Abs problem

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
mikke
Uppkörning
Inlägg: 793
Blev medlem: 21 jun 2004, 15:31
Ort: Göteborg/Tjörn-20år
Kontakt:

Abs problem

Inlägg av mikke »

Jag har samma problem som jocke lind hade på sin.

Min abs lampa lyser.

Det har den iof gjort sen ja köpte den men den hade funkat någgra veckor innan för då va den på besiktningen.



Så nu idag tänkte ja kolla om ja kunde hitta va felet var. Abs:en är alltså ur funktion. Ja kollade säkringen, den var hel.

Jag kollade lite i Haynes boken, där stod de att de skulle finnas en speciel säkring för abs:en som skulle sitta på transientskyddet som skulle finnas på höger sidan om instrumentpanelen stod de. Men bilden dom hade var dålig och jag fattar inte riktigt vart den skall sita. Det står iof att på äldre modeller så skall den finnas i bagaet, men de är modeller innan 1988 och min är en 1988B.



Jag hittade alltså inte denna säkring, så ja tänkte använda felkodningen i motor rummet, och se om den kanske gav något utslag.

Jag fick koden 2-2-4... de skulle visst vara något me kylaren, men ja har absolut inget problem med min kylare den är bytt för 1årsen.



Så jag nollade mittet, men fick samma utslag.



Så någon som har nån ide va de kan vara? Vart sitter den andra abs säkringen, och varför fick ja upp 2-2-4:a?



Blev lite mycke men men :roll:
V70R-Sommar bilen



940Gl-Vinterbilen

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

vänta nu lite här... du har väl ingen diagnostik på din abs??? Det är inte diagnos-enheten till motorn du hittat på??? isåfall så är din tempgivare kapputt... Citerar från TPC´s FAQ Forum: " 2-2-4 Temperaturmätare felaktig "



de enklaste att kolla på abs´en är ju givarna vid hjulen...

ta å mät ur givarna på framhjulen, kan nästan sätta pengar på att ngn av dem gett upp... ta fram en multimeter och mät mellan sladdarna till givarna, följ sladden från givaren in i motorrummet så ska den sitta i ett kontakt-stycke som bara är å koppla isär... mät mellan stifen... ska ligga runt 800-1100ohm om jag inte missminner mig...



bakhjulen går på hastighetsmätaren...
Bild

Volvo 940 Turbo -92

mikke
Uppkörning
Inlägg: 793
Blev medlem: 21 jun 2004, 15:31
Ort: Göteborg/Tjörn-20år
Kontakt:

Inlägg av mikke »

adde.k skrev:vänta nu lite här... du har väl ingen diagnostik på din abs??? Det är inte diagnos-enheten till motorn du hittat på??? isåfall så är din tempgivare kapputt... Citerar från TPC´s FAQ Forum: " 2-2-4 Temperaturmätare felaktig "



de enklaste att kolla på abs´en är ju givarna vid hjulen...

ta å mät ur givarna på framhjulen, kan nästan sätta pengar på att ngn av dem gett upp... ta fram en multimeter och mät mellan sladdarna till givarna, följ sladden från givaren in i motorrummet så ska den sitta i ett kontakt-stycke som bara är å koppla isär... mät mellan stifen... ska ligga runt 800-1100ohm om jag inte missminner mig...



bakhjulen går på hastighetsmätaren...


heh okay ja har inte använt den i motorn innan...men va e tempgivaren förnågot?



Okay jag får mäta givarna där fram.. men där bak sitter de enbart till hastigehts mätaren eller? Den är nämligen lite knasig..



Så du tror inte att de kan vara den där andra säkringen då?
V70R-Sommar bilen



940Gl-Vinterbilen

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

mikke skrev:
adde.k skrev:vänta nu lite här... du har väl ingen diagnostik på din abs??? Det är inte diagnos-enheten till motorn du hittat på??? isåfall så är din tempgivare kapputt... Citerar från TPC´s FAQ Forum: " 2-2-4 Temperaturmätare felaktig "



de enklaste att kolla på abs´en är ju givarna vid hjulen...

ta å mät ur givarna på framhjulen, kan nästan sätta pengar på att ngn av dem gett upp... ta fram en multimeter och mät mellan sladdarna till givarna, följ sladden från givaren in i motorrummet så ska den sitta i ett kontakt-stycke som bara är å koppla isär... mät mellan stifen... ska ligga runt 800-1100ohm om jag inte missminner mig...



bakhjulen går på hastighetsmätaren...


heh okay ja har inte använt den i motorn innan...men va e tempgivaren förnågot?



Okay jag får mäta givarna där fram.. men där bak sitter de enbart till hastigehts mätaren eller? Den är nämligen lite knasig..



Så du tror inte att de kan vara den där andra säkringen då?
tempgivaren ger signaler till sprutet om vattentemperaturen... det sitter 2 tempgivare, en till instrumetet och en till sprutet... det är nog den senare som felar... bara åka till volvo/skroten och köpa en ny... sitter på toppen, under insuget... fast kolla först att det sitter rätt sladd på den, det ska sitta en med grå kontakt på den...



bak går på hastighetsmätaren ja... konstig på vilket sätt??? hoppar den till lite då å då eller mest hela tiden??? isf kan säkert problemet ligga där...
Bild

Volvo 940 Turbo -92

mikke
Uppkörning
Inlägg: 793
Blev medlem: 21 jun 2004, 15:31
Ort: Göteborg/Tjörn-20år
Kontakt:

Inlägg av mikke »

adde.k skrev:
mikke skrev:
adde.k skrev:vänta nu lite här... du har väl ingen diagnostik på din abs??? Det är inte diagnos-enheten till motorn du hittat på??? isåfall så är din tempgivare kapputt... Citerar från TPC´s FAQ Forum: " 2-2-4 Temperaturmätare felaktig "



de enklaste att kolla på abs´en är ju givarna vid hjulen...

ta å mät ur givarna på framhjulen, kan nästan sätta pengar på att ngn av dem gett upp... ta fram en multimeter och mät mellan sladdarna till givarna, följ sladden från givaren in i motorrummet så ska den sitta i ett kontakt-stycke som bara är å koppla isär... mät mellan stifen... ska ligga runt 800-1100ohm om jag inte missminner mig...



bakhjulen går på hastighetsmätaren...


heh okay ja har inte använt den i motorn innan...men va e tempgivaren förnågot?



Okay jag får mäta givarna där fram.. men där bak sitter de enbart till hastigehts mätaren eller? Den är nämligen lite knasig..



Så du tror inte att de kan vara den där andra säkringen då?
tempgivaren ger signaler till sprutet om vattentemperaturen... det sitter 2 tempgivare, en till instrumetet och en till sprutet... det är nog den senare som felar... bara åka till volvo/skroten och köpa en ny... sitter på toppen, under insuget... fast kolla först att det sitter rätt sladd på den, det ska sitta en med grå kontakt på den...



bak går på hastighetsmätaren ja... konstig på vilket sätt??? hoppar den till lite då å då eller mest hela tiden??? isf kan säkert problemet ligga där...


Okay jag får kolla de med temgivaren....för bilen har absolut inte värkat gå för varm å kylet e ju mer eller mindre nytt å så. Det ända som e är att termostaten måste nog bytas.



Hastighetsmätaren funkar oftast presis vid start sen går den ned till noll ligger så i någon/några mil..sen hoppar den upp funkar sen ned i bland. Men sen brukar den hoppa upp igen å hålla sig så resten av den färden..
V70R-Sommar bilen



940Gl-Vinterbilen

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

alltså, den tempmätaren har inget med kylningen å göra...



men om hastighetsmätaren fungerar så som du skriver så har du nog felet där... kolla upp hur kontakter å dylikt ser ut..
Bild

Volvo 940 Turbo -92

mikke
Uppkörning
Inlägg: 793
Blev medlem: 21 jun 2004, 15:31
Ort: Göteborg/Tjörn-20år
Kontakt:

Inlägg av mikke »

adde.k skrev:alltså, den tempmätaren har inget med kylningen å göra...



men om hastighetsmätaren fungerar så som du skriver så har du nog felet där... kolla upp hur kontakter å dylikt ser ut..


japp ja skall ned å kolla på de imorgon...tack för hjälpen än så länge :lol:
V70R-Sommar bilen



940Gl-Vinterbilen

945 classic-98
Övningskörning
Inlägg: 220
Blev medlem: 29 apr 2004, 20:22
Ort: göteborg
Kontakt:

Inlägg av 945 classic-98 »

mikke skrev:
adde.k skrev:
mikke skrev:


heh okay ja har inte använt den i motorn innan...men va e tempgivaren förnågot?



Okay jag får mäta givarna där fram.. men där bak sitter de enbart till hastigehts mätaren eller? Den är nämligen lite knasig..



Så du tror inte att de kan vara den där andra säkringen då?
tempgivaren ger signaler till sprutet om vattentemperaturen... det sitter 2 tempgivare, en till instrumetet och en till sprutet... det är nog den senare som felar... bara åka till volvo/skroten och köpa en ny... sitter på toppen, under insuget... fast kolla först att det sitter rätt sladd på den, det ska sitta en med grå kontakt på den...



bak går på hastighetsmätaren ja... konstig på vilket sätt??? hoppar den till lite då å då eller mest hela tiden??? isf kan säkert problemet ligga där...


Okay jag får kolla de med temgivaren....för bilen har absolut inte värkat gå för varm å kylet e ju mer eller mindre nytt å så. Det ända som e är att termostaten måste nog bytas.



Hastighetsmätaren funkar oftast presis vid start sen går den ned till noll ligger så i någon/några mil..sen hoppar den upp funkar sen ned i bland. Men sen brukar den hoppa upp igen å hålla sig så resten av den färden..
där har du nog felet ........ ABS :en går på samma givare som hastighetsmätaren , sitter en kontakt mitt på bakaxelklumpen .. ta isär o spraya 5-56 .......... sen har du givare vid varje framhjul , börja med o spraya 5-56 i skarvarna innanför huven vid fjäderbenstornen samt kontrollera att det är bra kontakr så de inte glappar... sen kan ju nån givare gått sönder , kostar ca 1000:- styck på Mekonomen samt ca 1500:- styck på Bilia

mikke
Uppkörning
Inlägg: 793
Blev medlem: 21 jun 2004, 15:31
Ort: Göteborg/Tjörn-20år
Kontakt:

Inlägg av mikke »

945 classic-98 skrev:
mikke skrev:
adde.k skrev:
tempgivaren ger signaler till sprutet om vattentemperaturen... det sitter 2 tempgivare, en till instrumetet och en till sprutet... det är nog den senare som felar... bara åka till volvo/skroten och köpa en ny... sitter på toppen, under insuget... fast kolla först att det sitter rätt sladd på den, det ska sitta en med grå kontakt på den...



bak går på hastighetsmätaren ja... konstig på vilket sätt??? hoppar den till lite då å då eller mest hela tiden??? isf kan säkert problemet ligga där...


Okay jag får kolla de med temgivaren....för bilen har absolut inte värkat gå för varm å kylet e ju mer eller mindre nytt å så. Det ända som e är att termostaten måste nog bytas.



Hastighetsmätaren funkar oftast presis vid start sen går den ned till noll ligger så i någon/några mil..sen hoppar den upp funkar sen ned i bland. Men sen brukar den hoppa upp igen å hålla sig så resten av den färden..
där har du nog felet ........ ABS :en går på samma givare som hastighetsmätaren , sitter en kontakt mitt på bakaxelklumpen .. ta isär o spraya 5-56 .......... sen har du givare vid varje framhjul , börja med o spraya 5-56 i skarvarna innanför huven vid fjäderbenstornen samt kontrollera att det är bra kontakr så de inte glappar... sen kan ju nån givare gått sönder , kostar ca 1000:- styck på Mekonomen samt ca 1500:- styck på Bilia


Ja som skulle fråga var givaren bak satt...men de fick ja ju svar på..skall ned å kolla på den imorgon.. åter kommer om ja stöter på problem eller annat...tack för svaren!
V70R-Sommar bilen



940Gl-Vinterbilen

mikke
Uppkörning
Inlägg: 793
Blev medlem: 21 jun 2004, 15:31
Ort: Göteborg/Tjörn-20år
Kontakt:

Inlägg av mikke »

så va nere igår å kollade under...är lite jobbigt då ja inte har någon stans att hissa upp bilen. Men ja vet inte exakt hur en sån där givare ser ut :x



Den ända "grejen" ja hitttade på själva klumpen va den här:

Takigt med mobil kamera så kvaliten är kass



Bild





Här e en bättre bild på själva klumpen:



Bild



är det den? Isf hur skall ja göra med den?



Om det inte är den...vart sitter givaren mer exakt då?
V70R-Sommar bilen



940Gl-Vinterbilen

Joakim
Övningskörning
Inlägg: 170
Blev medlem: 09 aug 2004, 14:49
Ort: Strömstad
Kontakt:

Inlägg av Joakim »

mikke skrev:så va nere igår å kollade under...är lite jobbigt då ja inte har någon stans att hissa upp bilen. Men ja vet inte exakt hur en sån där givare ser ut :x



Den ända "grejen" ja hitttade på själva klumpen va den här:

Takigt med mobil kamera så kvaliten är kass



Bild





Här e en bättre bild på själva klumpen:



Bild



är det den? Isf hur skall ja göra med den?



Om det inte är den...vart sitter givaren mer exakt då?


Det är den du är ute efter.

Kolla så inte kabeln ligger i kläm på vägen upp till bagaget eller i bagaget.

Vet inte om det går att mäta den, kabeln går väl in i en liten box i bagaget om jag inte minns fel. Men den kanske går att öppna.
http://www.garaget.org/760Tic" onclick="window.open(this.href);return false;

mikke
Uppkörning
Inlägg: 793
Blev medlem: 21 jun 2004, 15:31
Ort: Göteborg/Tjörn-20år
Kontakt:

Inlägg av mikke »

så det är alltså den grejen då!? Ja tror inte att ja har någon box i baget...då de sitter fram till 87tror ja...min e en 88B...Ja tror att den boxen sitter vid förar fötterna typ. Men ja kan kolla så att allt sitter som de skall...
V70R-Sommar bilen



940Gl-Vinterbilen

Joakim
Övningskörning
Inlägg: 170
Blev medlem: 09 aug 2004, 14:49
Ort: Strömstad
Kontakt:

Inlägg av Joakim »

mikke skrev:så det är alltså den grejen då!? Ja tror inte att ja har någon box i baget...då de sitter fram till 87tror ja...min e en 88B...Ja tror att den boxen sitter vid förar fötterna typ. Men ja kan kolla så att allt sitter som de skall...


Kanske utryckte mig lite dumt.

Det finns en kopplingsbox/omvandlare som delar upp signalen från givaren.

en går till abs:en och en till hastighetsmätaren.

Om hastighetsmätaren krånglar så är det antagligen givaren i bakaxeln eller på vägen fram till styrenheten.
http://www.garaget.org/760Tic" onclick="window.open(this.href);return false;

mikke
Uppkörning
Inlägg: 793
Blev medlem: 21 jun 2004, 15:31
Ort: Göteborg/Tjörn-20år
Kontakt:

Inlägg av mikke »

aha då fattar ja bättre :lol: ..så den skall alltså sitta där bak..du vet inte lite mer exakt var? Så slipper man riva ur alla inredning
V70R-Sommar bilen



940Gl-Vinterbilen

Joakim
Övningskörning
Inlägg: 170
Blev medlem: 09 aug 2004, 14:49
Ort: Strömstad
Kontakt:

Inlägg av Joakim »

på min satt den på vänster sida i bagaget.
http://www.garaget.org/760Tic" onclick="window.open(this.href);return false;

mikke
Uppkörning
Inlägg: 793
Blev medlem: 21 jun 2004, 15:31
Ort: Göteborg/Tjörn-20år
Kontakt:

Inlägg av mikke »

okay!

Då får ja kolla på de imorgon efter jobbet då..kan garanterat behöva mer hjälp :wink:
V70R-Sommar bilen



940Gl-Vinterbilen

Skriv svar