Vad drar ni för slutsats av detta? Co & Hc högt (Fixat)
Vad drar ni för slutsats av detta? Co & Hc högt (Fixat)
Värdena 6.9 i CO & 1200 i HC & 0.90 i lambda säger väl en hel del!
Alldeles för mkt soppa!
lambda är bytt...
Katt finns (ej säker på funktion)
Alltså...
Vi vet att lambda är bytt vad är kvar?
Katten och styrboxen eller?
OBS! Det finns inget att reglera Co halten med...
Om vi skiter i vad det är för motorn och bara försöker
konstatera fel går det?
Om katten är trasig får man sånna värden då?
Föga troligt eller?
Motorn går inte alls dåligt, surar inte ner sig och bluddrar inget...
Nån som har hjälp på vägen?
Alldeles för mkt soppa!
lambda är bytt...
Katt finns (ej säker på funktion)
Alltså...
Vi vet att lambda är bytt vad är kvar?
Katten och styrboxen eller?
OBS! Det finns inget att reglera Co halten med...
Om vi skiter i vad det är för motorn och bara försöker
konstatera fel går det?
Om katten är trasig får man sånna värden då?
Föga troligt eller?
Motorn går inte alls dåligt, surar inte ner sig och bluddrar inget...
Nån som har hjälp på vägen?
760 Turbo Intercooler -89, 765 V8 -88, 965 -98, 240 -84
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
Jo CO-halten kan man väll få en för hög om t.e.x kattan är dålig har jag för mig. Men är lambdavärdet värkligen för högt? Nu kommer jag inte ihåg vad som är ett normalt värde för den motorn men....
Förresten....lite offtopic. Har sett nu i din signatur att du har en 765 V8. Var det alltså du som köpte den med den fräcka grön/blåa färgen???
M.V.H
Volvoracing
Förresten....lite offtopic. Har sett nu i din signatur att du har en 765 V8. Var det alltså du som köpte den med den fräcka grön/blåa färgen???
M.V.H
Volvoracing
VOLVO 940 TURBO -96
HC och kat har ju ett direkt samband, så visst kan katten vara dålig, men att katten är dålig ger ju i sin tur inte att bilen ska gå för fett........
Kan det vara bränsletrycksregulatorn som börjar bli dålig så att du får att för högt bränsletryck? Dåliga tändstift/kablar som gör att den inte förbränner allt bränsle den får?? CO-halten har väl inte så mycket med katten att göra... Igensatt EGR-ventil om du nu har sån.....
Kan det vara bränsletrycksregulatorn som börjar bli dålig så att du får att för högt bränsletryck? Dåliga tändstift/kablar som gör att den inte förbränner allt bränsle den får?? CO-halten har väl inte så mycket med katten att göra... Igensatt EGR-ventil om du nu har sån.....
skulle börja med att kontrollera bränsletrycksregulatorn.
Om katten är pajj så förändrar ju inte det lamdavärdet. och co-halten kan ha med lamdan att göra.. om inte allt förbränns, kan jag tänka mig..
fixar du lamdan, och hc och co skulle vara kvar så kan man ju misstänka katten, såvida du har fräscha tändkablar, stift rotor och fördelarlock.. Och fräsch olja..!
Dock så borde du inte ha så illa värden även om du så skulle plocka bort katten..
Om katten är pajj så förändrar ju inte det lamdavärdet. och co-halten kan ha med lamdan att göra.. om inte allt förbränns, kan jag tänka mig..
fixar du lamdan, och hc och co skulle vara kvar så kan man ju misstänka katten, såvida du har fräscha tändkablar, stift rotor och fördelarlock.. Och fräsch olja..!
Dock så borde du inte ha så illa värden även om du så skulle plocka bort katten..
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
rickard84 skrev:skulle börja med att kontrollera bränsletrycksregulatorn.
Om katten är pajj så förändrar ju inte det lamdavärdet. och co-halten kan ha med lamdan att göra.. om inte allt förbränns, kan jag tänka mig..
fixar du lamdan, och hc och co skulle vara kvar så kan man ju misstänka katten, såvida du har fräscha tändkablar, stift rotor och fördelarlock.. Och fräsch olja..!
Dock så borde du inte ha så illa värden även om du så skulle plocka bort katten..
Alla tändkablar och sånt är bytt... lambdan är ny också..
Däremot kom vi på att ni inte nollat styrboxen efter vi bytt
Kanske har med det att göra...
Ska koppla upp motorn mot dator imorgon och se om den ger av
några felkoder! Återkommer i fallet! Tack för era tankar!
Volvoracing skrev:
Förresten....lite offtopic. Har sett nu i din signatur att du har en 765 V8. Var det alltså du som köpte den med den fräcka grön/blåa färgen???
M.V.H
Volvoracing
Alldeles riktigt!
760 Turbo Intercooler -89, 765 V8 -88, 965 -98, 240 -84
- spannet2000
- Färsk användare
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 05 mar 2004, 17:48
- Ort: Motala
Hc halt........
Halloj...........
Det jag fått lära mig "genom eget misstag" är följande.......
Att du kan få grymt fel HC halt om du har gammal och skit/bränd olja i motorn......
Hade själv lite fel värden med min lilla pärla när jag köpte den.....
Co halten låg precis på gränsen medans CO halten på förhöjd tomgån låg en bra bit över....
Samt var HC halten alldels för hög.......
HC halten löste sig efter oljebyte samt filter........
Co halten kunde härrösa till att katten var totalt rensad...........
Men som sagt. detta är det jag fått erfara i egen person. finns säkert andra som har andra förslag......
mvh: Håkan
Det jag fått lära mig "genom eget misstag" är följande.......
Att du kan få grymt fel HC halt om du har gammal och skit/bränd olja i motorn......
Hade själv lite fel värden med min lilla pärla när jag köpte den.....
Co halten låg precis på gränsen medans CO halten på förhöjd tomgån låg en bra bit över....
Samt var HC halten alldels för hög.......
HC halten löste sig efter oljebyte samt filter........
Co halten kunde härrösa till att katten var totalt rensad...........
Men som sagt. detta är det jag fått erfara i egen person. finns säkert andra som har andra förslag......
mvh: Håkan