Bromsskivor från micro. Slut efter 800 mil...

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
johansjostrand
Färsk användare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 apr 2005, 13:46
Ort: Skillingaryd / Småland
Kontakt:

Bromsskivor från micro. Slut efter 800 mil...

Inlägg av johansjostrand »

Bytte bromsskivor fram på min 940 Td i november 2004. I samma veva renoverades även resten av framvagnen upp med nya stag och bussningar. Naturligtvis genomgång av bromsok och nya belägg mm.



Nu i sommras efter ca 800 mil börjarde kraftiga skakningar uppstå vid inbromsning. Om bromsen lades an lite försiktigt slog ratten ca 5 cm fram och tillbaka.

Idag plockades skivorna bort och ersattes med nya brembo skivor från annan bildelskedja. Resultatet blev som en helt ny bil att köra! Förlåt, bromsa... Skivorna var så skeva att det syntes klart och tydligt med blotta ögat.



Enligt micros hemsida är det bremboskivor för 569:- som saluförs. Men de jag köpte i jönköpingsbutiken i november förra året var då inga brembo. Nä, det var nån annan skit som dessutom kostade mig över 700:- styck!!! Tyvärr har jag ju inte kvar kvittot... dessutom finns inte ens butiken kvar längre. Anderstorp är närmsta ersättare för min del...



Jag tycker i allafall att bromskivor för över 700:- /st bör hålla mer än 7 månader och 800 mil... Tilläggas ska att jag ej varit mer vårdslös än normalt dvs. Inte kört skivorna glödheta och sen parkerat bilen i en sjö eller dyl... Detta brukar ju vara ett standardsvar, men jag kräver mer än så!



Vad har ni för erfarenhet av micros bromsskivor. Om ni inte fått brembo vill säga...

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

volvo original kostar 725:- styck. varför köpa på micro då? (dessutom ägde bilia micro förut. såldes i våras)



du har ingen anliggande broms? sånt kan göra skivorna skeva
kör 945T aut och 945T man, 1998

johansjostrand
Färsk användare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 apr 2005, 13:46
Ort: Skillingaryd / Småland
Kontakt:

Inlägg av johansjostrand »

jesper13 skrev:volvo original kostar 725:- styck. varför köpa på micro då?
Skivorna köptes i ren panik en söndag då endast micro var öppet...
Du har ingen anliggande broms? sånt kan göra skivorna skeva
Nix... Allt i toppform...

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

jag har handlat skivor & klossar på micro. dem har funkar kalasfint. dock var detta brembo. (alltså samma som bilia säljer och kallar volvo orginal)



"volvo orginal" finns inte i bromsväg, volvo har väl aldrig tillverkat bromsar :?:
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Inlägg av silverräven »

:) Nja! Just när det gäller bromsskivor så vet jag att ena gången jag köpte så var det made in uk. Nåt år senare stod det made in Sweden och var en "annan" Volvo orginalförpackning. Precis samma typ av skivor inhandlades.



Jag tror nog att volvo själva lägger ut en viss tillverkning i större serier. Vem som får ordern kan ju variera.

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

Mina bromskivor ibak på min bil kommer från biltema, 3000 mil, utan problem :wink:



Köpte dom bara för att besikta, men eftersom att dom inte har krånglat än så är det onödigt o byta :roll:

Kan väl erkänna att bromsarna går hårt me :wink: :lol:
[Volvo 945 LTT-96]

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

MurranBoy skrev:Mina bromskivor ibak på min bil kommer från biltema, 3000 mil, utan problem :wink:



Köpte dom bara för att besikta, men eftersom att dom inte har krånglat än så är det onödigt o byta :roll:

Kan väl erkänna att bromsarna går hårt me :wink: :lol:


Har också hört att Biltemas bromsar ska vara bra, har dock ej prova dom..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Användarvisningsbild
Igraa
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 12 dec 2004, 16:09
Ort: Halmstad

Inlägg av Igraa »

Turbo_Erik skrev:
MurranBoy skrev:Mina bromskivor ibak på min bil kommer från biltema, 3000 mil, utan problem :wink:



Köpte dom bara för att besikta, men eftersom att dom inte har krånglat än så är det onödigt o byta :roll:

Kan väl erkänna att bromsarna går hårt me :wink: :lol:


Har också hört att Biltemas bromsar ska vara bra, har dock ej prova dom..


inget fel på dom alls.. mina har gått 4000 mil, och dom höll på en åktur på asfalt ca 300m, enbart på skivan.

å inga anmärkningar på besiktningen heller angående bromsarna.. har bevis på att alla hjul låser vid hård inbromsning :P
man kommer steget längre med buntband.



740gl -87 med 36 000+ på mätaren , b230f, vassare kam, open air.

johansjostrand
Färsk användare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 apr 2005, 13:46
Ort: Skillingaryd / Småland
Kontakt:

Inlägg av johansjostrand »

MurranBoy skrev:Mina bromskivor ibak på min bil kommer från biltema, 3000 mil, utan problem
Mina med...

Easyrider74
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 jan 2005, 17:11

Biltema skivor

Inlägg av Easyrider74 »

Biltemas skivor är VÄLDIGT bra med tanke på priset. Fungerar korrekt. Klossarna däremot aktar iallafall jag mig för. De är junk!!!

Jag köper skivor på Biltema o klossar på Autoexperten.

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Inlägg av silverräven »

8) Har bytat skivor nu i sommar. Volvo fram inkl. klossar. Biltema bak inkl. klossar o handbromsbackar. Får bli en långtidsstudie på detta. inga probs hittills. :wink:

m[a]ster

Inlägg av m[a]ster »

ja har köpt mig skivor på biltema ska sätta på dem nån dag.. får hoppas att de går igenom besiktningen bara...

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

jag fick nedslag på besiktningen på dåliga bromsar bak.. (mamma hade bilen innan mig och hon kör så försiktigt).. så jag tog mig ett par herrejösses inbromsningar från sisodär 90blås så att skivorna vart riktigt varma, sen åkte jag in och besiktigade om med perfekta värden utan att ens ha lossat bakhjulen..



dock så kan jag också biltemas bromsskivor är bra men dom tog dåligt som afn i början.. men efter en landsvägsfärd i bra hastighet med mycke hårda inbromsningar så nyper dom fint..

Myran
Färsk användare
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 maj 2003, 00:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av Myran »

Min erfarenhet säger mig att när det gäller bromsar så skall man köpa skivor+ klossar på volvo! Det är ändå en säkerhets fråga tycker jag iallafall! Så det kan vara värt nåra hundringar extra.
"Kan man inte så ska man inte"



Volvos jag haft: 240 Gl-86, 240 Gl 89. 740 Tic 87. 740 Gl 87.

------------------------------------------------------

Nu kör jag Volvo 740 Glt 16 ventilare. 90´ns Modell!

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Min erfarenhet säger mig att när det gäller bromsar så skall man köpa skivor+ klossar på volvo! Det är ändå en säkerhets fråga tycker jag iallafall! Så det kan vara värt nåra hundringar extra.


klart det handlar om säkerhet.. men som sagt jag har kört runt 2000mil med biltema skivor & belägg bak och kanske 3000 med volvo skivor & belägg från volvo fram och inga av dom har någon onormal förslitning att tala om så jag skulle säga att biltema är helt okej när det gäller bromsar för vardagskörning.



mvh micke

Myran
Färsk användare
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 maj 2003, 00:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av Myran »

Jo ja kan hålla med om att deras grejer kan funka, har kanske själv bara haft otur o fått måndags exemplar =P Men själv föredrar ja volvos gräjer :D
"Kan man inte så ska man inte"



Volvos jag haft: 240 Gl-86, 240 Gl 89. 740 Tic 87. 740 Gl 87.

------------------------------------------------------

Nu kör jag Volvo 740 Glt 16 ventilare. 90´ns Modell!

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

man måste utgå från att allt som biltema säljer är skit och sen sålla ut de få grejer som faktiskt funkar.. :D

Användarvisningsbild
Micke 940 Turbo
Forumsfreak
Inlägg: 3538
Blev medlem: 18 jan 2005, 19:24
Ort: [_Värnamo_] Kör: S60 2,4T - 01 Tidigare : 940LTT -97 Rallybilen 240 GLE - 90
Kontakt:

Inlägg av Micke 940 Turbo »

Så hade jag på bilen när jag köpte den.

De va inte bytta på 5000 mil de skivorna. :?

Men de va jämna iallafall.

Men de va skeva.



Köpte original skivor bak på volvo.

Skivor bak + klossar o monteringssats

+ klossar fram o monteringssats

Slut summa : 1800:- på Volvo.



Har ju kört 2000 mil på dem...

Tar nästan bättre nu än när ja satte dit dem.

Dvs inkörda klossar o skivor vid 2000 mil 8) ORIGINAL !!!



Säkerhet ska man inte snåla på.

Det får vara riktiga grejer !



// Micke
Bild
───────────────── http://www.mickesvolvo.se ─────────────────

Elvis
Övningskörning
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
Kontakt:

Inlägg av Elvis »

silverräven skrev:
Jag tror nog att volvo själva lägger ut en viss tillverkning i större serier. Vem som får ordern kan ju variera.


Precis, det är lite kul med de små "made in"-lapparna som sitter på mycket man köper på Volvo. Har fått grejer från Norge, Frankrike, Storbrittanien, Sverige och Tyskland, som jag kommer i håg. Såg på en Volvoverkstad att en mek klistrat upp en massa olika såna dekaler på sin plats, alla olika och det var åtminstone ett trettiotal.



Volvo lägger, som alla andra, självfallet ut i princip ALL tillverkning till underentreprenörer. Bästa anbud får jobbet.



Egentligen är Volvo alltså en bilkonstruktör (som tar fram specar) och en bilmonteringsfirma (monterar ihop delar från många olika tillverkare till en fungerande bil).

En del saker är av helt egen konstruktion (motorblock tex) medan annat är anpassade standardgrejer (motorstyrningssystem tex) och annat är redan färdiga produkter (som tex bromsar).



Tex är det samma klotsar (och därmed också ok) bak på 740 som på MB W123 eller 124 (kommer inte i håg exakt).



Volvo Orginal innebär således bara att tillverkaren X tryckt Volvos logga på detaljen, packat den i en Volvokartong och att den säljs av Volvo.



Tillverkaren X kan därefter tillverka och sälja exakt samma del under eget namn (och sälja via tex Mekonomen), eller trycka ett annat företags logga (tex Biltemas), packa den i en Biltemakartong och sälja den till Biltema.



För ingen tror väl på fullt allvar att det sitter gubbar i Volvooverall och svarvar bromsskivor på Hisingen :lol:



Välkommen till den moderna världen ;)
Bild

V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis

Vice Ordförande, Turbo Performance Club

Skriv svar