Har nu lusläst allt om tankgivare/mätare etc etc. Men inte hittat just mitt "fel".
Min 90:a 745:a (41 100mil) har tankmätaren funkat fram ´till i vintras då den stannade på 4/5 full tank. går ner igen när tändningen är av.
Nu till min fråga, är det ngt enkelt fel? Typ vicka på "jorden" eller måste det till att börja riva bakom instrumentpanelen och sedan vid tanken?
Hoppas ngn vet?
Tack på förhand
J
Tankmätare? Ja jag har använt sök!
Hur slutade den funka? Stannade den vid 4/5 när du hade 4/5 kvar eller stod den plötsligt på 4/5 en dag fast du hade mer/mindre i tanken?
Stannade den där när det var så mycket i tanken bör det ju vara flottören som fastnat på nåt vänster, annars nåt elektriskt vaj.
Stannade den där när det var så mycket i tanken bör det ju vara flottören som fastnat på nåt vänster, annars nåt elektriskt vaj.
940 GL -91, B230FB, snart 29000 mil, 100% original.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
Den stannade
Den stannade när det var 4/5 kvar av tanken, hade tur att jag inte fick soppatorsk.Men hade naturligtvis "mätarfel" i bakhuvudet.
Det blir väl att "rycka" i sladdar osv, till att börja med.
J
Det blir väl att "rycka" i sladdar osv, till att börja med.
J
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2712
- Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
- Kör: Volvo 744 T5 -90
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Lånar tråden lite. Är samma ämne iaf. Jag undrar om det är denna kontakt som jag läst att man ska löda om? Eller sitter den inne i själva lektroniken där? Behöver helst svar fot då bilen måste vara på vägen igen imorrn. Har rivit ur hela skiten Ursäkta att bilden är suddig. Men tog med min mobil. Då blir det suddigt om man håller för nära
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2712
- Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
- Kör: Volvo 744 T5 -90
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Ok. Men mätaren rör på sig när täningen är på. Så den är ju vid liv om man säger så. Sen så testade jag att trycka baktill på kontakten när sakerna satt på plats och då flippar mätarn ur å åker fram å tillbaka. Men om jag vill testa att löda på det stället ni säger. Är det där man ska löda då? På den kontakten som är på bilden? Eller bara värma upp lödningarna så dom blir hela om dom evetuellt är spruckna? För en ny vill man ju inte köpa om det går att fixa den gamla genom att löda lite
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.