muppig b230E efter skogsrally :o

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

muppig b230E efter skogsrally :o

Inlägg av rickard »

Var ute och rejsade lite i skogen, flög över ett krön och sen gick den inte många hundra meter till innan den stannade...

när vi bogserade hem den så fick jag igång den lite då och då.

Nu startar den när den är kall, och går helt normalt på alla varvtal, tills man lägger i en växel och tror att man kan köra iväg... då dör den och vill inte gå igång, med startas kan den hosta till men inget mer.



Det verkar som att det kan läcka pyttelite tjuvluft kring tomgångsmotorn för varvtalet ändrades pyttelite när jag sprayade med startgas dära... Hum. men ska det göra att den beter sig såhär? jag känner inte att det drar någonting runtikring så det lär vara ytterst pyttelite isf.



jag har gnista och stiften ser torra ut. Jag antar att jag har soppa hela tiden i.om att jag hör pumpen under förarstolen, och den går ju bra när den är kall... Iof. jag varmkörde den på tomgång ca en halvtimme, stängde av och den gick igång som vanligt... sen skulle jag köra.. jag kom 3 meter innan den dog igen, och där gick den inte igång igen inte ens med startgas. SUCK!



någon som har några idéer o vad som kan vara fel? allt ser ut att sitta kvar under huven...
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Hum.

får börja med att säga att jag vet inte vad någonting heter.. på k-jettet.



men under insuget så är det ju en gummibälg spm går ner till (bränslehuvudet?). i den så är det en platta, som man kan trycka ner med en skruvmejsel typ s¨det skulle kunna komma in luft.

ska det vara så... tätt? motorn vill ju dra i sig luft och borde då alltså inte få i sig luft... så som det är nu.



kan tilläggas att jag inte fick igång den över huvud taget imorse när den var kall, startgasen gör ingen skillnad... Å jag har fortfarande gnista.

några (fler?) ideér? :o
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

mjaha detta var muppigt.



Det kommer ingen soppa genom spridarna. Så där har vi problemet...

jag har soppa fram till bränslefördelaren.

Då är det alltså den som är pajj, men hur sjutton kan den gå sönder?

luftvågen ser hel ut..

Om jag nu skulle vilja etanolkonvertera kärran med en gång så ska man ju ha tag på en luftvåg+bränslefördelare ifrån en 240tic? eller kan man shimsa om något i luftvågen så det funkar?



ingen som e haj på k-jet?
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Kan det vara så att den där luft vågen har kilat fast vid nedslaget??

Pröva lyfta plattan och se om den går lätt.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

den tar ju i väggarna men går relativt lätt upp, tar jag tag i den lilla skruven med fingrarna kan jag lyfta den utan problem :/



undrar hur i helskotta den kan ha pajjat för ett jävla gupp. Hade jag slagit sönder tanken eller något på en sten hade de vart en sak men de här :| , om det nu är den som är pajj.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Uppdatering...



har bytt hela skiten under insuget nu (luftvåg, grejen som sitter på den (bränslefördelare?) och tja alla slangar och skit, spridare m.m tog jag med.. satt ju fast i de hamla grejerna så.



Jag får ingen soppa ur spridarna, men det duschar bra med soppa om jag lossar slangen till kallspridaren på insuget. så soppa går fram dit iaf.



tar jag loss gummibälgen och låter en polare hålla upp luftvågs-plattan så kommer det ändå ingen soppa ur spridarna..



har jag fått tag på en trasig luftvåg igen eller är det inte de som är felet? Tycker det är konstigt isf att den skulle gått sönder..
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Användarvisningsbild
Jägarn
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 dec 2004, 17:41
Ort: Jönköping

Inlägg av Jägarn »

När jag hade problem med min B230e så fanns det bränsle fram till bränslefördelaren men det kom inget ur spridarna.

det visade sig att pumpen under bilen lagt av och gjorde så att det blev för litet tryck...

Trots att det sprutade som fan när man lossade slangen vid tex. filtret i motorrummet...



Kollat om pumparna går??



//Robin
Volvo 740 GLE A-traktor

¤Numera såld¤



Volvo 244 A-traktor -82

B23E + m46 + AGA-diff

¤SÅLD¤

Volvo 965 3,0 -92 ¤ 744 GLT 16V -90 Sålda

Merca 300D Såld

Volvo 740 Gle -87

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

för det första...



e snurran har ingen tomgångsmotor...



jag har b230e, med bränslevåg från 240 tic (b21et)



funkar perfekt att köra på 100% etanol...



ditt problem verkar vara soppapumpen, kanske har den fått sig en smäll under rallyt? ;)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Användarvisningsbild
Jägarn
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 dec 2004, 17:41
Ort: Jönköping

Inlägg av Jägarn »

Håller med anders1984 här, bränslepumpen sitter rätt dumt under bilen...

Väldigt utsatt ställe... Min slang fastnade i en gren o gick av en gång,

inte så kul!!!
Volvo 740 GLE A-traktor

¤Numera såld¤



Volvo 244 A-traktor -82

B23E + m46 + AGA-diff

¤SÅLD¤

Volvo 965 3,0 -92 ¤ 744 GLT 16V -90 Sålda

Merca 300D Såld

Volvo 740 Gle -87

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Jägarn skrev:Håller med anders1984 här, bränslepumpen sitter rätt dumt under bilen...

Väldigt utsatt ställe... Min slang fastnade i en gren o gick av en gång,

inte så kul!!!


haha precis samma för mig :twisted:
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

HUm... mja den i tanken kanske är pajj. den under funkar.. :o



nu har jag dock lagt k-jettet i bakluckan och påbörjat inmontering av lh 2.2 ist... :o



kanske dumt.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Skriv svar