bränsleproblem........ Löst

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Greger Svärd
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
Ort: Växjö

bränsleproblem........ Löst

Inlägg av Greger Svärd »

Hej



köpte nyligen en

740gle- 88

230F motor

automatlåda utan överväxel



Problemen jag har är 2 st som följer



Problem1: bilen går mycket bra och jämt så länge jag kör i statstrafik, men kör jag långt och håller ca 90-120 km/h så börjar bilen rycka efter ett tag. Det hela verkar som om motorn får för mycket godsaker och stryps. Har lurat på om det kan vara bränsle pump eller luftmängd-mätaren som falerar.



Problem2: Vid påfyllning av bensin så får jag i 2-3 liter innan pumpen slår ifrån får sedan hålla på och småslatta men det går aldrig i mer än ca 10-11 liter sedan är det fullt i tanken detta trotts att jag kör "bensinslut" . har lite svårt att tro att volvo hade så liten tank på dessa bilar. har läst i heynes att det på vissa finns 2 tankar och att den ena är reservtank, kan det vara så att ev brygga mellan dessa är täppt/blokerad och jag således bara kan använda reservtanken.



vore tacksam för snabbt svar.

Greger

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

det kan vara tankventilationen som spökar i båda fallen.
kör 945T aut och 945T man, 1998

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Japp, kika under bilen, finns ett plåtrör 3 mm i diameter som går från ovansidan av tanken och mynar ut framför tanken mot bakaxeln till. Standard är att de rostar av men personligen har jag aldrig råkat ut för att luftningen helt täppts igen.



Testa att köra lite motorväg utan tanklock och se om problemen kvarstår.
Bild

Greger Svärd
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
Ort: Växjö

bränsleproblem

Inlägg av Greger Svärd »

Har kollat igenom bilen och passat på och bytt pump i tanken, och har kollat tankventilationen som är ok. Förhoppningsvis ska jag nu kunna använda hela tankens bränslemängd, den var för övrigt välfylld när jag tog bort tankpumpen. :D



Den hackande/hoppande gången kvarstår dock och nu även i lägre hastigheter. ska byta bränslefilter och ev hälla i en flaska injection rengörning under helgen.



finns visst ett antal elektriska styrdon till insprutet men har ingen kunskap om hur det mäts.



Greger

Användarvisningsbild
dr jukebox
Uppkörning
Inlägg: 592
Blev medlem: 08 aug 2004, 23:58
Ort: Flen,mitt i Sörmland

Inlägg av dr jukebox »

Att han hackar vid gaspådrag eller högre fart är tecken på igensatt bränslefilter. Så byt det och rapportera tebax.
745 TIC 90 turbo+

div 945

"There is a substitute for cubic inches!"

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Jag är så tuff att jag bryter mig in i tråden lite. :twisted:

Jag har länge misstänkt mitt soppa filter jag med då jag liksom Greger har iofs ganska små, men ändå mycket kännbara ryckningar vid acceleration/gaspådrag, särskilt vid lite högre farter. Största boven är förmodligen filtret alltså.



Bra att få det bekräftat, nu blir det nytt soppafilter nästa!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Greger Svärd
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
Ort: Växjö

bränsleproblem

Inlägg av Greger Svärd »

Hej



är ett tag sedan jag skrev här om min bil men nu är det snart dags att ta farväl av en kär vän och låta henne gå till ljuvligare nejder.



har försökt att finna problemet med den ryckiga gången i snart 2 månader fast "ryckig gång" kan diskuteras då det mer verkar som att hon emellanåt släppt en cylinder för att gå på 3 och sedan åter tända till på 4:de cylinder.



Bytte ut tändkablar,fördelare,rotor för 1 månad sedan samt 2 spridare so visade sig vara fel. Hade 2 som gav 4dl och 2 som ghav 2 dl. trotts detta så har problemet kvarstått och nu känns det som om det kanske är toppen som borde felsökas.



ska åka till feltema och ordna ett par billiga stift och se om det kan hjälpa och kanske byta tändstyrenheten (tror den kallas så).



Det enda roliga i samanhanget är att bilen inte är slöare trotts gången på 3 cylindrar utan hon är fortfranade väldigt dragvillig och axar bra, har för mig att bilar normalt ska bli slöare vid haltande gång.



en fråga jag funderat på är om det finns ett uttag på bilen för att avläsa ev felkoder detta då jag saknar den berömda felkodsavläsaren i motorummet.



greger

Greger Svärd
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
Ort: Växjö

Inlägg av Greger Svärd »

Har efter timtals av felsökning valt att i ren desperation att få bilen att gå normalt haft henne inne på volvo för felsökning, killen där hittade en elkabel till spridare ett som det var brott på i kabelskon och efter byte funkar nu allt normalt igen.



dyrköpt kunnskap javist men det hade nog tagit mig en evighet och antagligen ett motorbyte innan jag kommit på det felet.



greger

Skriv svar