ta bort grenrör!?!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

ta bort grenrör!?!

Inlägg av SirKim »

...jag ska ta bort mitt original-grenrör för att sätta dit extractor... nu är min fråga: Hur gör jag?



Det ser ut som grenröret rostat fast i toppen :?

... och bultarna ser inte så fina ut!!



Är det bara att kapa av bultarna och muttrarna och sedan montera in nya då man sätter dit extractor...??
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Det är muttrar på pinnbult(eller pinnskruv).



Bara att skruva bort muttrarna. Följer pinnbulten med så gör det inget.

Finns nya på volvo att handla. Dom brukar inte gå av. Antingen så åker muttern av eller så följer hela pinnbulten med.



För att montera pinnbulten så gör man ett kontramutterförband(2 muttrar dragna mot varandra) och skruvar in det med den yttre muttern.
Bild

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Re:

Inlägg av SirKim »

skrev:Det är muttrar på pinnbult(eller pinnskruv).



Bara att skruva bort muttrarna. Följer pinnbulten med så gör det inget.

Finns nya på volvo att handla. Dom brukar inte gå av. Antingen så åker muttern av eller så följer hela pinnbulten med.



För att montera pinnbulten så gör man ett kontramutterförband(2 muttrar dragna mot varandra) och skruvar in det med den yttre muttern.


..så det är bara att köra på med hylsa eller dyligt. Antingen så drar man av bara muttern eller så följer buten med.. ok, man kanske ska skaffa lite nya i alla fall å dra dit.



"För att montera pinnbulten så gör man ett kontramutterförband(2 muttrar dragna mot varandra) och skruvar in det med den yttre muttern." ...detta är ju bara att göra omvändt om bultarna stannar i toppen..



Nåja, det löser sig..
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av micael »

skrev:
skrev: fall å dra dit.



"För att montera pinnbulten så gör man ett kontramutterförband(2 muttrar dragna mot varandra) och skruvar in det med den yttre muttern." ...detta är ju bara att göra omvändt om bultarna stannar i toppen..



Nåja, det löser sig..


Precis. Då skruvar man på den innersta självklart..



Finns nog något specialverktyg för att få ut dom med..

Går det inte med kontramutter så får du ta en rörtång..



Eller så kanske dom är så fina att du kan nytja dom igen...
Bild

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av SirKim »

jag tvivlar på att de är så pass fina så jag kan använda dem igen.



...jag tror att knackar man på muttrarna lite så trillar de i två delar. (ROST AB)



...och bulten ser inte så fin ut, det lilla man ser i alla fall!!
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Det brukar iofs vara fint under muttern....



Extraktorgrenröret är bergis tunnare än gjutjärnsröret så du kanske får skitmycke fina gängor..



Eller inte..



Tror inte pinnbultarna kostar så hutlöst mycke...
Bild

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av SirKim »

...jag tror nog att jag handlar nya innan jag har isär allt.. för att vara på den säkra sidan... blir ju mycket finare oxå om allt är nytt om fint!!!
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Betalade 80:- på Volvo för alla 8 pinnbultar och muttrar

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Re:

Inlägg av SirKim »

skrev:Betalade 80:- på Volvo för alla 8 pinnbultar och muttrar


inte farligt alls!!! :o
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

80 spänn kan det vara värt!
Bild

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av SirKim »

helt klart... hoppas det kommer i morgon!!!
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

Mattias83
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 dec 2002, 20:57
Ort: Hbg
Kontakt:

Inlägg av Mattias83 »

SirKim, var har du köpt ditt extraktor?

Pris?

4-2-1?
Bild



Fina bilder på hemsidan. Ta en titt.

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av SirKim »

http://www.jt-tuning.se/





gå in och kolla..
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

tripleseven
Övningskörning
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 dec 2002, 18:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av tripleseven »

Av ren nyfikenhet undrar jag om de passar på/i 940 också?



/Joel
Bild



You can run, but you will only die tired.

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av SirKim »

...gå in å kolla på JT's hemsida!!
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

tripleseven
Övningskörning
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 dec 2002, 18:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av tripleseven »

Där står det \"740 GL/GLE\" osv osv. Inget om 940, så jag tänkte att jag skulle fråga er som vet...? :)





/Joel
Bild



You can run, but you will only die tired.

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av SirKim »

..jag vet inte, beror väl mer på motor än på vilken volvo-modell.



det finns till B230 modellerna har jag för mig!?



Vad har du för motor då??
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

240fretchi
Van forumsanvändare
Inlägg: 1144
Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
Ort: JoKKmoKK
Kontakt:

Inlägg av 240fretchi »

det beror ju på om motorerna sitter annorlunda i bilarna eller om karossen är annorlunda. den passar ju på alla B230 men kanske inte passar med karossen eller resten av avgassystemet
///Fredrik http://www.swecars.com

Bild

Det är inte farten som dödar det är sättet du stannar på.

Hurumpf
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 16 apr 2003, 14:40
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Hurumpf »

När ni/vi ändå pratar om extraktorgrenrör... Mitt grenrör läcker någonstans innan katalysatorn troligtvis där rören går ihop till en... Den plåten som verkar sitta där är det ett skydd eller är det själva \"vad det nu heter\" EEEE== ärsch jag får la montera ner å kolla riktigt... Måste ändå lossa för att kunna laga...

^

|
DAF 66 SUPER LUXE (6623) -74
VOLVO 740 GL (B230F) -88
DODGE RAM B250 -88
CITROÉN C4 SX-PACK -05

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Re:

Inlägg av SirKim »

skrev:Betalade 80:- på Volvo för alla 8 pinnbultar och muttrar




...skulle få ge 130:- ungefär!?
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

Tiggger
Uppkörning
Inlägg: 867
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:58
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re:

Inlägg av Tiggger »

skrev:När ni/vi ändå pratar om extraktorgrenrör... Mitt grenrör läcker någonstans innan katalysatorn troligtvis där rören går ihop till en... Den plåten som verkar sitta där är det ett skydd eller är det själva "vad det nu heter" EEEE== ärsch jag får la montera ner å kolla riktigt... Måste ändå lossa för att kunna laga...

^

|


Det är väl bara någon sådan där brandskydds plåt.
Bild_____Bild

960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"

----------------------------

Bounce To Hell, Bitch

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Re:

Inlägg av tictac »

skrev:
skrev:Betalade 80:- på Volvo för alla 8 pinnbultar och muttrar




...skulle få ge 130:- ungefär!?


Priserna kan kanske variera, men 130:- är ju fortfarande överkommligt

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av SirKim »

så sant!!





...alla skyddsplåtar är onödig vikt och onödigt skrammel!!! 8)
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Re:

Inlägg av SirKim »

skrev:Där står det "740 GL/GLE" osv osv. Inget om 940, så jag tänkte att jag skulle fråga er som vet...? :)





/Joel


Fick hem grenröret idag... wiiii!! :P

På "kvittot/följesedeln" står det 740/940...



Nåja, nu är det hemma. Ska väl bygga system nästa vecka... hoppas det ger nått!? :|
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av SirKim »

GRENRÖR MONTERAT!!



(sorry, inga bilder.. hade ej kameran då jag monterade det...)



Någon som har B230F som monterat extractorgrenrör som man kan byta ett par ord med??

Hur upplevde du \"effekten\" etc.??
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

Skriv svar