Olja i kylarbehållaren? Bild*
Olja i kylarbehållaren? Bild*
Hej! Jag upptäckte 1 dag efter jag köpt min volvo 745GL -90 att det var en oljeliknande substans i min kylarbehållare. Antingen har förre ägaren "råkat" hälla olja i min kylare eller så är det något med topplockspackningen. eller?
vet inte om detta kan hjälpa:
Motorn är en B230F. Har
AC, ECC, Automatlåda.
vet inte om detta kan hjälpa:
Motorn är en B230F. Har
AC, ECC, Automatlåda.
Sista överlevande bilen efter ett atombombskrig är en Volvo
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm
Re: Olja i kylarbehållaren?
Lymerus skrev:Hej! Jag upptäckte 1 dag efter jag köpt min volvo 745GL -90 att det var en oljeliknande substans i min kylarbehållare. Antingen har förre ägaren "råkat" hälla olja i min kylare eller så är det något med topplockspackningen. eller?
vet inte om detta kan hjälpa:
Motorn är en B230F. Har
AC, ECC, Automatlåda.
Med tanke på att du har automatlåda är det med stor säkerhet kylaren som behöver bytas. Den har nog gått sönder inuti vilket gör att automatlådeoljan och kylvätskan blandas. Ingen trevlig grogg...
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...
Re: Olja i kylarbehållaren?
Vad menar du med "med tanke på att du har automatlåda" ? Skulle de ha med saken o göra? Sedan är automatlåde olja röd16valve4ever skrev: Med tanke på att du har automatlåda är det med stor säkerhet kylaren som behöver bytas. Den har nog gått sönder inuti vilket gör att automatlådeoljan och kylvätskan blandas. Ingen trevlig grogg...
ThaSaint: Jo sörjan är mörkbrun/svart aktig. Då är det alltså Topplockspackningen som måste bytas. okay..bra o veta.
Sista överlevande bilen efter ett atombombskrig är en Volvo
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm
Vad menar du med "med tanke på att du har automatlåda" ? Skulle de ha med saken o göra? Sedan är automatlåde olja röd
Visst är automatklägget rött! Jag vet bara att jag själv har råkat ut för kylarpaj en gång med samma symptom och då var det svårt att skönja den röda färgen i den gröna glykolen. Men självklart kan det vara topplockspackningen också.
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...
16valve4ever skrev:Visst är automatklägget rött! Jag vet bara att jag själv har råkat ut för kylarpaj en gång med samma symptom och då var det svårt att skönja den röda färgen i den gröna glykolen. Men självklart kan det vara topplockspackningen också.
Okay. Jag tror närmare på motoroljan.
Det är ganska mycket olja kvar i själva motorn så jag antar att den jävla snubben som sålde bilen fyllde på med extra olja innan han sålde. Han ska ha spö när jag ser han. (allvarligt)
Jaha 1 extra grejj på Listan som måste göras:
1. Topplockspackningen
2. Skölja ur kylsystemet (pga oljan)
3. Servon (Läcker luft)
4. Fixa ACn (läcker vid hjulhuset)
5. Tangivaren ur funktion (ibland)
Sista överlevande bilen efter ett atombombskrig är en Volvo
Nilaya skrev:hmm, det där har inget me topplockspacningen å göra. Det där kallas igensatt vevhusventilation och dålig packning till oljelocket .
Vad menar du? Förklara lite. Så du menar att oljan i kylarbehållaren har med dålig vevhusventilation? Hur löser man det i så fall?
Svara på alla frågor e du bussig.
Sista överlevande bilen efter ett atombombskrig är en Volvo
Lymerus skrev:Nilaya skrev:hmm, det där har inget me topplockspacningen å göra. Det där kallas igensatt vevhusventilation och dålig packning till oljelocket .
Vad menar du? Förklara lite. Så du menar att oljan i kylarbehållaren har med dålig vevhusventilation? Hur löser man det i så fall?
Svara på alla frågor e du bussig.
Det Nilaya menar är att om det läcker olja från påfyllningslocket så är nog packningen till locket dålig och vevhusventilationen tät, det är bara att plocka bort den svarta burken som sitter under insuget och slangarna till det, rengör dom och byt den lilla filtret som sitter där den grova och den smala slangen går ihop till en grov slang ner till burken.
Kanske inte den bästa förklaringen på hur man gör men söker du här på forumet så kommer du hitta en hel del om att rengöra vevhusventilationen.
Är det olja i expansionskärlet så är det troligtvis topppackningen som har eller är på väg att gå sönder.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
- Kör: 740TIC
CAPCOM skrev:
Det Nilaya menar är att om det läcker olja från påfyllningslocket så är nog packningen till locket dålig och vevhusventilationen tät, det är bara att plocka bort den svarta burken som sitter under insuget och slangarna till det, rengör dom och byt den lilla filtret som sitter där den grova och den smala slangen går ihop till en grov slang ner till burken.....
Flamfällan antar jag att du menar? Den vita saken med massa små hål i? Den kan man lika gärna kasta åt fanders. Sätter bara igen sig med skit och mög och är till ingen nytta Pratade med en kollega på Bilia och han sa de att dem ofta får kasta dem åt fanders då dem sätts igen direkt.. om man kör med så måste man ju rengöra/byta den var 100de mil för att undvika att vevhusvent. sätts igen helt
740 Turbo Intercooler -88,
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
- Ort: Nykil
Lymerus skrev:16valve4ever skrev:Visst är automatklägget rött! Jag vet bara att jag själv har råkat ut för kylarpaj en gång med samma symptom och då var det svårt att skönja den röda färgen i den gröna glykolen. Men självklart kan det vara topplockspackningen också.
Okay. Jag tror närmare på motoroljan.
Det är ganska mycket olja kvar i själva motorn så jag antar att den jävla snubben som sålde bilen fyllde på med extra olja innan han sålde. Han ska ha spö när jag ser han. (allvarligt)
Jaha 1 extra grejj på Listan som måste göras:
1. Topplockspackningen
2. Skölja ur kylsystemet (pga oljan)
3. Servon (Läcker luft)
4. Fixa ACn (läcker vid hjulhuset)
5. Tangivaren ur funktion (ibland)
de e bara att kolla om du har vatten i motoroljan...
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Re: Olja i kylarbehållaren?
Lymerus skrev:Vad menar du med "med tanke på att du har automatlåda" ? Skulle de ha med saken o göra? Sedan är automatlåde olja röd16valve4ever skrev: Med tanke på att du har automatlåda är det med stor säkerhet kylaren som behöver bytas. Den har nog gått sönder inuti vilket gör att automatlådeoljan och kylvätskan blandas. Ingen trevlig grogg...
Det har i allra högsta grad med saken att göra då tomatlådans purékyl sitter inbyggd i motorns vattenkyl. Går purékyldelen sönder och börjar läcka så kan nog de flesta räkna ut vad som händer...Titta på höger gavel på vattenkylaren så kommer du upptäcka två små anslutningar med ledningar som går förbi grenröret och fortsätter bakåt, det är rören till och från tomatlådan och går till purékylet inuti vattenkylet!
Ang. oljan i expansionskärlet så är det nog som sagt motorolja. Jag vill inte skrämma upp dig, men när detta händer (att olja och vatten blandas i expansionskärlet) så KAN det vara som så att toppen är sprucken så att oljan som smörjer ventilerna och kammen blandar sig med kylarvätskan. Toppen måste nog rivas i vilket fall som helst för att säkert avgöra orsaken och då skall naturligtvis en ny toppackning monteras.
Oljan runt påfyllningslocket tyder förmodligen (om inte nån har sölat vid påfyllning ) på helt eller delvis igensatt vevhusventilationsdelar. Ta isär och rengör! Glöm inte att byta packningen vid påfyllningslocket och ev. även flamfällan i vevhusventen.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!
Re: Olja i kylarbehållaren?
Morst skrev:
Det har i allra högsta grad med saken att göra då tomatlådans purékyl sitter inbyggd i motorns vattenkyl. Går purékyldelen sönder och börjar läcka så kan nog de flesta räkna ut vad som händer...Titta på höger gavel på vattenkylaren så kommer du upptäcka två små anslutningar med ledningar som går förbi grenröret och fortsätter bakåt, det är rören till och från tomatlådan och går till purékylet inuti vattenkylet!
Ang. oljan i expansionskärlet så är det nog som sagt motorolja. Jag vill inte skrämma upp dig, men när detta händer (att olja och vatten blandas i expansionskärlet) så KAN det vara som så att toppen är sprucken så att oljan som smörjer ventilerna och kammen blandar sig med kylarvätskan. Toppen måste nog rivas i vilket fall som helst för att säkert avgöra orsaken och då skall naturligtvis en ny toppackning monteras.
Oljan runt påfyllningslocket tyder förmodligen (om inte nån har sölat vid påfyllning ) på helt eller delvis igensatt vevhusventilationsdelar. Ta isär och rengör! Glöm inte att byta packningen vid påfyllningslocket och ev. även flamfällan i vevhusventen.
Ja fy fan för detta. Lurad på min Andrabil Att folk kan lura en 20 årig grabb sådär. Ska sälja bilen nu. Har inte råd o fa detta. Ingen av de privata vill göra ett sådant ingrepp. Så jag måste sälja bilen och problemen till en annan. hej svejs!
Sista överlevande bilen efter ett atombombskrig är en Volvo
-
- Färsk användare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 09 maj 2005, 20:40
- Ort: KArlskrona
- Kontakt:
jag lovar... det är packningen i locket till påfyllningen som är kass... se bara till att köpa en riktig packning från volvo och se till att det är rent när du trycker dite den ska du se att det bara ligger damm på toppen och inte oljeblandat damm .. det funka för mig iallfall och bilden känns igen..
745 gl - 88 Sil-met
Nilaya skrev:Men har du rensat alla slangar och sånt då ?
Det är juh inget direkt problem att göra iordning det, värre är det med topplockspackningen om det nu är den.
Det är packningen i motorn som spruckit. Har haft 2 volvogalningar som kollat detta. Och det är till 100% chans att det är packningen.
Automatlådans olja är ju röd. och motoroljan mörkbrun. Smeten i kylarbehållaren är ju fan mörkbrun!
Fast det har inte jag med o göra nu Bilen är såld! Fick pruta ner den till 10.000:- Nu kan nån annan ha rolit.
Sista överlevande bilen efter ett atombombskrig är en Volvo