960(s90) trimmnig

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Ajron
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 feb 2003, 13:23
Ort: Vänersborg
Kontakt:

960(s90) trimmnig

Inlägg av Ajron »

Hallo...



Någon som vet vad man kan köpa bra trim till en 960??



Hör av er...

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 960(s90) trimmnig

Inlägg av micael »

skrev:Hallo...



Någon som vet vad man kan köpa bra trim till en 960??



Hör av er...


Gik turboteknik har nog en turbokonverteringssats.



960 är ju ingen racer. Det är en glidare.
Bild

Ajron
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 feb 2003, 13:23
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: 960(s90) trimmnig

Inlägg av Ajron »

skrev:
skrev:Hallo...



Någon som vet vad man kan köpa bra trim till en 960??



Hör av er...


Gik turboteknik har nog en turbokonverteringssats.



960 är ju ingen racer. Det är en glidare.


Om man vill göra den till en racer då...??

Mattias83
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 dec 2002, 20:57
Ort: Hbg
Kontakt:

Inlägg av Mattias83 »

Om man vill ha en racer så är det nog en annan bil som gäller. Så e det bara.

Det är ju ingen lättviktare precis...

Chrizztheone
Färsk användare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 nov 2002, 15:54
Kontakt:

Inlägg av Chrizztheone »

Tror ja sett att det finns chip till bilarna... om jag inte minns fel..



Men kommer inte ihåg vart



mvh

chrizz
The Founder Of Svenska 740 Klubben

Mattias83
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 dec 2002, 20:57
Ort: Hbg
Kontakt:

Inlägg av Mattias83 »

Visst går dom att chippa. Men det blir ju knappast någon racer.

Ajron
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 feb 2003, 13:23
Ort: Vänersborg
Kontakt:

...

Inlägg av Ajron »

nä men man kan ju få lite mer kraft i den lr... det fattar jag med att man inte kan göra den till en 10 sekundare...

Tiggger
Uppkörning
Inlägg: 867
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:58
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tiggger »

ja vad får man ut av chip till sug motorer 8hk, eller något liknande....
Bild_____Bild

960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"

----------------------------

Bounce To Hell, Bitch

Användarvisningsbild
Dmagnuss
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 jan 2003, 16:51

Inlägg av Dmagnuss »

Autotech Trollhättan (www.atechmotor.com)

SCT Kungälv

SAM Kungälv

För att nämna några...



Jag kör själv med chip från Atech (de tar sina program från www.tuningchip.com), rappare motor, alltså bättre \"gasrespons\" samt något sänkt bränsleförbrukning är vad jag upplevt. Detta gäller dock 2.5:an. Bilen går bättre på höga varv, nu råmar den fint mellan 4500-6500 rpm, innan var den ju slö i det registret!

Ajron
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 feb 2003, 13:23
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re:

Inlägg av Ajron »

skrev:Autotech Trollhättan (www.atechmotor.com)

SCT Kungälv

SAM Kungälv

För att nämna några...



Jag kör själv med chip från Atech (de tar sina program från www.tuningchip.com), rappare motor, alltså bättre "gasrespons" samt något sänkt bränsleförbrukning är vad jag upplevt. Detta gäller dock 2.5:an. Bilen går bättre på höga varv, nu råmar den fint mellan 4500-6500 rpm, innan var den ju slö i det registret!


Jag har 2,5:an, men aut tyvärr... men det får gå.



Vad tror ni om att fixa ett 2,5 lr 3-tums system??

Användarvisningsbild
Dmagnuss
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 jan 2003, 16:51

Inlägg av Dmagnuss »

Jag har också automat, men det gör allt gott ändå. Mitt nästa projekt blir nog ett grövre avgassystem, det känns på motorn som att den hämmas av det. Se till att du har mycket luft in bara, enligt tuningchip.com brukar det råda luftbrist i sexorna...

Ajron
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 feb 2003, 13:23
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re:

Inlägg av Ajron »

skrev:Jag har också automat, men det gör allt gott ändå. Mitt nästa projekt blir nog ett grövre avgassystem, det känns på motorn som att den hämmas av det. Se till att du har mycket luft in bara, enligt tuningchip.com brukar det råda luftbrist i sexorna...


har du nåt tips om hur jag ska på in mer luft??

vad kostar ett chip??



annars går sexan jävligt bra tycker jag

Användarvisningsbild
Dmagnuss
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 jan 2003, 16:51

Inlägg av Dmagnuss »

Sportluftfilter och hålborrad luftburk. Jag tog en hålsåg och körde upp fyra hål, diameter 65mm eller nått sånt. Se till att du tar upp hålen på rätt sida filtret bara! (Smutsig luft in dödar luftmängdmätaren)

Sen gäller ju att man skall ha så kall luft in som möjligt, men på en sugmotor spelar det ju knappast någon större roll. Borra framåt! En kompis som var ute efter fränt ljud på sin köpte ett öppet koniskt filter, snickrade avskärmningsplåt och höll på. Men likförbenat har jag häftigare insugsljud!



Chippet kostar la 2000-3000:-.

Ajron
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 feb 2003, 13:23
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re:

Inlägg av Ajron »

skrev:Sportluftfilter och hålborrad luftburk. Jag tog en hålsåg och körde upp fyra hål, diameter 65mm eller nått sånt. Se till att du tar upp hålen på rätt sida filtret bara! (Smutsig luft in dödar luftmängdmätaren)

Sen gäller ju att man skall ha så kall luft in som möjligt, men på en sugmotor spelar det ju knappast någon större roll. Borra framåt! En kompis som var ute efter fränt ljud på sin köpte ett öppet koniskt filter, snickrade avskärmningsplåt och höll på. Men likförbenat har jag häftigare insugsljud!



Chippet kostar la 2000-3000:-.


Tack för tipset...



har du någr mer förslag till den så...

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Mer flås..

Till att börja med så skulle man då köpt en 3.0:a



För ännumer flås så man får en dräpare så kan man turbokonvertera. Kostar skjortan men man får då en dräpare.



Men 300 hästar så kommer kärran göra 0-100 under 7s.



En 960/V90 skall ha automat. Ett megamisstag när volvo gjorde \"folkbil\" av 960 å monterade 2,5l å manuell.



Enligt mitt tycke då...
Bild

Ajron
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 feb 2003, 13:23
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re:

Inlägg av Ajron »

skrev:Mer flås..

Till att börja med så skulle man då köpt en 3.0:a



För ännumer flås så man får en dräpare så kan man turbokonvertera. Kostar skjortan men man får då en dräpare.



Men 300 hästar så kommer kärran göra 0-100 under 7s.



En 960/V90 skall ha automat. Ett megamisstag när volvo gjorde "folkbil" av 960 å monterade 2,5l å manuell.



Enligt mitt tycke då...


polaren sa att men inte fick trycka i en turbo... att besiktningen skulle vara emot det..

men jag vet inte..

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Ring själv och kolla!

fråga även vad du måste ändra för att få det godkänt.
Bild

Henrik K
Övningskörning
Inlägg: 162
Blev medlem: 02 dec 2002, 11:43
Ort: Söder om Kalmar (Söderåkra)

Inlägg av Henrik K »

Det går att turbo konvertera den motorn men det går inte att besiktiga den.

Du får plocka bort turbon varje gång du ska besiktiga den.
Lagar M90. Har även en del beg reservdelar på lager.

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Man kan ju köra högkomp å ladda lite bara.

Vet av en kille som kör b234 högkomp å turbo.

Bänkad en bit över 300 kusar.



Vi får se hur länge det håller.....
Bild

Tiggger
Uppkörning
Inlägg: 867
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:58
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re:

Inlägg av Tiggger »

skrev:Man kan ju köra högkomp å ladda lite bara.

Vet av en kille som kör b234 högkomp å turbo.

Bänkad en bit över 300 kusar.



Vi får se hur länge det håller.....


Är den bilen grön?
Bild_____Bild

960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"

----------------------------

Bounce To Hell, Bitch

Ajron
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 feb 2003, 13:23
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Ajron »

någon som vet var man kan turbokonventera den??



har letat runt lite men hittar ingen som kan, hara oxå letat efter någon som säljer USA-blinkers men det verkar bara vara volvo själva.

rick_k
Övningskörning
Inlägg: 269
Blev medlem: 16 jan 2003, 13:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av rick_k »

hmm rent teoretiskt alltså...



Borde inte en B6304F (3 litarn) minst kunna ge lika mycket som en sugis BMW motor med samma borrning?



Det är väl som vanligt, tama kammar och rätt dåligt flöde i topparna?



BMW fixar ju kraft utan visselpipor :)
/Rick!

Bild

1990 760 GLE - sänkt ca 60mm, Ferrita fullflöde

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

Det far ju finnas granser pa tokeriet. Trimma och turbokonvertera en B6304F med automatlada? Byt den mot en 940 med B230FT vet ja... borde ju vara nagon som kanner for lite glid istallet for tryck...



Forresten, jag ar ute efter ett 7\" system till min TDI, man vill ju kunna borna lite... :wink:



George
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Alpina finns med turbo. Å då är det mer hästar.... Turbo=mer...



Geroge: 7\" låter lite mycke för avgasrör.. eller lite för fälgar...
Bild

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

Det var mitt urusla forsok till humor.
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

Skriv svar