Lite frågor.
1. har en 740 -86 B230E med Automatare. Kan ni säga vad den har för bakaxel?
2. Är 4.1:1 bakaxeln den mest optimala för Acceleration ? Om inte vilken är då det och som helst passar rakt på?
3. Vad sitter den på för bil och stämmer hastighetsmätaren fortfarande om man byter rätt av ? Vad behövs annars ?
Så mycket info som möjligt är välkommet !
Ang. Bakaxel utväxling.
- Micke 940 Turbo
- Forumsfreak
- Inlägg: 3538
- Blev medlem: 18 jan 2005, 19:24
- Ort: [_Värnamo_] Kör: S60 2,4T - 01 Tidigare : 940LTT -97 Rallybilen 240 GLE - 90
- Kontakt:
Re: Ang. Bakaxel utväxling.
1. Jag gissar på att du har 3,56:1 (osäker på sista siffran, men 3,5?:1 i alla fall)MYM skrev:Lite frågor.
1. har en 740 -86 B230E med Automatare. Kan ni säga vad den har för bakaxel?
2. Är 4.1:1 bakaxeln den mest optimala för Acceleration ? Om inte vilken är då det och som helst passar rakt på?
3. Vad sitter den på för bil och stämmer hastighetsmätaren fortfarande om man byter rätt av ? Vad behövs annars ?
Så mycket info som möjligt är välkommet !
2. 4,1:1 skulle jag välja om jag ville ha tätt mellan växlarna, för tex rally. Och det stämmer ju högre utväxling, destå snabbar acc men å andra sidan lägre toppfart. En 4,1:1 axel kanske ger 0-100kmh på 5s men toppfarten landar på 170.
3. Hastighetsmätaren i bakaxeln är samma för årsmodell 82-88, samt 88-98.
Det finns i huvudsak 3st utväxlingar till 7-serien; 3,91:1, 3,56:1 och 3,31:1MYM skrev:Någon kan gärna få lägga ut en lista på olika 740 modeller med årsmodell, motor och utväxling på bakaxel. Så man vet vad man ska leta efter på skroten..
3,91:1 sitter ofta till vridsvaga modeller,tex GL, även GLE automat. 3,56:1 sitteroftast till GLE manuell och turbo automat (även manuell också). 3,31:1 är lite ovanlig men i huvudsak enbart turbomodeller.
| zerial racing | DTE racing | SBM racing | Rätts databas | Race Night |
| Värmdö Motorteknik | Vevstakar | Kendall GT-1 | Motorarbeten mm |
Tja!
Jag har ju en 740 GLE, den hade automatlåda, nu har jag bytt till en M46 så jag har förmodlige 3,96:1. Det är stor skillnad mot en kompis volvo som har m46 från fabrik, min är mycket starkare, och man måste ju växla oftare.. Men som sagt jag tycker 3,96 är helt lagom skulle inte vilja ha ännu högre utväxling bak.
Jag har ju en 740 GLE, den hade automatlåda, nu har jag bytt till en M46 så jag har förmodlige 3,96:1. Det är stor skillnad mot en kompis volvo som har m46 från fabrik, min är mycket starkare, och man måste ju växla oftare.. Men som sagt jag tycker 3,96 är helt lagom skulle inte vilja ha ännu högre utväxling bak.