Bilen säkraste platsen vid åska?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Bilen säkraste platsen vid åska?

Inlägg av Turbo-Mupp »

Hej!



Det sägs ju att bilen är den säkraste platsen att vara på när det åskar. Stämmer detta? Om det stämmer, varför är det så? Hur kan den vara säkrast? Finns det någon risk med att sitta i en bil vid åska? Kan det ändå hända nåt även om den är säkrast? Vad kan hända isåfall? Vad är det värsta som kan hända? Om bixten slår ner i min Volvo 744GL -85 med B230A motor (Förgasare), kan något paja då?
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

inget pajjar, KANSKE du får något märke i lacken.

det är oerhört säkert att sitta i en bil om åskan går eftersom strömmen leds över karossen och 'runt' dig som sitter i bilen, dessutom isolerar däcken från marken. Inget lär pajja i din fina bil :)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

ThaSaint skrev:inget pajjar, KANSKE du får något märke i lacken.

det är oerhört säkert att sitta i en bil om åskan går eftersom strömmen leds över karossen och 'runt' dig som sitter i bilen, dessutom isolerar däcken från marken. Inget lär pajja i din fina bil :)



//Erik


tack för svaret. Precis vad jag ville höra =). En på min billakcerarutbildning han är en riktig mytoman.

han påstår att hans Volvo 945 LTT har samma motor som Volvo S40. Han påstår även att en kille han känner, hans bil skulle ha träffats utav blixten och kluvits.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Hahahaha, den var bra ;)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Haha!!! :lol: Dagens skratt för faaan ;)
VOLVO 940 TURBO -96

Originalet
Van forumsanvändare
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 mar 2004, 23:35
Ort: Axvall

Inlägg av Originalet »

Kan va lurigt att sitta i vissa bilar dock. Som har ren plåt på dörrsidorna, sitter man mot den plåten antar jag att det kan vara lite farligt kanske?

jijson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 16 maj 2005, 23:55
Ort: Växjö / Väckelsång
Kontakt:

Inlägg av jijson »

fan vissa folk förstår inte hur de gör bort sig :P
Bild

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Tycker sånna är roliga man kan skratta gott åt dom sedan. :lol:

// Anders

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Turbo-Mupp skrev:
ThaSaint skrev:inget pajjar, KANSKE du får något märke i lacken.

det är oerhört säkert att sitta i en bil om åskan går eftersom strömmen leds över karossen och 'runt' dig som sitter i bilen, dessutom isolerar däcken från marken. Inget lär pajja i din fina bil :)



//Erik


tack för svaret. Precis vad jag ville höra =). En på min billakcerarutbildning han är en riktig mytoman.

han påstår att hans Volvo 945 LTT har samma motor som Volvo S40. Han påstår även att en kille han känner, hans bil skulle ha träffats utav blixten och kluvits.


Be honom att plocka fram ett kort på den kluvna bilen och be honom även ta ett kort på sin spisinstallation i 940:in.

Klarar han det inte så är jag inte ett dugg förvånad!

HATAR FÖRSTÅSIGPÅARE!
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

Turbo-Mupp skrev:
ThaSaint skrev:inget pajjar, KANSKE du får något märke i lacken.

det är oerhört säkert att sitta i en bil om åskan går eftersom strömmen leds över karossen och 'runt' dig som sitter i bilen, dessutom isolerar däcken från marken. Inget lär pajja i din fina bil :)



//Erik


tack för svaret. Precis vad jag ville höra =). En på min billakcerarutbildning han är en riktig mytoman.

han påstår att hans Volvo 945 LTT har samma motor som Volvo S40. Han påstår även att en kille han känner, hans bil skulle ha träffats utav blixten och kluvits.


våran bil har träffats av blixten.. eller.. den vi hadde.. den dog inte utav det men iaf.. satt i den vid tillfället.. händer inte specielt mkt... de smäller till o blir vitt en stund sen e alt som vanligt... tom fartränderna i kalsingarna (och på sätet)
Bild

Prototypen
Uppkörning
Inlägg: 412
Blev medlem: 26 aug 2004, 10:35

Inlägg av Prototypen »

Faradays bur, är principen med att den elektriska laddningen går ENBART på utsidan.
Varför inte prova en SAAB istället?

Akus
Uppkörning
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 sep 2003, 17:50
Ort: Rödeby

Inlägg av Akus »

för några år sedan hände ngt liknande. minns att alla i bilen fick huvudvärk å mådde lite underligt men annars hände nog inget...
850 turbo -95

740Wennberg
Uppkörning
Inlägg: 449
Blev medlem: 25 dec 2004, 23:15
Ort: Boden

Inlägg av 740Wennberg »

Turbo-Mupp skrev:tack för svaret. Precis vad jag ville höra =). En på min billakcerarutbildning han är en riktig mytoman.

han påstår att hans Volvo 945 LTT har samma motor som Volvo S40. Han påstår även att en kille han känner, hans bil skulle ha träffats utav blixten och kluvits.


Wahhahahahaha. det var fan roligt. Vilken pajjas. hatar mytomaner.
I ride with the best, i die with the best / Team Volvo.



Old Volvos never die they only go faster.

CPBBK84
Övningskörning
Inlägg: 274
Blev medlem: 19 okt 2004, 12:53
Ort: Lund

Inlägg av CPBBK84 »

Du turbo-Mupp, var finns det billackerarutbildningar och hur kommer man in på dom, jag bor också i skåne.



MVH



Christoffer
Volvo 740 GL 85:a (skrotad) Saab 9000i 88:a (såld) Åker Volvo 740 GLT 16Valve -88b

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

CPBBK84 skrev:Du turbo-Mupp, var finns det billackerarutbildningar och hur kommer man in på dom, jag bor också i skåne.



MVH



Christoffer
Lernia i Kävlinge har billackerar utbildning och den kommer du in på via AF eller CSN.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

CPBBK84
Övningskörning
Inlägg: 274
Blev medlem: 19 okt 2004, 12:53
Ort: Lund

Inlägg av CPBBK84 »

aha :) men vad får man för bidrag, jag bor ju liksom i egen lägenhet o så, hur lång är utbildningen?



//christoffer
Volvo 740 GL 85:a (skrotad) Saab 9000i 88:a (såld) Åker Volvo 740 GLT 16Valve -88b

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Åskan slog ner i en rallybil (med sånt där långt antenn-spröt), när jag stog och hade hand om starten på en lokal rallytävling för många år sen.

Bilen i fråga stog och väntade på sin tur i startgroparna när åskan slog ner, & j*vlar va det small!! Intercomen pajade i den bilen, men ingetr annat.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

CPBBK84 skrev:aha :) men vad får man för bidrag, jag bor ju liksom i egen lägenhet o så, hur lång är utbildningen?



//christoffer


på csn får du 6900kr/månad max bidrag. På AF får du aktivitetsstöd motsvarande a-kassa om du har sådan annars mindre summa. Utbildningen är 60 veckor lång. Mer om det kan du läsa på www.lernia.se
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

CPBBK84
Övningskörning
Inlägg: 274
Blev medlem: 19 okt 2004, 12:53
Ort: Lund

Inlägg av CPBBK84 »

Fan va trist att man måste ha ett gott färgseende, jag kom ju på att jag är färgblind :( , jag får inte bli polis heller, det ville jag bli innan, jag t.o.m. praktiserade på polisen när jag gick i 9:an.



//Christoffer
Volvo 740 GL 85:a (skrotad) Saab 9000i 88:a (såld) Åker Volvo 740 GLT 16Valve -88b

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

CPBBK84 skrev:Fan va trist att man måste ha ett gott färgseende, jag kom ju på att jag är färgblind :( , jag får inte bli polis heller, det ville jag bli innan, jag t.o.m. praktiserade på polisen när jag gick i 9:an.



//Christoffer


surt....du kan ju bli bilplåtslagare på samma skola. det finns en kille där som oxå är färgblind...
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

CPBBK84
Övningskörning
Inlägg: 274
Blev medlem: 19 okt 2004, 12:53
Ort: Lund

Inlägg av CPBBK84 »

Ja, eller så blir jag en luffare :)
Volvo 740 GL 85:a (skrotad) Saab 9000i 88:a (såld) Åker Volvo 740 GLT 16Valve -88b

Användarvisningsbild
tompasod
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 okt 2004, 12:51

Inlägg av tompasod »

Jag satt i bilen när blixten slog ner, precis som f.g. talare så smäller det utav h-vete, blir vitt sken och sen inget mer...

16valve4ever
Övningskörning
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
Ort: Stockholm

Inlägg av 16valve4ever »

Det farligaste som kan hända är att blixten slår ner i bilen när den rör sig för då kan man få sprängpunka vilket är mindre bra när man ligger och cruisar i 140... :o
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...

Skriv svar