Ställa tändningen ?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
740_Palle
Övningskörning
Inlägg: 147
Blev medlem: 16 mar 2005, 19:40
Ort: Borås

Ställa tändningen ?

Inlägg av 740_Palle »

Bilen är väldigt klen orkar inte lika mycket som innan, kan det vara tändningen som behövs ställas eller kanske bara stiften som behövs bytas ?.

Eller är det nånting annat som ni vet kan vara problemet ?.

Hur ställer man tändningen på en B230F om det nu är det som kan vara problemet ?.



// Palle..
Bild

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Det är iallafall inget man ska behöva bry sig om på en B230F då allt sånt sköts elektroniskt. Derimot kanske det är dags för en service?
VOLVO 940 TURBO -96

740_Palle
Övningskörning
Inlägg: 147
Blev medlem: 16 mar 2005, 19:40
Ort: Borås

Inlägg av 740_Palle »

Okej!.. Då får det bli en service på honom..
Bild

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Inlägg av dannej »

230F har ej justerbar tändning, och kan alltså inte ändra sig självt sådär, såvida mappen i styrboxen inte ändras

CAPCOM
Uppkörning
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 nov 2003, 22:45
Ort: Umeå

Inlägg av CAPCOM »

dannej skrev:230F har ej justerbar tändning, och kan alltså inte ändra sig självt sådär, såvida mappen i styrboxen inte ändras


Det går visst att justera tändningen på en B230F, har själv gjort det, det är bara att sätta på fördelaren och vrida den.



En B234 däremot kan man inte justera tändningen på utan att mappa om den.



Och 740_Palle.



Gör en service på bilen, lustfilter tänddelar och bränslefilter, då kommer den nog att gå bättre.
Bild

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

jepp...



inte mycket att säga, håller med CAPCOM



skaffa en stroboskoplapa på biltema, kostar 279 tror jag..



då kan du få några extra kusar med ;)





men se till att serva den först, så märker du mer skillnad sen ;)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

M Nordin
Övningskörning
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 sep 2003, 13:16

Inlägg av M Nordin »

B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.



MVH



MN

740_Palle
Övningskörning
Inlägg: 147
Blev medlem: 16 mar 2005, 19:40
Ort: Borås

Inlägg av 740_Palle »

Jag tackar ALLIHOPA för svaren..
Bild

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Inlägg av dannej »

M Nordin skrev:B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.



MVH



MN


det var det jag tänkte på.

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.


B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så! :wink:
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

M Nordin
Övningskörning
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 sep 2003, 13:16

Inlägg av M Nordin »

Morst skrev:
B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.


B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så! :wink:


Är du säker på detta? :roll: Trodde att Bendix Regina bara var tändutrustning a la EZK... Det är ju inte Motronic e dyl med integrerad sprut/tändning vi talar om nu



På en -89 med B230F jag hade fanns det en svänghjulsgivare och det verkar ju mäkta korkat om man kan justera tändning med att vrida fördelaren...



Fortfarnade lika tvärsäker?



MVH



MN

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av iqbad »

B230F har Lh 2.4 från 88b och framåt.



Blanda inte ihop tändning och bränsle!



Mvh Eric (som kör med en kabelhärva från en b230F -91 Lh2.4 på sin b230FK motor)
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

dannej skrev:230F har ej justerbar tändning, och kan alltså inte ändra sig självt sådär, såvida mappen i styrboxen inte ändras




B230F kom -87 det går visst att ställa tändningen den plomberade tändningen kom -88B!!!

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

Morst skrev:
B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.


B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så! :wink:




-89??? nu tog du dig vatten över huvudet va.... diagnostikutaget kom på -88B så de så!

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

Morst skrev:
B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.


B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så! :wink:


Läs på lite till B230F -88B har LH 2.4 med impullsgivare vid svänghjulet

Dan1984
Färsk användare
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 jul 2004, 16:27
Kontakt:

Inlägg av Dan1984 »

CAPCOM skrev:
dannej skrev:230F har ej justerbar tändning, och kan alltså inte ändra sig självt sådär, såvida mappen i styrboxen inte ändras


Det går visst att justera tändningen på en B230F, har själv gjort det, det är bara att sätta på fördelaren och vrida den.



En B234 däremot kan man inte justera tändningen på utan att mappa om den.



Och 740_Palle.



Gör en service på bilen, lustfilter tänddelar och bränslefilter, då kommer den nog att gå bättre.


Hur ska fördelaren sita då? efter som mi fördelare är flyt bar men vet itne i vilket läge jag ska säta den spelar sånt ingen rol?

Sän på b230f sä är det från vänster 4312 men är det sam på en b234f? med tanke på att fördelaren blir uppifrån och ner? efter somd en siter sidomonterad? eller har jag gjort fel?
Volvo för evigt. eller ja tills volvo 900 serien. sen är det inte volvo.

Mina bilar en 244 84 en 744 87 aut med ac en 745gle 16v. 244an komer aldrig sälgas.

Föresten jag är stolt värmläning

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Morst skrev:
B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.


B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så! :wink:


Det var konstigt, jag har både LH 2.4 och diagnostikuttag på min B230F -88, så de så! :wink:
Smider nya planer

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Jo, jag vet det numera och ber så hemskt mycket om ursäkt! Jag måste ha varit extremt förgiftad och diverse annat när jag skrev detta! Givetvis har B230F -88B-90 2.4! Jag har sagt annat men det är helt åt helvete! :evil:



Fram till -88 2.2

-88B-90 2.4

91-92 Bendix Regina



Så! Då var förhoppningvis alla nöjda och glada igen!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

16valve4ever
Övningskörning
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
Ort: Stockholm

Inlägg av 16valve4ever »

Är det inte lämpligt att slänga in denna tråd i FAQ:n för att slippa frågan fler gånger? *hint, hint* 8)
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...

Skriv svar