Olja i kylarbehållaren? Bild*

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Lymerus
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 jun 2005, 21:36
Ort: Karlskrona

Olja i kylarbehållaren? Bild*

Inlägg av Lymerus »

Hej! Jag upptäckte 1 dag efter jag köpt min volvo 745GL -90 att det var en oljeliknande substans i min kylarbehållare. Antingen har förre ägaren "råkat" hälla olja i min kylare eller så är det något med topplockspackningen. eller? :o



vet inte om detta kan hjälpa:

Motorn är en B230F. Har

AC, ECC, Automatlåda.
Sista överlevande bilen efter ett atombombskrig är en Volvo

16valve4ever
Övningskörning
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
Ort: Stockholm

Re: Olja i kylarbehållaren?

Inlägg av 16valve4ever »

Lymerus skrev:Hej! Jag upptäckte 1 dag efter jag köpt min volvo 745GL -90 att det var en oljeliknande substans i min kylarbehållare. Antingen har förre ägaren "råkat" hälla olja i min kylare eller så är det något med topplockspackningen. eller? :o



vet inte om detta kan hjälpa:

Motorn är en B230F. Har

AC, ECC, Automatlåda.


Med tanke på att du har automatlåda är det med stor säkerhet kylaren som behöver bytas. Den har nog gått sönder inuti vilket gör att automatlådeoljan och kylvätskan blandas. Ingen trevlig grogg... :)
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

skulle tro topplockspackningen.

Jag har iaf aldrig vart me om att oljekylet til lautomatlådan pajjat inne i kylaren.

vilken förg är oljan i kylarvätskan? röd = tomatlådeolja

mörk/svart/brun = motorolja.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Lymerus
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 jun 2005, 21:36
Ort: Karlskrona

Re: Olja i kylarbehållaren?

Inlägg av Lymerus »

16valve4ever skrev: Med tanke på att du har automatlåda är det med stor säkerhet kylaren som behöver bytas. Den har nog gått sönder inuti vilket gör att automatlådeoljan och kylvätskan blandas. Ingen trevlig grogg... :)
Vad menar du med "med tanke på att du har automatlåda" ? Skulle de ha med saken o göra? :lol: Sedan är automatlåde olja röd 8)



ThaSaint: Jo sörjan är mörkbrun/svart aktig. Då är det alltså Topplockspackningen som måste bytas. okay..bra o veta.
Sista överlevande bilen efter ett atombombskrig är en Volvo

16valve4ever
Övningskörning
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
Ort: Stockholm

Inlägg av 16valve4ever »

Vad menar du med "med tanke på att du har automatlåda" ? Skulle de ha med saken o göra? Sedan är automatlåde olja röd


Visst är automatklägget rött! 8) Jag vet bara att jag själv har råkat ut för kylarpaj en gång med samma symptom och då var det svårt att skönja den röda färgen i den gröna glykolen. Men självklart kan det vara topplockspackningen också.
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...

Lymerus
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 jun 2005, 21:36
Ort: Karlskrona

Inlägg av Lymerus »

16valve4ever skrev:Visst är automatklägget rött! 8) Jag vet bara att jag själv har råkat ut för kylarpaj en gång med samma symptom och då var det svårt att skönja den röda färgen i den gröna glykolen. Men självklart kan det vara topplockspackningen också.


Okay. Jag tror närmare på motoroljan.

Det är ganska mycket olja kvar i själva motorn så jag antar att den jävla snubben som sålde bilen fyllde på med extra olja innan han sålde. Han ska ha spö när jag ser han. (allvarligt)

Jaha :evil: 1 extra grejj på Listan som måste göras:

1. Topplockspackningen

2. Skölja ur kylsystemet (pga oljan)

3. Servon (Läcker luft)

4. Fixa ACn (läcker vid hjulhuset)

5. Tangivaren ur funktion (ibland)
Sista överlevande bilen efter ett atombombskrig är en Volvo

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

är det topplockspackningen så är det ju inte speciellt svårt att byta, tar lite tid bara, och kräver en momentnyckel vid montering igen.



en rak fin stålskala kan vara bra för att kontrollera om toppen är skev åxå



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Lymerus
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 jun 2005, 21:36
Ort: Karlskrona

Inlägg av Lymerus »

Så här ser det ut utanför påfyllnings hålet. Oljan har sipprat ut lite. Helt klart så är det Topplockspackningen :evil:



Bild
Sista överlevande bilen efter ett atombombskrig är en Volvo

Nilaya
Uppkörning
Inlägg: 464
Blev medlem: 18 apr 2005, 19:57
Ort: Timmersdala

Inlägg av Nilaya »

hmm, det där har inget me topplockspacningen å göra. Det där kallas igensatt vevhusventilation och dålig packning till oljelocket :).
en röd pichåååå

Lymerus
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 jun 2005, 21:36
Ort: Karlskrona

Inlägg av Lymerus »

Nilaya skrev:hmm, det där har inget me topplockspacningen å göra. Det där kallas igensatt vevhusventilation och dålig packning till oljelocket :).


Vad menar du? Förklara lite. Så du menar att oljan i kylarbehållaren har med dålig vevhusventilation? :o Hur löser man det i så fall?

Svara på alla frågor e du bussig.
Sista överlevande bilen efter ett atombombskrig är en Volvo

CAPCOM
Uppkörning
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 nov 2003, 22:45
Ort: Umeå

Inlägg av CAPCOM »

Lymerus skrev:
Nilaya skrev:hmm, det där har inget me topplockspacningen å göra. Det där kallas igensatt vevhusventilation och dålig packning till oljelocket :).


Vad menar du? Förklara lite. Så du menar att oljan i kylarbehållaren har med dålig vevhusventilation? :o Hur löser man det i så fall?

Svara på alla frågor e du bussig.


Det Nilaya menar är att om det läcker olja från påfyllningslocket så är nog packningen till locket dålig och vevhusventilationen tät, det är bara att plocka bort den svarta burken som sitter under insuget och slangarna till det, rengör dom och byt den lilla filtret som sitter där den grova och den smala slangen går ihop till en grov slang ner till burken.



Kanske inte den bästa förklaringen på hur man gör men söker du här på forumet så kommer du hitta en hel del om att rengöra vevhusventilationen.



Är det olja i expansionskärlet så är det troligtvis topppackningen som har eller är på väg att gå sönder.
Bild

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Inlägg av cruisingphill »

CAPCOM skrev:




Det Nilaya menar är att om det läcker olja från påfyllningslocket så är nog packningen till locket dålig och vevhusventilationen tät, det är bara att plocka bort den svarta burken som sitter under insuget och slangarna till det, rengör dom och byt den lilla filtret som sitter där den grova och den smala slangen går ihop till en grov slang ner till burken.....




Flamfällan antar jag att du menar? Den vita saken med massa små hål i? Den kan man lika gärna kasta åt fanders. Sätter bara igen sig med skit och mög och är till ingen nytta :? Pratade med en kollega på Bilia och han sa de att dem ofta får kasta dem åt fanders då dem sätts igen direkt.. om man kör med så måste man ju rengöra/byta den var 100de mil för att undvika att vevhusvent. sätts igen helt
740 Turbo Intercooler -88,

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

Lymerus skrev:
16valve4ever skrev:Visst är automatklägget rött! 8) Jag vet bara att jag själv har råkat ut för kylarpaj en gång med samma symptom och då var det svårt att skönja den röda färgen i den gröna glykolen. Men självklart kan det vara topplockspackningen också.


Okay. Jag tror närmare på motoroljan.

Det är ganska mycket olja kvar i själva motorn så jag antar att den jävla snubben som sålde bilen fyllde på med extra olja innan han sålde. Han ska ha spö när jag ser han. (allvarligt)

Jaha :evil: 1 extra grejj på Listan som måste göras:

1. Topplockspackningen

2. Skölja ur kylsystemet (pga oljan)

3. Servon (Läcker luft)

4. Fixa ACn (läcker vid hjulhuset)

5. Tangivaren ur funktion (ibland)


de e bara att kolla om du har vatten i motoroljan...

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Nu såg jag en sak här. Min B230F trycker ut lite olja men bara ibland ur oljepåfyllnadslocket trots att packningen där är sprillans ny. Är det då vevhusvent som behöver rengöras? Hmm... Får kika på det!
VOLVO 940 TURBO -96

CAPCOM
Uppkörning
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 nov 2003, 22:45
Ort: Umeå

Inlägg av CAPCOM »

Volvoracing skrev:Är det då vevhusvent som behöver rengöras?


Så är det.







och cruisingphill: jepp det är den jag menar, jag kunde bara inte komma ihåg vad det hette.
Bild

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Olja i kylarbehållaren?

Inlägg av Morst »

Lymerus skrev:
16valve4ever skrev: Med tanke på att du har automatlåda är det med stor säkerhet kylaren som behöver bytas. Den har nog gått sönder inuti vilket gör att automatlådeoljan och kylvätskan blandas. Ingen trevlig grogg... :)
Vad menar du med "med tanke på att du har automatlåda" ? Skulle de ha med saken o göra? :lol: Sedan är automatlåde olja röd 8)


Det har i allra högsta grad med saken att göra då tomatlådans purékyl sitter inbyggd i motorns vattenkyl. Går purékyldelen sönder och börjar läcka så kan nog de flesta räkna ut vad som händer...Titta på höger gavel på vattenkylaren så kommer du upptäcka två små anslutningar med ledningar som går förbi grenröret och fortsätter bakåt, det är rören till och från tomatlådan och går till purékylet inuti vattenkylet!



Ang. oljan i expansionskärlet så är det nog som sagt motorolja. Jag vill inte skrämma upp dig, men när detta händer (att olja och vatten blandas i expansionskärlet) så KAN det vara som så att toppen är sprucken så att oljan som smörjer ventilerna och kammen blandar sig med kylarvätskan. Toppen måste nog rivas i vilket fall som helst för att säkert avgöra orsaken och då skall naturligtvis en ny toppackning monteras.



Oljan runt påfyllningslocket tyder förmodligen (om inte nån har sölat vid påfyllning :wink: ) på helt eller delvis igensatt vevhusventilationsdelar. Ta isär och rengör! Glöm inte att byta packningen vid påfyllningslocket och ev. även flamfällan i vevhusventen.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Lymerus
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 jun 2005, 21:36
Ort: Karlskrona

Re: Olja i kylarbehållaren?

Inlägg av Lymerus »

Morst skrev:

Det har i allra högsta grad med saken att göra då tomatlådans purékyl sitter inbyggd i motorns vattenkyl. Går purékyldelen sönder och börjar läcka så kan nog de flesta räkna ut vad som händer...Titta på höger gavel på vattenkylaren så kommer du upptäcka två små anslutningar med ledningar som går förbi grenröret och fortsätter bakåt, det är rören till och från tomatlådan och går till purékylet inuti vattenkylet!



Ang. oljan i expansionskärlet så är det nog som sagt motorolja. Jag vill inte skrämma upp dig, men när detta händer (att olja och vatten blandas i expansionskärlet) så KAN det vara som så att toppen är sprucken så att oljan som smörjer ventilerna och kammen blandar sig med kylarvätskan. Toppen måste nog rivas i vilket fall som helst för att säkert avgöra orsaken och då skall naturligtvis en ny toppackning monteras.



Oljan runt påfyllningslocket tyder förmodligen (om inte nån har sölat vid påfyllning :wink: ) på helt eller delvis igensatt vevhusventilationsdelar. Ta isär och rengör! Glöm inte att byta packningen vid påfyllningslocket och ev. även flamfällan i vevhusventen.


Ja fy fan för detta. Lurad på min Andrabil :lol: Att folk kan lura en 20 årig grabb sådär. Ska sälja bilen nu. Har inte råd o fa detta. Ingen av de privata vill göra ett sådant ingrepp. Så jag måste sälja bilen och problemen till en annan. hej svejs!
Sista överlevande bilen efter ett atombombskrig är en Volvo

kottetrance
Färsk användare
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 maj 2005, 20:40
Ort: KArlskrona
Kontakt:

Inlägg av kottetrance »

jag lovar... det är packningen i locket till påfyllningen som är kass... se bara till att köpa en riktig packning från volvo och se till att det är rent när du trycker dite den ska du se att det bara ligger damm på toppen och inte oljeblandat damm .. det funka för mig iallfall och bilden känns igen..
Bild



745 gl - 88 Sil-met

Nilaya
Uppkörning
Inlägg: 464
Blev medlem: 18 apr 2005, 19:57
Ort: Timmersdala

Inlägg av Nilaya »

Men har du rensat alla slangar och sånt då ?



Det är juh inget direkt problem att göra iordning det, värre är det med topplockspackningen om det nu är den.
en röd pichåååå

Lymerus
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 jun 2005, 21:36
Ort: Karlskrona

Inlägg av Lymerus »

Nilaya skrev:Men har du rensat alla slangar och sånt då ?



Det är juh inget direkt problem att göra iordning det, värre är det med topplockspackningen om det nu är den.


Det är packningen i motorn som spruckit. Har haft 2 volvogalningar som kollat detta. Och det är till 100% chans att det är packningen.

Automatlådans olja är ju röd. och motoroljan mörkbrun. Smeten i kylarbehållaren är ju fan mörkbrun!



Fast det har inte jag med o göra nu :D Bilen är såld! Fick pruta ner den till 10.000:- Nu kan nån annan ha rolit.
Sista överlevande bilen efter ett atombombskrig är en Volvo

Skriv svar