Vibrationer...

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vibrationer...

Inlägg av Rebboz »

Hej,

Vibrationer, är det nått som känns igen ... ?! :wink:



För att göra en lång historia kort så har jag bytt följande saker under bilen : Motorkuddar, växellådskudde, hardyskiva, stödlager med hållare, och knutkors, och balanserat hjulen.



Bilen börjar vibrera vid 45 km/t nu, och vibrerar mer eller mindre resten av registret. Kardanen sitter som den skall, med pilarna mot varandra på kardanrören, och bakersta medbringaren uppmärkt för rätt possition. Har kännt på utgående axeln från OD-lådan (M46+OD) men den är helt stabil, inget glapp. Likaså ingående flänsen på bakaxeln känns helt stabil.



Bilen har vibrerat vid olika hastigheter vart efter jag bytt dom olika sakerna, men nu är jag helt slut på idéer. Följande sak har jag dock uppmärksammat, när man ligger i typ 50 och trycker ner kopplingen så slutar vibrationerna... om jag varvar motorn samtidigt så är det helt lugnt också, eller lägger ur växeln. Men så fort den driver så skakar det i bilen över 45.



Vad är kvar att göra, balansera kardan ?!

Någonting med bakaxeln ?!

Kopplingen ?!



Hoppas någon har nått kul att bidra med...

Tackar på förhand!

/Peter



PS

vibrationer och tankmätare borde förbjudas

8)
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Lagret till ingående axeln i vevaxeln kan det ju vara.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Jaa ... kanske det ...

Jag pratade just med en bilmek angående detta problem, han sa att när man kopplar ur så snurrar allting bara med, och då kan vibrationerna försvinna. Det är skillnad mot när bilen "driver" framåt.



Tack för svaret!
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

En liten uppföljning...

Har just haft kardanen inne på balansering och det behövdes visst, dom nya balanseringsvikterna sitter inte alls på samma ställe nu, jämfört med vart dom gamla satt. Axeln var lite krokig tydligen.



Problemet med vibrationer har försvunnit till 50% efter balanseringen, men finns kvar vid vissa hastigheter. Så det är bara att riva ner växellåda och koppling dårå... :|
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Jag tror det börjar luta åt att bakaxlen är lite slut...

Om man tar tag i kardan och vrider höger-vänster så är det ett glapp på cirka 2cm vid pinjongen. Och hissar man upp bilen på bakaxelklumpen, och tar tag i överkant på höger bakhjul med båda händerna och ruskar, så hörs det ett klonk-klonk ljud, förmodligen lager-klonk.



Det låter väl inte något bra... eller hur ?!

Bilen har gått mycket landsvägs-körning tidigare... 28.000 mil.



Jag får prova att lägga en "blänkare" under köpes och säljes,

Väldigt tacksam om någon har nått att bidra med i detta fall, skall snart åka på lång-semester.
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Skriv svar