Ang. Bakaxel utväxling.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Ang. Bakaxel utväxling.

Inlägg av MYM »

Lite frågor.



1. har en 740 -86 B230E med Automatare. Kan ni säga vad den har för bakaxel?



2. Är 4.1:1 bakaxeln den mest optimala för Acceleration ? Om inte vilken är då det och som helst passar rakt på?



3. Vad sitter den på för bil och stämmer hastighetsmätaren fortfarande om man byter rätt av ? Vad behövs annars ?



Så mycket info som möjligt är välkommet !

Användarvisningsbild
Micke 940 Turbo
Forumsfreak
Inlägg: 3538
Blev medlem: 18 jan 2005, 19:24
Ort: [_Värnamo_] Kör: S60 2,4T - 01 Tidigare : 940LTT -97 Rallybilen 240 GLE - 90
Kontakt:

Inlägg av Micke 940 Turbo »

Kolla att bakaxeln är av samma typ... dvs har du ABS så ska det vara en ABS bakaxel... På bilar med ABS har givaren dubbel funktion, den skickar även signal om bakaxelns hastighet till styrenheten för ABS.
Bild
───────────────── http://www.mickesvolvo.se ─────────────────

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Jag har inte ABS. Ingen som kan lite fakta om bakaxlar som finns o välja mellan... har sökt men har inte hittat vad jag velat ha riktigt...

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Någon kan gärna få lägga ut en lista på olika 740 modeller med årsmodell, motor och utväxling på bakaxel. Så man vet vad man ska leta efter på skroten..

zerial
Övningskörning
Inlägg: 258
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:29
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ang. Bakaxel utväxling.

Inlägg av zerial »

MYM skrev:Lite frågor.



1. har en 740 -86 B230E med Automatare. Kan ni säga vad den har för bakaxel?



2. Är 4.1:1 bakaxeln den mest optimala för Acceleration ? Om inte vilken är då det och som helst passar rakt på?



3. Vad sitter den på för bil och stämmer hastighetsmätaren fortfarande om man byter rätt av ? Vad behövs annars ?



Så mycket info som möjligt är välkommet !
1. Jag gissar på att du har 3,56:1 (osäker på sista siffran, men 3,5?:1 i alla fall)



2. 4,1:1 skulle jag välja om jag ville ha tätt mellan växlarna, för tex rally. Och det stämmer ju högre utväxling, destå snabbar acc men å andra sidan lägre toppfart. En 4,1:1 axel kanske ger 0-100kmh på 5s men toppfarten landar på 170.



3. Hastighetsmätaren i bakaxeln är samma för årsmodell 82-88, samt 88-98.


MYM skrev:Någon kan gärna få lägga ut en lista på olika 740 modeller med årsmodell, motor och utväxling på bakaxel. Så man vet vad man ska leta efter på skroten..
Det finns i huvudsak 3st utväxlingar till 7-serien; 3,91:1, 3,56:1 och 3,31:1

3,91:1 sitter ofta till vridsvaga modeller,tex GL, även GLE automat. 3,56:1 sitteroftast till GLE manuell och turbo automat (även manuell också). 3,31:1 är lite ovanlig men i huvudsak enbart turbomodeller.

V760
Uppkörning
Inlägg: 858
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:45
Ort: Hufvudstaden
Kontakt:

Inlägg av V760 »

fått för mig att 3:73 är rätt vanlig också..
Bild

760 Turbo Intercooler -89, 765 V8 -88, 965 -98, 240 -84

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Tackar så hemskt mycket för alla uppgifter... Någon som vet var man kan hitta 4,1:1 bakaxeln ? dvs vilka modeller den kan tänkas sitta på. Kan den passa direkt på på min bil, vad behövs bytas annars ?

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Inlägg av raZZia »

Tja!



Jag har ju en 740 GLE, den hade automatlåda, nu har jag bytt till en M46 så jag har förmodlige 3,96:1. Det är stor skillnad mot en kompis volvo som har m46 från fabrik, min är mycket starkare, och man måste ju växla oftare.. Men som sagt jag tycker 3,96 är helt lagom skulle inte vilja ha ännu högre utväxling bak.

Skriv svar