Sommardäck

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Lammhults_Racing
Övningskörning
Inlägg: 166
Blev medlem: 22 sep 2004, 20:56
Ort: Lammhult
Kontakt:

Sommardäck

Inlägg av Lammhults_Racing »

Vilket datum är det då man får sätta på sommardäcken???
Sparar hellre tid än bensin.

http://www.garaget.org/racingcar

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

1/4
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

AnGrY
Uppkörning
Inlägg: 429
Blev medlem: 16 maj 2004, 21:46
Ort: Eskilstuna

Inlägg av AnGrY »

fan vad lång tid det e kvar... :(
DEN LEVER! =D: 940 Turbo -94

Jobbarbil: 245 gl -90

Lammhults_Racing
Övningskörning
Inlägg: 166
Blev medlem: 22 sep 2004, 20:56
Ort: Lammhult
Kontakt:

Inlägg av Lammhults_Racing »

Okej!!! Men man får väll köra upp till elmia i alle fall med sommardäcken på och hoppas inte bylingen tar en då...



Men för hoppnings vis blir det att ta impalan upp och köra i karavanen upp till jönköping :lol:



Men det är ett tag tills elmia så man får se om det blir 740in eller Impalan upp
Sparar hellre tid än bensin.

http://www.garaget.org/racingcar

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Man får ha sommarsulorna på NÄR MAN VILL om det INTE är vinterväglag!

Rätta mig om jag har fel...
VOLVO 940 TURBO -96

volvobil
Uppkörning
Inlägg: 536
Blev medlem: 15 dec 2003, 19:28
Ort: Mellan Uppsala & Stockholm
Kontakt:

Inlägg av volvobil »

Volvoracing skrev:Man får ha sommarsulorna på NÄR MAN VILL om det INTE är vinterväglag!

Rätta mig om jag har fel...


Njaa vet i fan några månade är det regel på ha vinterdäck. och några månade behöver man inte vinterdäck om man inte vill.
Volvo 740 GLE -88 30,000mil B230E Hela bilen vandaliserad.

Bild

Sidan kommer upp om några veckor.

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

volvobil skrev:
Volvoracing skrev:Man får ha sommarsulorna på NÄR MAN VILL om det INTE är vinterväglag!

Rätta mig om jag har fel...


Njaa vet i fan några månade är det regel på ha vinterdäck. och några månade behöver man inte vinterdäck om man inte vill.


Ja , men är det inte så att man MÅSTE ha vinterdäck OM det är vinterväglag under några månader och de andra månadera måste man INTE ha vinterdäck även om det är vinterväglag? För några år sedan behövde man ju ALDRIG ha vinterdäck på om man inte villa överhuvudtaget...
VOLVO 940 TURBO -96

pierre
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5100
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:51
Ort: LINKÖPING
Kontakt:

Inlägg av pierre »

Vinterdäck

Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars



När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna.

Undantag



Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:



Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.

Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).

Om fordonet enligt Bilregistret är trettio år eller äldre.

Om fordonet är registrerat i utlandet.

Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.

Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.

Om fordonets däck enligt uppgift i Bilregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre

Mönsterdjup 3 mm



Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon.

Tillåtet med dubbdäck 1 oktober- 30 april



Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag.

Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

Vad är vinterdäck?



Vinterdäck kan vara både dubbade däck och så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara:

särskilt framtagna för vinterkörning och

märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.

OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.



Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har Däckbranschens Informationsråd och STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.



Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.



Vinterväglag

I praktiken är det polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Bästa däcken bak



För att minska risken för sladd vid bromsning och vid sväng bör de däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet vara monterade bak på fordonet. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Lagring av däck



Däck ska förvaras svalt, torrt och mörkt.

Tunga fordon

Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck men Vägverket rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag.
http://xs116.xs.to/xs116/07230/pierrekungen.jpg
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

1/12- 31/3 är det lag på att du måste ha godkända vinterdäck om du är ute o kör i vinterväglag.
kör 945T aut och 945T man, 1998

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Ja, alltså måste man inte ha vinterdäck på alls om det inte är vinterväg lag där man kör!
VOLVO 940 TURBO -96

pierre
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5100
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:51
Ort: LINKÖPING
Kontakt:

Inlägg av pierre »

Volvoracing skrev:Ja, alltså måste man inte ha vinterdäck på alls om det inte är vinterväg lag där man kör!


Men vad händer om de kommer ner lite snö om du är 10 mil hemmifrån då ???

då får du ställa bilen och gå hem istället :D
http://xs116.xs.to/xs116/07230/pierrekungen.jpg
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

pierre skrev:
Volvoracing skrev:Ja, alltså måste man inte ha vinterdäck på alls om det inte är vinterväg lag där man kör!


Men vad händer om de kommer ner lite snö om du är 10 mil hemmifrån då ???

då får du ställa bilen och gå hem istället :D


Just det! :lol:
VOLVO 940 TURBO -96

Mathew
Färsk användare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 jun 2004, 22:47
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Mathew »

veteranbilar behöver inte ha vinterdäck.



(fan va snygg signatur jag har! :D )

Crooken
Uppkörning
Inlägg: 617
Blev medlem: 01 dec 2004, 23:49
Ort: Framsidan

Inlägg av Crooken »

Jag tror inte polisen kan tvinga dig att ställa bilen för att du har sommardäck, däremot så får du ju böter...
Kör: Kia Cee'd -08, Skoda PickUp och Kawasaki Ultra 150

Bild

pierre
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5100
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:51
Ort: LINKÖPING
Kontakt:

Inlägg av pierre »

Crooken skrev:Jag tror inte polisen kan tvinga dig att ställa bilen för att du har sommardäck, däremot så får du ju böter...


Japp tror de är 800 däcket :( :( :( allså om du har 4st sommardäck så blir de ju inte så biligt 3200:- i böter :( :( :(
http://xs116.xs.to/xs116/07230/pierrekungen.jpg
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2

T.Q.M
Forumsnarkoman
Inlägg: 4020
Blev medlem: 07 sep 2004, 19:56
Kör: SAAB

Inlägg av T.Q.M »

pierre skrev:Vinterdäck

Om fordonet enligt Bilregistret är trettio år eller äldre.


Gött och åka med min 145 med 225or ifram och 285or ibak på vintern LAGLIGT!!!
Över and ut!

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

pierre skrev:
Crooken skrev:Jag tror inte polisen kan tvinga dig att ställa bilen för att du har sommardäck, däremot så får du ju böter...


Japp tror de är 800 däcket :( :( :( allså om du har 4st sommardäck så blir de ju inte så biligt 3200:- i böter :( :( :(
Ja det är ju inget som lockar och jag tycker att det är rätt åt dom som kör med sommardäck. Det behövs lite kraftag för att lagarna ska gå igenom!
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

AnGrY
Uppkörning
Inlägg: 429
Blev medlem: 16 maj 2004, 21:46
Ort: Eskilstuna

Inlägg av AnGrY »

man ska heller inte lita till 100% på ett par vinterdäck heller....

hellre flong nya sommarpuckar än 4mm kvar på ett par dubbdäck som har mer än hälten av dubben borta...



anpassa körningen efter väglaget....

men när har det funkat? :lol: :lol:
DEN LEVER! =D: 940 Turbo -94

Jobbarbil: 245 gl -90

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

AnGrY skrev:man ska heller inte lita till 100% på ett par vinterdäck heller....

hellre flong nya sommarpuckar än 4mm kvar på ett par dubbdäck som har mer än hälten av dubben borta...



anpassa körningen efter väglaget....

men när har det funkat? :lol: :lol:


Det håller jag inte med dig om. Kanske i djup snö men inte när det är hårdpackad snö och is. Då är det sämre med sommardäck oavsett hur bra dom är..
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Här kommer ett utdrag från automotorsport.se:



Personbilsdäck



För att testa skillnaden mellan olika typer av vinterdäck har vi kört dem på packad snö, sträv is och oplogade skogsvägar. Testbilen var en framhjulsdriven Volvo V70 2,4. Skillnaderna mellan de olika däcken är stora och tydliga, även en "vardagsbilist" skulle göra samma erfarenhet som testlaget.



Nytt dubbdäck: Hakka 4 195/65-R15

Med friska dubbdäck blir körningen trygg och säker på snö och is. Det kan sladda och över- respektive understyra rejält men det finns ändå gott om grepp för att få bilen på rätt kurs igen. De här däcken överraskar inte med några hyss, även om de bullrar en del på asfaltvägarna.

+ Tryggt och säkert. Lätt att korrigera, även om det går brett.

- Bullrigare än det dubbfria friktionsdäcket. Annars inga minus.

= Dubbdäck är bäst på snö och framför allt på is. Men de är bullriga och förbjudna i flera europeiska länder.



Betyg: 5



Slitet dubbdäck: Hakka 4 195/65-R15

Med 5,0 millimeter mönsterdjup kvar går de här dubbdäcken mot sitt slut (nya har 9,3 mm). De har skiftats ordentligt (bytt plats fram/bak) och dubb-utsticket är därför intakt. Greppet på is är bra men i snön känner man att en hel del grepp försvunnit. Sladdarna är svårare att häva än med nya däck.

+ Behåller en trygg säkerhetsnivå, framför allt på is, även som slitet.

- Sämre grepp i snön. Och det bullrar fortfarande

på asfalt.

= Ett tryggt och säkert vinterdäck även när det är slitet. Ger hög säkerhetsnivå under många mil.



Betyg: 4



Nytt friktionsdäck: Hakka Q 195/65-R15

Utan dubbar är man förlorad? Nejdå, Nokians Hakka Q biter riktigt bra på isen och med lite övning går det att köra nästan lika fort som med dubbade Hakka 4. På snön saknas det en del grepp jämfört med nya dubbdäck men de är aningen bättre än de slitna dubbdäcken.

+ Lågt buller. Bra grepp på både is och snö. Tryggt.

- Lång bromssträcka på våt asfalt. Bör ej användas på sommaren.

= Komfortabelt vinterdäck med säkra egenskaper. Går att köra överallt, utom på sommaren.



Betyg: 4



Slitet friktionsdäck: Hakka Q 195/65-R15

Den gradvisa försämringen lurar föraren på ett farligt sätt. För med 4,5 millimeter mönsterdjup (nya har 9,5 mm) har det här friktionsdäcket förlorat mycket. Verkar att funka bra, ända till greppgränsen passerats för då släpper däcken blixtsnabbt och bilen understyr hjälplöst rakt fram. Med träning går det att köra ganska fort på en testbana, men i verklig trafik överraskar däcket och lämnar föraren hjälplös.

+ Inte speciellt bra på någonting, tyvärr. Bra på att luras, kanske?

- Lömskt, förlorar snabbt grepp. Mycket svårt att köra på gränsen.

= Måste bytas tidigare än dubbdäck då egenskaperna försämras radikalt när lite däckmönster återstår.



Betyg: 2



Brett dubbdäck: Hakka 4 225/45-R17

Inga breda däck på vintern. Eller? Vi skor sommarfälgarna med dubbdäck - och oj vad kul det blev! Ratten är lite mer trögstyrd men annars ger det ökade greppet massor av körglädje på isen. I snön "flyter" bilen något mer än med 195-däck men det är ändå lättkontrolllerat och tryggt. Kul!

+ Klöser sig fast i isen. Förkortar bromssträckan rejält.

- Sämre i snöslask, då det "slask-planar" lättare än ett smalt däck.

= Mer kul att köra än varvtiderna avslöjar. Mycket gummi och dubb ger grepp i massor. Lättkört.



Betyg: 5



Mellaneuropeiskt (ME) friktionsdäck: WR 195/65-15

Det här däcket är tillverkat för högfartskörning på autobahn. Riktningsstabilt, bra egenskaper på våta körbanor. Men på snö och is påminner det här om ett slitet friktionsdäck, fast mycket värre. Greppar till en viss gräns, sen är man hjälplöst förlorad utan möjlighet att korrigera.

+ Riktningsstabilt, bra på asfalt. Bromsar mycket bra på våt asfalt.

- Inte mycket grepp överhuvud taget på snö och is. Tappar grepp plötsligt.

= Kan inte rekommenderas på nordiska vintervägar. Möjligtvis skulle det kunna användas som "höst- och vårdäck", men vem kör med tre uppsättningar däck och orkar byta så ofta?



Betyg: 1



Sommardäck: NRVi 195/65-R15

Riktiga män kör med sommardäck på vintern. Har ni hört den förut? På isbanan är sommardäcket extremt understyrt, reagerar nästan inte alls på styrutslag och som förare är man helt hjälplös. Bromssträckan var så lång att testbanan inte räckte till. Snöbanan lyckades vi inte komma fram till?

+ Har inga goda egenskaper alls som vinterdäck.

- Är dåligt på allt. Inget grepp överhuvud taget på snö och is.

= Fullständigt livsfarligt på vintern. Kör med sommardäck på sommaren - men inte på vintern!



Betyg: 0




Testresultat personbilsdäck



Volvo V70 2,4 FWD: Varvtid (isbana)/Bromssträcka (is)/Snöbana (1-10)



Nytt dubbdäck: 112 sek (= 0 %)/25,0 m (= 0 %)/betyg 8,0



Slitet dubbdäck: 115 sek (3 % sämre)/26,5 m (6 % sämre)/betyg 6,5



Nytt friktionsdäck: 113 sek (1 % sämre)/27,8 m (11 % sämre)/betyg 7,0



Slitet friktionsdäck: 119 sek (6 % sämre)/28,8 m (15 % sämre)/ betyg 6,0



Brett dubbdäck: 114 sek (2 % sämre)/23,5 m (6 % bättre)/betyg 7,5



WR, ME-friktionsdäck: 126 sek (18 % sämre)/33,5 m (34 % sämre)/betyg 5,0



Sommardäck: 149 sek (33 % sämre)/36,5 m (46 % sämre)/betyg 1,0
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

pierre
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5100
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:51
Ort: LINKÖPING
Kontakt:

Inlägg av pierre »

Nja man vet ju hur de är att åka med sommar däcken då de slår tillbaks i april ibland

Inget roligt alls :cry: :cry:
http://xs116.xs.to/xs116/07230/pierrekungen.jpg
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2

Crooken
Uppkörning
Inlägg: 617
Blev medlem: 01 dec 2004, 23:49
Ort: Framsidan

Inlägg av Crooken »

Jag vet inte... tror det fins sommardäck med bättre grepp på is och snö än dom NYA vinterdäck som min bror har på sin Audi... dom har inte ens grepp på torr vägbana, börjar "åla" sig direkt... så det är ett "tips" från mig köp inte Galaxy däck...
Kör: Kia Cee'd -08, Skoda PickUp och Kawasaki Ultra 150

Bild

AnGrY
Uppkörning
Inlägg: 429
Blev medlem: 16 maj 2004, 21:46
Ort: Eskilstuna

Inlägg av AnGrY »

friktionsdäcken e så gott som lika kassa på is som ett par nya sommardäck.... + att när det e barmark (som det är för det mesta här tycker jag) så är det helt värdelöst med friktionsdäck, riktigt svampiga...

kan ju tillägga att förut innan det blev lag på att ha vinterdäck så bytte farsan aldrig till vinterdäck på sin 740.. sommarsulor året runt... inga problem med det... 8)
DEN LEVER! =D: 940 Turbo -94

Jobbarbil: 245 gl -90

ToBb@
Forumsfreak
Inlägg: 3271
Blev medlem: 27 aug 2004, 17:46
Ort: Karlskoga Medlemsnummerr: 276 Volvo 740 GL-88

Inlägg av ToBb@ »

AnGrY skrev:friktionsdäcken e så gott som lika kassa på is som ett par nya sommardäck.... + att när det e barmark (som det är för det mesta här tycker jag) så är det helt värdelöst med friktionsdäck, riktigt svampiga...

kan ju tillägga att förut innan det blev lag på att ha vinterdäck så bytte farsan aldrig till vinterdäck på sin 740.. sommarsulor året runt... inga problem med det... 8)




När snön kom i november första gången hade jag sommardäck och fy fan för att köra 740 då bara slirade och sladdade överalt och i uppförsbackar kom man ju inte upp :twisted:
Volvo 740 GL 88B

massan
Uppkörning
Inlägg: 444
Blev medlem: 02 dec 2002, 14:25
Ort: Östersund

Inlägg av massan »

AnGrY skrev:friktionsdäcken e så gott som lika kassa på is som ett par nya sommardäck.... + att när det e barmark (som det är för det mesta här tycker jag) så är det helt värdelöst med friktionsdäck, riktigt svampiga...

kan ju tillägga att förut innan det blev lag på att ha vinterdäck så bytte farsan aldrig till vinterdäck på sin 740.. sommarsulor året runt... inga problem med det... 8)


Inga problem kanske men rent idiotiskt. Även fast det inte är snö kan det vara vinterväglag med underkylt regna och ishala vägor som följd.



Tänk om alla kunde ha riktiga vinterdäck på sina bilar så skulle x antal dödolyckor kunna undvikas.
Bild

745 GL -88 B230F, 6x vita blinkers, sportluftfilter

Skriv svar