Extraljus på taket

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Originalet
Van forumsanvändare
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 mar 2004, 23:35
Ort: Axvall

Extraljus på taket

Inlägg av Originalet »

Undrar om det är någon som haft extraljus monterade på taket, och kanske har bilder på det?

Funderar på att sätta några extraljus på ett takräcke på något sätt, som man kan ha på bilen. Ljuset blir väl rätt mycket bättre när de sitter så högt, dessutom kan man sätta på många, plus att det är lätt att plocka av efter vintern. Blir det väldigt mycket vindbrus från dom då tro förresten?



Just nu tänker jag på 4 eller 5 Bosch Profi på takräcket, med nåt specialfäste, så det ser "snyggt" ut. Men det får ju inte se för dumt ut.



Så jag vill gärna se bilder om ni har.

Wizzman
Uppkörning
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 jan 2003, 00:24
Ort: Gullabo / Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Wizzman »

Jag har haft 4 extraljus på taket samt 2 i fronten på en bil jag hade.

Totalt odugligt tyckte jag, minsta lilla det regnar eller snöar, så ser du bara regnet/snön.
Audi S2 Avant -95

Bild

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Sen får du räkna med en skaplig ökning i soppa förbrukningen.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Originalet
Van forumsanvändare
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 mar 2004, 23:35
Ort: Axvall

Inlägg av Originalet »

Jaså, det låter inte alls bra måste jag säga. Får kanske skippa den idén helt, och försöka pressa in 3st i bredd framför grillen istället.

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Eller varför inte köra rallystuket. 3 vid grillen och 2 snett nedanför på varje sida. Riktigt ballt tycker jag. Fast man får göra ett bra fäste så man kan ta bort de på sommaren då de inte behövs.



MvH Thomas

Originalet
Van forumsanvändare
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 mar 2004, 23:35
Ort: Axvall

Inlägg av Originalet »

Thomas_7i skrev:Eller varför inte köra rallystuket. 3 vid grillen och 2 snett nedanför på varje sida. Riktigt ballt tycker jag. Fast man får göra ett bra fäste så man kan ta bort de på sommaren då de inte behövs.



MvH Thomas


Har inte råd att köpa nya extraljus bara, har redan 2 Profi och kan nog få tag i ett till.

Inte så snyggt att ha 5 rektangulära i fronten :)



Annars hade jag helst haft 5 runda faktist.

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Originalet skrev:
Thomas_7i skrev:Eller varför inte köra rallystuket. 3 vid grillen och 2 snett nedanför på varje sida. Riktigt ballt tycker jag. Fast man får göra ett bra fäste så man kan ta bort de på sommaren då de inte behövs.



MvH Thomas


Har inte råd att köpa nya extraljus bara, har redan 2 Profi och kan nog få tag i ett till.

Inte så snyggt att ha 5 rektangulära i fronten :)



Annars hade jag helst haft 5 runda faktist.


Hehe bygg om dom till dimljus kanske? Borde kunna fungera åtminstone, även fast utseendet kanske inte blir det bästa! :lol:



MvH Thomas

Originalet
Van forumsanvändare
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 mar 2004, 23:35
Ort: Axvall

Inlägg av Originalet »

Thomas_7i skrev:
Originalet skrev:
Thomas_7i skrev:Eller varför inte köra rallystuket. 3 vid grillen och 2 snett nedanför på varje sida. Riktigt ballt tycker jag. Fast man får göra ett bra fäste så man kan ta bort de på sommaren då de inte behövs.



MvH Thomas


Har inte råd att köpa nya extraljus bara, har redan 2 Profi och kan nog få tag i ett till.

Inte så snyggt att ha 5 rektangulära i fronten :)



Annars hade jag helst haft 5 runda faktist.


Hehe bygg om dom till dimljus kanske? Borde kunna fungera åtminstone, även fast utseendet kanske inte blir det bästa! :lol:



MvH Thomas


Nä det blir nog inte så snyggt tror inte jag. Dessutom tycker jag dimljus är väldigt onödigt. Då skulle jag hellre ha original dimljus i spoilern som är ombyggda till extraljus.

Bedholm
Övningskörning
Inlägg: 237
Blev medlem: 15 sep 2003, 18:44
Ort: Bålsta

Inlägg av Bedholm »

Det är extraljus jag monterat i spoilern, men jag körde dem som dimljus och extraljus.



I 780:n är orginal dimljusen också extraljus när man slår på helljuset, smartkopplat sen fungerar även bara dimljuset med parkering.



Bild

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Att ta eller montera mina extraljus som sitter med Volvo originalfäste framför grillen tar max en kvart. Jag har gjort så man bara behöver lossa en mutter för jordkabeln, och dra bort pluskablarna från reläet som sitter monterat under huven på min. Jättesmidigt!



Dock måste man ju rikta in dem igen sedan man monterat dem, det tar några minuter...

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

fult som stryk med extraljus på taket... morsans granne brukar ha nån på besök som har en opel calibra... MED EXTRALJUS PÅ TAKET... fan va fult...
Bild

Volvo 940 Turbo -92

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

jag hade två rektangulära monterade framför grillen och två till snett nedanför/framför. de senare satt bultade i kofångare. Det blev rätt snyggt och lös rätt bra. hade 100W i alla fyra + i huvudstrålkastarna. Med lite kreativ eldragning kunde jag i helljusläge bestämma precis vilket/vilka par som skulle lysa. även dimljusen kunde då vara med o lysa bland helljusen.
kör 945T aut och 945T man, 1998

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

I vintras åkte jag genom Rättvik, när en Ford scorpio kom upp bakom mig, det är det värsta jag sett i extraljus väg, han hade monterat 10 st extraljus i fronten!

Det såg faktiskt rätt coolt ut, rena rallystuket, fast värre!

andreas_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1080
Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29

Inlägg av andreas_940 »

adde.k skrev:fult som stryk med extraljus på taket... morsans granne brukar ha nån på besök som har en opel calibra... MED EXTRALJUS PÅ TAKET... fan va fult...


ja jag säger de samma! inte snyggt!
Bild

G_L_T
Övningskörning
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 feb 2005, 02:34
Kör: 940se och 940ftt
Ort: linköping

Inlägg av G_L_T »

jag undrar bara när man behöver extra ljus?? när man ser dåligt eller om man är trött?? jag har kört massor av mil och känner inte på något sätt att jag behöver se mer.. 940 ger så mycket ljus jag behöver!! och jag ger mycket hellre min motor kalluften en att smacka igen grillen med 2-5 extra ljus.. extra ljus varken på taket eller i grillen för mig!!
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

G_L_T skrev:jag undrar bara när man behöver extra ljus?? när man ser dåligt eller om man är trött?? jag har kört massor av mil och känner inte på något sätt att jag behöver se mer.. 940 ger så mycket ljus jag behöver!! och jag ger mycket hellre min motor kalluften en att smacka igen grillen med 2-5 extra ljus.. extra ljus varken på taket eller i grillen för mig!!


norrland, vintertid. Extraljus = ett måste.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Wizzman
Uppkörning
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 jan 2003, 00:24
Ort: Gullabo / Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Wizzman »

G_L_T skrev:jag undrar bara när man behöver extra ljus?? när man ser dåligt eller om man är trött?? jag har kört massor av mil och känner inte på något sätt att jag behöver se mer.. 940 ger så mycket ljus jag behöver!! och jag ger mycket hellre min motor kalluften en att smacka igen grillen med 2-5 extra ljus.. extra ljus varken på taket eller i grillen för mig!!


940:n har ju rätt hyffsat helljus original p.g.a dom extra fjärrstrålkastarna. Men vintertid är det trots allt gott med riktiga extraljus... Det tyckte i a f jag när jag pendlade 20 mil om dan i våras i mörker.
Audi S2 Avant -95

Bild

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Stor skillnad med orginal eller 3st Hellla blue i fronten!



Går inte att jämföra!



Men det klart, Fiat Punto är ochså en bil med fyra hjul!

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Extraljus är en säkerhetsdetalj tycker jag. Man är inte lika anstränd i ögonen. Enda nackdelen är när man bländar av. Då kan det bli riktigt mörkt ibland.

Det där med kalluft till motor: Min får tillräckligt med luft och jag har tre runda i fronten.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Gasolino
Färsk användare
Inlägg: 92
Blev medlem: 18 dec 2002, 19:21
Ort: Stockholm (Hässelby)
Kontakt:

Inlägg av Gasolino »

fast det känns som en skröna att man mister kylning om man

monterar extraljus vid grillen, för vad jag vet så

kommer väl största delen luft in under grillen, under konfångaren ??
744 GL -90 B230F

Bild

Skriv svar