katalysator billigt på http://www.katalysatorteknik.com och den funkar bra!
Själv har jag en -88B med nästan identiska avgasvärden som du, men eftersom jag endast behöver ha <3,5% CO är det inga problem för mig. Det vore visserligen kul att ha 0,0% CO eftersom det borde vara ett bra bevis på att motorn är i trim. Om du byter din kat får du gärna berätta hur det gick!
Med tanke på att du har ny lambdasond är det inte omöjligt att även katten måste bytas pga av att den har fått jobba för hårt. En polare köpte en ny katalysator billigt på http://www.katalysatorteknik.com och den funkar bra!
Själv har jag en -88B med nästan identiska avgasvärden som du, men eftersom jag endast behöver ha <3,5% CO är det inga problem för mig. Det vore visserligen kul att ha 0,0% CO eftersom det borde vara ett bra bevis på att motorn är i trim. Om du byter din kat får du gärna berätta hur det gick!
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...
Problem med höga avgasvärden på B234F...
Går motorn kall? För det kan i vissa fall resultera i dåliga värden. Min gick så kall att jag har fått täcka över kylaren, tempmätaren steg bara 1-1,5 cm nu när det är några minus fastän man plågade.
Har nu bytt katalysatorn till en ny, den gamla var halvt igensatt och de var ett jäkla trassel där inne, dock så renade den katten lite men inte tillräckligt. Var sen i o besikta igen o fick värdena: CO 0,1 (0,5), CO 2500 0,2 (0,3), HC 081 (100), Lambda 1,00 (096-1,04)
Så nu är problemet löst plus att bilen går bra mycket bättre starkare osv, då den gamla katten va halvt igensatt.
Så nu är problemet löst plus att bilen går bra mycket bättre starkare osv, då den gamla katten va halvt igensatt.
_______________
740 GLT 16 V -89
740 GLT 16 V -89
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm