Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
står ju svaret i tråden... reg bes kan man glömma men som amatör byggt fordon ska de gå. tror man måste byta andra delar med om man ska regga som amatörbyggt fordon väghållning bromsar osv... sen så kostar det en en slant har jag för mig.
Att T6-motorn fortfarande inte är såld kan kanske ge en hint om möjligheterna att montera den i en 700/900-kaross. Undrar varför han säljer den alls? Dom blev som ni ser rätt arga när jag påpeka detta i tråden.
niel skrev:Att T6-motorn fortfarande inte är såld kan kanske ge en hint om möjligheterna att montera den i en 700/900-kaross. Undrar varför han säljer den alls? Dom blev som ni ser rätt arga när jag påpeka detta i tråden.
men den kostar ju en slant också... köper man den är man inte ute efter att ha den i orginalskick, utan att trimma vilket innebär renovering. varför då köpa en "ny" motor, å inte en halvtaskig att besa med innan man tar isär å stoppar i spmstakar och kraftigare kolvar osv..
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
Greensilver skrev:Känns inte som om man behöver trimma en T6 så mycket...
varför inte? att trimma upp en vanlig rödblock med 8vtopp till den prestandan t6'an levererar org är ju inga problem, och betydligt billigare än att köpa den där och stoppa i med besikning. Då skulle ju det räcka.. inte sant?
mycket vill ha mer.. man tycker man är kung på vägen med sin chippade 740 första gången man kör den, tills man vant sig ett tag, eller tills man blivit dragen..
jag kommer nog aldrig blir "klar" med nån trimning av min bil iaf.. ekonomin kommer säkert sätta stopp (det gör den ju hela tiden :/) men inte viljan.
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
Vad lustigt det såg ut först, jag hade inget minne av att ha skapat en sån här tråd.
För att svara på Azores fråga om T5-motor i 940, man får bara sätta i motorer som har max 238hk original. Sätter man i den här motorn måste bilen byggas om såpass mycket att den räknas som ombyggt fordon, men det kommer ju Anderssons bil att göra när han är klar.
Andreas skrev:Vad lustigt det såg ut först, jag hade inget minne av att ha skapat en sån här tråd.
För att svara på Azores fråga om T5-motor i 940, man får bara sätta i motorer som har max 238hk original. Sätter man i den här motorn måste bilen byggas om såpass mycket att den räknas som ombyggt fordon, men det kommer ju Anderssons bil att göra när han är klar.
Tack för svaret. Men om man nu byter ut motorn i sin 940 till en 850 T5 motor, är det framhjulsdrift som gäller då?
Andreas skrev:Vad lustigt det såg ut först, jag hade inget minne av att ha skapat en sån här tråd.
För att svara på Azores fråga om T5-motor i 940, man får bara sätta i motorer som har max 238hk original. Sätter man i den här motorn måste bilen byggas om såpass mycket att den räknas som ombyggt fordon, men det kommer ju Anderssons bil att göra när han är klar.
det har ändrats efter nyår nu får du inte sätta i motor som inte finns i den modellen från början om bilen är nyare än 88. 88or utan kat klarar sig men inte finns det många 940s då svaret på detta är att det går inte sätta 5a i en 940 förtillfället och få den regbes tyvärr. Utan ombyggt fordon är det som gäller. Angånde montering tar man det mesta från 960 motorfästen bygger om tråget från 960, låda etc...
Är det då inte bättre att köpa den bilen med den motorn så slipper man allt strul som kan medföra...
Fast en 940 med T5 motor och bakhjulsdrivet skulle ju va rätt skoj...
I 850 är ju det mästa om inte allt datorsytrt och en massa annan lul lul hur blir det då om man sätter i en T5 motor i en 940 måste man ta allt från 850in?
Det är ju en kille som heter Anders som byggde om sin 760 (tror jag det var) till en kamelont 960 den hade ju en 850 (tror det var en T5) motor. Den lät gott som fan den bilen. JAg vet inte vilken årsmodell det var men ni som vet vilken jag prata om vet oxå hur pass mycket ombyggd den bilen är.
Robban945 skrev:Det är ju en kille som heter Anders som byggde om sin 760 (tror jag det var) till en kamelont 960 den hade ju en 850 (tror det var en T5) motor. Den lät gott som fan den bilen. JAg vet inte vilken årsmodell det var men ni som vet vilken jag prata om vet oxå hur pass mycket ombyggd den bilen är.
//Mvh Robban
vill veta mer någon som har en hemsideadress eller nått?
En kompis påbörjade ett projekt att sätta in en R-Motor i en 740 GL -88.
Han monterade i motor och låda och fixade oljetråg och allt. Men istället för originalsprutet hade ett haltech programmerbart. Han fick dock aldrig insprutet att lira så han sålde alltihop!
Hade han bara fått sprutet att funka så hade det nog blivit en kul bil!