Vad drar ni för slutsats av detta? Co & Hc högt (Fixat)

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
V760
Uppkörning
Inlägg: 858
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:45
Ort: Hufvudstaden
Kontakt:

Vad drar ni för slutsats av detta? Co & Hc högt (Fixat)

Inlägg av V760 »

Värdena 6.9 i CO & 1200 i HC & 0.90 i lambda säger väl en hel del!

Alldeles för mkt soppa!



lambda är bytt...



Katt finns (ej säker på funktion)



Alltså...

Vi vet att lambda är bytt vad är kvar?

Katten och styrboxen eller?



OBS! Det finns inget att reglera Co halten med...



Om vi skiter i vad det är för motorn och bara försöker

konstatera fel går det?



Om katten är trasig får man sånna värden då?

Föga troligt eller?



Motorn går inte alls dåligt, surar inte ner sig och bluddrar inget...



Nån som har hjälp på vägen?
Bild

760 Turbo Intercooler -89, 765 V8 -88, 965 -98, 240 -84

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Jo CO-halten kan man väll få en för hög om t.e.x kattan är dålig har jag för mig. Men är lambdavärdet värkligen för högt? Nu kommer jag inte ihåg vad som är ett normalt värde för den motorn men....



Förresten....lite offtopic. Har sett nu i din signatur att du har en 765 V8. Var det alltså du som köpte den med den fräcka grön/blåa färgen???



M.V.H

Volvoracing
VOLVO 940 TURBO -96

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

HC och kat har ju ett direkt samband, så visst kan katten vara dålig, men att katten är dålig ger ju i sin tur inte att bilen ska gå för fett........



Kan det vara bränsletrycksregulatorn som börjar bli dålig så att du får att för högt bränsletryck? Dåliga tändstift/kablar som gör att den inte förbränner allt bränsle den får?? CO-halten har väl inte så mycket med katten att göra... Igensatt EGR-ventil om du nu har sån.....
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

skulle börja med att kontrollera bränsletrycksregulatorn.



Om katten är pajj så förändrar ju inte det lamdavärdet. och co-halten kan ha med lamdan att göra.. om inte allt förbränns, kan jag tänka mig..



fixar du lamdan, och hc och co skulle vara kvar så kan man ju misstänka katten, såvida du har fräscha tändkablar, stift rotor och fördelarlock.. Och fräsch olja..!



Dock så borde du inte ha så illa värden även om du så skulle plocka bort katten..
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

V760
Uppkörning
Inlägg: 858
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:45
Ort: Hufvudstaden
Kontakt:

Inlägg av V760 »

rickard84 skrev:skulle börja med att kontrollera bränsletrycksregulatorn.



Om katten är pajj så förändrar ju inte det lamdavärdet. och co-halten kan ha med lamdan att göra.. om inte allt förbränns, kan jag tänka mig..



fixar du lamdan, och hc och co skulle vara kvar så kan man ju misstänka katten, såvida du har fräscha tändkablar, stift rotor och fördelarlock.. Och fräsch olja..!



Dock så borde du inte ha så illa värden även om du så skulle plocka bort katten..


Alla tändkablar och sånt är bytt... lambdan är ny också..

Däremot kom vi på att ni inte nollat styrboxen efter vi bytt

Kanske har med det att göra...



Ska koppla upp motorn mot dator imorgon och se om den ger av

några felkoder! Återkommer i fallet! Tack för era tankar!


Volvoracing skrev:
Förresten....lite offtopic. Har sett nu i din signatur att du har en 765 V8. Var det alltså du som köpte den med den fräcka grön/blåa färgen???



M.V.H

Volvoracing


Alldeles riktigt!
Bild

760 Turbo Intercooler -89, 765 V8 -88, 965 -98, 240 -84

Användarvisningsbild
Fido
Moderator
Inlägg: 2631
Blev medlem: 26 feb 2003, 20:49
Kör: V70 II 2.5FT MY09
Ort: Bredaryd
Kontakt:

Inlägg av Fido »

jag hade högt lamba värde och co värde. då var det styrboxen som var paj men då gick bilen väldigt dåligt också.
// Fredrik Bernstig
Volvo V70 II 2.5FT Kinetic MY09
Volvo 965 -96 2,5l Evozz edition

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Ser att det står att felet är fixat.....men vad var det som var fel???
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

V760
Uppkörning
Inlägg: 858
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:45
Ort: Hufvudstaden
Kontakt:

Inlägg av V760 »

Nybbe960 skrev:Ser att det står att felet är fixat.....men vad var det som var fel???


Svar: Fel soppa pump! Gav alldeles för högt tryck!
Bild

760 Turbo Intercooler -89, 765 V8 -88, 965 -98, 240 -84

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Ok!
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Användarvisningsbild
spannet2000
Färsk användare
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 mar 2004, 17:48
Ort: Motala

Hc halt........

Inlägg av spannet2000 »

Halloj...........



Det jag fått lära mig "genom eget misstag" är följande.......

Att du kan få grymt fel HC halt om du har gammal och skit/bränd olja i motorn......

Hade själv lite fel värden med min lilla pärla när jag köpte den.....

Co halten låg precis på gränsen medans CO halten på förhöjd tomgån låg en bra bit över....

Samt var HC halten alldels för hög.......

HC halten löste sig efter oljebyte samt filter........

Co halten kunde härrösa till att katten var totalt rensad...........

Men som sagt. detta är det jag fått erfara i egen person. finns säkert andra som har andra förslag......



mvh: Håkan

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Nolla databoxen är en bra början om man bytt nått som styrs av boxen.
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Skriv svar