Svetsat fast fjädrarna :) kort här

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
mikaelft
Uppkörning
Inlägg: 361
Blev medlem: 15 dec 2002, 18:47
Ort: Norge

Svetsat fast fjädrarna :) kort här

Inlägg av mikaelft »

Jag har svetsat fast fjädrarna.



Kolla hur jag gjorde det här:)



http://home.no/bildeavdeling1/nyere_bil ... 2_jan_2005

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

Får man lov att svetsa i fjäderna enligt besiktningen? Tror inte man får det :? .





Eller det får man i Norge?
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
mikaelft
Uppkörning
Inlägg: 361
Blev medlem: 15 dec 2002, 18:47
Ort: Norge

Inlägg av mikaelft »

jocke.lind skrev:Får man lov att svetsa i fjäderna enligt besiktningen? Tror inte man får det :? .





Eller det får man i Norge?




Nej det får man nog inte:) Men dom ser inte det efter jag har målet lite och haft på grease överallt

solinoid
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jan 2005, 20:05

Inlägg av solinoid »

Jaha! och vad vinner man på detta?? :?

T.Q.M
Forumsnarkoman
Inlägg: 4020
Blev medlem: 07 sep 2004, 19:56
Kör: SAAB

Inlägg av T.Q.M »

solinoid skrev:Jaha! och vad vinner man på detta?? :?


man kommer igenom bes med mycker sänkt bil. För dom kollar att fjädrarna fjädrar och sitter fast. Å när man sänker så kan dom glappa dom dom är för korta. Men då svetsar man bara fast dom så. Kommer man igenom. Känner många som gör på det viset
Över and ut!

Användarvisningsbild
mikaelft
Uppkörning
Inlägg: 361
Blev medlem: 15 dec 2002, 18:47
Ort: Norge

Inlägg av mikaelft »

T.Q.M skrev:
solinoid skrev:Jaha! och vad vinner man på detta?? :?


man kommer igenom bes med mycker sänkt bil. För dom kollar att fjädrarna fjädrar och sitter fast. Å när man sänker så kan dom glappa dom dom är för korta. Men då svetsar man bara fast dom så. Kommer man igenom. Känner många som gör på det viset


Mina är lite glappa, men håppas dom inte märker det så mycket.... Har 240 dämpare på

Mester46
Uppkörning
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 nov 2002, 11:23
Ort: Olofström

Inlägg av Mester46 »

när fjädrarna släppt på mina sänkta bilar brukar jag fästa fast dom med rostfria slangklämmor ..

dettta har bilprovningen godkänt ,på mna bilar
Bild

Användarvisningsbild
mikaelft
Uppkörning
Inlägg: 361
Blev medlem: 15 dec 2002, 18:47
Ort: Norge

Inlägg av mikaelft »

Mester46 skrev:när fjädrarna släppt på mina sänkta bilar brukar jag fästa fast dom med rostfria slangklämmor ..

dettta har bilprovningen godkänt ,på mna bilar




Lite svårt på framfjädrarna...?

Jag har slangklämmor bak.

Mester46
Uppkörning
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 nov 2002, 11:23
Ort: Olofström

Inlägg av Mester46 »

mikaelft skrev:
Mester46 skrev:när fjädrarna släppt på mina sänkta bilar brukar jag fästa fast dom med rostfria slangklämmor ..

dettta har bilprovningen godkänt ,på mna bilar




Lite svårt på framfjädrarna...?

Jag har slangklämmor bak.
Det brukar jag använda mig av på framfjädrarna!Det har iallafall funkat på både 240 och på 740 .
Bild

Mattias_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
Kör: 740 Turbo
Ort: Orust

Inlägg av Mattias_940 »

Mester46 skrev:
mikaelft skrev:
Mester46 skrev:när fjädrarna släppt på mina sänkta bilar brukar jag fästa fast dom med rostfria slangklämmor ..

dettta har bilprovningen godkänt ,på mna bilar




Lite svårt på framfjädrarna...?

Jag har slangklämmor bak.
Det brukar jag använda mig av på framfjädrarna!Det har iallafall funkat på både 240 och på 740 .


Borrar du hål i skålen då? Annars finns det ju inget hål att fästa slangklämman i...
740 Turbo -90
940 GL -91

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Inlägg av Spanarn »

Varför sänka bilen? Då tar man bort framkomligheten som en 940 har. Jag menar små vägar på landet med gräs i mitten och skogsvägar går ju inte att köra då. :(

Jag har drivning på båda bakhjulen då jag har slungdiff. :lol: :lol: :lol:

Så för mig är det otänkbart med en sänkning. :wink:

zerial
Övningskörning
Inlägg: 258
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:29
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zerial »

Lite fakta om reglerna för "svensk bilprovning" (SBP):

1) Det finns ingen gräns för hur mycket man får sänka ett fordon

2) Om man gör det så får inte fjädern glappa när den är obelastad (hjulet hänger fritt). Om den gör det så får man inte ö.h.t. gör någon som helst inverkan på fjäderskålen genom att borra, svettsa eller på annat sätt mickla dit något. Enda undantaget är för i huvudsak lastbilar med luftfjädring där man har katastrof kedjor som ändå håller fjäderbenet på plats.

3) Sänker man rätt och riktigt, så kommer man aldrig att uppleva problem med glappande fjädrar, McPherson fjäderben (både 240, 740 och 940) får en negativ bärarmsbelastning om man sänker för mycket; vilket är livsfarligt, likaså att åka med galppande fjädrar.



*) Nu finns det säkert många som har lyckats med det ena och det andra, men det som står här är det som gäller enl. föreskriften. Fel gubbe/tant på SBP och det är kört (oavsett vad man själv tycker)



som parantes till detta så kan man obehindrat sänka ett fordon med dubbla A-länkar fram, tex 140 och 120/Amazon.

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Med andra ord kan man köpa sänkningssatsen på mekonomen och kapa 1 varv fram som är max vad som går så att dom fortfarande ligger kvar vid höjning av bilen på besiktningen och nöja sig med det sen.

zerial
Övningskörning
Inlägg: 258
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:29
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zerial »

MYM skrev:Med andra ord kan man köpa sänkningssatsen på mekonomen och kapa 1 varv fram som är max vad som går så att dom fortfarande ligger kvar vid höjning av bilen på besiktningen och nöja sig med det sen.
Precis. Ska man av ngn finurlig anledning sänka mer så får man hel ge sig i kast med att sänka dämparna också.. alltså blir alternativet coilovers...

Gothicteo
Moderator
Inlägg: 2994
Blev medlem: 17 jan 2005, 17:43
Ort: Göteborg Volvo945se-96 Toyota Starlet-81 CitroenDSpecial-70 Folkrace 244 och E30
Kontakt:

Inlägg av Gothicteo »

Jag såg för nån vecka sedan en sida med en kille i usa som bygg långloppsbil av en 740! (bilen var grå med en lite läpp på luckan) han hadde mycke intrsangta detaljer på den bilen! Bland annat hadde han fräst en kloss mella spindelleden och fjäderbenet så att han fick rätt vinkel på länkarmen!

Jag har sänkt min ganska mycket och jag har satt en jordfläta (får se hur länge de håller) mellan länkarmen och karossen! Jag kan visa bilder senare om intresse finns! Jag har funderingar på att fräsa klossar .... 40mm tror jag men frågan är. Var får man tag på högkvalitetsbult som håller för den ökade längden och ska man lägga ner så mycke energi på en sådan liten detalj?
Tacklista : Domino, Volvo-Anders, Nmoen, Zappe, Fido, Micke_940T, Blackliner, MrZ, taz

Användarvisningsbild
Cyrax
Uppkörning
Inlägg: 540
Blev medlem: 10 jan 2004, 12:41
Ort: Jönköping/Linköping
Kontakt:

Inlägg av Cyrax »

Det finns hål i fjäderskålen fram original på 740 så det är bara att dra igenom en slangklämma där om man vill att fjädern inte ska glappa!
/Johan - Driftbilen Nissan 200sx -90, Brukshink 745 GLT 16V -88

Bild

Användarvisningsbild
Cyrax
Uppkörning
Inlägg: 540
Blev medlem: 10 jan 2004, 12:41
Ort: Jönköping/Linköping
Kontakt:

Inlägg av Cyrax »

Finns hål i fjäderskålarna fram på 740m så det är bara att trä igenom slangklämmor där om man sänker bilen så försvinner evemtuellt glapp och man har inte gjort någonting "förbjudet" med vare sig fjäder eller fjäderskål!
/Johan - Driftbilen Nissan 200sx -90, Brukshink 745 GLT 16V -88

Bild

Juppo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 28 dec 2003, 17:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Juppo »

Mu är ju inte jag material expert men förstör man inte fjäderstålets funktion ok man svetsar i det, man smälter ju materialet
--Daniel Carlsson--

Skriv svar