Skakar på tomgång

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

prova och plocka loss tomgångsmotorn och smörj upp den med lite 5-56...
Bild

Volvo 940 Turbo -92

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Denesfay »

adde.k skrev:prova och plocka loss tomgångsmotorn och smörj upp den med lite 5-56...
om det var mig du gav tipset till så kan jag säga att det hjälpte inte :( Tog bort och smörjde med lite smörjolja men inget hände.



Bilen skakar fortfarande och låter mysko från utblåset. Har spelat in ljudet men vet ej någon server där man kan lägga upp det så ni kan tanka. Någon som kan bidra med det? Spelade iofs in med mobilen och då låter det som en sjukt trött utombordare :lol: Ni kommer garanterat skratta om ni hör det :P Men iaf så låter den mysko. Typ "blöpp blöpp blöpp" men bara på tomgång upp till ca 1,5k. Ibland så misständer den också. Det finns även med i ljudfilen.
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

CAPCOM
Uppkörning
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 nov 2003, 22:45
Ort: Umeå

Inlägg av CAPCOM »

Denesfay skrev:
Bilen skakar fortfarande och låter mysko från utblåset. Har spelat in ljudet men vet ej någon server där man kan lägga upp det så ni kan tanka. Någon som kan bidra med det?


http://rapidshare.de/



Funkar om filen är under 30mb.
Bild

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Denesfay »

CAPCOM skrev:
Denesfay skrev:
Bilen skakar fortfarande och låter mysko från utblåset. Har spelat in ljudet men vet ej någon server där man kan lägga upp det så ni kan tanka. Någon som kan bidra med det?


http://rapidshare.de/



Funkar om filen är under 30mb.


Okej, tackar!



Här är länken då--> http://dl2.rapidshare.de/files/1527195/ ... dklipp.amr eller http://rapidshare.de/files/1527195/Ljudklipp.amr.html



Som sagt...det låter värre än vad det är p.g.a att jag spelade in med mobiltelefonen :lol: Men man hör det "bluppande" ljudet bra iaf. Och när det misständer imellanåt.



Det fungerar att spela upp ljudet i quicktime eller realplayer tror jag det var. Själv använder jag Nokias multimediaplayer.
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Denesfay »

Nu har jag testat att göra rent fördelardosa + kollat om den var sliten. jämförde med en polares. och hans var i väldigt dåligt skick mot min och hans går bra. Så det kan nog inte vara den. Nu börjar jag tappa tålamodet här :x :cry:
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

men hörru! hur ligger tomgången??? ligger den på under 8-900rpm så kan det börja leva om lite...





kolla även alla andra vakum-slangar... har bytt ett gäng idag på min 940 och det blev lite skillnad faktsikt...
Bild

Volvo 940 Turbo -92

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Denesfay »

adde.k skrev:men hörru! hur ligger tomgången??? ligger den på under 8-900rpm så kan det börja leva om lite...





kolla även alla andra vakum-slangar... har bytt ett gäng idag på min 940 och det blev lite skillnad faktsikt...
Ligger på 800-900 som du skrev. Men ibland så går den upp dock till ca 1100. Men det händer inte ofta.
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

sport-lruk
Uppkörning
Inlägg: 551
Blev medlem: 07 aug 2004, 20:02
Ort: karlstad

Inlägg av sport-lruk »

adde.k skrev:
algoe skrev:börjar med att göra lite rent och kolla kablarna. tack för tipsen :)



hur justerar man CO-halten?
på lmm finns det en långt rör som man sticker ner en 3mm lååång insexa i och justerar ett kvart varv i taget... kommer inte ihåg vilket håll som ger vilket, men har för mig att moturs ger mer å vice-versa...




ska han görde det så tycker jag perssonligen att han ska försöka åka till nån skola som kan ställa in Co Halten för man får bara röra den dära skruven ytterstLite! kan bli väldigt knasigt annars :)





mvh robb
740 Gasar tills de rasar k-kam koniskt filter (Öppet/derekt luft filter)

Användarvisningsbild
wild berries
Färsk användare
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 jul 2004, 15:23
Ort: Norge, Stavanger området

Inlägg av wild berries »

Hei har De prøvd med Startgass ?



Kjøp en boks med Startgass og prøv overalt hvor De misstenker at det kan komme falsk luft inn.



Gjorde dette på min gamle 740 GLE, med B23E motor, og da fant jeg ut at det var lekkasje rundt pakningene på dysene.



Ved bruk av Startgass på "utsatte" plasser i bilen`s motorrom medfører dette en økning i tomgangen, og dermed har De funnet hvor bilen suger falskluft og dermed rister slikt den gjør.



Lykke til, og fortell hvordan det går.



V_H



W_B
Volvo 960 2.5L, 1995 & Volvo 940 SE, 1994
Avstanden til månen er ca. 380.000 km, eller 38 000 mil.
Volvo 940 Gl, 1991, KM 367874 (Solgt Juli 2009)

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

sport-lruk skrev:
adde.k skrev:
algoe skrev:börjar med att göra lite rent och kolla kablarna. tack för tipsen :)



hur justerar man CO-halten?
på lmm finns det en långt rör som man sticker ner en 3mm lååång insexa i och justerar ett kvart varv i taget... kommer inte ihåg vilket håll som ger vilket, men har för mig att moturs ger mer å vice-versa...




ska han görde det så tycker jag perssonligen att han ska försöka åka till nån skola som kan ställa in Co Halten för man får bara röra den dära skruven ytterstLite! kan bli väldigt knasigt annars :)





mvh robb
om den nu står så bilen går väldigt dassigt så kan det ju inte bli värre... men klart bäst är ju å mäta såklart...
Bild

Volvo 940 Turbo -92

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Denesfay »

wild berries skrev:Hei har De prøvd med Startgass ?



Kjøp en boks med Startgass og prøv overalt hvor De misstenker at det kan komme falsk luft inn.



Gjorde dette på min gamle 740 GLE, med B23E motor, og da fant jeg ut at det var lekkasje rundt pakningene på dysene.



Ved bruk av Startgass på "utsatte" plasser i bilen`s motorrom medfører dette en økning i tomgangen, og dermed har De funnet hvor bilen suger falskluft og dermed rister slikt den gjør.



Lykke til, og fortell hvordan det går.



V_H



W_B


Prövade det utan resultat. Dock har jag hittat felet. Här har ni svaret:



Bild



Efter att ha kollat på allt jag kan komma på och era tips så gick jag in till bilia å ställde frågan om vad det kan vara. Förklarade allt jag testat så det uteslöt vi. Då sa han att det kan vara insugspackningen. Han var så snäll så han följde med ut och kollade på motorn. Då tog vi med en vattenkanna och så hälde vi lite vatten på insuget (där packningen sitter) och se på fan vad motorn hackade å hickade då. Så det var helt enkelt insugspackningen :lol: Irriterande lätt fel egentligen. Här har man hållt på å letat i 1-2 månader efter felet. :cry: :wink:





Föresten, ska insugshålen se ut såhär? Eller är det nånn jä--l vart och slipat?

Bild

Bild
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

borde väl visat sig om du sprayade startgas där? Brukar funka bättre än vatten.



Ja så ser insugskanalerna ut, det är helt normalt..

Bild

(Standard 530topp@940Turbo)

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Denesfay »

ThaSaint skrev:borde väl visat sig om du sprayade startgas där? Brukar funka bättre än vatten.


Mjo. Tänkte ju inte på det då så jag antog att jag inte kom i närheten av där packningen var pajj :( Mennu är det fixat. SKÖNT! :)
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

Skriv svar