Bilen läcker in passagerarsidan!?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Eddie
Övningskörning
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 nov 2004, 16:48
Ort: Växjö
Kontakt:

Bilen läcker in passagerarsidan!?

Inlägg av Eddie »

När det regnar ute så läcker det inte rätt ordentligt vid passagerarsätets fötter. Verkar som det rinner ner bakom styrboxen, men längre än så har jag inte lyckats lokalisera det.



Finns det några vanliga ställen det brukar läcka på 740? Rutlisten är väll det jag tänkt på. Men finns det fler möjligheter?



Mvh Eddie Landmer

TISA
Övningskörning
Inlägg: 202
Blev medlem: 16 jan 2005, 18:09
Ort: Västerås

Inlägg av TISA »

se där en problem broder!... fick se samma sak efter senaste stört skuren här i västerås..



inte blir man klok av var det kommer heller... min rutlist är hel o fin, var inne på att det kanske läckte under torpedplåten.. tex om avrinning ifrån friskluftsintaget är igentäppt så kanske vattnet kan leta sig ner nånstans.. har dock inte hunnit kolla det än..



ska meddela om jag hittar nåt på min bil.

Eddie
Övningskörning
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 nov 2004, 16:48
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

TISA skrev:se där en problem broder!... fick se samma sak efter senaste stört skuren här i västerås..



inte blir man klok av var det kommer heller... min rutlist är hel o fin, var inne på att det kanske läckte under torpedplåten.. tex om avrinning ifrån friskluftsintaget är igentäppt så kanske vattnet kan leta sig ner nånstans.. har dock inte hunnit kolla det än..



ska meddela om jag hittar nåt på min bil.


Tackar!



Har nu tejpat över hela min rutlist så där är det 100% tätt där nu, och tejpat igen friskluftsintaget så där med är helt tätt. Hade av torpedplåten innan. Och det enda stället jag kunde se att det skulle kunna rinna in vatten var ner i värmepaketet och där är det torrt på min.



Skulle det läcka runt sidorutlisten så tycker jag det borde rinna ner och hamna på utsidan av innertröskeln (så att det rinner ut igen under dörren alltså). Hoppas ni fattar vad jag menar :lol:



Så jag vetifan vart det kan läcka nu. Måste nästan vara nånstans från torpeden :? För mina skumgummimattor som sitter mot torpeden är fuktiga i nederkanten/så långt upp man kan känna.



Några tips?



Mvh Eddie Landmer

Gramse
Övningskörning
Inlägg: 161
Blev medlem: 10 okt 2004, 16:01
Kör: Audi :(
Ort: Hindås

Inlägg av Gramse »

Å ni e säkra på att värmekranen inte läcker ??

så att det är därför mattan e blöt så långt upp



bara en tanke
Har ägt: 242 -81, 244 -83(38Kmil), 740 -87(39,3Kmil), 740 -88(39Kmil)

Kör: **** ** ****



Min förgasar guide, konvertera B230K till B230A förgasare

http://www.gramse.nu/gamla-telia/forgasar_byte/230k.pdf

Användarvisningsbild
Igraa
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 12 dec 2004, 16:09
Ort: Halmstad

Inlägg av Igraa »

har för mig att de kan vara vid fläkten, ska finnas nån slaks sland ansluten till fläkten eller vad de nu va,, man ser de tydligt.

är ovanför passagerarens fötter..



fick ett klagomål en gång, hon blev inte så glad :P
man kommer steget längre med buntband.



740gl -87 med 36 000+ på mätaren , b230f, vassare kam, open air.

Eddie
Övningskörning
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 nov 2004, 16:48
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

Tack för tipsen!



Men om det vore värmekranen skulle det väll varit glykolblandat vatten som läckte in? Mitt är "vanligt" vatten. Och kommer bara när det regnar ute.



Igraa: Så du menar att det kommer inifrån fläktpaketet? Förstår inte riktigt :oops:



För det sitter ingen fläkt i min nu, och det är torrt där inuti så borde tyvärr inte kunna vara där heller :?



Mvh Eddie Landmer

TISA
Övningskörning
Inlägg: 202
Blev medlem: 16 jan 2005, 18:09
Ort: Västerås

Inlägg av TISA »

Igraa skrev:har för mig att de kan vara vid fläkten, ska finnas nån slaks sland ansluten till fläkten eller vad de nu va,, man ser de tydligt.

är ovanför passagerarens fötter..



fick ett klagomål en gång, hon blev inte så glad :P


jaa just det en sån slang finns det ju, såg det när jag bytte fläkt häromdagen, o inte sitter det med nån slangklämma heller.. kan ju vara därifrån, men som trådskaparen skrev i första inlägget så ser det ut att ha runnit vid styrboxen, ska ner till bilen och prova att hälla vatten över höger sida av vindrutan samt torped plåt, montera bort handsfack så vore det väl fasen om man inte såg var det läckte ifrån OM det nu är läckage utifrån.

16valve4ever
Övningskörning
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
Ort: Stockholm

Inlägg av 16valve4ever »

Jag råkade ut för att täcklocket som sitter istället för friskluftsintaget (finns ej på bilar med AC) på förarplatsen läckte. I med lite tät-gucka och saken var fixad!



Jag har för mig att det sitter ett likadant lock bakom styrboxen på passagerarsidan. Det är ca 15x15 cm stort och om du har tur är det det som läcker för dig. Låt någon hälla vatten ner i luftintaget på utsidan och se om inte det kommer in vatten där.



Lycka till! :)
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...

Eddie
Övningskörning
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 nov 2004, 16:48
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

16valve4ever skrev:Jag råkade ut för att täcklocket som sitter istället för friskluftsintaget (finns ej på bilar med AC) på förarplatsen läckte. I med lite tät-gucka och saken var fixad!



Jag har för mig att det sitter ett likadant lock bakom styrboxen på passagerarsidan. Det är ca 15x15 cm stort och om du har tur är det det som läcker för dig. Låt någon hälla vatten ner i luftintaget på utsidan och se om inte det kommer in vatten där.



Lycka till! :)


Tack för det tipset! det ska kollas!



Har dock tejpat igen hela luftintaget :) men det kan ju mycket väl läcka in vid sidoskarvarna på bröstplåten :)



Mvh Eddie Landmer

Användarvisningsbild
Igraa
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 12 dec 2004, 16:09
Ort: Halmstad

Inlägg av Igraa »

jopp de finns en liten slang där, som kan bara ha blivit bortpetad elle nått av misstag..



de äe ju från torpedplåten vattnen kommer in, men sen så ska de ju avskiljas vid fläkten, vet inte riktigt hur de funkar,, men de äe därför den slangen finns där.



kolla lite där nere,, nått måste de finnas, för de ska ju inte läcka in där..



va de du som demonterade fläkten ?
man kommer steget längre med buntband.



740gl -87 med 36 000+ på mätaren , b230f, vassare kam, open air.

Eddie
Övningskörning
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 nov 2004, 16:48
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

Igraa skrev:jopp de finns en liten slang där, som kan bara ha blivit bortpetad elle nått av misstag..



de äe ju från torpedplåten vattnen kommer in, men sen så ska de ju avskiljas vid fläkten, vet inte riktigt hur de funkar,, men de äe därför den slangen finns där.



kolla lite där nere,, nått måste de finnas, för de ska ju inte läcka in där..



va de du som demonterade fläkten ?


Okej! den där slangen har jag inte sett till :? Ja jag har bytt hela värmepaketet, men ingen utav bilarna var helt komplett från början så det kan ju mycket väl fattas något!



Ska slangen sitta i underkant där fläkten skruvas fast eller högre upp?



Mvh Eddie Landmer

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Slangen sitter bredvid fläkten på lufttrummans undersida, mot värmepaketet om du hänger med ? Den går igenom torpedväggen och slutar strax ovanför höger rambalk. Slangen sitter dessutom lite dumt till rakt ovanför passagerarens fötter - utan slangklämma - lite utsatt för sparkar och fotningar, min egen slang har lossnat några gånger då passageraren inte kunnat hålla fötterna i styr...



Skulle det inte vara där det läcker får du gå vidare med att kolla alla genomföringar och tätningar i torpeden och sidoväggarna, särskilt på vänstersidan om det nu är där det blir blötast. Kolla kabelgenomföringen till sidoblinkersen, jag har för mig att gummidamasken kan hoppa ur och det då kan komma in vatten i kupén...
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Användarvisningsbild
mikaelft
Uppkörning
Inlägg: 361
Blev medlem: 15 dec 2002, 18:47
Ort: Norge

Re: Bilen läcker in passagerarsidan!?

Inlägg av mikaelft »

Eddie skrev:När det regnar ute så läcker det inte rätt ordentligt vid passagerarsätets fötter. Verkar som det rinner ner bakom styrboxen, men längre än så har jag inte lyckats lokalisera det.



Finns det några vanliga ställen det brukar läcka på 740? Rutlisten är väll det jag tänkt på. Men finns det fler möjligheter?



Mvh Eddie Landmer


Har du taklucka?

Eddie
Övningskörning
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 nov 2004, 16:48
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

Morst skrev:Slangen sitter bredvid fläkten på lufttrummans undersida, mot värmepaketet om du hänger med ? Den går igenom torpedväggen och slutar strax ovanför höger rambalk. Slangen sitter dessutom lite dumt till rakt ovanför passagerarens fötter - utan slangklämma - lite utsatt för sparkar och fotningar, min egen slang har lossnat några gånger då passageraren inte kunnat hålla fötterna i styr...



Skulle det inte vara där det läcker får du gå vidare med att kolla alla genomföringar och tätningar i torpeden och sidoväggarna, särskilt på vänstersidan om det nu är där det blir blötast. Kolla kabelgenomföringen till sidoblinkersen, jag har för mig att gummidamasken kan hoppa ur och det då kan komma in vatten i kupén...


Okej ska titta efter slangen imorgon! Har letat mycket redan efter saker i torpeden där det kan läcka in utan att hitta något :(



Tack för tipsen :)



Mikaelft: Har tyvärr ingen tacklucka.



Mvh Eddie Landmer

L.Ledin
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 feb 2005, 00:23

Inlägg av L.Ledin »

Hej

jag har samma problem och kan inte hitta läckan, kom nån på vad det kan vara för det är :evil: väldans irriterande ,tips mottages tacksamt

Hälsningar L

Eddie
Övningskörning
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 nov 2004, 16:48
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

Sorry, glömde bort att skriva det här.



På min bil så droppade det ner mellan torpedplåten och huven och sedan ner på kabelstammen och rann på den in i bilen :) Kan ju vara värt att kolla iaf!



Mvh Eddie Landmer
Bild

Användarvisningsbild
mikaelft
Uppkörning
Inlägg: 361
Blev medlem: 15 dec 2002, 18:47
Ort: Norge

Inlägg av mikaelft »

En snowcap borde väl lösa problemet?

Halmstad-Tompa
Uppkörning
Inlägg: 709
Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32

Inlägg av Halmstad-Tompa »

Hur gör man på bästa sätt rent dräneringskanalerna till takluckan?...En lång ståltråd med lite tyg på eller?



har samma typ av problem nämligen...

Skriv svar