760 som inte klarade besiktningen o har allmänna driftstörni

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
221341P
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 mar 2005, 20:09
Ort: Hörby/Skåne

760 som inte klarade besiktningen o har allmänna driftstörni

Inlägg av 221341P »

Jag har nyligen skaffat en volvo 760 GLE -84 med den stackar V6:an o automatlåda. Nu var det så att jag besiktigade den härom veckan och fick ett protokoll med 8:a 2.or, o vissa av dom knepiga problem om man som jag inte har ett garage där bilen får plats.



Dom brister som hittades av SBP var dessa:

1: Batteri, fastsättning lös

2: Skyltlykta, ur funktion

3: Backspegel, utvändig höger, fastsättning lös

4: Dimstrålkastare, höger, inställning för hög

5: Motor oljeläckage

6: Däck, ett st, mönsterdjup för litet

7: Fjädersäte, fram höger, rostskadat

8: Växlingssystem startspärr, start i växelläge möjlig



Det var dom felen SBP hittade. Följande fel kan läggas till listan som jag upptäckt själv:

1: Stomme, bakre tvärbalk, rostskadad

2: Motor, fastsättning lös

3: Färdriktningsvisare ur funktion

4: Avgassystem, läckage



Det finns säkert fler fel...men det var ändå en bra bil om man jämför den med saaben jag bytte mot....



Och hur jag fixat detta:

Batteriet skruvades fast, slog lite på skyltlyktan så vaknade den, backspegeln limmades ihop igen, Dimstrålkastaren justerades, Däcket byttes(det var ett sk nödhjul), Startspärren lagades.

Dom problem som då kvarstår är Motorns oljeläckage och fjädersätet.



Vid kontroll av motorn fann jag att det strax under grenröret sitter ett plaströr som bara tar slut ute i luften. likadant på båda sidorna. Det högra röret var lite kletigt, men på innerskärmen låg ett tjockt lager gammal motorolja och i stort sett hela högersidan av motorutrymmet (under grenröret) var oljebesprutat.



Då undrar jag vad dessa två rör är till för!? min teori är någon form av nödlösning till vevhusventilation.



Fjädersätet skall bytas nu i helgen.



Ang. motorfästena har det högra nästan helt försvunnit och det vänstra har vridit sig 180 grader. Jag noterade även att styrservots remhjul låg ganska nära karossen. Tror ni det kan förklara varför det vid acceleration och högersväng uppkommer ett otrevligt oljud? ( iom att motorn vrider sig o glider till vänster)



Blinkersen ofunktion visade sig beror på att knappen till varningsblinkersen var intryckt och varningsblinkersens säkring var urplockat av föregående ägare.



Tja, det var hela mitt problem, och det jag då vill ha hjälp med är att framförallt ta reda på funktionen på dessa två plaströr på motorn.

Användarvisningsbild
Quisten
Uppkörning
Inlägg: 912
Blev medlem: 26 feb 2005, 23:51
Ort: Trollhättan /960 3.0E-95/

Inlägg av Quisten »

Vill inte vara taskig men hur orkar du med alla dessa felen...... :cry:

Vissa fel är inte några som hellst bekymmer men du måste nog införskaffa dig en svets....... :wink:

Det kan bli väldigt dyrt för dig att fixa alla dessa felen (jobbigt också)

Det står kanske inte i relation med vad bilen är värd.... :?

Köp en annan 740/760 och använd din gammla som donator bil... :cry:

VOLVO-MANGE
Övningskörning
Inlägg: 191
Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
Ort: Uddevalla

Inlägg av VOLVO-MANGE »

Quisten skrev:Vill inte vara taskig men hur orkar du med alla dessa felen...... :cry:

Vissa fel är inte några som hellst bekymmer men du måste nog införskaffa dig en svets....... :wink:

Det kan bli väldigt dyrt för dig att fixa alla dessa felen (jobbigt också)

Det står kanske inte i relation med vad bilen är värd.... :?

Köp en annan 740/760 och använd din gammla som donator bil... :cry:




Får no hålla med, tyvärr :wink: .
Magnus Andersson



745 GL/T -90 bruksbil

760 -88 , S90 TIC Projekt

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Om ni inte vet hur vevhusventilationen, och/eller vad dessa rör håller på med kan ni väl hålla tyst, iaf när ni bara ska klanka ner på andras bilar som kanske kan anses skruttiga. Men ingen bil e värre än att den går att göra fin, oavsett om man måste svetsa eller inte. det går att laga.



problemet med denna bilen är att den läcker olja, ska man skrota en bil för att den läcker olja??? knappast.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

rickard84 skrev:Om ni inte vet hur vevhusventilationen, och/eller vad dessa rör håller på med kan ni väl hålla tyst, iaf när ni bara ska klanka ner på andras bilar som kanske kan anses skruttiga. Men ingen bil e värre än att den går att göra fin, oavsett om man måste svetsa eller inte. det går att laga.



problemet med denna bilen är att den läcker olja, ska man skrota en bil för att den läcker olja??? knappast.


Klart att man inte ska skrota en bil bara för att den läcker olja men en 760 från 1984 som har rost i balkarna...
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

George Holmer skrev:
rickard84 skrev:Om ni inte vet hur vevhusventilationen, och/eller vad dessa rör håller på med kan ni väl hålla tyst, iaf när ni bara ska klanka ner på andras bilar som kanske kan anses skruttiga. Men ingen bil e värre än att den går att göra fin, oavsett om man måste svetsa eller inte. det går att laga.



problemet med denna bilen är att den läcker olja, ska man skrota en bil för att den läcker olja??? knappast.


Klart att man inte ska skrota en bil bara för att den läcker olja men en 760 från 1984 som har rost i balkarna...


Inget som besiktingen hade åsikter om tydligen, inte ens värt att veta!



Så frågan är hur allvarlig rosten är?



Killen ville ha hjälp! Eller vet ni redan hur bilen ser ut!!!!???????????



SKÄRPNING!

Tillför något possitivt eller dra igen matgluggen!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej

Ja, det är inte lätt att ta emot för mkt sura ord från andra.



Nä, jag håller med dig, om det är lite jobb på bilen och man känner för att ta tag i dessa då skall man göra det.... :)



Jag hade en 760-82 tidigare själv och tänkte på det du säger om vevhusventilationen, det måste i så fall finnas ngt som skall anslutas till dessa "plastslangar" och dras upp till insugningsröret där det bör sitta.

Vart ser dessa ut att komma ifrån ?

Sitter de fast i toppen på varsin sida eller i blocket ?

Hur grova är dessa ?



// Robban

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Motortvätta undertill strax innan besikningen.

Brukar funka bra =)





Ta lite bilder på slangarna å lägg upp vet ja.

Annars är det ju lite bökigt för oss att veta vad det är.





Oljudet du hör är bergis kylfläkten som går emot fläktkåpan.

Det har jag råkat ut för när motorkuddarna var av.



Du har väl stötdämpare till motorn med.
Bild

VOLVO-MANGE
Övningskörning
Inlägg: 191
Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
Ort: Uddevalla

Inlägg av VOLVO-MANGE »

rickard84 skrev:Om ni inte vet hur vevhusventilationen, och/eller vad dessa rör håller på med kan ni väl hålla tyst, iaf när ni bara ska klanka ner på andras bilar som kanske kan anses skruttiga. Men ingen bil e värre än att den går att göra fin, oavsett om man måste svetsa eller inte. det går att laga.



problemet med denna bilen är att den läcker olja, ska man skrota en bil för att den läcker olja??? knappast.




Får medge att jag inte läste hela inlägget t.ex. att han hade fått ordning på det mesta redan, det var ju bra. Men jag verkar inte vara den ende som inte läst hela inlägget om du fick för dig att det bara var en feldragen vevhusventilation som var hans problem.



Sen vad Quisten troligvis menade var att det antagligen skulle ta rätt mycket tid och troligtvis gå åt mycket pengar på att göra ordning bilen, och frågan e om det e värt det på en sådan gammal bil.

Men vem vet den kanske e i jättebra skick i övrigt, den verkar ju välskött med bara 8 2or +diverse fel. :?

Men har ju inte sett den själv så det e ju upp till ägaren att bestämma om han tycker det e värt det och om han har tid och pengar.



Vad jag jag och troligtvis Quisten menade var att man bör tänka igenom om det verkligen e värt allt slit och pengar för att få ordning på den. Sen var ju faktiskt det här bara ett råd eller ett tips, trodde det var sånt man skulle skriva på detta forumet.



Sen klankar iallafall fan inte jag ned på nån, vad dom en har för bil. Har själv inga nya och felfria bilar.
Magnus Andersson



745 GL/T -90 bruksbil

760 -88 , S90 TIC Projekt

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

VOLVO-MANGE skrev:
Får medge att jag inte läste hela inlägget t.ex. att han hade fått ordning på det mesta redan, det var ju bra. Men jag verkar inte vara den ende som inte läst hela inlägget om du fick för dig att det bara var en feldragen vevhusventilation som var hans problem.


Jasså vad jag har missat? allt utom fjädersätet och oljan är ju fixat. Och numera är väl även det fixat eftersom han skulle göra det.



de andra anmärkningarna har han ju hittat själv, inget sbp bryr sig om i nuläget. Självklart bör det åtgärdas, så det inte blir värre. Men det är ju inte akut då bilen iaf klarar besiktningen om han kommer in med en icke oljig motor.



välskött eller ej, en B28 som fortfarande startar ens en gång måste nog anses som välskött... eller?
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

Skärpning grabbar.
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

VOLVO-MANGE skrev:
rickard84 skrev:Om ni inte vet hur vevhusventilationen, och/eller vad dessa rör håller på med kan ni väl hålla tyst, iaf när ni bara ska klanka ner på andras bilar som kanske kan anses skruttiga. Men ingen bil e värre än att den går att göra fin, oavsett om man måste svetsa eller inte. det går att laga.



problemet med denna bilen är att den läcker olja, ska man skrota en bil för att den läcker olja??? knappast.




Får medge att jag inte läste hela inlägget t.ex. att han hade fått ordning på det mesta redan, det var ju bra. Men jag verkar inte vara den ende som inte läst hela inlägget om du fick för dig att det bara var en feldragen vevhusventilation som var hans problem.



Sen vad Quisten troligvis menade var att det antagligen skulle ta rätt mycket tid och troligtvis gå åt mycket pengar på att göra ordning bilen, och frågan e om det e värt det på en sådan gammal bil.

Men vem vet den kanske e i jättebra skick i övrigt, den verkar ju välskött med bara 8 2or +diverse fel. :?

Men har ju inte sett den själv så det e ju upp till ägaren att bestämma om han tycker det e värt det och om han har tid och pengar.



Vad jag jag och troligtvis Quisten menade var att man bör tänka igenom om det verkligen e värt allt slit och pengar för att få ordning på den. Sen var ju faktiskt det här bara ett råd eller ett tips, trodde det var sånt man skulle skriva på detta forumet.



Sen klankar iallafall fan inte jag ned på nån, vad dom en har för bil. Har själv inga nya och felfria bilar.


Nä det var ju inte klanka ner! Välskött och 8st 2or, hur var det menat? förklara snälla!



/// Kristian

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

rickard84 skrev:
VOLVO-MANGE skrev:
Får medge att jag inte läste hela inlägget t.ex. att han hade fått ordning på det mesta redan, det var ju bra. Men jag verkar inte vara den ende som inte läst hela inlägget om du fick för dig att det bara var en feldragen vevhusventilation som var hans problem.


Jasså vad jag har missat? allt utom fjädersätet och oljan är ju fixat. Och numera är väl även det fixat eftersom han skulle göra det.



de andra anmärkningarna har han ju hittat själv, inget sbp bryr sig om i nuläget. Självklart bör det åtgärdas, så det inte blir värre. Men det är ju inte akut då bilen iaf klarar besiktningen om han kommer in med en icke oljig motor.



välskött eller ej, en B28 som fortfarande startar ens en gång måste nog anses som välskött... eller?


Mer possitivt!



SKÄRPNING VAR ORDET!



/// Kristian

Användarvisningsbild
221341P
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 mar 2005, 20:09
Ort: Hörby/Skåne

Inlägg av 221341P »

Dom där rören är ca 12mm i daimeter. sitter i blocket, precis under grenrören. För att se dom måste man lägga sig under bilen. ( inge kul när bilen står på en grusgång o det finns en massa skitande katter i området)



Har även tänkt på att bara tvätta motorn undertill....men det anser jag som fusk, o det straffar sig i längden. den rosten som kan anses vara i en bärande del är inte direkt i en balk, utan snarare i framkant på reservhjulsbaljan. Av vissa av SBPs anställda ses denna del som bärande om dragkrok är monterat.



Dessutom blev allt lite gladare när jag upptäckte att bilen var belagd med brukandeförbud pga att en tidigare ägare inte betalat fordonsskatten. =(



Bilder kommer om ett tag, måste bara skaffa kablar till kameran.



Jag var inne på bilia i hörby för att kolla om dom hadde nån teori om var ljudet kom ifrån, så dom tog sig en liten tur, lyfte upp bilen på lyften o kollade bakvagnen. När inget fel hittats kollade dem på framvagn/motor. När han hittade motorkuddarna sade han det till några andra mekaniker i lokalen, så inom ett par sekunder stod 4 mekaniker under min bil o bara skrattade.....då blir man glad att man valde volvo...hehe.

Volvator
Forumsfreak
Inlägg: 3034
Blev medlem: 12 jan 2003, 23:03
Kör: BMW 530d-00
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Volvator »

Jag hade gjort så att jag hade gjort en motortvätt under sen åkt in och bes, SEN hade jag kört upp bilen på en lyft/Domkraft.

för då är det lättast att se exakt vart det läck, iom att man tvättat innan då oljan har en jäkla tendens att sprida sig lite varstans.

så jag hade bes först, då har man ju lite tid på sig att fixa felet.



Alla bilar är värda en andra chans..



Se min gamla skruttiga 240 300kr kostade den mig i inköp, jag ska vara seriös nog och bes om den. fick oxå 8 2: or..







MVH Fredde..
Bild
Mina Sponsorer: Hova.com / Däckia AB
Antal Bilar ägda: 313

VOLVO-MANGE
Övningskörning
Inlägg: 191
Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
Ort: Uddevalla

Inlägg av VOLVO-MANGE »

krillebus skrev:
VOLVO-MANGE skrev:
rickard84 skrev:Om ni inte vet hur vevhusventilationen, och/eller vad dessa rör håller på med kan ni väl hålla tyst, iaf när ni bara ska klanka ner på andras bilar som kanske kan anses skruttiga. Men ingen bil e värre än att den går att göra fin, oavsett om man måste svetsa eller inte. det går att laga.



problemet med denna bilen är att den läcker olja, ska man skrota en bil för att den läcker olja??? knappast.




Får medge att jag inte läste hela inlägget t.ex. att han hade fått ordning på det mesta redan, det var ju bra. Men jag verkar inte vara den ende som inte läst hela inlägget om du fick för dig att det bara var en feldragen vevhusventilation som var hans problem.



Sen vad Quisten troligvis menade var att det antagligen skulle ta rätt mycket tid och troligtvis gå åt mycket pengar på att göra ordning bilen, och frågan e om det e värt det på en sådan gammal bil.

Men vem vet den kanske e i jättebra skick i övrigt, den verkar ju välskött med bara 8 2or +diverse fel. :?

Men har ju inte sett den själv så det e ju upp till ägaren att bestämma om han tycker det e värt det och om han har tid och pengar.



Vad jag jag och troligtvis Quisten menade var att man bör tänka igenom om det verkligen e värt allt slit och pengar för att få ordning på den. Sen var ju faktiskt det här bara ett råd eller ett tips, trodde det var sånt man skulle skriva på detta forumet.



Sen klankar iallafall fan inte jag ned på nån, vad dom en har för bil. Har själv inga nya och felfria bilar.


Nä det var ju inte klanka ner! Välskött och 8st 2or, hur var det menat? förklara snälla!



/// Kristian




Jag klankar ju inte ner på han som skrev inlägget iallafall, han har ju precis köpt bilen så det e ju inte hans fel att den e i dåligt skick.

Tycker att det är sånna som han som förtjänar att ha en bil, med tanke på allt jobb han nu verkar lägga ner på bilen.



Sen kan jag tilläga att jag själv köpte en 240 för tre år sedan för 800kr.

Körde den i 8 månader sen besiktigade jag den och fick 5 2or, varav en rostig tröskel. Skrotade den då jag inte tyckte att den var värd att hålla på med, och det var mitt val.



Nu slutar iallafall jag att skriva så att inte tråden låses, det var ju faktiskt tips killen ville ha.
Magnus Andersson



745 GL/T -90 bruksbil

760 -88 , S90 TIC Projekt

Användarvisningsbild
221341P
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 mar 2005, 20:09
Ort: Hörby/Skåne

bilder!

Inlägg av 221341P »

Har nu äntligen fixat bilder! Kvaliteten är plågsamt dålig...men jag hoppas någon får lite klarhet i mitt problem..!





http://groups.msn.com/VolvoBilar/axelsb ... hotoID=250



Det var bilden på rosthålet i reserhjulsbaljan.



http://groups.msn.com/VolvoBilar/axelsb ... hotoID=251



Och här var bilden på det oljeläckande röret. på andra sidan motorn sitter ett likadant, men det var svårt att komma till med kameran...
Volvo Amazon HGV -68...projekt rostlagning

Volvo 360 -86...hoppande vinterbil

SAAB 9000 2,3t -94...sommarbilen

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

"RÖRET" tror jag är kylvattenavtappningen.



Så det enda som läcker där är kylarvatten.





Oljeläckan kommer då någon annan stans ifrån.

Ventilkåpan kanske.
Bild

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

Gamla oljeläckor är hopplösa. Börja med att rengöra motorn ordentligt.
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

m[a]ster

Inlägg av m[a]ster »

tyckte att det inte var så farliga fel... finns de som får värre...

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

kan också bara rekomendera en ordentlig motortvätt och sedan varmköra den så man ser varifrån det läcker.



se upp med rosten i reservbaljan, sitter ett stag som sitter från bakaxelns vänstra sidan till baljans högra sida.. vad det nu hette :o Men, iaf. kolla det så det inte lossnar. Gjorde det på min första bil.. å de va inge skoj må jag säga. var ett rent äventyr att hålla bilen på vägen i 30-35 km/h :=) Den står numera på skroten...
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Användarvisningsbild
221341P
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 mar 2005, 20:09
Ort: Hörby/Skåne

Inlägg av 221341P »

ser inte så ljust ut för bilen just nu....polarna försöker övertala mig att skrota den..och nu har automaten slutat läcka olja...kan den va helt "torr" nu?

Om jag orkar med skrotet skall jag nog tvätta motorn...o sen leta upp exakt var den läcker olja o kylarvätska...sen får vi se vad som händer...någon som vet hur man lättast byter bakre packboxen på växellådan?
Volvo Amazon HGV -68...projekt rostlagning

Volvo 360 -86...hoppande vinterbil

SAAB 9000 2,3t -94...sommarbilen

volvopetter
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 15 jan 2005, 20:14

Inlägg av volvopetter »

221341P skrev:ser inte så ljust ut för bilen just nu....polarna försöker övertala mig att skrota den..och nu har automaten slutat läcka olja...kan den va helt "torr" nu?

Om jag orkar med skrotet skall jag nog tvätta motorn...o sen leta upp exakt var den läcker olja o kylarvätska...sen får vi se vad som händer...någon som vet hur man lättast byter bakre packboxen på växellådan?


Om tomatlådan är helt torr så driver den inte speciellt bra..

Det kan inte vara så att de var för mkt olja i lådan? Då pressas de ut olja lite här o var nämligen..

Ricky
Övningskörning
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jul 2003, 22:46
Ort: Skåne (Kristianstad)

Inlägg av Ricky »

volvopetter skrev:
221341P skrev:ser inte så ljust ut för bilen just nu....polarna försöker övertala mig att skrota den..och nu har automaten slutat läcka olja...kan den va helt "torr" nu?

Om jag orkar med skrotet skall jag nog tvätta motorn...o sen leta upp exakt var den läcker olja o kylarvätska...sen får vi se vad som händer...någon som vet hur man lättast byter bakre packboxen på växellådan?


Om tomatlådan är helt torr så driver den inte speciellt bra..

Det kan inte vara så att de var för mkt olja i lådan? Då pressas de ut olja lite här o var nämligen..


Om automaten är HELT tom så driver den inte... har du lite olja så kan det "slira till" när man ska köra iväg...

Ska du inte köpa min 760 85a istället..? uppsvetsad undertill och blankt papper på besiktningen.. :lol:
  • 760 GLE 85a.
  • 945 TIC 93a.

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Inlägg av Spanarn »

Vad beträffande oljeläckage finns det en del medel att slå i oljan.

Här är en tråd:



http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... +drip+stop

Skriv svar